Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #21 Del Skrevet 10. desember 2008 Det jeg har uthevet er feil. Enkelte språk, deriblant svensk, tysk og fransk (men ikke norsk) har definert en standard. Denne varianten av språket blir ansett for å være den korrekte varianten, og avvik fra denne standarden kan således omtales som "feil". Dette er en språkpolitisk avgjørelse som enkelte lands myndigheter tar. Ja, men da blir det jo i så fall forskjellig hva som er riktig og feil ut fra hvert enkelt lands synspunkt. Når det gjelder et språk som spansk som er offisielt språk i så mange land finnes det ingen fullstendig konsensus. Det vi derimot kan slå fast er at godt over 80% av de som har spansk som morsmål uttaler z som s. Det var derfor jeg reagerte på dette utsagnet: "Z på spansk uttales ALLTID som "lespe-s". Det vitner om et eurosentrisk verdensbilde. Man kan dessuten snakke om feil og riktig i forbindelse med dialekter. Det er for eksempel feil å si "Jeg å lese liker" uansett hvilken dialekt man snakker. Men å si "jeg å lese liker" er jo ikke et dialektbestemt utsagn. Derimot sier man i enkelte dialekter "oss gjorde det", og det er etter min mening helt greit, selv om det er feil å skrive det. Det er sånne varianter jeg mener man ikke kan si er feil. Uansett, beklager at jeg fikk diskusjonen ut på ville veier. :sjernert: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balooa Skrevet 11. desember 2008 #22 Del Skrevet 11. desember 2008 Nei, pusekatt, ch - chair er ikke det samme som th -thing. Hun skreiv: Tsjåríthå th som i engelsk -------------------------------------------------------------------- *finner frem teskjeen* Tsjå (samme lyd som ch som i chair) ri thå (som i think) Hun legger jo også til at th som i engelsk. Ikke noe om tsj-lyden, da den sier seg selv. Altså er vi alle enige om at det uttales: Tjså / ch-som i chair på engelsk-å ri (med trykk på i) th-think / lespe-s / å Yeeey! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #23 Del Skrevet 30. juni 2022 Gjest puppa skrev (På 22.11.2008 den 10.06): Jeg jobber på en bensinstasjon hvor vi selger chorizo, og har blitt fortalt at det uttales "choritso" Det er helt feil. Er så utrolig mange som uttaler chorizo feil 🤦♀️ Anonymkode: c4d21...af2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå