Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

*oppdaterer meg*

Igår våknet vi til -30 grader, ingen kabel-tv, ingen internett og ikke kaldt vann i dusjen (med andre ord bare VELDIG varmt vann).... :kjefte:

Canal digital har siden kl 06.00 i går morges, enda ikke klart å fikse kabel og internett - så nå har jeg logget meg på en eller annen nabo`s bredbånd :fnise:

Kaldvannsrøret til dusjen må fønes hver morgen for det bare fryser på - tydeligvis ingen isolasjon der i gården...

Så her holder vi oss inne ja og fyrer!!

---

Ang. hyling på natta, har hatt noen sånne episoder vi og, og så har det plutselig gått over av seg selv - kan nok ha vært litt luft, men det høres jo helt forferdelig ut, så man begynner jo å lure.

Ingen tenner i sikte her heller, selv etter 2 og en halv mnd med gnaging, kløing og sikling... men de kommer vel snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang permisjon har dere da, jenter??

Her skal pappa`n ha 4 uker pappaperm i mars - kjenner jeg gruer meg til å være borte fra E, og jeg er vel heller ikke så veldig motivert til å jobbe igjen :sukk: - men det går vel greit når jeg først kommer igang - dessuten er det 4 uker, og så skal jeg ha de siste 5 ukene mine + 4 uker ferie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NiChia

Jeg har ikke permisjon da, men skal være hjemme til slutten av mai/starten av juni. Da skal bestemoren være barnevakt når jeg jobber på dagtid og samboer ha henne når jeg jobber kveld.

I dag har jeg søkt på barnehageplass. Det var med litt blandede følelser. Jeg synes hun er altfor liten (nå) til å skulle begynne i barnehage til høsten, selv om hun er 1 år når hun begynner. Jeg klarer ikke helt å se for meg at vi skal levere henne i barnehagen om morgenen og ikke se henne før til ettermiddagen igjen. Men det blir vel mer realistisk etterhvert.

Flere som har søkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har perm til studiet starter opp igjen i august. Barnehageplass søkte vi da han var 3-4 uker gammel. Må være veldig snar her i byn. Det blir nok veldig rart å ovelate han til barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang permisjon har dere da, jenter??

Her skal pappa`n ha 4 uker pappaperm i mars - kjenner jeg gruer meg til å være borte fra E, og jeg er vel heller ikke så veldig motivert til å jobbe igjen :sukk: - men det går vel greit når jeg først kommer igang - dessuten er det 4 uker, og så skal jeg ha de siste 5 ukene mine + 4 uker ferie ;)

Jeg husker ikke tid jeg egentlig skal ut i jobb igjen, men mener det er i mai, så jeg må ta en måneds ulønnet permisjon frem til mannen er ferdig på skolen. Da skal han ha 10 uker alene med L. Kjenner jeg gruer meg til å begynne å jobbe igjen :sukk:

Her er søknadsfristen på barnehageplass 1.mars, så vi får ikke søke enda. Blir rart og er rart å tenke på barnehage liksom, han er jo så liten enda. L er gudskjelov over året når han begynner i bhg, så jeg håper han vil kunne klare å stabbe litt bortover. Da virker de plutselig ikke såå små lengre.

-------

I dag var vi på 6-mnd kontroll og han er nå 7210 og 68 lang. Kurven har hatt et lite hopp, og det er ikke noe bedre enn det. Nå ligger han akkurat passelig på kurven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke søkt på barnehage men skal gjøre det i løpet av mnd.

Vet ikke om vi komemr til å benytte oss av den, da vi vurderer dagmamma + at bestefaren er hjemmeværende og kan steppe inn kankjse 50% eller noe...men vi søker så har vi alle muligheter åpne i allefall...

Det kjipe er at det er full barnehagedekning for de over 3 år her i kommunen, men ikke for de under 3 år...så vi vet jo ikke om han får plass heller.

Syns det er for tidlig å sende barn i barnehage når de er rundt 1 år, derfor vi vurderer å ha E litt hos bestefaren etc.

Svigermor jobber i barnehage, og hun sier at barn ikke burde i barnehage før de er 2-3 år - er helt enig med henne - men det fungerer desverre ikke alltid slik i praksis da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini skal ikkje i barnehage. Eg skal vere heime med ungane mine og er sjeleglad for det :)

Så fort mini tek flaske, eller vert litt større, skal eg få meg deltidsjobb på kveldstid/helg så me får det litt enklare økonomisk. Håpar berre kontantstøtta held seg.

Mini er heldigvis mykje betre av øyreverken :) No skal eg prøve å få til legge/sovinga igjen, han har stort sett sovi saman med oss i sjukdomsperioden. Når han søv i egen seng, slepp eg som regel unna med ein amming pr natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å ser på søknad til barnehage nå.

Er et elektronisk skjema - kommer etterhvert til ett punkt hvor jeg kan laste opp vedlegg...skal man skrive litt om barnet eller hva er det ment som??

(er det jeg som er dum her nå eller... :lete: ??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg har permisjon til midten av april ca..Har ingen jobb å gå tilbake til men skal ha "fri" til jeg skal studere til høsten :) (blir kanskje litt deltidsjobbing om jeg finner en da..)

Barnehage hadde jeg helt glemt av! Sitter med søknadskjema nå, men jeg står litt fast...

Når man søker barnehagen, kan man skrive hva avdeling man helst vil komme på i det "merknad" feltet? (den ene avdelinga ligger nemmlig rett utenfor døra vår omtrent)

Hvordan bestemmer de hvem som skal få plassen? Har det noe å si om man søker tidlig eller nærmere fristen?

Jeg hater søknadsskjemaer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det skjemaet er for å dokumentere at man har krav på prioritert plass, for det må en jo kunne dokumentere. For de det gjelder, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har permisjon til midten av april ca..Har ingen jobb å gå tilbake til men skal ha "fri" til jeg skal studere til høsten :) (blir kanskje litt deltidsjobbing om jeg finner en da..)

Barnehage hadde jeg helt glemt av! Sitter med søknadskjema nå, men jeg står litt fast...

Når man søker barnehagen, kan man skrive hva avdeling man helst vil komme på i det "merknad" feltet? (den ene avdelinga ligger nemmlig rett utenfor døra vår omtrent)

Hvordan bestemmer de hvem som skal få plassen? Har det noe å si om man søker tidlig eller nærmere fristen?

Jeg hater søknadsskjemaer...

Her er det slik som alle andre barnehager, at de med prioritet tildeles først, så gårdet på søknadsansiennitet. Derfor må vi være tidlig ute med søknaden. Nå er vi jo garantert plass, men det hjelper jo fint lite dersom plassen man får er i andre enden av byen, fordi man søkte sent. ;)

Private barnehager, kan også haegne regler for tildeling, men de må følge regelen om prioritet de også.

Ellers er det nok litt varierende fra kommune til kommune hvordan de tildeler plasser til barn uten prioritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal studere 50% om bare 1 uke jeg. Mannen skal være hjemme 2 dager i uken til midten av juni. Gruer meg litt, men er glad på mannens vegne fordi jeg vet han gleder seg til å være litt mer med lillegutt. Heldigvis bor vi nære skolen, så han kan trille opp dit for amming. Blir litt pes i begynnelsen, men lettere etterhvert som J spiser mer fast føde, og mindre mm.

I sommer skal jeg være hjemme igjen til barnehagstart i august. Er glad jeg er student, sånn at vi kan være fleksible med dagene til lillegutt og ta noen kortere dager, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappa`n gleder seg noe vanvittig her også :rødme: - blir på en måte trist men godt på en gang.

Tror nok jeg får det tøft de første dagene, men så vet jeg at det nå i starten er bare 4 uker, og så skal jeg være hjemme 9 uker igjen ;)

---

Nå begynner det å skrante med melk her - pumpa mi gikk i stykker forrige uke, så nå får jeg ikke pumpet på dagtid lenger.

Han ammer jo bare på natta her, men merker han våkner oftere på natta, sikkert fordi det bare var sånn akkurat nok da han ammet forrige gang.

Så idag matte jeg til med flaske kl 05.00, men det ante meg - så jeg hadde kokt vann og hatt i termos i går kveld, og hadde kokt, kaldt vann i kjøleskapet, så da var flaska lagd på ett par minutter :)

Driver å lurer på om vi skal legge E på sitt eget rom straks, ettersom han begynner med flaske på natta nå og jeg allikevel må opp.

Jeg sover så dårlig med han i rommet, bare han vrir litt på seg i søvne, våkner jeg, og blir liggende og vente på at han våkner - selv om det ikke alltid er tilfelle...

Men da må vi ha baby-call, noen som kan anbefale noen?

Han blir liggende på rommet vegg-i-vegg, men er jo alltid tryggest å ha baby-call da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NiChia
Har ikke søkt på barnehage men skal gjøre det i løpet av mnd.

Vet ikke om vi komemr til å benytte oss av den, da vi vurderer dagmamma + at bestefaren er hjemmeværende og kan steppe inn kankjse 50% eller noe...men vi søker så har vi alle muligheter åpne i allefall...

Det kjipe er at det er full barnehagedekning for de over 3 år her i kommunen, men ikke for de under 3 år...så vi vet jo ikke om han får plass heller.

Syns det er for tidlig å sende barn i barnehage når de er rundt 1 år, derfor vi vurderer å ha E litt hos bestefaren etc.

Svigermor jobber i barnehage, og hun sier at barn ikke burde i barnehage før de er 2-3 år - er helt enig med henne - men det fungerer desverre ikke alltid slik i praksis da.

Hvorfor mener du at det er for tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns rett og slett de er for små/unge enda.

Godt av å være hjemme lenger, evnt. dagmamma med ikke så mange unger.

Men det er bare noe jeg føler på altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde hvertfall vurdert bhg fremfor dagmamma. Bhg er et pedagogisk alternativ, noe dagmamma sjelden er. Man trenger jo ikke søke fulltidsplass heller. ;)

Her er det uansett ingen bønn. G må i barnehagen. Jeg har søkt plass i relativt små barnehager da, slik at det ikke er 20 andre barn på avdelingen å ta hensyn til. Tror det er greiere med en litt liten avdeling. Dessuten er jeg student, og litt fleksibel, sett bort fra praksisperioden som blir litt strengere. Håper og tror jeg kan få til noe der og. Dele opp studiedagene slik at jeg kan gå litt tidligere f.eks. og få en praksis nær hjemmet, eller som ligger praktisk til ift. reisevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikkje meg du spurte, men svarar likavel eg.

Alle har vel ulike meiningar om når, eller om, det er best for ungen å starte i barnehage. Eg syns i alle fall at ungar på 1 år (eller yngre, som vert realiteten om ein velgjer 100% perm) er altfor små til å gå i barnehage. Spesielt om dei må ha 100% plass og fulle dagar. Ein ettåring som går i barnehage 8-9 timar pr dag, har jo faktisk barnehagan som sin normalkvardag, mens heime blir "unntakstilstand". Eg trur ikkje så små ungar er klare for å vere så lenge vekk frå foreldra sine, og eg meiner at dei absolutt ikkje treng noko "pedagogisk opplegg" og "sosialisering" som det så fint heiter, men derimot omsorg og kjærleik heime hos mamma og pappa. No for tida verkar det som om mange trur at ungane nærmast vert sosiale analfabetar om dei ikkje går i barnehage frå så tidleg alder som mogleg. Eg trur heller at ungane vert utrygge, slitne og overstimulerte av det. Trur ikkje ungar har noko behov for barnehage før dei er 3-4 år, om i det heile tatt.

Det er mi meining :)

Kvifor meiner du at 1-åringar bør gå i barnehage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal søke barnehageplass til august. Jeg skal begynne jobbsøkinga etter påske. Det beste er jo om jeg finner en jobb med oppstart i august, men må jeg begynne før så må far ta ferie/ permisjon i sommer for å overlappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hvertfall vurdert bhg fremfor dagmamma. Bhg er et pedagogisk alternativ, noe dagmamma sjelden er. Man trenger jo ikke søke fulltidsplass heller. ;)

Her er det uansett ingen bønn. G må i barnehagen. Jeg har søkt plass i relativt små barnehager da, slik at det ikke er 20 andre barn på avdelingen å ta hensyn til. Tror det er greiere med en litt liten avdeling. Dessuten er jeg student, og litt fleksibel, sett bort fra praksisperioden som blir litt strengere. Håper og tror jeg kan få til noe der og. Dele opp studiedagene slik at jeg kan gå litt tidligere f.eks. og få en praksis nær hjemmet, eller som ligger praktisk til ift. reisevei.

Kan man søkte fulltid - men redusere antall timer når du vet hvordan det blir i forhold til bestefar etc??

Skjønner ikke hvorfor det skal være så pedagogsik til så små barn jeg da...

Var ikkje meg du spurte, men svarar likavel eg.

Alle har vel ulike meiningar om når, eller om, det er best for ungen å starte i barnehage. Eg syns i alle fall at ungar på 1 år (eller yngre, som vert realiteten om ein velgjer 100% perm) er altfor små til å gå i barnehage. Spesielt om dei må ha 100% plass og fulle dagar. Ein ettåring som går i barnehage 8-9 timar pr dag, har jo faktisk barnehagan som sin normalkvardag, mens heime blir "unntakstilstand". Eg trur ikkje så små ungar er klare for å vere så lenge vekk frå foreldra sine, og eg meiner at dei absolutt ikkje treng noko "pedagogisk opplegg" og "sosialisering" som det så fint heiter, men derimot omsorg og kjærleik heime hos mamma og pappa. No for tida verkar det som om mange trur at ungane nærmast vert sosiale analfabetar om dei ikkje går i barnehage frå så tidleg alder som mogleg. Eg trur heller at ungane vert utrygge, slitne og overstimulerte av det. Trur ikkje ungar har noko behov for barnehage før dei er 3-4 år, om i det heile tatt.

Det er mi meining :)

Helt enig med deg, Imli :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...