Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Ja, Ulla hadde lagt ut mål på sin.

Personlig synes jeg det er greit med svak innsving på panelet, men det er ikke et must. God polstring i deler av skulderstroppene, og i midjestroppene er viktigere. Sovehette kan også være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Då burde du kontakte NAV, Soon, så får de skjema der :)

Lurar på om ikkje me må starte med fast føde om ikkje altfor lenge... Hadde håpa å fullamme til 6 mnd slik som sist, men eg har rett og slett ikkje like mykje mjølk no som eg hadde sist... Syns det er litt rart men... Tok kjempelang tid å venne fyrstemann til fast føde og, han spiste vel ikkje skikkeleg før han var 7 mnd. Så viss mini er lik, er det kanskje ikkje så farleg å byrja snart. Men prøver å vente til nærmare 5 mnd trur eg.

Ang måltider, så reknar eg fulle måltider som såpass med mat at ein ikkje treng å amme/gi flaske i tillegg, bortsett frå kanskje litt vatn for tørsten. Gir de ungane deiras vatn no forresten? Her tek jo ikkje mini flaske, så det er uaktuelt. Hm, merkar at min unge er yngst her altså :fnise:

Skal gjøre det ;)

...

Hvordan er det egentlig å gi vann til små?

Har liksom ikke gjort det vi, for har ikke visst om det var "lov" :fnise:

Må vannet isåfall kokes først?

Vurderer nemlig å gi E vann i stedet for melk en gang på natta.

Han spiser siste gang for kvelden ca 17-17.30, legger seg ca 18.30-19.00, våkner for mat ved 22-23 tiden.

Så ved 02.30-tiden.

Og så igjen allerede ved 04.00 tiden, og i natt hadde jeg litt melk i puppen så han fikk spise litt - snakk om ett par minutter og da sov han videre til 06.30.

Så jeg lurer på å gi vann ved den mini-oppvåkningen, for da slipper jeg å stå opp å blande en flaske hvor han omtrent ikke spiser noen ting.

Vannflaske kan vi vel ha stående på nattbordet, for det skal vel ikke være hverken kaldt eller varmt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøsteren vår sa at man må koke vann frem til de er 6 mnd.

Okey.

Gjelder det også når man blander mme?

Jeg pleier å koke vann og avkjøle som jeg har har stående i kjøleskapet.

Trenger da bare å koke litt vann som jeg blander pulveret i og resten kaldt vann fra kjøleskapet.

*sorry - vil ha det inn med teskje, så jeg ikke gjør noe galt* :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke begynt å gi henne noe annet enn smaksprøver på mat enda. Hun har fått smake ulike frukter, litt HIPP fruktmos, Holle hirsegrøt, hjemmelaget avocadomos og hjemmelaget søtpotetmos. Alt gikk ned på høykant, men avocadoen måtte blandes med frukt. Mos av avocado og banan er forresten veldig sunt, og bra som måltid for sånne små pga. innholdet av gode fettstoffer og proteiner.

Utover det får hun pupp når hun vil, og jeg tenker ikke på å kjøre noen nattavvenning før det helt klart blir nødvendig. Først vil jeg ha henne trygg og god i egen seng, og det vil nok ta litt tid. :roll:

Ellers er vi begge to blitt forkjølet, men frøkna er bare litt snufsete, mens jeg ble hardere rammet, men er nesten frisk nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt her får ett grøtmåltid og ett middagsmåltid. Grøten spiser han er porsjon (som står på pakka), middagsmat blir det et halvt glass. Han er ikke like glad i middag som grøt og fruktmos. Potetmos liker han ikke, men Hipp sin gulrotmos var visst god. Nå får han noen sånne NaturNes (de var nemlig på 10,- tilbud.. :ler: )og han spiser det og. Vi måtte begynne med grøt rett etter 4 mnd pga litersgrensa på mme.

Han drikker melk i tillegg til maten. Vi prøver vann ca. annenhver dag, men det er helt tydelig at han ikke liker vann. Vi koker vannet enda vi da, vi har jo alltid kokt vann klart til mme uansett.

Og jeg er rett og slett for lat til å lage maten hans selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres nok mye mer krevende ut å lage maten selv enn hva det er. for det er ikke så veldig mye arbeid. Billigere er det og. ;)

Hipp sin fruktmos gav jeg litt av til G i jula. Da var vi borte, men Nestlé? Nei, deres babymat holder jeg meg langt unna av etiske årsaker.

Ellers er G et lite matvrak. Han gaper som bare det når han ser skjeen, og blir helt tullete når vi finner frem smekka han skal ha på. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger bort Nestlés barneprodukter av samme grunn som du, Saeria. Måten de markedfører MME-produkter på i u-land er mer enn kritikkverdig. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får lillegutt grøt fra Hipp og Småfolk, sammen med litt fuktpuré etter tips ra noen på barselgruppa. Han var ikke så fan av kun grøt i begynnelsen. I dag har han faktisk fått grøt uten frukt, og nå ser det ut til at han synes det var greit. Håper å venne han til smaker som ikke er bare er søte.

Av annen mat har vi prøvd banan, potetmos, gulrotpuré og eplepuré. (alt hjemmelaget) Men han liker ikke noe av det ser det ut til. Vi fortsetter å tilby og prøve, men gir han grøt etterpå om han ikke spiser noe.

Edit: Glemte å legge til at han også har fått smake kokt brokkoli et par gangersom han holder selv i hånden. Han liker det ikke særlig, men liker så godt å spise selv at han spiser likevel :fnise:

Endret av Blowers daughter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babysvømming var moro! Første gangen i dag. Litt kaos i garderoben, men det går seg vel litt til når alle får rutine på tingene. De andre babyene lå rolig i vannet og så seg om, snuppa plasket med både armer og bein, glisa, lo og skravla hele tiden. Utrolig moro for alle sammen, mannen har tatt seg en feriedag i dag for å være med første gangen, og det tror jeg han var glad for.

Også så sliten hun ble etterpå da :) Hun som vanligvis sover max 35-40 minutter og som våkner når bilen stopper/hun blir flytta/det kommer en lyd hun har nå sovet i bilen hjem og sovet videre inne i over en time. Sover fortsatt så jeg er spent på hvor lenge dette varer.

Litt deilig med soving på dagtid kjenner jeg, skikkelig luksus jo :) Da får jeg se om jeg får skrevet pakkeliste da, vi skal på tur fra lørdag til onsdag, reise med fly og leiebil, så det er om å gjøre å få med alt vi trenger og ikke masse ekstra vi ikke trenger.

I forbindelse med turen må vi droppe tøybleiene og bruke engangs, ellers blir det rett og slett for mye styr med vasking av dem. Så da prøvde jeg en engangs på henne her om dagen da, for å se om det var riktig størrelse den vi hadde fått prøve av. Fy for en stank! Lukta jo fryktelig etter kort tid jo, og bleia var ikke særlig våt engang. Er dere ikke plaget av det dere som bruker engangs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Glemte å legge til at han også har fått smake kokt brokkoli et par gangersom han holder selv i hånden. Han liker det ikke særlig, men liker så godt å spise selv at han spiser likevel :fnise:

Herlig :fnise:

E har kun fått havregrøt, fruktmos av eple og banan og mangopurè.

Første gang med havregrøt lagde han surtryne før skjeen nådde munnen, men andre gangen - og siden det - har han gumlet i seg (får bare smaksporsjon enda da men):

Og så sitter han og dingler med beina i stolen sin og sier "mmmmmm" og gliser stort :rødme:

Skal på 5mnd kontroll til uka, så da skal jeg forhøre meg litt mer ang mat - E er nemlig rett over litersgrensa på mme nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy for en stank! Lukta jo fryktelig etter kort tid jo, og bleia var ikke særlig våt engang. Er dere ikke plaget av det dere som bruker engangs?

Kan ikke si jeg legger særlig merke til det - men nå er vi jo vant til det fra første stund av også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg merker stanken med en gang det kommer ørlite tiss i engangsbleien, og det var litt av grunnen til at vi gikk over til tøybleier. Men jeg er dessverre utstyrt med i overkant god luktesans. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bruker engangs merker stort sett ikke stanken selv, nei. De er vant til den, så de merker det ikke, mens vi som bruker tøy kjenner det fryktelig godt, ja. ;)

Var forresten overrasket over hvor mange som brukte engangsbadebleie på babysvømmingen! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var forresten overrasket over hvor mange som brukte engangsbadebleie på babysvømmingen! :overrasket:

Engangs badebleie? Hehe, tror ikke jeg klarer å se for meg hva det er engang jeg. En tynn plasttruse?

Vi hadde med en badebleie fra Imse Vimse vi, og ettersom damen i telefonen hadde sagt at de skulle godkjenne alle badebleier før man gikk i bassenget. Fordi de ville måtte stenge resten av dagen om det kom avføring i vannet, så viste jeg den til henne. Da småhimlet hun med øynene og sa at joda, den var søt og sånn. Men så upraktisk da, siden den var tett. For da ville den jo bli som en pose full av vann og trekke henne under. Så hun ville at alle skulle kjøpe deres badebukser, for de var supergode. Rimelige var de også, til 79 kr. Måtte flire da pakket den ut og så hva det var. En brillebukse i frotte av 80%bomull og 20 % polyester. Det fine med den var at den IKKE var tett nemlig. Dyreste brillebuksa vi har i hvertfall :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke så rart det, det er jo veldig lett tilgjengelig, man får kjøpt det overalt, apotek ,matbutikk, osv. Er ikke så lett å vite hvor man skal kjøpe badebleie i stoff eller at det i det hele tatt finnes til så små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangsbadebleier er et relativt nytt fenomen. Badebleien/trusen har eksistert mye lenger, og fås i butikker hvor man kjøper tøy til barna. G sin kommer fra reflex.

De var heller ikke av typen som var tynne, men det var litt masse i den (absorbenter?), som naturlignok fylte seg med vann. Snodige greier. :klø:

Jeg synes hvertfall det er rart at det omsettes så godt. Det er jo ikke pes med vanlig badebleie/truse. Man vasker jo eget badetøy og håndklær, så da er det heller ikke ekstra arbeid med den bittelille trusa til småen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me brukar berre sånne stripete truser som "badebleie", kjøpt på reflex ja. Gjekk på babysymjing med fyrstemann, men det går jo ikkje denne gongen, kan jo ikkje akkurat ha med meg ein snart toåring i bassenget i tillegg ;) Hadde nok blitt ville tilstandar... Men me har tenkt å dra på familiebad sånn reint privat ei helg med begge ungane da :) Spent på korleis det blir! Eldstemann elska å bade i sumar i alle fall! Mini hatar å bade i badekaret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe mini liker det også. Hos oss elsker jo G å bade hjemme også. Vi var mer spent på hvordan han ville reagere på de andre babyene, siden han bruker å reagere på babygråt. Men han kunne ikke brydd seg mindre når han fikk bade. Dusje var også gøy! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...