Gå til innhold

Å være "god på"

Mamma1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest AnneShirley

Enig i at det heter "god til å" i de tilfellene du nevnte.

Det eneste jeg kan skjønne man kan være god er ting man kan stå på. F.eks god på ski eller god på fotballbanen.

Tror at uttrykket har blitt hentet ut fra disse sammenhengene og tatt i bruks slik du viser eksempler på.

Men nå ble det mye synsing fra min side. Hva tror (vet?) dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

"God på" beskriver vel en mer abstrakt kvalitet, og ikke en konkret egenskap, i hvertfall ifølge mitt språkøre. Ergo er det best å skrive at man er god til å tegne, danse osv.

Men språkbruk er faktisk ingen eksakt "vitenskap", og man skal være forsiktig med å si at noe er mer riktig eller galt bare fordi det kan høres uvant ut.

Endret av Deception
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg enig i. Det heter å være god på ski. Men jeg hører og ser altså stadig vekk " Han er god på å tegne" "Hun er god på å lage mat" Syns det ser helt merkelig ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det heter 'god på ski' heller.. Jeg ville sagt/skrevet 'god til å stå på ski'. Føler at 'god på' er et østlands-/ungdomsfenomen? Verken jeg eller vennene mine bruker det uttrykket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God på ski har vijeg alltid hørt, og det er jo logisk. Du er god noe. (Altså god oppe på skia)

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Jeg synes ikke det heter 'god på ski' heller.. Jeg ville sagt/skrevet 'god til å stå på ski'. Føler at 'god på' er et østlands-/ungdomsfenomen? Verken jeg eller vennene mine bruker det uttrykket..

Hva med eksemplet om å være "god på banen". Hvordan ville du sagt det?

Forøvrig sier min bestefar "god på ski", så noe ungdomsfenomen tror jeg ikke det er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket 'god på banen' tror jeg aldri jeg har brukt, vet ikke hva jeg ville sagt i stedet.. Ville i hvert fall sagt 'god til å ri', ikke 'god på hesteryggen'.

Sier ikke at det er feil, bare at jeg ikke sier det.. Kan ikke huske å ha hørt vennene mine bruke 'god på' heller, men det betyr selvsagt ikke at de aldri gjør det ;) Men sikker på at det ikke er 'østlandsk'? Høres rart ut for meg, nemlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...