Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Håper inderlig den funker her. Hendene er i munnen nesten hele dagen, og hang gnager og gnager. Bitering som er kald, vil han ikke ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil også anbefale Pampers for dem som opplever at babyen tisser igjennom. Vi opplevde det samme med førstemann - han tissa igjennom Libero lenge før han nådde bleiens max-vekt, mens Pampers holdt tett selv når han veide over max-vekt.

Det eneste som er dumt med Pampers, er at jeg aldri finner en mellomstørrelse mellom 4-7 kg og 7-18 kg! Jeg vet det finnes, men det er utrolig vanskelig å få tak i, i alle fall på vår lokale Rema-butikk. 7-18-kilos bleiene brukte jo eldstemann helt til nå i høst... Så er jo litt rart å skulle begynne med de til mini nå? Han veier jo 7,2 kg. Bleiene holder fint tett, men det er jo bare et tidsspørsmål før han må ha neste str. Hvordan er utvalget hos dere andre?

i dag tok han flaske da! :tommelopp:

Med sukkervann riktignok. Men likevel. Drakk 40 ml sukkervann han, det var visst godt ;)

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker nr. 3, den det står 4-9 kg på her. Neste ser ut til å være 7-18, som du sier. Se her. Jeg handler enten på Coop eller Spar, og begge har rabatter, så jeg tror det går opp i opp. Foreløpig holder nr. 3 bra; hun veier nok 7 kg nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Hendene til M er også i munnen heeele dagen.. Alt ho er borti er klisjbløtt på en-to-tre, stakkars miniene!

Vi bruker libero-bleiene vi, og er helt fornøyd med dei! Men kan godt hende pampersene er bedre :)

Jeg har veldig lyst til å prøve tøybleier, men er helt grønn! Jeg trenger litt hjelp fra dere erfarne til å finne meg et "startkit" ;)

Hva må jeg ha, og hva må jeg tenke på? Vi har ikke tørketrommel..Er det forskjellige størrelser og sånt?

ogsåååå, lurer jeg litt på å begynne med grøt til lisja. Jeg ser igrunn ingen annen mulighet, for jeg klarer ikke å få nok melk, og mme vil ho rett og slett ikke ha..Har dere noe annet forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker nr. 3, den det står 4-9 kg på her. Neste ser ut til å være 7-18, som du sier. Se her. Jeg handler enten på Coop eller Spar, og begge har rabatter, så jeg tror det går opp i opp. Foreløpig holder nr. 3 bra; hun veier nok 7 kg nå. :)

Hm... Den Pampers 3 som er i butikken her, er i samme "serie" som New baby og er 4-7 kg. Vi har ikke den mellomstørrelsen det står 3 på som vises i linken. Rare greier... Burde jo være et alternativ mellom 4-7 og 7-18 kilo? Det er noe av det dumme med Pampers - synes de er så rart inndelt i kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes to typer nr. 3. Den lilla, Active Fit, som vi bruker, og den gule, Baby Dry. Jeg synes at Active Fit-bleiene har bedre passform/elastikk, så Baby Dry-varianten ble bare kjøpt en gang her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes faktisk tre typer nr. 3 av Pampers. New Baby, Active Fit og Baby Dry. Tror det bare er Rema som har New Baby. Det var nemlig den vi brukte og når jeg var hjemme i Oslo fant jeg ikke den i butikken. Bare Active Fit og Baby Dry.

Vi bruker nå str. 4 (7-18 kg). Gutten er 8 kg, og de passer utmerket. Vi liker Baby Dry vi da. Ikke hatt en eneste lekkasje hittil vi, med noen av størrelsene. Tenkte kanskje prøve Active Fit når han begynner å krabbe og sånn, men den grønne holder fint nå i alle fall. (Og så er jeg mye mer glad i grønn enn lilla ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt en bok i julegave til lillesnuppa vi, Astrid Lindgrens julehistorier. Tenkte å skrive en hilsen i den, som et minne om den første julen. Og så håper vi å starte en tradisjon med å lese for henne fra den boka hver jul i resten av barndommen hennes.

For en strålende idè, Kvist. :) Du skal ikke se helt bort fra at vi rapper ideen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendene til M er også i munnen heeele dagen.. Alt ho er borti er klisjbløtt på en-to-tre, stakkars miniene!

Vi bruker libero-bleiene vi, og er helt fornøyd med dei! Men kan godt hende pampersene er bedre :)

Jeg har veldig lyst til å prøve tøybleier, men er helt grønn! Jeg trenger litt hjelp fra dere erfarne til å finne meg et "startkit" ;)

Hva må jeg ha, og hva må jeg tenke på? Vi har ikke tørketrommel..Er det forskjellige størrelser og sånt?

ogsåååå, lurer jeg litt på å begynne med grøt til lisja. Jeg ser igrunn ingen annen mulighet, for jeg klarer ikke å få nok melk, og mme vil ho rett og slett ikke ha..Har dere noe annet forslag?

Jeg tenker at din nok kan gå rett på one size. Disse justeres ved å kneppe ned foran, og så kan man justere livet med borrelås eller knapper.

Bumgenius one-size er en favoritt hos mange, likeså er fuzzi bunz. En ny hit er bluberry bamboo. Sistnevnte er litt dyr, men det kommer av at innleggene er i bambus og ikke mikrofiber.

For små som våre duger mikrofiberinnleggene mer enn godt nok, men for større barn som kan gå/faller mye på rumpa, er bambus og hamp bedre, men slike innlegg kan da saktens kjøpes separat.

Det jeg vil anbefale er lommebleier. De tørker kjempefort. Bumgenius v3 one size f.eks. er en lommebleie. Du får med to mikrofiberinnlegg. et stort som kan kneppes til, og et lite som kan brukes når man trenger litt ekstra.

Jeg bruker omtrent bare lommebleier nå.

Til natt vil jeg anbefale enten drybees nighttime fleecepocket (lommebleie) som du bruker med bambusinnlegg som kjøpes separat, eller muksut formsydd som du kan ha pultrekk eller ullbukse over. Avhengig av hvor mye mini tisser. Er din en som tisser veldig mye, ville jeg valgt muksut med ekstra innlegg i bambus. Du trenger jo ikke så mange nattbleier. 3-4 burde holde.

Du kan jo kjøpe litt brukt også? Både tøybleier.no sitt forum og tett inntil sine forum har egne kjøp og salg seksjoner. Man finner også litt på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Pampers new baby 3 ennå, gutten er 4 mnd....Men bleiene er billige da, tror det er 25 kr pr pakke. Vi får bytte bleietype når han runder 7 kg. Prøvde Libero noen ganger, men hadde mye mer "uhell" med de.

Gjør dere knipeøvelsene deres da jenter? Jeg er sååå dårlig på det altså :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Knipe har jeg gjort. Er ingen problemer der, men på mandag skal det ringes til legen slik at de som sydde meg for godt kan få lov å snitte opp igjen litt, slik at jeg kan få utbytte av knipeøvelsene! :sur:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har dere lurt meg til å bestille 2 stk. Blueberry One-Size. Jeg har lenge vært tøybleie-nysgjerrig men har tatt et bevisst valg ;) om å ikke bruke det på fulltid pga. diverse faktorer. Men jeg har lyst til å teste litt på dagtid, i hvertfall, så får vi se. Jeg kjøpte også sånn rispapir og en pakke fleecepapir, men det trenger man kanskje ikke på småttisene våre?

Ellers har jeg ei lita frøken liggende ved siden av meg i sofaen nå, og hun sover nesten. Jeg forsøker nemlig å få henne til å sove annet enn i vogn, for jeg er så lei av å trille fire turer pr. dag.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fleecepapir er greit på MM-bæsj, så det var ikke et dumt valg. Blueberry bamboo er ei super bleie! Er råfornøyd med mine! De er så myke og gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg og mannen henslengt i hver vår sofa og slapper av etter en lang og veldig hyggelig dag. Vi har hatt navnefest i dag, og snuppa var så flink. Selvfølgelig ble det veldig lite soving før seremonien og da vi sto og venta bak i lokalet dere seremonien var, før vi skulle gå i prosesjon ut så hylskrek hun. Kvarter med uling og brøling på pappas arm, var ingenting som hjalp og jeg så for meg en time med vandring og lite utbytte av seremonien. Da sier en mamma som sto ved siden av meg at jenta vår var lur, hun tok gråtinga før sånn at hun skulle være rolig mens det foregikk. Så ler hun og sier tørt at det ble nok omvendt for deres datter. Og jammen hadde hun rett ;) Snuppa vår satt pent på pappaens fang hele timen hun, fulgte med på alt som skjedde på scenen. Hun som vi snakka med før vi gikk inn endte opp med å stå å bysse og smådanse på siden for å roe en utrøstelig unge ;)

Seremonien var fin, familien var samlet, stemningen god, mat og kaker i massevis en veldig vellykket dag!

En av gavene var et lite innrammet bilde av ei lita jenta i en nydelig kjole. Kjolen var det samme som den snuppa hadde på seg i dag, og jenta er en av tantene til snuppas oldemor. Oldemor hadde forsket litt mer på hvor kjolen kom fra, og funnet ut at den i hvertfall ble brukt til tippoldefars dåp, i 1896 :) Så vakker kjole, og ikke en typisk lang hvit dåpskjole heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, gratulerer Kvist. :) Her ble det hverken navnedag eller dåp, av flere årsaker, men mest praktiske.

Her har jenta lært seg å bruke stemmen sin til de grader. Det hyles, ropes og skrikes sint for eksempel til babygymmen eller spilledåsen over stellebordet. Hun har dessuten begynt å blåse ut gjennom lukkede lepper, så det blir skikkelig prompelyd. Jeg lurer på om hun forbereder seg på å spise grøt senere? :fnise:

(Men legging vil jeg ikke snakke om, for der er det fortsatt sånn at hun må sovne liggende oppå meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg hjemme igjen etter første natt borte fra lille prinsessa vår. Var hos ei venninne i går kveld og sov over borte.

Pappaen og lille jenta hadde kosa seg masse og alt hadde egentlig gått kjempebra hjemme. Så da er det bare og planlegge neste gang jeg skal ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg hjemme igjen etter første natt borte fra lille prinsessa vår. Var hos ei venninne i går kveld og sov over borte.

Pappaen og lille jenta hadde kosa seg masse og alt hadde egentlig gått kjempebra hjemme. Så da er det bare og planlegge neste gang jeg skal ut ;)

Så bra at pappaen taklet det bra da! Må innrømme at jeg gleder meg litt til vi skal ha barnevakt en hel natt....

Vi har hatt en periode med en urolig og sutrete gutt. Både dagene og nettene har vært tøffe. Den siste uken har det heldigvis bedret seg betraktelig. Men nå må han plutselig ha hjelp til å sovne på dagtid, så det blir mye turgåing og byssing. Han har også blitt veldig skeptisk til alle utenom mamma og pappa, så vi "tør ikke" å ha barnevakt for tiden... Håper at den skepsisen gir seg snart, for det er mye grining når vi har besøk for tiden :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel overstått navnefest, Kvist!

Synes det var veldig koselig med dåp jeg. Vi er en familie som ikke er så flinke til å samles, så det er veldig koselig når vi får en unnskyldning til det. Og så fikk jeg en unnskyldning til å sende bilder av gutten (i form av takkekort) til familie og venner. (Jeg er nemlig av den sære oppfattelse av at jeg ikke liker å sende eller vise bilder av unger. Jeg ønsker meg ikke kalender med bilde av min kusines datter, så hvorfor skulle hun ønske seg bilde av min gutt?)

Så bra det hadde gått fint med natt borte, Tussi!. Sikkert deilig å få sove en natt gjennom uavbrutt. *drømmer* (har fått gjort det jeg også, men alt for lenge siden nå..)

Vi har fått en vanskelig gutt på morgenen/ formiddagen de siste dagene. Vanligvis er han blid som en sol, men siden torsdag har alt vært gæ'ernt og bare hyl og skrik og umulig å roe... Og jeg som skal hjem til mampap nå i en uke. Aleneansvar uten mann, gruer meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...