Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Vi kommer til å ha minsten inne på vårt rom til han blir året. Håper å ha pusset opp rommet hans til da.. Syns det er betryggende å ha han inne hos oss jeg. Og så havner han oftest i senga sammen med meg i løpet av natta. Og så kommer storebror på 3 smygende.. Trøster oss med at småbarnsperioden går så fort og at vi en dag kommer å se tilbake på denne tiden med glede (og litt lengsel.)De er jo små kun en gang og snart nok kommer de nesten til å skamme seg over oss :tristbla: .

Når det gjelder bhg så har vi søkt full plass fra august. Har ikke råd til å gå ned til 80% lønn. Håper vi får plass til begge i samme barnehage. Selvsagt er det litt tøfft i starten å overlate det kjæreste du har til villt fremmende. Men av erfaring med eldstemann, går det som oftest helt greit. Personale på småbarnsavdelingene er oppmerksom på dette og tar godt vare på barna og har metoder for å trygge de på. Heldigvis kan jeg levere til kl 8.00 og mannen henter kl 15.00. Og så kommer jeg til å ha ammeperm en time per dag så jeg kan jo hente en time tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og hå :goodbye:

Her var det jammen stille ;)

---

Syns E våkner oftere og oftere på natta igjen, og roer seg ikke før han får ligge inntil oss - litt slitsomt, for vi hadde en så flott periode for noen uker siden.

Dere som gir mme, hvor ofte gir dere mat på natta?

Begynner å bli lite melk hos meg natterstid, men han begynner ikke å styre etter mer mat før mellom 5 og 7 en gang.

Men føler allikevel at han ikke er helt tilfreds, ettersom han våkner så ofte og spiser i bare noen minutter før han sover videre.

På tide med litt grøt kanskje?

Han spiser mellom 700 og 900 ml mme pr dag.

---

-24 grader her på indre østland idag også, begynner å bli grådig lei av å bare sitte inne.

Vi har fortsatt ingen kabel-tv eller internett, så i helgen var vi hos foreldrene mine - spiste taco og koste oss, masse sport å se på på både lørdag og søndag, så det var koselig.

Og besteforeldrene er over-henrykt over å ha E på overnattingsbesøk - det aller beste er at vi bare kan plassere han i senga dems når han våkner i 7-8-tiden, så får vi sovet litt til og de får kost enda litt mer med E :fnise: Grei deal syns jeg!

---

Fikk sletta søknaden min på barnehageplass igjen, for plutselig kom mamma og pappa med at de sikkert kunne ha han en god del, sånn at vi ikke trenger så stor barnehageplass.

Fristen er jo den 15.februar, så har enda litt tid til å bli enig om hvordan vi løser det.

Syns iallefall det er deilig å vite at han slipper fulle dager der.

---

Driver å drømmer om nytt bad i kjelleren, så idag har jeg ringt et firma som skal komme på befaring, og se om det er mulig å få til.

Gleder meg - skal bli så herlig!!

Det blir badekar med løveføtter, fliser på vegger og gulv, varmekabler osv - og selvfølgelig i shabby chic/fransk stil :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at han skal våkne så masse, men sånn var L også på den tiden. Han var sånn frem til nå nylig. Her er det stikk motsatt nå, går kjempebra på nettene. Han våkner en gang og får mat pluss på morran da. Lengre våkentid før han legger seg, grøtmåltider og litt avvenning på natta har gitt resultater :)

Hvordan er det forresten med rutiner hos dere? Har sikkert spurt om det før, men spør igjen. Har følt lenge nå at vi ikke har så veldig til rutiner. Samtidig så har vi jo egentlig det, vet liksom ikke helt jeg.

En dag våkner han 06.00 og en annen 07.00, og da er det klart at alt blir forskjøvet litt. Prøver å få han til å sove to ganger til dagen nå, men det er plutselig litt lite når han våkner klokka 06.00

Tar dere det også litt sånn fra dag til dag? Vet dere akkurat tid ungene spiser, sover og våkner?

Føler det blir så stress å skulle ha på vekkerklokka klokka 06.00 hver dag fordi han skal opp da, eller burde jeg kanskje gjøre det? Synes det blir for teit å vekke han når han sover sånn om "natta".

Når han står opp klokka 07.00 pleier han å være våken til 09.00 eller 09.30, sover en time, halvannen til ca 10.00- 10.30. Så er han våken fra ca 10.00 - 13.00 og sover en times tid. Så er han igjen våken fra 14.00 frem til han legger seg i 18.00-tiden.

Men , når han skal stå opp klokka 06.00 blir jo alt bare kluss. Jeg klarer ikke holde han våken 4-5 timer av gangen, så da må han jo sove 3 lurer, sånn som i dag. :lete:

Føler meg helt lost jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å leve etter klokka, og synes ikke det er greit mot babyen, heller. I stedet forsøker jeg så godt jeg kan å lese henne og leve etter hennes behov, selv om det kanskje (nødvendigvis) medfører at jeg må sette mine egne behov litt tilside i en periode.

Nå for tida er hele fokuset igjen viet søvn, siden søvnen, eller mangel på søvn, har blitt et problem nå i forbindelse med tannfrembrudd.

Hun er fortsatt slik at hun har en lang lur på morgen/formiddag, avhengig av når vi står opp. Etter det sover hun kanskje to ganger à 30 minutter, men er sjelden våken så lenge som 3 timer i strekk. Så jeg kan bli temmelig lei av å kle på, legge i vogn, trille til hun sovner.... :roll:

Jeg fullammer fortsatt, og har masse melk, og det blir nok 2-3 nattmåltider uten at det plager meg noe særlig, så lenge hun sovner greit etterpå. Men vi samsover, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Her er det ikke noe fast rutine på noe som helst igrunn..Står opp ca kl. 9 sover igjen ca halv11 (sover da så lenge ho vil..I dag over 2 timer ser det ut som..), er våken ca 2 timer, sover igjen. Men ho får ikke sove etter kl. 17, også er det senga ca 19.30 :)

Natta skal jeg være veldig stille om for nå har vi hatt 3 netter der vi har sove minst 2 timer før det har vært mat igjen! Har vært ope i 4 timer søvn i strekk!! Håååper bare det skal fortsette pittelitt :)

Soon: Gir du mme på natta? Kan hende det hjelper :) Grøt også går an, tok en stund før M spiste noe særlig av grøten, første mnd omtrent var det bare noen skeier..Så dere kan nå begynne å tenke på det kanskje?

Også kan det jo være at det bare er en periode sånn som det sikkert er med oss......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soon: Gir du mme på natta? Kan hende det hjelper :) Grøt også går an, tok en stund før M spiste noe særlig av grøten, første mnd omtrent var det bare noen skeier..Så dere kan nå begynne å tenke på det kanskje?

Også kan det jo være at det bare er en periode sånn som det sikkert er med oss......

Ikke gitt mme på natta enda nei, begynt å gi til morran for da er puppene skrapa for melk, og blir nok ikke mange nettene til før jeg må gi mme til alle måltider.

Tenker å begynne litt med grøt snart ja, tenkte å høre på 5 mnd. kontrollen den 25.

Fikk jo så klar beskjed om å ikke begynne med grøt/smaksprøver da jeg var på helsestasjonen for å veie da han var 4 mnd, så jeg har liksom bare latt det bero...pluss at han ikke er oppe i litersgrensa enda da - men det nærmer seg jo med stormskritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det forresten med rutiner hos dere? Har sikkert spurt om det før, men spør igjen. Har følt lenge nå at vi ikke har så veldig til rutiner. Samtidig så har vi jo egentlig det, vet liksom ikke helt jeg.

Vi har sånn nogenlunde rutiner, men varierer litt når han våkner om morran.

Går som regel 2-3 timer mellom hver lur, og så passer vi på å få han i seng sånn ca mellom 19 og 20.30 - stresser ikke med det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har INGEN rutiner. Ikke engang på legging. Jeg ANER IKKE hvor mange ganger hun sover på dagen. Men vi står opp en gang mellom 9 og 12. Også går dagen som den går.

Men vi har begynt så vidt å gi litt banan på kvelden. Også har vi kjøpt tannbørste som vi øver med når vi tar på pysjen. Det er alt ifra 20-24.

Men nå blir hun 5 mnd. på søndag og neste søndag er det dåp. Og på tirsdagen etter dåpen, altså om litt over 2 uker skal vi på 5mndskontroll og da skal jeg prate litt ekstra med HS om rutiner, legging, dagsoving og introduksjon av grøt og smaksprøver.

Bananen går ned på høykant og hun kaster seg over skjea. Men jeg vet liksom ikke helt hvor mye/lite jeg skal gi og sånt. Passer på at vi tar det etter at hun har fått pupp også får hun en passe bit, eller til hun ikke vil ha mer.

Jeg føler at jeg har så mange spørsmål til HS denne gangen, og attpå skal vesla få sprøyter så jeg blir nok uvel. Godt jeg skal ha med meg bestemoren til vesla så hun kan ta deg av vesla mens jeg spør om alt jeg lurer på. Har skrevet ned masse på ett ark som jeg må huske å ta med meg. Synes det blir litt lenge med 2 mnd mellom hver kontroll egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har rutiner på det meste. Her er et typisk døgn hos oss:

Ca kl 07.00: Står opp

08.30-09.00: Første dupp

Ca kl 12: Andre dupp

Ca 15.30-16.00: Tredje dupp

Ca 18.30-19.00: Legger seg for kvelden

Ca 5.00-6.00: Våkner for mat

Duppene kan vare fra 30 min- 1,5 time. I dag våknet han fra den siste duppen ganske tidlig så da satser jeg på å legge han senest 18.30.

Våkner han kl 6-6.30 så kan det være at han må ha 4 dupper iløpet av en dag.....Totalt sover han ca 15 timer i døgnet.

Mater han somregel: 7,9,12,14,16,18,05. Han får grøt til kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at vi nok har ganske greie rutiner sånn sett. Blir jo som deg effy. Men jeg vet aldri helt nøyaktig hvor lenge han sover f.eks. Men det er jo igjen ikke noe vi kan styre, iallefall ikke hvis han våkner og ikke vil sove mer på dagen.

Svigerinna mi har liksom hatt en fast tid å legge ungene på hele dagen, men det var kanskje ikke når de var såå små.

Takk for svar iallefall, føler ikke det er så ille alikevel :)

Nå er lillemann i seng og var det ganske nøyaktig klokka seks. Vært grinete siden halv fem, men da kunne jeg jo ikke legge han. Men han er igrunnen i seng klokka seks hver eneste dag, pluss minus et kvarter. Vi prøver å få han i seng nærmere syv, men når han våkner klokka seks og ikke vil sove mer enn 2 lurer så er det bare sånn det er :)

Nei, nå skal jeg legge meg nedpå litt her gitt, ble sliten etter halvannen times gåtur med bikkja og vogn. (endelig er det mildt nok til å gå tur, men kun på dagen når sola står på. Ellers er det rundt -15 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har ikkje rutiner etter klokka, bortsett frå at me prøver å leggje han rundt kl 20 kvar kveld. Syns ikkje noko om strenge klokkerutiner, ungen merkar jo ikkje forskjell på kl 12 og kl 12.30... Men eg legg han som sagt rundt kl 20, og så søv han så lenge han vil. Som regel til rundt 8-9. Me var tidlegare inne i ein god periode der han berre vakna ein gong pr natt for mat, men så vart han sjuk, og da vart det krøll igjen, så nå et han nok minst 3 gonger pr natt og havnar alltid i senga vår... Sover berre 3-4 timar fyrste "økta" og enno kortare dei neste. Men men. Satsar på at det snart blir betre, han er i alle fall frisk igjen :)

På dagtid søv han omtrent kvar halvannen time eller annakvar time, vert som regel ca 3-4 sovingar pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

No har vi fått tatt av puta! Hurrahurrahurra :duskedame:

Og den gode perioden med litt soving på natta er over, håper det bare er fordi ho begynner å bli litt forkjølet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra for at puta skal bort!

Jeg husker min mor fortalte meg at da jeg ENDELIG etter et halvt år i pute og 9 mnd i gips fra livet og ned, slapp å ha noe mer behandling, så kjøpte hun en ny kjole til 500 kroner til meg. Det var i 81, så da var det MYE penger!

Hun hadde LENGTET etter å ha lilletulla i fiiiin kjole. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Fysj, glad vi slipper å holde på så lenge!

Men det var rett på shopping ja! Nå har ho litt anna kle enn bare body og strømpebukse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad for det. Mamma var ikke mye fornøyd, når hun, etter å ha blitt fortalt på sykehuset at det gikk fint an å vaske gipsen min, stod med hårføneren på tredje timen, for å tørke den før omtalte gips. Da etset hun godt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at puta er av, Unknown - sikkert deilig å slippe styret med klær og alt det der ;)

---

Nå håper jeg virkelig tennene kommer frem snart altså, E har holdt på i 2 og en halv måned nå!!

Men de siste dagene har han vært ekstrem med hendene i munnen, og han gnir seg i hele ansiktet, våkner veeeldig ofte på natta, griner og sutrer og klør og klør.

Vi smører med Dentinox, men det ser ut til å ha null virkning.

Når jeg bærer han hiver han seg over halsen min og suger og gnur... :fnise:

Stakkars, er ikke greit for sånne små! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje kløing i gommane her og. Storebror fekk fyrste tanna då han var 5,5 mnd, så regnar med den kjem på omtrent same tid denne gongen? Det er jo enno tidleg for våre ungar då - er vel vanleg å få tennar rundt 6-8 mnd, så dei som har fått tennar ved 3-4 mnd er tidleg ute... Mange får jo ikkje tennar før dei er eit år...

Eg sit her og nyt åleinekveld :) Utruleg deilig å leggje ungen kl 20. Det har gått bra siste veka, håpar det fortsett slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde det nærme seg. Se opp for flere drittbleier pr. dag. ;) G satt også med hendene i munnen konstant rett før tenna kom ut. Han var ikke sutrete da, så vi slapp billig unna i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag snudde vesla her seg fra rygg til mage for første gang. Jeg la henne under babygymmen mens jeg tok ned klær fra tørkestativet og hun babler mye når hun ligger under der. Plutselig tok bablingen slutt og jeg kikka bort på henne og da lå hun på magen og lurte på hva i all verden som hadde skjedd.

Senere på kvelden snudde hun seg to ganger til.

Og når hun ligger på magen nå trekker hun beina oppunder magen og dytter ifra, hodet/hendene går nedi bakken og bremser opp så hun kommer seg ingen steder, men det er tydelig at hun gjerne vil framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...