Gjest Gjest_June_* Skrevet 19. november 2008 #1 Del Skrevet 19. november 2008 Hei, hei! Jeg er en jente på 22 år og er ny i Oslo. Er på utkikk etter en god og hyggelig psykolog i Oslo, men jeg vet bare ikke hvor jeg skal begynne å lete.... Har fått henvisning av legen min (som jeg har på Lillehammer), men den fikk jeg jo bare i hånda med beskjed om å gi til den psykologen jeg ender opp hos. Jeg ønsker meg en som driver offentlig. Jeg er en fattig student og satser på frikort. Kan noen hjelpe meg? Hvor begynner jeg? Slo opp på gulesider men det finnes jo tusenvis! Og de hjemmesidene jeg falt over dreide seg hovedsakelig om bedriftspsykologer som driver privat. Tusen takk June. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 19. november 2008 #2 Del Skrevet 19. november 2008 Hei, hei! Jeg er en jente på 22 år og er ny i Oslo. Er på utkikk etter en god og hyggelig psykolog i Oslo, men jeg vet bare ikke hvor jeg skal begynne å lete.... Har fått henvisning av legen min (som jeg har på Lillehammer), men den fikk jeg jo bare i hånda med beskjed om å gi til den psykologen jeg ender opp hos. Jeg ønsker meg en som driver offentlig. Jeg er en fattig student og satser på frikort. Kan noen hjelpe meg? Hvor begynner jeg? Slo opp på gulesider men det finnes jo tusenvis! Og de hjemmesidene jeg falt over dreide seg hovedsakelig om bedriftspsykologer som driver privat. Tusen takk June. Hei hei! Da jeg skulle lete etter psykolog, fikk jeg et ark i hånden. En oversikt over psykologer i stavanger området som hadde denne egenadels greia som du også ønsker å ha. Da måtte jeg selv ringe hver enkelt, høre om hvor lang ventetiden hos dem var. Noen hadde ventetid på over 1år før du fikk plass som klient hos dem. Men jeg var heldig og fant en jeg kom inn til uken etter. Syns du også burde få en sånn oversikt av legen din, da blir det lettere for deg å lete. Kanskje du kan ta en telefon og høre om det er mulig å få en slik? Lykke til iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #3 Del Skrevet 19. november 2008 Punkt 1. Du kan gå til fastlegen din hjemme, eller skaffe en annen fastlege, eller gå til en privat og be om en henvisning til psykolog. Da blir det offentlig, en på distriktspsykiatrisk senter/bydel du tilhører. De har selvsagt stor pågang og lange ventelister, men det er en mulighet. Punkt 2. Det er å skaffe seg en privat med driftsavtale. Da er det å ringe rundt til de du måtte finne interessante i Gule Sider, gjennom noen andre eller hvordan du nå velger å gjøre dette praktisk. En annen mulighet er å finne ut av hvilke av disse på lista di med driftsavtale som du er mest interessert i (eller et tilfeldig utvalg) og sende et personlig brev med beskrivelse av situasjonen din, hva du tror du trenger, hva du ønsker å jobbe med, hva du forventer, sykehistorie etc. Jo mer detaljert du er jo bedre. Da er sjansen større for å få plass. Har en venninne som sendte et slikt brev til en spesialist på et enkelt felt, årelange ventelister, men psykologen tok henne inn og skviset fram en plass på bakgrunn av brevet hennes. Både offentlige og private har lange ventelister. Særlig i Oslo. Men det er bare å ringe og sende brev og håpe du får napp. Her finner du liste over psykologer med avtale i Oslo. Om du bor i Oslo pga. studier så har de studenthelsetjeneste med psykologer også. Det er gratis. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_June_* Skrevet 19. november 2008 #4 Del Skrevet 19. november 2008 Tusen takk for svar til dere begge! Til deg gjest: Hva mener du med å finne seg en privat med driftsavtale? Og tusen takk for linken med nummer. Den hadde jeg nok ikke funnet frem til på egenhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #5 Del Skrevet 19. november 2008 Tusen takk for svar til dere begge! Til deg gjest: Hva mener du med å finne seg en privat med driftsavtale? Og tusen takk for linken med nummer. Den hadde jeg nok ikke funnet frem til på egenhånd. Driftsavtale vil si at de jo er private, men har avtale med det offentlige om betaling. Dvs. at du betaler opp til frikortgrensa og deretter er det gratis. På lista vil du se hvor stor prosent som er dekket. Noen står det 100 bak. Da betaler du opp til frikortgrensa. Noen har kanskje 80, da kan det hende du må betale litt utover frikortgrensa likevel. Bare å spørre om pris. Det er uansett stor forskjell på at det offentlige betaler 80 % og det å måtte betale 700 kr timen hos en privat uten driftsavtale. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. november 2008 #6 Del Skrevet 20. november 2008 Som hun over her minner jeg om at hvis du er student har du mulighet til gratis psykolog via en av de to studentsamskipnadene i Oslo (avhengig av hvor du studerer). OAS psykolog og rådgivertjeneste SiO Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LanaLane Skrevet 20. november 2008 #7 Del Skrevet 20. november 2008 men jeg har hørt at det ikke er så privat om du går til studenthelsetjenesten? Ei venninne av meg gikk dit, men ville heller betale slik at hun ikke skulle møte på noen hun kjente. Er jo veldig personlig og fremdeles ikke helt stuerent det at man går til psykolog. Er det fremdeles slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Josephine Skrevet 6. juli 2011 #8 Del Skrevet 6. juli 2011 men jeg har hørt at det ikke er så privat om du går til studenthelsetjenesten? Ei venninne av meg gikk dit, men ville heller betale slik at hun ikke skulle møte på noen hun kjente. Er jo veldig personlig og fremdeles ikke helt stuerent det at man går til psykolog. Er det fremdeles slik? Jeg gikk hos studentpsykologen på Blidern. Det er litt vanskelig å få time der ettersom de bare tar inn nye pasienter den første arbeidsdag i måneden, men på den annen side er det sikkert minst like vanskelig andre steder. Jeg vil ikke si at det er fare for å møte andre kjente der, man får egen psykolog, og det er bare en-til-en timer. Jeg vet de tilbyr gruppesamtaler også, men de tvinger selvfølgelig ingen inn i disse. Har også snakket med studentpsykologen (tror jeg) på HiAk da jeg gikk der, og der er det også bare deg alene som snakker med psykologen. (må ærlig innrømme at jeg ikke vet om hun jeg snakket med var psykolog eller bare rådgiver eller hva hun var..) Men ja, det er iallefall ikke fare for at du møter noen du kjenner hos studentpsykologene. Og hvis du mot formodning skulle gjøre det, så er de nok der for sånn cirka samme grunn som deg, at de trenger noen å snakke med fordi de ikke føler de rundt seg forstår dem. Så ikke la frykten for å møte noen kjente være grunnen til at du ikke oppsøker psykolog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 17. juli 2011 #9 Del Skrevet 17. juli 2011 Driftsavtale vil si at de jo er private, men har avtale med det offentlige om betaling. Dvs. at du betaler opp til frikortgrensa og deretter er det gratis. På lista vil du se hvor stor prosent som er dekket. Noen står det 100 bak. Da betaler du opp til frikortgrensa. Noen har kanskje 80, da kan det hende du må betale litt utover frikortgrensa likevel. Bare å spørre om pris. Det er uansett stor forskjell på at det offentlige betaler 80 % og det å måtte betale 700 kr timen hos en privat uten driftsavtale. Lykke til! Tallet som står bak navnet til psykologen, betyr hvor stor stillingsandel/avtale de har, altså om de har en 100% andel/avtale eller f eks 40%, og har ikke noe å si for egenandelen du skal betale. Hvis de først har avtale, betaler alle pasienter de har, samme egenandel (opp til frikortgrensen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå