Minnimusepus Skrevet 9. november 2009 #2021 Del Skrevet 9. november 2009 Min sluker alt rått han. Ulempen er at han blir så fryktelig sinna når det ikke kommer melk ut av puppen med en gang. Høres kjent ut Nå har vi så smått begynt å legge vekk skjoldet, og gud så fort det går å amme nå. Har alltid stusset på hvor lite de andre ammer ungene sine, men nå forstår jeg det jo. Før satt vi gjerne i 30 min, mot 5-15 nå. Men han suger ikke alltid helt riktig da, så tror vi skal være forsiktige med det. Men veldig deilig på natta da, bare legge han til i 10 minutter også er han mett. Gir dere forresten av begge puppene, eller bare en? Her er det veldig opp og ned. Nå om dagene har han bare spise en pupp innimellom, også spiser han begge på natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 9. november 2009 #2022 Del Skrevet 9. november 2009 Flaske med MME? Snuppa her er i hvertfall merkbart mer ivrig på flaska de gangene jeg har malt i blandingen. Er snakk om at jeg dypper en t-skje i malten og lar den renne av seg oppi flaska. Altså kanskje en tredjedels t-skje på 100ml. Virker som om hun digger den søte klisne smaken Sikkert fryktelig "feil" måte å gjøre det på, men må man så må man Jeg pumper og gir MM..Eller prøver i alle fall! Las at man kan prøve med litt sukkervann først, også raskt bytte flaske, så tenkte å pråve det senere i dag..Håper det virker Sitter å lurer på om jeg kanskje har litt lite melk om kvelden også...Den siste uka har det nemmelig vært litt trøblette med legginga..Har virket som om ho aldri har fått nok av puppen, og jeg har puppet både to og tre ganger på hver pupp! Pumper bare 40 ml på kvelden, og no når jeg prøvde på dagtid så fikk jeg ut 170 ml! Er ikke det litt stor forskjell da? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
effy Skrevet 9. november 2009 #2023 Del Skrevet 9. november 2009 Nå har vi så smått begynt å legge vekk skjoldet, og gud så fort det går å amme nå. Har alltid stusset på hvor lite de andre ammer ungene sine, men nå forstår jeg det jo. Før satt vi gjerne i 30 min, mot 5-15 nå. *Motivasjon til å slutte med skjold* Jeg bruker 20-30 min pr amming, og ammer hyppig på dagtid siden jeg har en som liker å sove rundt om natta.. Har du bare kuttet ut skjoldet eller klipte du av litt og litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussi! Skrevet 9. november 2009 #2024 Del Skrevet 9. november 2009 Her er det som regel bare en pupp av gangen, bortsett fra på kveldstid. Da trengs som regel begge, pluss litt til. Har begynt og pumpe litt på dagtid, så jeg har litt ekstra til henne på kvelden, og etter jeg begynte med det virker hun mye mer fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 9. november 2009 #2025 Del Skrevet 9. november 2009 Sitter å lurer på om jeg kanskje har litt lite melk om kvelden også...Den siste uka har det nemmelig vært litt trøblette med legginga..Har virket som om ho aldri har fått nok av puppen, og jeg har puppet både to og tre ganger på hver pupp! Pumper bare 40 ml på kvelden, og no når jeg prøvde på dagtid så fikk jeg ut 170 ml! Er ikke det litt stor forskjell da? :klø: Det er nok en økeperiode, høres helt likt ut som det var her for litt siden. Etter amming (spesielt på kvelden og natta) gråt han og lå leeenge å skravlet for seg selv i senga. Så bgynte jeg å gi han påfyll, og da spiste han gjerne 150 ml ekstra med nan så det tydet på at han var mer sulten. Men det går seg til, må bare amme og amme. Hvis hun ikke er mett, prøv å gi litt tillegg (forutsatt at hun tar flaske da) *Motivasjon til å slutte med skjold* Jeg bruker 20-30 min pr amming, og ammer hyppig på dagtid siden jeg har en som liker å sove rundt om natta.. Har du bare kuttet ut skjoldet eller klipte du av litt og litt? Ja, det er helt utrolig. Han har plutseli bare bagynt å ta puppen ja Hehe, heldig du er da ,som kan sove på natta Virker som han er såpass stor nå at han vil ta puppen, aner ikke hvorfor. Men jeg er usikker på om han suger riktig, for det er litt ømt der. Det er vel bare sånn det blir med overgangen kanskje. Hadde ikke vært noe som var bedre enn om han kunne begynne å suge helt uten skjold iallefall Har du prøvd uten`? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 9. november 2009 #2026 Del Skrevet 9. november 2009 Ja, det er helt utrolig. Han har plutseli bare bagynt å ta puppen ja Hehe, heldig du er da ,som kan sove på natta Virker som han er såpass stor nå at han vil ta puppen, aner ikke hvorfor. Men jeg er usikker på om han suger riktig, for det er litt ømt der. Det er vel bare sånn det blir med overgangen kanskje. Hadde ikke vært noe som var bedre enn om han kunne begynne å suge helt uten skjold iallefall Har du prøvd uten`? Skulle også gjerne klart meg uten skjoldet - de få gangene han tar puppen uten skjold går det unna litt fortere ja. Nå i stad f.eks hadde jeg skikkelig hardt bryst og han fikk ikke ut noen ting - fikk litt hetta for det var så hardt og sprengt og vondt... Men så tok jeg bort skjoldet, og på 10 minutter var puppen helt myk og tom Har lyst å droppe skjoldet helt, men han tar ikke like godt bestandig, får bare fortsette å prøve... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 9. november 2009 #2027 Del Skrevet 9. november 2009 Jeg gir av begge bryst hver gang jeg ammer. Men har hatt veldig lite melk i det siste. Har i det hele tatt hatt mye mindre melk denne gangen enn jeg hadde med førstemann... Blir spennende å se om de vokser likt likevel. Ungen virker forholdsvis fornøyd, selv om jeg ofte ser at han virker mer sulten (sutter på hendene og er urolig), men det går fort over, og så er det greit en stund. Men jeg må amme ofte da. Aldri mer enn to timer i mellom. I natt sov han jo som sagt 8 timer, og jeg hadde ikke brystspreng en gang... Sier vel litt om melkemengden... Huff. I starten fikk jeg spreng etter bare 4-5 timer. Men men, ungen tar jo ikke flaske så tillegg er uaktuelt. Har ikke lyst til å styre med det heller, og det gjør jo egentlig alt verre ift melkemengden. Så så lenge han vokser og trives, får han klare seg på det han får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 9. november 2009 #2028 Del Skrevet 9. november 2009 Jeg har kjempespreng for tida, og snuppa spiser bare fra en side om gangen. Hun vokser veldig fort, så det tyder vel på mye melk (har hatt overproduksjon før), men jeg håper jeg slipper flere runder med overproduksjon, som fører til magesmerter og skriking hos den stakkars babyen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 9. november 2009 #2029 Del Skrevet 9. november 2009 Flaska gikk kjempefint! Jippi! Og stakkars lita er heeelt ferdig etter gårsdagen! Jeg kom hjem etter en liten besøksrunde halv7, og da hadde darlingen gitt flaske og fått snuppa i seng ♥ Ho hadde sovnet "sittende" på fanget stakkars! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 11. november 2009 #2030 Del Skrevet 11. november 2009 Her var det jammen meg rolig om dagen... Koooser oss hjemme med knøttene våre :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 11. november 2009 #2031 Del Skrevet 11. november 2009 Flaska gikk kjempefint! Jippi! Og stakkars lita er heeelt ferdig etter gårsdagen! Jeg kom hjem etter en liten besøksrunde halv7, og da hadde darlingen gitt flaske og fått snuppa i seng ♥ Ho hadde sovnet "sittende" på fanget stakkars! Godt hun tok flaske, da kan dere kose dere på julebord Her var det jammen meg rolig om dagen... Koooser oss hjemme med knøttene våre :rødme: Her "koser" vi oss med en umuligus som ikke har villet sove. Mandag og i går ville han ikke sove før 22.30 (han pleier å legge seg mellom 18.00 & 19.00). I stad HYLTE han konstant i nesten 30 min. Men jeg er litt stolt, for han sovna til slutt. Satt inne hos han og koste litt og sang. Og jammen sovna han ja Pappaen har en tendens til å bare hente han når han hyler sånn, men det er sånn han gjør når han er overtrøtt. Han surrer pappaen sin ganske godt rundt lillefingere, men nå får det være slutt på det! Da får jeg heller ta legginga jeg, for jeg orker ikke gå rundt å bære på han hele dagen bare fordi han ikke kan ligge ned pga overtrøtthet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 11. november 2009 #2032 Del Skrevet 11. november 2009 Ja, vi koser oss, og koker og koker på hjelpebrystet. Han tar det hvertfall. Det er jo greit. Jeg gir dette prosjektet noen uker, så får vi se hvordan det hele ender. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 11. november 2009 #2033 Del Skrevet 11. november 2009 Må si jeg ser fram til at hun begynner å spise vanlig mat jeg nå. I natt hadde vi seks måltider fra hun la seg til vi står opp, fire av dem etter min leggetid. Og det har vært sånn i det siste. Så utrolig slitsomt. Hun får først pupp og så flaske, tømmer ikke hele flaska og viser at hun er mett og sovner fort igjen. Men er sulten igjen etter halvannen time. Nå er det jo ikke mer enn ei ukes tid til snuppa mi er fire måneder så får se hvor lenge jeg orker å la være å prøve med litt mer mat. Skal på helsestasjonen igjen 1 des, får høre hva de sier der. Men igjen, måltider bestående av først en pupp, så den andre puppen, så grøtssmaksprøve og så flaske gidder jeg ikke asså. Tror vi tar smakinga utenom hvis det går Noen andre som har tanker rundt å begynne med mer mat enn melk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 11. november 2009 #2034 Del Skrevet 11. november 2009 Må si jeg ser fram til at hun begynner å spise vanlig mat jeg nå. I natt hadde vi seks måltider fra hun la seg til vi står opp, fire av dem etter min leggetid. Og det har vært sånn i det siste. Så utrolig slitsomt. Hun får først pupp og så flaske, tømmer ikke hele flaska og viser at hun er mett og sovner fort igjen. Men er sulten igjen etter halvannen time. Nå er det jo ikke mer enn ei ukes tid til snuppa mi er fire måneder så får se hvor lenge jeg orker å la være å prøve med litt mer mat. Skal på helsestasjonen igjen 1 des, får høre hva de sier der. Men igjen, måltider bestående av først en pupp, så den andre puppen, så grøtssmaksprøve og så flaske gidder jeg ikke asså. Tror vi tar smakinga utenom hvis det går Noen andre som har tanker rundt å begynne med mer mat enn melk? Slitsomt når de skal våkne så ofte, da får en ikke mye ut av dagen selv iallefall, blir jo slitne vi også. Det er kanskje en økeperiode? Hvis hun spiser lite på dagen har de ofte maraton på natta, det var det jeg fikk beskjed fra helsesøster. Jeg spurte om jeg kunne begynne med litt grøt nå, utvannet med morsmelk. Da fikk jeg et stort nei. Det var kun hvis ungen ikke la på seg godt jeg kunne begynne med det så tidlig. Men frukt kunne vi gi da. Jeg tar det litt med en klype salt, og gjør igrunnen det jeg synes er riktig. Hvis jeg føler han ikke blir mett av meg, og jeg må opp å blande flasker på natta, gir jeg han heller litt grøt før han legger seg bare for å se. Det står fra 4 mnd på glasset, så da er det ingen krise. L ligger helt nederst for sin alder iht vekt, så han tar nok ikke skade av det Har gitt han frukt, og det elsker han. Men det metter jo ikke noe særlig virker det som, så jeg får se. Skal veie han i morgen tenkte jeg, bare for å se.Han spiser relativt ofte, men føler ikke han spiser like mye som før, så det er greit å følge litt med. Han veide 5700 ved siste kontroll lille prinsen vår Du får gi tilbakemelding om hva slags beskjed du får kvist, det er visst veldig mye forskjellig informasjon ute å går. Bare her på helsestasjonen er det stor forskjell på de 3 helsesøstrene og hva de mener. --------- Jeg synes det er så godt å ha denne tråden altså, er så godt å høre fra dere andre hvordan dere gjør ting Også er vi så mange, så det er alltid noe å ta til seg. Klem til alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 11. november 2009 #2035 Del Skrevet 11. november 2009 Tenkte egentlig at jeg skulle begynne å tilby frukt eller grønnsaker jeg da, før grøt. Altså koke og finmose en type av gangen og evt blande med MME. Hun spiser ofte på dagen også snuppa mi, ikke så mye av gangen da. Har fulgt med og skrevet opp og hun spiser omtrent 450 ml MME i døgnet, resten fra meg. Og hun er slank, men vokser og trives. Var 5820g og 61,5 cm på tremånederskontrollen, og jeg ser tydelig at hun har vokst mye på de fire ukene siden det. Tøyet som passet fint forrige uke er alt for lite nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 11. november 2009 #2036 Del Skrevet 11. november 2009 Tenkte egentlig at jeg skulle begynne å tilby frukt eller grønnsaker jeg da, før grøt. Altså koke og finmose en type av gangen og evt blande med MME. Hun spiser ofte på dagen også snuppa mi, ikke så mye av gangen da. Har fulgt med og skrevet opp og hun spiser omtrent 450 ml MME i døgnet, resten fra meg. Og hun er slank, men vokser og trives. Var 5820g og 61,5 cm på tremånederskontrollen, og jeg ser tydelig at hun har vokst mye på de fire ukene siden det. Tøyet som passet fint forrige uke er alt for lite nå Fruktmos fikk jeg beskjed at jeg kunne gi. Jeg har bare kjøpt fra hipp sine jeg, koster 20 kroner for 4 stk, så det er ikke ille pris. Gir det ikke hver dag, så vi har de en ukes tid. Er ikke så altfor stor forskjell mellom din og min da, bortsett fra at han var 5700 ved 4-mnd kontroll. Han ene på gruppa vår var 7,7 kg og like lang som l, 63 cm. Han er blitt så herlig altså Skikkelig bollekinn og gode lår, men får bare morsmelk da, så han trenger nok ikke grøt med det første Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 11. november 2009 #2037 Del Skrevet 11. november 2009 Huff, nå har jeg hatt et lite eksperiment her...Prøvde å legge E i vugga for å få han til å sove - så jeg slipper å bære/mate han i søvn. Etter 15 minutter med mer eller mindre hylgrining sovnet han...ikke noe gøy å høre han gråte så fælt, men tenker at hvis jeg gjør dette hver gang han skal sove i noen dager, så lærer han seg vel til å sovne alene etterhvert ...eller??? Noen andre med erfaring med dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 11. november 2009 #2038 Del Skrevet 11. november 2009 Jeg antar du satt ved han hele tiden? Her fungerer det dårlig å legge han alene om dagen. Jeg har heller ikke hjerte til å høre på at han hyler, så noe Ferber light, som jeg kaller det, blir det ikke her. Han er etterhvert blitt veldig flink til å leke alene under babygymen, så da får jeg gjort litt småplukk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 11. november 2009 #2039 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Jeg synes det høres grusomt ut å la en så liten baby gråte alene, og ikke minst: så lenge. Jeg tror det på sikt bare skaper utrygge barn. Det er faktisk en grunn til at han gråter, nemlig at han har behov som må dekkes, og gråt er det eneste middelet han har for å gi signaler om dette. Les mer om søvn her eller her, eller les litt om søvnmetodene Elizabeth Pantley anbefaler (The No-Cry Sleep Solution). Jeg tror personlig at det er en tid for alt, og det kommer naturlig når babyen faktisk vil sove alene. (Det er ikke det at vi ikke sliter med søvnen, for vi sliter om kveldene, men jeg nekter å ta i bruk skrikemetoder på babyer som er så små at de faktisk ikke har lært det å roe seg selv ennå.) Vi skal ha barnevakt for første gang i ettermiddag. Vi skal ut og spise, og bestemor skal passe babyen. Nå har jeg akkurat pumpet ut 125 ml til henne fra ett bryst, så hun har i bakhånd selv om hun hittil har nektet å ta flaske. Endret 11. november 2009 av Honesty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 11. november 2009 #2040 Del Skrevet 11. november 2009 Her lå L ca 30 min å gråt/hylte i dag tidlig. Jeg kan ikke ta han opp hver gang han ikke vil sove, da vil han aldri lære å sovne av seg selv tenker nå jeg. Det er veldig mye forskjellig meninger om dette, leste i stad på klikk.no en som mente det var sunt for babyene å gråte, og at det ikke var bra å ta de opp med en gang de gir lyd fra seg. Jeg synes absolutt ikke det er noe moro å la han ligge, men når behovet hans er søvn, så må han bare få lov til å gråte. Hadde han hatt full bleie eller var sulten hadde jeg selvfølgelig ikke latt han ligge. Han sovnet til slutt og sov i to timer som han har gjort de siste dagene. Jeg satt hos han ganske masse i stad og lot han ikke ligge alene å gråte mer enn noen minutter før jeg gikk inn. Det er noe med at de ikke skal føle seg etterlatt har jeg hørt, så om man går inn med jevne mellomrom å stryker de på pannen og prøver å gi dem sutten (de som tar den), kanskje synge litt. Da ser jeg ikke noe problem i å la de gråte, men det er nå min mening. L er såpas gammel nå at hvis han vet at gråt fører til å bli tatt opp så er det klart han fortsetter med det tenker nå jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå