Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Samsoving funket fett :)

Sov fra 1 til 8.30 uten å våkne :sjokk:

Å i heiane.

Trodde det ble stikk motsatt jeg, men så deilig.

Kunne ikke ha L ved siden av meg jeg, for han luktet melk hele tiden, og våknet av det.

Det var nok godt med litt søvn tenker jeg, unner deg all den søvnen du kan få :)

--------------

Nå tror jeg det er en tann å se i gommen, oppe til venste. Det er vel faktsk akkurat det samme stedet jeg fikk min første tann :):jepp:

Synes det er sååå spennende vettu, hehe.

I dag tidlig skulle mannen stå opp med L, men var veeeldig treg når han våknet klokka halv seks. Så gikk han inn i stua for å sjekke gradestokken, og der hadde vi glemt å skru på ovnen før vi la oss. 10 grader hadde vi inne :sjenert:

Så da kunne vi jo ikke ta med ungen inn i stua, og jeg fikk den kald fornøyelsen med å få fyr i peisen iført jakke og lue, haha :fnise: Kan tenke meg det var et syn.

Så da, skulle mannen på badet. Der hadde bikkja kost seg med L sine bleier, hvorav en ganske svær dritbleie. Joda, det var et vakert syn kan dere skjønne, med dritt utover gulvet, og bleie rivd i filler. Herighet så sinna han ble, og han har vært litt muggen siden igrunnen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen tenner i syne her.

Men han sover så ufattelig urolig om natta. Han klarer seg lenge uten mat. Kan fint mate han 17.30 og så vente til kl. 08 igjen før han får mat. Men det betyr ikke at han sover nei. Han våkner i gjennomsnitt to ganger i timen. I begynnelsen holdt det å putte i smokken igjen. Nå beveger han så mye på seg, ligger plutselig i helt andre enden av senga, opp ned, på magen, med beina over sengekanten, you name it.. I tillegg ligger han våken ca. 1 time å prater med seg selv. Høyt.

Noen tips? Er smokken dum? Han roer seg fint med den om kvelden, og sovner veldig lett. Men det er jo irriterende å hele tiden måtte inn med den om natta. Men grøss og gru med tanke på avvenning på en 5 mnd gammel gutt..

Og hvorfor er han så urolig? Han spiser full porsjon grøt og melk rett før han legger seg? Vil det hjelpe å bytte ut fruktmosen til lunsj med grøten til kvelds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tenner enda her heller, men tror det er like før...har gnidd og klødd og siklet i godt over 2 mnd nå...

----

E er så morsom om dagen, når jeg kommer med flaske til han og rister på den forran han - setter han i et fryde-hyl :skratte:

----

Nærmer seg nok slutten på melken her nå, pumpa min har gått i stykker og jeg får da ikke pumpet på dagtid lenger...men foreløpig har det gått fint - E spiser to til tre måltider pupp på natten enda.

----

Aricept:

Du tror ikke det er fordi gutten er sulten da at han er så urolig?

14 1/2 time uten mat er jo ganske lenge...men jeg kan ikke så mye om sånt enda da, for E spiser på natta enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown
Ingen tenner i syne her.

Men han sover så ufattelig urolig om natta. Han klarer seg lenge uten mat. Kan fint mate han 17.30 og så vente til kl. 08 igjen før han får mat. Men det betyr ikke at han sover nei. Han våkner i gjennomsnitt to ganger i timen. I begynnelsen holdt det å putte i smokken igjen. Nå beveger han så mye på seg, ligger plutselig i helt andre enden av senga, opp ned, på magen, med beina over sengekanten, you name it.. I tillegg ligger han våken ca. 1 time å prater med seg selv. Høyt.

Noen tips? Er smokken dum? Han roer seg fint med den om kvelden, og sovner veldig lett. Men det er jo irriterende å hele tiden måtte inn med den om natta. Men grøss og gru med tanke på avvenning på en 5 mnd gammel gutt..

Og hvorfor er han så urolig? Han spiser full porsjon grøt og melk rett før han legger seg? Vil det hjelpe å bytte ut fruktmosen til lunsj med grøten til kvelds?

Har du prøvd med samsoving? :fnise:

M er helt avhengig av smokken for å sove..Det er både bra og dumt, men sånn er det bare. Ho kan våkne og hyle når ikke smokken er i munnen - putte den inn og ho sover igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si gutta våre er forskjellige, Soon. Din kommer med gledeshyl når han ser flaska, min gir meg det sitronfjeset og begynner å sutre. Det er nemlig slik at når flaska kommer han i syne, så burde maten vært i gapet på han for lengst! Han eier ikke tålamod! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år alle sammen. Jeg har vært på juleferie i over to uker og ikke vært på nett. Koselig å lese om utviklingen til småttingene deres :)

Her rulles det aktivt fra rygg til mage, han vil nesten ikke ligge på ryggen lenger. Han kan rulle fra mage til rygg også, men gjør ikke det så ofte.

Ingen tenner i syne her, enda lillegutt blir 6 mnd på onsdag. Vi har nettop begynt å gi litt grøt, og det går ganske bra. Han har ikke helt teken på å svelge det enda, men virker ikke å synes at det er noe usmak på grøten. Det bare tar tid å få det ned.

Jeg ammer fortsatt 2-3 ganger om natten. Plager meg ikke, så tenker å gjøre det en stund til, det er jo fint for å opprettholde god produksjon.

Veldig moro å se J sammen med masse andre mennesker. I julen har det vært en boost i utviklingen synes jeg. Spesielt på det sosiale planet. Tror han har godt av å se andre enn bare meg, og i julen har det vært fullt av folk hele tiden. Han "prater" mer og er blitt mer aktiv. Han har oppdaget at det er kjmpegøy å "hoppe" i fanget, god trening for a' mor :ler: Han har ikke blitt skeptisk til fremmede enda, så besteforeldre og tanter og onkler har kost seg gløgg ihjel med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen tenner i syne her.

Tenker det samme som unknown, veldig lenge å gå uten mat.

Dog har vi hatt det litt sånn de siste nettene nå, og det er pga tenner. Kan se to hvite flekker i tannkjøttet nå, men det kan jo enda ta tid før de kommer. Men han gråter veldig mye da, så han er ikke bare urolig, så det er kanskje ikke det samme. Iallefal har vi hatt så mange forskjellige netter. Hadde tre fine netter, også har vi hatt en våkennatt nå i natt. GRUSOMT har det vært, rett og slett. Han sov som en stein fra kvart over seks til halv ti, og deretter til ett. Men etter det har han kanskje sove en time eller to :sjenert:

Kan ikke bare tennene komme

Tid legger dere ungene forresten, og når står dere opp?

Om dagene nå har vi begynt å få litt mer mønster og rutiner (har skeia veldig ut når han fikk så mye mat), han legger seg mellom 18-19.00 og våkner rundt 06.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På torsdag er det 6-mnd kontroll og det blir spennende. Han hadde vokst nesten en kilo fra 27 november til 23 desember. Og nå har det gått enda 15 dager, så det blir spennende. Må jo si at halvannen kilo på rett over en måned kanskje er litt mye? Vet ikke jeg. I forhold til de 120 grammene han har pleid å legge på seg i uka er det mye iallefall :)

Dette blir forøvrig mitt innlegg nr 1000 og jeg er nå c-kjendis. Har også vært medlem i et år :enig::fnise:

(pluss den gamle brukeren da, men den måtte jeg slette)

Endret av Minnimusepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Om dagene nå har vi begynt å få litt mer mønster og rutiner (har skeia veldig ut når han fikk så mye mat), han legger seg mellom 18-19.00 og våkner rundt 06.30.

Vi legger ca kl 7 og står opp en gan mellom halv9 og halv10.

Og samsoving funket ikke mer enn en natt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger ca kl 7 og står opp en gan mellom halv9 og halv10.

Og samsoving funket ikke mer enn en natt...

Huffda, det var kjedelig. Skulle til å si det i går at du må være forsiktig med å si sånt. Ting har en tendens til å snu seg når en sier det.

Vi er f.eks veldig forsiktige med å si at 'nå sovnet han', eller

'nå skal det bli deilig å slappe av'. Så fort vi har sagt det, kan du banne på at han våkner. Her om dagen sovnet han to minutter på halv tre, og jeg sendte melding til mannen om at nå lå jeg på sofaen å skulle slappe av. Så fort meldingen var sendt våknet han, og ville absolutt ikke sove igjen :sjenert:

Men våknet hun like mange ganger eller? Og hvor grinete blir hun om dere ikke gir henne mat med en gang? Det kan jo være en økeperiode, husker ikke hvor lenge du sa hun hadde vært sånn?

----------

L fikk så masse duplo til jul, så nå sitter vi på teppet sikkert 2-3 timer om dagen å leker med det, hehe. Foreløpig tror jeg det er mammaen som har mest glede av det da, han skal jo bare ødelegge tårnene jeg har bygd eller tygge på klossene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Å, nå hadde jeg skreve et langt svar også forsvann alt sammen med internetten...!

Jeg tror ikke ho visste at jeg sa det, så er ikke sikker på at det er grunnen :fnise: Men det er nok ganske typisk ja!

Ho våknet like mange ganger ja, jeg ser på klokka hver gang, men glømmer like fort..Men var skjelden vi var oppi 2 timer søvn også i natt husker jeg!

Darlingen tok henne ene gangen, da hadde ho sovet i bare en time, men etter 10-15 min med klynking - sutring - hyling - ta opp og kose med pappan - rasing - byssing og vandring fram og tilbake så tok jeg fram puppen og det ble stilt...

Har holdt på sånn i 1mnd og 2 uker nå, så tror ikke det er økeperiode, eller tenner...I begynnelsen så hadde ho litt lengre soveperioder på kvelden og på morningen (ca 3-4 timer), men nå er det minst annenhver time hele natten!

Det jeg ikke skjønner er hvorfor ho plutslig sov over 7 timer i gårnatt..? : :klø:

Så gøy med duplo :) Er så mye artigere nå når vi kan leke litt sammen synst jeg!

M si favorittleke er en ball som blinker med lys og spiller melodier, kan ligge å se på den i timesvis er jeg sikker på! :hjerter_rundt:

Men hva ville dere ha gjort? Er det noe å gjøre med all denne amminga? At ho sov 7 timer i strekk viser jo at ho ikke er sulten egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg er ingen fagkyndig, så det blir bare rådene jeg har fått og det vi har opplevd kan virke litt.

Hva med dagtid, spiser hun ofte da også? Hvis en gir dem mer på dagen hender det at de går lengre uten på natta.

Kanskje du skulle begynt med litt grøt på kvelden, det hjelper for noen? Hjalp ikke for oss, men nå vet vi at han ikke er nødt til å ha så mye på natta.

Hun er nok vant med å få puppen i munnen med en gang hun våkner, akkurat sånn vi hadde det også. Men nå er jo L litt større da, så vi har kunnet begynne med litt avvenning.

Ringe helsesøster å høre hva henne sier eventuelt legen?

Skjønner deg så utrolig godt. Alle sier "du må bare passe på å sove på dagen". Javel, men det er faktisk ting som må bli gjort i heimen også. Klærne vasker seg ikke selv og ei heller oppvasken. Så det er ikke bare å legge seg til å sove på dagen.

Men, tenk så mye vi kan sove når de blir store :ler:

Og før vi vet ordet av det så er vi besteforeldre, og da kan vi sitte der til våre svigerdøtre/døtre å si: "du må jo bare sove på dagen" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Vi var med hs rett før jul, begynte med grøt og fikk beskjed om å begynne med et måltid på dagen. Vi har drøyd mat på dagen til i dag, brukte jula på å prøve å putte i smokk å få ho til å bare sovne igjen..Så i dag vart det litt potetmos, falt ikke i smak :fnise:

Også skal vi på kontroll igjen i slutten av mnd, så får se hvordan det går fram til da :)

Ordner seg nok!

På dagen spiser ho før og etter en dupp ca, så omtrent annenhver time, tror ikke jeg klarer å skvise inn flere måltid på dagen : :riste:

Sovinga tar jeg etter middag når Darlingen er komt hjem :) Av og til i alle fall!

Men nå har jeg kuppa hele tråder her jeg... hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også trodd han har vært sulten, men virker ikke som det er det. Prøver vi å gi mat midt på natta, spiser han bare 40-50 ml. Han spiser egentlig lite tidlig på dagen og øker utover. Største måltidet er om kvelden, 210 ml mme og full porsjon grøt.

De få gangene vi har fått til å gi full matporsjon på natta/ tidlig morgen, då våkner han. Han assosierer tydeligvis mat med morgen... Og jeg er ikke interessert i å ha morgen kl. 04.

---

Vi må legge lillegutt før kl. 18, ellers blir det bare skrik og tull. Vanligvis spiser han 17.30 og i seng til 17.45. Synes det er fryktelig tidlig, og stakkars mannen ser jo nesten ingenting til lillegutt da han kommer hjem fra jobb litt før fem.

---

Var på 5-mnd kontroll i dag. Helsesøster sa at urolighetene om natta sikkert bare var en periode. Hun ville ikke anbefale å slutte med smokk, heller lære han å putte den i selv. Vi har jo prøvd å lære han det lenge.. Problemet er at han tar ut smokken med en hånd og flytter den over i andre hånda for å putte den inn, men siden han bytter hånd får han jo tak i selve suttedelen, og stikker konsekvent smokken inn feil vei..

Ellers er han blitt stor gutt. 9 kilo og 70 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det order seg etter hvert da, Aricept :)

Oi, det var stor gutt ja ;)

---

Huff, oppdaget i går at jeg hadde en lite klump på keisersnitt-arret mitt, og i da jeg så på det nå istad var den nesten dobbelt så stor som i går...snakk om ca en halv cm bred klump...klør litt - ser nesten ut som en liten blodansamling...

Hva gjør jeg nå da??

Hvem skal jeg ringe liksom, legen min eller sykehuset??

Og det arret som har vært så fint hele tiden....så blir det noe krøll nesten 5 mnd senere.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt legen først.

Her er i grunnen det meste vel. G er veldig glad i kokt, most gulrot, og enda mer glad i eplemos. Potet er også ok, så nå har jeg ganske så mye potetmos i frysen, og tenker jeg kommer til å lage mer gulrotmos og eplemos i morgen. Greit å ha på hus.

Snart er det kontroll også, men den kræsjer med babysvømminga, så jeg må få en ny time. Skal bli spennende å se hvor stor og tung han har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg pleier også å ta meg en aldri så liten lur når mannen er hjemme. :) Nå var det han som sov halvannen time mens jeg hadde L, så idag er det bare jeg som har hatt han. Han ville ikke sove før i dag og sovnet klokka tolv,passet litt dårlig ettersom han egentlig skulle sove igjen rundt to-halv tre. Så nå hadde han vært våken i 4 1/2 time, hvis han har sovna da. Tok i bruk babybadekaret for første gang i dag, og det var jo helt genialt. Der kunne han sitte aleine å kose seg med lekene sine mens jeg satt på doen å kikka på :)

Huffda, Soon. Jeg synes det har vært veldig greit å forholde meg til henne som sydde meg når det har vært noe i ettertid. Men det er liksom noe legen ikke får gjort så mye med da (det at det er trangt), så du kan kanskje bare ringe legen først, også kan han/hun eventuelt sende deg videre.

-----

Forøvrig så har vi :sengekos: to ganger etter siste fiasko. Har vel funnet ut at jeg må bli ordentlig våt først. Men da går det som rakkern :ler:

Så nå må han bruke litt tid på meg først, og det er jo ikke å forrakte :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effy - Jeg humret litt for meg selv her inne om dagen. Så en tråd du hadde skrevet om noe gravidmage tror jeg det var. Tenkte at jøss, er hun på'an igjen allerede. Men så jo fort at det var fra i fjord jul da :fnise:

Haha, jeg så den tråden! Kan bekrefte at den tråden er ca 1 år gammel, jeg er IKKE gravid nå:)

Samme som deg- legger senest 19- oppe rundt 6.30-7.

Helsesøster sa at urolighetene om natta sikkert bare var en periode.

For en mnd siden var lillgutt veldig urolig om nettene, det varte 10- 12 dager. Får håpe det går over snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legges E mellom 19 og 20.30 - varierer litt fra dag til dag når han blir trøtt...

Og så står vi opp ca kl 08 - eller iallefall våkner da, og så ligger vi og pludrer og koser oss litt før vi går og tar morgenstellet :)

Han er våken to til tre ganger i løpet av natten da.

---

Hvor mye er vanlig at ungene sover nå på denne alderen?

Syns han plutselig, etter vi endelig hadde en god periode med dagsoving, har begynt å styre med søvnen på dagen igjen.

Sover som regel 30 til 50 minutter 3 ganger om dagen, og er da bortimot våken i 3 timer mellom hver soving - nytter ikke å få han til å sovne før - og han er suuuper overtrøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J legger seg rundt 18.30-19.00 og våkner mellom 06.00 og 07.00. Ammer 2-4 ganger mellom.

Om dagen sover han ca 45-60 min i 9-10-tida og 2-3 timer i 1-2-tida. Det gir totalt 14-16 timer i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...