Tussi! Skrevet 6. desember 2009 #2381 Del Skrevet 6. desember 2009 Så bra det hadde gått fint med natt borte, Tussi!. Sikkert deilig å få sove en natt gjennom uavbrutt. *drømmer* (har fått gjort det jeg også, men alt for lenge siden nå..) Ble nok ikke hel natt heller. Sleit skikkelig med og sovne, så sovna i 4-tida og våkna igjen klokka 8 og måtte pumpe meg, så da ble det egentlig mindre søvn enn jeg pleier og ha hjemme med vesla. Men var godt med dobbeltseng alene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 6. desember 2009 #2382 Del Skrevet 6. desember 2009 Kvist: gratulerer med en flott navnefest (hørtes det ut som) jeg gleeder meg til det er min tur å gå ut! Blir siste gangen ute her før vi flytter sikkert, jeg både gruer og gleder meg egentlig! Blir trist...! Lisjejenta har fått begynnt å smake på grøt, og det går kjempefint! Prøvde først en fra Nestle (den var ikke så populær), men i dag testa vi hipp sin og det gikk ned på høykant! Og de siste to nettene og dagene har vært supre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 6. desember 2009 #2383 Del Skrevet 6. desember 2009 Aricept: Jeg er som deg når det gjelder å sende ut bilder av ungene! Vi har laga slike kalendere i år, med bilder av ungene. Men jeg spurte på forhånd hvem som ville ha Jeg ønsker meg ikke kalendere eller julekort med bilder av andres unger, så hvorfor skulle andre (utenom nærmeste familie selvfølgelig) ønske seg bilde av mine? Men det er visst vi som er litt sære, for venninnene mine vil gjerne ha bilder av ungene mine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 6. desember 2009 #2384 Del Skrevet 6. desember 2009 Vi kommer til å gi alle bilde av lisja i julegave i år! nesten...Men jeg tenker litt sånn som dere, at hvorfor skal de ville ha bilder av henne? Grunnen til at vi gikk for å gå bilder (selv om vi egentlig hadde slått det fra oss) er at vi tror at i alle fall besteforelde, oldeforeldre og søskenbarn blir glad for å få et blide av henne, spesielt siden vi skal flytte! Resten av gjengen får bare putte bildet i en skuff om de vil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 6. desember 2009 #2385 Del Skrevet 6. desember 2009 Dere som gir bilder i julegave, gir dere med ramme da? Litt usikker på hva jeg liker egentlig. På en måte så sier et ferdig innrammet bilde "heng meg opp eller ha meg framme" mye mer enn et bilde i en konvolutt. Regner jo ikke med at alle har lyst til å henge opp bildet av snuppa heller. Og jeg liker selv å velge rammer til bildene mine, de skal jo gjerne passe sammen med resten av rammene. På den andre siden så er det jo litt stusselig med et bilde i en konvolutt. Særlig når vi hadde tenkt å sende ut julekort (ikke sånne kjipe fra fotobutikken, jeg lager selv) med bilde på. Julekort med babybilde har jeg ingen skrupler med å sende ut, forventer hverken at folk henger de opp eller tar vare på dem etterpå. På lik linje med andre julekort går babybildejulekort i søpla på nyåret her, i hvertfall hvis jeg ikke kjenner ungen godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 6. desember 2009 #2386 Del Skrevet 6. desember 2009 Vi gir bilde i ramme, men vi gir bare bilde til besteforeldrene da. Blir fotografbildene av eldstemann som vi tok i sommer som er julegave i år. Regner med besteforeldrene vil henge dem opp Julekort har vi bare laga noen få av og gir bare til nærmeste familie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 6. desember 2009 #2387 Del Skrevet 6. desember 2009 Ang. bilder, så tenker vi likt, Imli. Besteforeldrene er de eneste som får bilder i år, men da i form av et hjemmescrappet album. *jada, akkurat passe egotripp fra oss i år. * Men jeg tror de vil sette stor pris på det da. Ellers hadde jeg ikke lagt så mye arbeid i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilja** Skrevet 6. desember 2009 #2388 Del Skrevet 6. desember 2009 Jeg tviler på at alle på gavelista vår er interessert i bilde/kalender av lillegutt, men de vi er ganske sikre på vil bli glade for det, besteforeldrene og et sett oldeforeldre (de som han er eneste oldebarn til), skal få kalender. Vi er inne på tanken på å begynne med smaksprøver i løpet av desember/januar. Litt grøt og litt fruktmos og sånn. Har dere snakket med helsesøster om dette før dere begynte, eller begynte dere bare? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 6. desember 2009 #2389 Del Skrevet 6. desember 2009 Vi er inne på tanken på å begynne med smaksprøver i løpet av desember/januar. Litt grøt og litt fruktmos og sånn. Har dere snakket med helsesøster om dette før dere begynte, eller begynte dere bare? Lurer også litt på dette med fast føde? Ser jo at f.eks du Unknown, som har yngre baby enn meg har begynt med grøt, mens andre med eldre baby ikke har begynt... Tenkte å vente til han iallefall ble 4 mnd, for han virker fornøyd nå med mm og mme på flaske. Men lurer, som Ilja, på om dere snakker med helsesøster først?? Jeg snakket ikke med helsesøster før vi begynte med mme...men hun reagerte ikke på det da jeg nevnte det på 3 måneders kontrollen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 6. desember 2009 #2390 Del Skrevet 6. desember 2009 Jeg kommer til å vente så lenge som mulig. helst til han er rundt 6 mnd. slik som anbefalingene er. Men om han skulle komme over 1 liter MME, ja, da er det nok bare til å begynne med innføringen. Tenker å snakke med HS om dette når vi skal til kontroll i neste uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 6. desember 2009 #2391 Del Skrevet 6. desember 2009 Jeg kommer til å vente så lenge som mulig. helst til han er rundt 6 mnd. slik som anbefalingene er. Men om han skulle komme over 1 liter MME, ja, da er det nok bare til å begynne med innføringen. Tenker å snakke med HS om dette når vi skal til kontroll i neste uke. Men sier de ikke også at det er helt greit og begynne å venne til andre smaker med små smaksprøver fra 4 mnd alder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 6. desember 2009 #2392 Del Skrevet 6. desember 2009 Vi har begynnt med smaksprøver. Begynnte rett rundt firemånedersdagen, uten å snakke med helsesøster først. Grunnen til at vi begynnte var ikke at vi gikk over litersgrensa på MME, men at vi har så veldig mange små måltider i løpet av døgnet. Var over 10 måltider en periode. Så da var tanken å så smått venne henne til å spise noe som metter mer pr ml enn melk gjør. Mye styr med mat hver halvannen time om dagen. Ble ikke noen umiddelbar suksess da, prøvde den maisgrøten fra Nestlé som blandes med MME, har prøvd flere ganger og det bare spyttes ut Hjemmelaget pæremos derimot fant hun ut etter å ha fått smake et par ganger at var godt. Hun får bare noen t-skjeer da. Jeg vil at melk fortsatt skal være hovedmaten hennes en stund. Snakket om mat på firemånederskontrollen, HS hadde egentlig ingen kommentarer hun. Bare ba en av de andre mammaene om å vente med vanlige melkeprodukter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 6. desember 2009 #2393 Del Skrevet 6. desember 2009 Det anbefales å fullamme (for de av oss som gjør det enda da), så da tenker jeg at det er det samme med mme. Før var anbefalingen fra fire mnd. har ei venninne som fikk sin første datter da det var slik, og de to andre når 6 mnd. anbefalingen kom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 6. desember 2009 #2394 Del Skrevet 6. desember 2009 Her var innføring av mat et tema på (den tidlige) 4-månederskontrollen, og HS sa at det var greit å gi bittesmå smaksprøver fra 4 måneders alder. Sånn som jeg tolker det, bør man nok fortsatt fullamme, men det er greit å la babyen smake på ting hvis han/hun viser interesse for det. Jeg har latt snuppa få teste banan på spissen av en teskje, og pære, og hun så helt forundret ut, før hun spyttet det ut. Det er jo en helt annen mekanisme som trengs for å spise fast føde, så det er ikke så rart. Jeg har tenkt å vente så lenge som mulig med annet enn smaksprøver, og jeg vil nok da forsøke en tilnærming à la baby-led weaning, hvor babyen i stor grad selv styrer tempoet. Men til det trengs tålmodighet, voksduk og man må tåle å se griseri. Til gjengjeld håper jeg på ei frøken som etterhvert smaker på det meste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 6. desember 2009 #2395 Del Skrevet 6. desember 2009 Det høres jo fornuftig ut med blw, Honesty! *lese meg opp på det, tror jeg. Har bare lest litt om det fra før* Jeg får se hva helsesøster sier på kontrollen vi skal på. Nå er han uansett ikke fire måneder enda, men det nærmer seg jo. Pappaen er veldig klar for å stille opp med brask og bram når det skal innføres fast føde. Tror han gleder seg til å gi guttungen nye smaksopplevelser. Jeg er fornøyd med å ha det som det er enda en god stund. Han reagerer veldig pavlovsk når han ser flaska da. Han er så søt. Flaske=mat=utålmodiiiig vifting og syting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 6. desember 2009 #2396 Del Skrevet 6. desember 2009 Flaske=mat=utålmodiiiig vifting og syting. Sånn er det her også, å prøve å sette henne litt tilbakelent på fanget er helt håpløst før hun har flaska i munnen. Før det skal det viftes og hun trekker seg opp i sittende stilling mot flaska. I dag var det sånn da hun satt i Bloomstolen sin, jeg satte en flaske med MME på bordet og hun strakk seg mot den. Da kom pappaen med en skje pæremos, hun så forundret på han, gapte opp og hvinte av fryd da hun fikk pære i munnen. Så søt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 6. desember 2009 #2397 Del Skrevet 6. desember 2009 *ser henne for meg* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 6. desember 2009 #2398 Del Skrevet 6. desember 2009 Jeg og har vært interessert i baby-led-weaning-metoden før, men jeg husket ikke hva den het, så det var fint du nevnte det, Honesty. Nå skal jeg lese litt mer om det, vi tenkte å begynne å introdusere fast føde rundt 6-mnd dagen til lillegutt. I går hadde vi barnevakt til lillegutt. Jeg og mannen var på julebord. Lillegutt våknet bare en 1 liten time etter at vi dro, og de fikk han ikke til å sove igjen. (Han har begynt å bare ville sovne når jeg legger ham. Mannen klarer ikke å få ham til å sovne heller, da er det bare gråting.) Men han var blid, så de ville ikke ringe oss bare for det. Så da jeg ringte i 22.30-tiden forå høre hvordan det gikk var lillegutt fortsatt våken. De hadde prøvd å gi ham mme, men det ville han ikke ha. (usikker på om det var fordi han ikke likte det, eler om han ikke var sulten nok) Vi hadde tenkt å ta en rolig og tidlig kveld uansett så vi dro hjem litt over 23, ca en time før vi hadde tenkt, for å få lillegutt i seng. Han var kjempeblid da vi kom og sovnet på ca 2 sek da mamma la ham Vi får bare trene litt mer på at andre legger ham, sånn at det føles lettere å ha barnevakt. Men er ikke så lett. Han gråter hysterisk når mannen prøver og da er det lett å gi opp og at mamma overtar. Føler han er for liten til at det er trass, han er bare mest vant til mamman sin, jeg er jo hjemme meg han hele dagen. Regner med at det blir bedre når mannen skal ha litt permisjon i januar (40%) Hvordan er det hos dere? Kan hvem som helst legge de små? Synes dere er tøffe dere som har vært borte hele netter. Hvordan gjør dere med mating og sånt? Jeg er liksom så redd for å miste melka eller noe, men det er kansje bare å pumpe seg? Og har dere pumpet ut nok på forhånd, eller gir dere MME? Leker med tanken på å bestille hotell i bursdagsgave til mannen og la søster passe lillegutt. Da vil han være over 7,5 mnd. Men er usikker på hvordan vi skal gjennomføre rent praktisk. Huff, jeg er blitt den hønemora jeg lovte meg selv å aldri bli Liker ikke tanken på å være så lenge borte fra lillegutt, selv om hotellet jeg tenker på er bare 10 min herfra. Vi bor jo i byen, og jeg tenkte å booke det fineste hotellet i byen, og kose oss uten baby en liten stund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 6. desember 2009 #2399 Del Skrevet 6. desember 2009 Jeg er som deg Bloowers daughter. Det er ikke aktuelt å la guttungen overnatte hos andre/uten oss enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussi! Skrevet 6. desember 2009 #2400 Del Skrevet 6. desember 2009 Her fikk lillejenta MME mens jeg var borte. Så var det bare å huske og ta pumpepauser utover kvelden/natta for og opprettholde produksjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå