Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Snart student
Skrevet

Jeg skal søke ingeniørhøyskolen til våren, men aner ikke hvilken linje jeg skal velge. Jeg velger ingeniør fordi jeg både liker og er flink i realfag. Regner med at etterhvert som jeg fordyper meg i forskjellige tema vil interessen komme.

Det som først og fremst er viktig for meg er hvilke jobbmuligheter og hvilke lønnsnivå jeg vil få.

Noen som jobber som ingeniør og kan fortelle litt om hvilke utdannelse dere har?

Jeg skal studere i Bergen, det har vel litt betydning for hvilke valgmuligheter som finnes...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken linje du velger må jo gå på interesser, hvilken av linjene høres mest interresant ut? du kan jo lese mye på nett ka typiske arbeidsoppgaver for de forskjellige linjene er.

Har selv gått på HiB på produksjonsteknikk.

Gjest Maskiningeniøren
Skrevet

Jeg tenkte nok likt som deg når jeg skulle søke utdanning; jeg likte realfag og kunne tenke meg en ingeniørutdannelse. Hvilken linje jeg valgte ble nok litt tilfeldig, men jeg gikk 5 år på maskinlinja på NTNU, noe jeg aldri har angra på. Og i forhold til jobb, er nok maskiningeniøren den mest alsidige.

Jeg jobber nå i vannkraftbransjen med vedlikehold av kraftstasjoner, men jeg kan likesågodt jobbe i f.eks. oljen eller bilindustrien.

Men jeg tipper du kommer til å være fornøyd uansett hvilken linje du velger :)

Skrevet

Maskinfag (kalles "produktutvikling" og lignende noen steder, feks NTNU), Elektro, Industriell Økonomi... dette er linjer jeg ville valgt om jeg skulle gått om igjen.

Dataingeniør, IKT og lignende er veldig... data. Du må like matte og programmering.

Oljefag (geo og petroleum osv) kan jeg ikke uttale meg om, men den bransjen fristet aldri meg. Men det er sikkert veldig spennende det også.