Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Snart student
Skrevet

Jeg skal søke ingeniørhøyskolen til våren, men aner ikke hvilken linje jeg skal velge. Jeg velger ingeniør fordi jeg både liker og er flink i realfag. Regner med at etterhvert som jeg fordyper meg i forskjellige tema vil interessen komme.

Det som først og fremst er viktig for meg er hvilke jobbmuligheter og hvilke lønnsnivå jeg vil få.

Noen som jobber som ingeniør og kan fortelle litt om hvilke utdannelse dere har?

Jeg skal studere i Bergen, det har vel litt betydning for hvilke valgmuligheter som finnes...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken linje du velger må jo gå på interesser, hvilken av linjene høres mest interresant ut? du kan jo lese mye på nett ka typiske arbeidsoppgaver for de forskjellige linjene er.

Har selv gått på HiB på produksjonsteknikk.

Gjest Maskiningeniøren
Skrevet

Jeg tenkte nok likt som deg når jeg skulle søke utdanning; jeg likte realfag og kunne tenke meg en ingeniørutdannelse. Hvilken linje jeg valgte ble nok litt tilfeldig, men jeg gikk 5 år på maskinlinja på NTNU, noe jeg aldri har angra på. Og i forhold til jobb, er nok maskiningeniøren den mest alsidige.

Jeg jobber nå i vannkraftbransjen med vedlikehold av kraftstasjoner, men jeg kan likesågodt jobbe i f.eks. oljen eller bilindustrien.

Men jeg tipper du kommer til å være fornøyd uansett hvilken linje du velger :)

Skrevet

Maskinfag (kalles "produktutvikling" og lignende noen steder, feks NTNU), Elektro, Industriell Økonomi... dette er linjer jeg ville valgt om jeg skulle gått om igjen.

Dataingeniør, IKT og lignende er veldig... data. Du må like matte og programmering.

Oljefag (geo og petroleum osv) kan jeg ikke uttale meg om, men den bransjen fristet aldri meg. Men det er sikkert veldig spennende det også.

Mange jenter velger bioingeniør og nanoteknologi og lignende. Selv synes jeg, som det står over her, at maskin virker det mest interessante. Maskiningeniører får en allsidig utdannelse som kan brukes til mye, og det er et av de studiene man raskest skaffer seg jobb med. Mange henger seg nok opp i ordet "maskin", men det er jo ikke akkurat snakk om mekk - men mer om forretning, organisasjon, produksjon...

Men det er meg. Kanskje er bio-delen eller olje-delen mer fristende for deg. Du kan oppsøke rådgivere, men de ville jeg tatt med en klype salt. Let deg fram på nettet heller :)

Uansett, gratulerer med et bra studievalg! Jeg fikk jobb før jeg var ferdig med bra lønn og trives godt :)

Skrevet

jeg går bygglinja på ntnu nå :) Her er det 30% jenter, så virker som om det er interesse blant jenter å ta det..

Men man må finne interessene sine.

Jeg var også akkurat som deg og ville bare gå ingeniør men visste ikke helt i hva. Råder deg til å lese om de ulike linjene og velge det du synes virker interessant!

I bygg har man mye fysikk, lite kjemi og litt matte, men ikke den mest kompliserte..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...