Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere som lager mat selv det. Jeg har laget litt potet og gulrot til lille prinsessa, men syns det er en del jobb.

Hvor kan jeg lagre most potet/gulrot i kjøleskapet? Til nå har jeg bare laget til akkurat det måltidet, og det hadde vært mye enklere og kunne mose masse samtidig også bare varme det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi lager store porsjoner og fryser ned. Han liker maten sin veldig godt, så her gapes det! :fnise:

så da lager vi kanskje en gang i uka. Poteter som jeg har funnet best å bruke er kerrs pink, fordi de er av den melne typen. Vi moser med stavmikser.Tilsetter litt av kokevannet for å få ønsket konsistens, evt. litt olje og mme til poteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok gå til innkjøp av stavmikser. Lillemann elsker grønnsakspureen som man kan kjøpe. Men det er jo egentlig like greit å lage selv da og med en stavmikser blir vel konsistensen helt pureeaktig?Lillemann får grøt kl 10.00 og middag kl 16.00. I dag fikk han jordbær og bananpure til dessert. Han satt bare og gapa. Fikk ikke nok . Når han får mat sitter han i armkroken min. Klarer ikke sitte selv enda. Sikkert fordi han er såpass tung (snart 10 kg..)Han skal hele tiden stikke hendene i munnen imens han spiser. Blir bra søl ut av det ja! Kliner det utover både seg selv og meg. Syns jeg går med matrester i hår og på klærne konstant!

Endret av Spice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blender kan også brukes. Mener Arkana anbefalte det. Ift.potet lønner det seg å kjøpe melne, ofte er de såpass smuldrete at en fint kan kna de til mos med mm eller mme uten stavmikser. Er man for hard med mikser på potet, vil du få en tjukk limaktig, seig masse i stedet for mos.

Med stavmikser og blender, kan en fint justere konsistensen selv, fra helt puré, til litt biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker blender når vi lager mat til lillefrøkna vår, og synes det fungerer veldig greit. Vi lager også store porsjoner og fryser ned i små bokser. Veldig enkelt å bare ta opp en boks av fryseren om morgenen, putte i stelleveska hvis man skal på tur osv.

Har dere begynt med noe annet enn kun grønnsaker og frukt (unntatt grøt da) i maten dere lager? Vi har ikke begynt med det enda, er litt i tvil om når man begynner med det?

I dag har vi laget grønnsaksmos/purè basert på gulrot med litt brokkoli og potet i. Det var suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har ikke begynt med proteiner(kjøtt/fisk) enda, nei. Man bør vel vente til de er hvertfall 6 mnd, om ikke litt eldre. Jeg tenkte jeg skulle snakke med helsesøster om dette på tirsdag når vi skal til forsinket 5 mnd. kontroll.

Da blir det kanskje forsiktig oppstart med hirsegrøt også. Det er ikke lenge til 6mnd. dagen hans, så jernlagrene begynner vel å bli rimelig tomme nå.

Brokkoli og banan er nok neste på listen over frukt/grønnsaker. Det skal innføres i løpet av de neste ukene, tenker jeg. Brokkoli, potet og gulrot, høres jo bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt å bare ta opp en boks av fryseren om morgenen, putte i stelleveska hvis man skal på tur osv.

Spørsmål litt på siden: Sitter alle deres unger av seg selv nå? Bare fordi jeg enda ikke har klart å mate lillegutt med noe annet enn melk på tur. Han sitter fint i babystol, men ikke så godt av seg selv enda. Plutselig tipper han over til en av sidene eller fremover. Kan derfor ikke sette han hvor som helst heller. Han prøver alt han kan å sette seg opp, men kommer foreløpig bare halvveis (som han nå har gjort i over to måneder..)

Har dere begynt med noe annet enn kun grønnsaker og frukt (unntatt grøt da) i maten dere lager? Vi har ikke begynt med det enda, er litt i tvil om når man begynner med det?

Jeg lager ikke maten hans selv, men i den ferdigkjøpte er det kjøtt i fra 6 mnd. Kalv og kylling i alle fall. Vi var på harrytur i går og kjøpte masse barnemat. Billig og mye større utvalg - der var det mye middagsmat med fisk også, bl.a. rødspette, sei og laks (det er det dårlig med i Norge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt sitter ikke selv i det hele tatt, og er ikke i nærheten av å sette seg opp selv. Han sitter ikke ordentlig i stolen heller, så vi må vippe den bak i "vippestol"-posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller ikke anbefalt (barnefysioterapeuter) at man lar dem sitte selv før de faktisk er i stand til å sette seg helt opp i sittende selv. Jeg bruker vippestolen (Baby Björn) på det øverste hakket for spising, og det fungerer fint. Vi gir ingen fulle måltider enda, bare bittesmå smaksprøver, for jeg følger rådet om fullamming til 6 måneder, og helsesøster var enig med meg. :)

Her er siste lærte kunst å ta tak i den nakne foten og stappe den godt inn i munnen. Men av og til glipper taket, og da blir hun rasende. :fnise:

I dag skulle jeg lage gulrotmos, men jeg har hørt at det ikke er så smart å sette gulrøtter til koking, og deretter gå ned på soverommet og begynne å skifte på senga. :sjenert:

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ungar begynner ikkje å sette seg opp sjølv før dei er 8-10 mnd.

ein kan la dei sitje i høg barnestol kun for mating frå ca 6 mnd, men ikkje elles. før 6 mnd anbefalast det heller å mate dei i vippestol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter han ikke selv, naturlig nok, så vi mater han i vippestol. Skal ut og kjøpe en tripp trapp om ikke så lenge, slik at vi kan spise litt sammen. Men det skal vi ikke gjøre før etter fylte 6mnd. da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme spiser hun både i tripp-trapp stolen (støttet opp med puter/pledd) eller i vippestolen på øverste hakk.

Når vi er på farten sitter hun gjerne i vogna mens hun spiser. Hvis vi ikke har mulighet for vognsitting, sitter hun på fanget mitt mens jeg mater henne samtidig. Blir litt knotete, men det går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

E sitter ikke selv, men syns ikke det virker som det er så langt unna - han har ganske god balanse.

Ser ikke helt forskjellen på å ha babyen sittende på fanget og i en stol.

E sitter i stolen sin når han får mat - sånn ikea stol - og han stortrives.

Snakk om at han sitter der max 8-10 minutter av gangen - for det er så små porsjoner han spiser enda - og hadde han ikke villet sitte der, og protestert, hadde vi selvfølgelig ikke brukt den stolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at man kan kontrollere og støtte babyen på en annen måte i fanget, alt etter hvor barnet faktisk trenger støtte. Ikke alle babyer sier i fra om de er litt ukomfortable, så ryggen kan feilbelastes. Vi mater i vippestol, og vil vente noen uker til før vi prøver tripp trapp. Enda vår også er ganske stødig og sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke vippestol. Av akkurat samme argument som dere bruker for å ikke bruke babystol. Helsesøster var veldig glad vi ikke hadde vippestol. Det er selvfølgelig ikke noe problem å bruke vippestol i korte perioder, men mange visstnok lar ungen sitte både 1 og 2 timer i den. (aldri vært noe alternativ for oss, da vi har hund og jeg vil ikke la de være alene sammen på gulvet uten overvåkning (uansett hvor snill bikkja vår er, vet man aldri))

Vi begynte å bruke babystolen i jula og det funker fint for oss, han sitter jo kun 5 min en gang daglig. Og det er det eneste han sitter unntatt på fanget. (og i bilstol ca. en gang i mnd) Vi har bare en sånn plastsak fra Fisher Price til å feste på selve stolen. Vi har en Stokke tripp trapp også, men problemet er at vi har høyt spisestuebord så den passer jo ikke. Vet egentlig ikke hva vi skal gjøre med den stolen. Hadde en stund lyst på slik Bloom Fresco loft stol, for den er høy nok til bordet, men synes ikke det var verdt 4000,-

Kanskje jeg burde øve litt på mating på fang? Foreløpig blir det bare klin, for da har jeg ingen hender ledig til å holde unna hendene hans. Og får han frie tøyler med hendene og mat, ja da blir det mer søl enn det som er forsvarlig ute på tur :ler:

Å sette han opp i vogna har jeg ikke prøvd. Har jo ikke med noe annet enn voksipose og lammeskinn oppi der. Og som kontrollfreak jeg er klarer jeg ikke krølle det sammen for å støtte opp. Det må nemlig på millimeteren ligge på riktig plass.. :sjenert: Mannen får spader av meg stakkars...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har latt henne halvveis sitte i vogna ved å legge kalesjen ned, dra posen litt opp, og legge et sammenbrettet pledd bak ryggen på henne. Dette er bare noe vi har gjort 2-3 ganger hvis hun har vært våken og vi har vært på kjøpesenter, for da blånekter hun såklart å ligge i vogna, men vil opp for å se det som foregår rundt henne. :) Det gjelder å finne løsninger som fungerer, ikke bare se hindringer/problemer overalt.

I dag fikk hun en kokt brokkolibukett i hånden mens jeg spiste (hun satt i vippestolen). Det var halvveis suksess. Hun gren på nesen, men var egentlig flink til å holde og putte i munnen.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt i bruk sportsvogndelen til vogna, så derfor er det enkelt å gi henne mat når hun sitter i vogna.

Honesty, vår jente fikk også en brokkolibukett her om dagen. Hun grøsset med hele kroppen, og synes åpenbart at den både var ekkel å ta på og å spise. Så det var ingen stor suksess her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagerer deres små på andre babyer? G ser ikke ut til å like de spesielt godt, hvertfall ikke hvis det er mange på en gang, og de er litt når sosiale med han. Da begynner han å stortute! :(

Han kan gjerne betrakte de litt på avstand, og voksne er helt ok, men ikke babyer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I er kjempebegeistret, men hun er kanskje i overkant sosialt anlagt. :) Så lenge det ikke er menn, og i hvertfall ikke store menn med langt hår, eller menn med briller, for eksempel bestefar. Han kan være skummel, han. :fnise: Men nå har hun ikke vært utsatt for veldig mange babyer samtidig, bare noen få, i gruppe på helsestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...