Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

God bedring til jenta di, Kvist! Ikke noe gøy når disse små blir syke..

Herlighet, lillegutt er 1/2 år allerede. Snart barnehage, så skole, så konfirmant, så flytter han hjemmefra.. :ler:

Vi har hatt masse alenetid synes jeg. Vi var på en Kieltur da lillegutt var 3 måneder, altså borte i to netter. Jeg har vært på noen møter et par-tre kvelder siden han ble født. Og like før jul gjorde vi fast avtale med svigers at de passer fast en kveld i uka mens mannen og jeg går tur. Gutten har jo lagt seg og sover på den tida, så vi har jo forsåvidt alenetid hver kveld, men deilig å komme seg ut av huset sammen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svarer litt angående barnehage også. Vi søkte så fort vi hadde fått personnummer, jo tidligere søknad jo lengre opp i køen. Har søkt 100% plass og er fullstendig avhengig av at vi får plass. Skulle gjerne tenkt meg å jobbe litt mindre, 60-80%, men det har vi ikke råd til. Eller det er jo snakk om prioriteringer, vi kan jo selge huset og kjøpe noe billigere (det ville blitt en 2-roms..). Det er vi rett og slett ikke villige til. Men jeg jobber turnus, så vi får fikset litt slik at jeg leverer i barnehagen og mannen jobber. Så de aller lengste dagene han får i barnehagen blir 7,5 timer maks. 3 ganger i uka.

Ellers gleder jeg meg til å begynne å jobbe igjen. Skal ut i jobb etter påske. Jeg gleder meg til voksenkontakt og føle at jeg gjør noe samfunnsnyttig igjen. Jeg skulle gjerne jobba mindre enn fulltid, men å bare gå hjemme det er ikke noe for meg merker jeg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også hatt endel alene tid, vært ute og spist 2-3 ganger, vært hos venner ett par ganger, og mamma og pappa passa han over natta da vi var på julebord.

Men nå gir jo vi flaske og da er det ikke noe problem med maten sånn sett.

Pappa er hjemmeværende, så han passer han av og til hvis jeg skal til frisøren, eller hvis kjære og jeg har lyst på litt alene tid.

Syns det fungerer kjempebra, og foreldrene mine vil mer enn gjerne passe.

Fikk julegave fra E (som de hadde fikset da) med kinobiletter og på kortet stod det at han hadde fiksa barnevakt :fnise: så de stiller mer enn gjerne opp - deilig å ha de så nærme.

Skal begynne å svømme med en venninne en til to kvelder i uka nå, men da skal kjære være hjemme med E da... skal bli godt å røre seg litt igjen, og være litt sosial.

Hadde et forsett om å trille mer tur dette året, men etter nyttår har jeg ikke trillet en eneste gang, for det har jo ligget rundt -25 grader hele tiden! Nå ser det enedelig ut som det skal bli mildere igjen - gleder meg til å komme meg ut av huset litt - vi har ikke bil så jeg blir mye hjemme.

---

Håper lillejenta di blir frisk igjen snart, Kvist :klem:

---

Da ser det ut som ammingen nærmer seg slutten her, E fikk pupp ved midnatt, men da han ville ha mat igjen halv to måtte jeg til med flaske - det samme kl halv fem....

Dere som gir mme på natta, hvor mange ml gir dere?

Jeg lagde 135ml begge gangene, men er usikker på om han trenger så mye egentlig...han spiste nå opp alt og sovnet godt etterpå iallefall...

På dagtid (fra ca. 06.00 til 19.00) spiser han mellom 650ml og 800ml, så da er han jo oppi litersgrensa hvis han spiser 800 på dagen og over 200 på natta...

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har frøkna våknet hver time om natten etter det første lange strekket på 3-4 timer, og nå begynner jeg å bli smålei. Hun spiser litt, men sovner raskt, så det kan jo være mulig at hun bare vil ha kos? Selvsagt gir jeg henne det hun vil ha, og smokk har hun aldri tatt, men dersom det hadde hjulpet at hun spiste mer på dagtid, hadde det vært fint. Jeg får teste ut å amme på soverommet i et par dager for å se om det bedrer seg. Jeg har fortsatt masse melk (ikke noe rart sånn som hun får opp produksjonen), og har ikke tenkt å innføre fast føde på noen uker enda, og grøt har jeg helst ikke lyst til å gi henne, av flere årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har frøkna våknet hver time om natten etter det første lange strekket på 3-4 timer, og nå begynner jeg å bli smålei. Hun spiser litt, men sovner raskt, så det kan jo være mulig at hun bare vil ha kos? Selvsagt gir jeg henne det hun vil ha, og smokk har hun aldri tatt, men dersom det hadde hjulpet at hun spiste mer på dagtid, hadde det vært fint. Jeg får teste ut å amme på soverommet i et par dager for å se om det bedrer seg. Jeg har fortsatt masse melk (ikke noe rart sånn som hun får opp produksjonen), og har ikke tenkt å innføre fast føde på noen uker enda, og grøt har jeg helst ikke lyst til å gi henne, av flere årsaker.

Da er hun nok ikke sulten. Det er heller det at hun nå er vant med å få mat når hun våkner. Har du forsøkt å gi henne vann når hun våkner?

Vi lot L få gråte litt vi, og han tar jo sutten så mange ganger var det bare det som skulle til. Nå spiser han ca klokka 22.00 og får mat igjen i 04-05 tiden :) Han våkner fortsatt på natta, men da holder det med sutten. Han er veeeldig avhengig av den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger også til at vi gir 2 grøt/frukt måltider om dagen, og han spiser relativt ofte på dagen. Hver 2-3 time, og da får han begge puppene. På kvelden fyller jeg han opp med grøt ved 17.30 tiden og begge pupper om han vil det før han legger seg :)

At de er våkne litt lengre før de legger seg kan jo også hjelpe? Istedetfor f.eks 2,5t så kan de være våkne i 3-3,5t :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Her er det også (fortsatt) pupping hele tiden på natten, tilbake på hver time nå igjen! Spørs om vi får begynne å gi middag på dagtid i tillegg til grøt på kvelden, men mer pupp på dagen rekker vi ikke..Vi drøyer henne også max ut før hver dupp og prøver å få litt faste tidspunkt på dagen, så får vi se om det hjelper..

Har ikke så store forventninger akkurat, rekner med ho bare våkner på natta fordi ho vil! Og jeg orker ikke begynne med skriking og byssing og styring på natta, er helt ferdig og trenger all den søvnen jeg kan få, derfor får ho det bare sånn som ho vil..

Darlingen skal ha en uke pappaperm når vi flytter så vi venter til da også får han ta nettene (er ho tross alt han som har pappaperm da :tongue: )

---

Vi har ikke hatt så mye barnepass..Svigers hadde henne ett par timer mens vi var på julebord og så noen timer på nyttårsaften, og mamma og pappa hadde henne natta fra 2. juledag.

Vi har jo hatt greit med voksentid, i alle fall de første 3 mnd, for da sov ho hele kvelden, fra desember og til nå har det blitt så som så med desse kveldene..Men det blir nok bedre etter en stund :)

Jeg liker ikke å måtte be dei om å passe M, vil ikke "bry" dei liksom! Skulle ønske dei kunne foreslå det :) (særlig nå når dei vet at vi skyrer så mye på natta og er litt trøtt og slitne, hadde gjort godt å slippe å tenke på amming og soving ett par timer)

Sånn, da har jeg fått luftet tankene litt også! Ble helt på gråten her jeg satt og leste om barnepass og voksentid :huh:

---

God bedring til jenta Kvist!

---

Og vi har søkt barnehage! Aner ikke noe om den barnehagen vi tok som 2. valg, men det går nok geit :tongue: Har i alle fall søkt og slipper og tenke på det mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta er bedre i dag :) Faktisk fått i henne noen (små) måltider med MME også :) Og hun har vært blid og fornøyd i hele dag.

Men nå må vi bytte til sportsdelen på vogna tror jeg, måtte støtte henne opp med skinnet og et teppe i ryggen for hun ville ikke ligge nei. Så hun satt hun, storøyd og glodde hele den våkne delen av dagens tur :) Rart at hun blir større så fort.

Angående alenetid så har vi stort sett fine kvelder da, så egentlig masse tid til å gjøre voksenting etter hennes leggetid. Noen ganger flyr vi opp og ned og putter i smokk eller vugger henne. Men andre kvelder er det natta klokka sju og så sover hun til elleve-tolv. Barnevakt har vi bare hatt en gang, nå i helga som var. Hadde sikkert hatt det før, i hvertfall for noen timer, om foreldrene våre bodde nærmere. Men nå gjorde vi det sånn at vi kjørte henne dit på lørdag, så sov hun der og så kjørte de henne tilbake på søndag. Det er i underkant av to timers kjøring en vei, så vi gidder ikke det en ettermiddag akkurat ;)

Var utrolig deilig, vi ruslet i byen, spiste deilig (og dyr!) lunsj, handlet litt og dro hjem til en stille kveld med ost og rødvin. Sov lenge dagen etter også, men jeg våknet faktisk noen ganger i løpet av natta. Men så fort jeg husket at det var meninga at det skulle være stille i vogga så sovnet jeg igjen. Kjempedeilig! Men så utolmodig jeg var da klokka nærmet seg tiden da de skulle komme med henne. Og så godt å få henne hjem igjen. Helt herlig! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har ikkje hatt noko åleinetid. Lengtar veldig etter det! Eg har kun vore vekke frå S to gonger - ein time kvar gong... Han tek jo ikkje flaske, og vil ha mat ofte. Dessutan er det fyrst no me har fått til leggerutinar. Har hatt barnevakt til eldstemann fleire gonger då, han søv hos foreldra mine i dag faktisk, så me har hatt litt "fri" då. Men håpar på ordentlig tid åleine snart. S har heldigvis byrja å ete litt skjeldenare.

Var på HS i dag og veide og måla han - han er 68 cm og 7,9 kg, 4 mnd og 1 uke gammal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har ikkje hatt noko åleinetid. Lengtar veldig etter det! Eg har kun vore vekke frå S to gonger - ein time kvar gong... Han tek jo ikkje flaske, og vil ha mat ofte. Dessutan er det fyrst no me har fått til leggerutinar. Har hatt barnevakt til eldstemann fleire gonger då, han søv hos foreldra mine i dag faktisk, så me har hatt litt "fri" då. Men håpar på ordentlig tid åleine snart. S har heldigvis byrja å ete litt skjeldenare.

Var på HS i dag og veide og måla han - han er 68 cm og 7,9 kg, 4 mnd og 1 uke gammal.

Oi, stor gutt da, Imli - du har nok endel "fløte" i melka di;)

Ganske lang og tynn da eller?

Tror E er ca 7kg nå, men han er litt over 60cm bare...både pappan og jeg er lave :sjenert:

---

Endelig har det blitt litt mildere - var -12 idag, men jeg kledde på E ull fra innerst til ytterst og la han godt ned i Voksiposen, og så fikk jeg trillet årets første tur :)

50 minutter rask gange - har god smavittighet nå ja :jepp:

Så deilig det var med luft, for både liten og stor - føler vi har vært nærmest innesperret siden jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deilig med frisk luft ja, vi var ute på en trilletur idag vi også. Og her sitter jeg og døyver den gode samvittigheten med verdens beste sjokolade, sjokocrisp fra Freia :sikle::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med frisk luft ja, vi var ute på en trilletur idag vi også. Og her sitter jeg og døyver den gode samvittigheten med verdens beste sjokolade, sjokocrisp fra Freia :sikle::ler:

Sjokolade??? :nei: Ikke snop her i gården - ikke i ukedagene iallefall *ta meg selv i nakken for å gå ned noen kilo* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra, jeg burde tatt opp tråden på det sunne livet jeg egentlig lever snart jeg også. Kanskje jeg bare skal starte idag? Jeg trenger ikke gå ned noe særlig, jeg har gått ned nesten 19 kilo fra jeg begynte å slanke meg via graviditeten og amming. For å få et rundt, fint tall tenker jeg å gå ned en halv kilo til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Auu.. Plutselig fått så utrolig såre pupper. Ene har fått en stor sprekk. Syns det er så merkelig at det plutselig kommer nå, har jo ikke vært noen problemer siden første uka.

Noen som har noen tips? I dag har jeg prøvd og ikke amme, bare pumpe, men tror nesten det har gjort det verre. Men det gjør så utrolig vondt når jeg ammer, når jeg pumper gjør det bare vondt første sekundene.

Kan jo ha noe med at vi har begynt med annen mat og hun har blitt vant til skje, men syns nå det er litt merkelig også. Det er jo bare ett måltid om dagen, resten får hun jo pupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra, jeg burde tatt opp tråden på det sunne livet jeg egentlig lever snart jeg også. Kanskje jeg bare skal starte idag? Jeg trenger ikke gå ned noe særlig, jeg har gått ned nesten 19 kilo fra jeg begynte å slanke meg via graviditeten og amming. For å få et rundt, fint tall tenker jeg å gå ned en halv kilo til ;)

Jeg veide 52 kg for ca 2 år siden, frem til jeg ble gravid i november (2008) hadde jeg gått opp til 60.

La på meg 12 kg under svangerskapet, og veier nå i underkant av 63.

Vil så gjerne ned til iallefall 55 igjen...men syns det er vanskelig å ta seg sammen og være sunn :sjenert:

Men, har da fått en bra start iallefall, og gått ned 1 kg på en uke nå, så får vi håpe været holder seg mildt så jeg får fortsette å bevege meg på trilleturer...

Begynte med sit-ups også etter jul, men så fikk jeg plutselig en klump i ks-arret mitt, som viste seg å være forårsaket av en sutur som ikke hadde løst seg opp som det skulle - og da jeg tok sit-ups hadde suturen irritert arret, og laget en blemme der...som sprakk.

Så legen gav meg sit-ups-forbud inntil videre... :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør igjen jeg, da det muligens ble borte i ett langt innlegg igår:

Dere som gir mme på natten også, hvor mange ml spiser babyen deres til hvert nattmåltid?

Har akkurat begynt med mme på natta også, og er litt usikker på hvor mye jeg skal gi - selv om han spiser opp de 2x135ml jeg lager - vet jeg ikke om han kanskje kunne klart seg med mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, stor gutt da, Imli - du har nok endel "fløte" i melka di;)

Ganske lang og tynn da eller?

Tror E er ca 7kg nå, men han er litt over 60cm bare...både pappan og jeg er lave :sjenert:

Han er ganske stor ja, eller i alle fall lang. Me er ganske høye begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...