Gå til innhold

Kaoskontroll?


bizzy

Anbefalte innlegg

Myrthel: Du har så rett, man får et helt annet perspektiv på livet. Bi nyter lillebror, den tapre lille gutten vår som til tross for at han ikke smiler enda viser at han nyter kos, trening og oppmerksomhet :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaja, da har vi vært på sykehuset et døgn, jeg, lillebror og lillesøster. Lillebror hadde ph-registrering med tanke på refluks. Kunne jo egentlig ha reist hjem fra midt på dagen og heller kommet tilbake klokken 8 dagen etter igjen. Men jeg spurte faktisk pent om å få lov til å være, slik at jeg kunne få litt hjelp om natten :sjenert: Og det fikk jeg! Nesten litt flaut å ha "tigget" seg til et døgn på sykehus, er jo ikke akkurat det mest spennende sted på jord. Men må innrømme at det var litt deilig. Bare å gå å hente seg mat, sengetøy og håndkler som lillebror spøy ut kunne bare slenges i vaskesekken. Og da han våknet klokken 3 om natten kom to snille barnepleiere og tok han med seg til vaktrommet hvor han fikk mat, spydde, fikk kos og sov til klokken 06.30. Da fikk jeg han tilbake og benyttet tiden til litt kos. Koblet han på matpumpen og la han godt i armkroken :hjerter: Hvorpå han gnudde nesen litt intil meg, sukket lett og sovnet :hjerte: En deilig følelse for en mamma som hadde litt dårlig samvittighet for at han ble lånt bort om natten. Selv om de ekstra timene med søvn var ubeskrivelig deilig! Da slapp jeg jo unna med kun to amminger! Er ikke uvanlig at jeg har hatt 4 matinger i løpet av natten, to pr. barn, i tillegg til at storebror ganske ofte kommer tassende i løpet av natten for å ligge i armkroken. Er innmari glad for at vi har stor seng, ikke uvanlig at vi er fem stk der når morgenen kommer...

Lillebror spydde som normalt etter hvert måltid, og alle var sikre på at her var det uten tvil refluks ja :Nikke: Men neida, de fikk ikke noe klart svar på registreringen, mulig sonden lå litt feil i følge legen, så da venter vi nå på ny inkalling :roll: Håper vi rekker det før vi får innkalling til PEG operasjon på riksen, hadde jo vært greit å gjøre alt samtidig dersom det blir aktuelt med snøring av lukkemuskelen.

I dag har jeg og de to små bare sløvet, har vært litt sliten (burde vel egentlig ha lagt meg for lenge siden...) i det siste, så i dag har vi vært hjemme, trent og kost oss på lekematten og ikke gjort noe husarbeid... Ikke engang lagd middag :flau: Storebror har vært på barneidrett i dag, så han og mannen tok med seg middag fra mcDonalds, og i dag var det faktisk utrolig godt :fnise: Quarterpounder og sjokolademilkshake på mor, og nuggets og eplejuice på storebror. Etter denne sunne og ernæringsrike :tunge1: middagen har vi perlet litt og storebror hjalp til med å gi lillesøster grøt.. Trenger vel kanskje ikke å si at det ble pittelitt klissete :ler: Så nå håper jeg at lille prinsesse-vil-ikke, sover søtt og tar maks et nattmåltid :tommelsmil:

I morgen skal jeg og mannen på møte hos NAV i forbindelse med bilsøknad. Søker om trygdebil til lillebror.. Og må innrømme at det er ikke lett å fylle ut søknadsskjemaet, det er IKKE tilrettelagt for personer under 18 uten førerkort. Så nå håper vi på at vi kan få unntak for regelen om at søker må være minimum 3 år... Hvis ikke må vi ut å kjøpe oss en tilsvarende bil uansett, for vi får ikke plass til familien, tvillingvogn, baggage og lillebrors hjelpemidler i en normal stasjonsvogn. Og siden behovet uansett vil melde seg for en rullestoltilpasset bil, søker vi nå. Behandlingstiden er jo også 8 måneder og det er før de bestiller bilen, så skal den produseres og deretter spesialtilpasset. Så det er garantert lenge til vi evnt. får en bil. Greit nok de siden vi også må spare opp penger til egenandelen. Har det ganske trangt for tiden, etter at mannen "mistet" jobben, har nå fått nytt engagement hos det samme firmaet, men nå som selvstendig næringsdrivende og med halvert lønn :( Så nå håper vi veldig at boliglånsrenta går litt mer ned, og at neste helgs lottogevinst blir vår ;)

Men nå må jeg vel tasse i seng, slik at jeg rekker noen få timer med søvn innimellom matinger og før morgenen starter mellom 6 og 7 :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med bil; mitt søskenbarn (eller tante og onkel da) fikk bil før hun var tre år. Så tror de bruker litt skjønn :) For de måtte ha større bil før hun ble tre år. Disse små barna har jo som regel ikke noen rullestol som kan slås sammen og dermed må man ha stor bil. Heldigvis tar det en stund før de trenger rullestolen da :) Søskenbarnet mitt var vel rundt to! Men stol med kjøkkenbordet etc. fikk hun jo lenger før da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at du har dagbok igjen, Bizzy :klem:

:vinke: Koselig å se deg her!!!

Angående det med bil; mitt søskenbarn (eller tante og onkel da) fikk bil før hun var tre år. Så tror de bruker litt skjønn :) For de måtte ha større bil før hun ble tre år. Disse små barna har jo som regel ikke noen rullestol som kan slås sammen og dermed må man ha stor bil. Heldigvis tar det en stund før de trenger rullestolen da :) Søskenbarnet mitt var vel rundt to! Men stol med kjøkkenbordet etc. fikk hun jo lenger før da!

Nå er søknaden levert, og vi fikk i allefall ikke noe intrykk av at de anså alderen som noe problem, siden det er en medisinsk tilstand som gir grunnlag for bil. Og som ikke kommer til å forsvinne. Vi har behov for stor bil allerede pga hjelpemidlene, har jo mer enn nok problemer å få med oss det nødvendige for oss 5 når vi skal ut på litt lengre turer. Får spesialstol i løpet av et par uker nå, og den får vi ikke med oss i stasjonsvogna, så den må vi klare oss uten i jula. Så behovet er der. Bare å vente i spenning nå, både på svaret og når det kommer ;) Er jo ikke mindre enn max 8 mnd behandlingstid :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hadde planer om et innlegg her nå, men lillesøster har tenkt seg litt oppmerksomhet, og huset skriker etter litt rydding og vasking... Blir veldig tydelig når jeg har hatt en hel dag ute av huset. Rart, skulle tro det kom noen å rota for oss når vi er ute og ikke får gjort det selv :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det kommer noen og roter mens man er borte! :jepp: For vi kan vel ikke lage så mye rot? :ler:

Ha en fin helg! :klemmer:

Godt det ikke bare er hos meg de kommer :ler: Kan ikke skjønne at vi klarer å rote så veldig.. Eller jeg kan nesten det noen ganger.. Et eksempel:

Er alene med de tre håpefulle i dag, mannen er på julebord og reiste hjemmefra halv seks, midt i det værste kjøret med matinger og legging av de tre små. Storebror lå så fint på gulvet og perlet, da jeg så mitt snitt til å legge lillesøster. Spurte om det var greit at han lekte litt selv mens jeg la lillesøster, og det var det. Jeg tok henne med meg opp på soverommet, men i dag skulle det selvfølgelig ta lenger tid å legge henne enn vanlig :roll: Da jeg kom ned gikk jeg og storebror på badet og tok kveldsstell og så rett opp på rommet og leste bok og sang. Da jeg kom ned igjen la jeg merke til hva han har kost seg med... ca 1000 plukkopp! Han har knipset perler rundt i hele stua :dåne: Tusen takk barnehagen som har lært ham å knipse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

De som roter hos dere tror jeg roter her også, og i tillegg så "rydder" de bort ting slik at jeg ikke finner de! :kjefte:

:fnise:

:dåne: Moro med perleopplukking ja ... Gleder meg allerede kjenner jeg ;)

Ha en fortsatt fin kveld! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

De som roter hos dere tror jeg roter her også, og i tillegg så "rydder" de bort ting slik at jeg ikke finner de! :kjefte:

:fnise:

:dåne: Moro med perleopplukking ja ... Gleder meg allerede kjenner jeg ;)

Ha en fortsatt fin kveld! :klemmer:

:fnise: Det dukker opp perler på de underligste steder for tiden... :fnise:

De gjør så mye rart de litt småstore barna, så gled deg! Masse jobb og til tider endeløs frustrasjon (føles i allefall slik midt i situasjonene), men så fort man får det litt på avstand så må man jo bare le ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Gjesp: Blitt en lang dag i dag.. De tre små håpefulle var skjønt enige seg i mellom om at dagen fint kunne starte 04.45 i dag tidlig :Gjesp: Forsøkte å få de til å roe seg, men måtte se slaget tapt rett rundt kl.05.. Men da har jeg i allefall fått mye ut av dagen i dag :tunge1:

Har endelig fått reparert tørketrommelen i dag, så i morgen er det planlagt klesvask til den store gullmedaljen. Skal bli deilig å komme ajour med vasken igjen, men det er så ubeskrivelig kjedelig å brette og legge vekk klær.

De to små er blitt potte-tett forkjøla, smittet av storebror. Så i natt er jeg spent på hvor mye søvn det blir, lillesøster som pleier å sove tungt og greit på kvelden har vært "opp" 3 ganger allerede og lillebror har hatt halvannen time med surv og skrik før han til slutt sovna for litt siden. Lover ikke bra.

Håper Storebror er i ok form i morgen også, han er ikke syk bare forkjøla. Lillesøster og lillebror har litt feber, så håper jeg slipper å ha en febersyk 3 åring hjemme i tillegg i morgen. Ikke det at jeg ville sendt han i barnehagen syk, men får så innmari dårlig samvittighet når jeg skal prøve å sjonglere tre barn, spesielt tre survete barn.. Har ikke mer enn en meg og ett sett armer, ikke så lett å si vent litt til de minste, ei heller til den største.. Jaja, ikke noe vits i å ta sorgene på forskudd! I morgen er alle tre blide og glade og friske :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Det dukker opp perler på de underligste steder for tiden... :fnise:

De gjør så mye rart de litt småstore barna, så gled deg! Masse jobb og til tider endeløs frustrasjon (føles i allefall slik midt i situasjonene), men så fort man får det litt på avstand så må man jo bare le ;)

Kan jeg tenke meg! :fnise:

Hehe, ja mye gøy som står foran meg ser jeg! Gleder meg! :strix:

Så tidlig de står opp de søte små da! :dåne:

Skjønner ikke at du kan være så blid og positiv jeg, til tross for babyer som står opp grytidlig og som er forkjølet! Imponert!

Håper du får en rolig natt nå da :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en kjapp liten oppdatering ;

Vi er på riksen, hvor Jonas fikk operert inn PEG på Fredag! De ringte Torsdag morgen kl.10 og lurte på om vi hadde mulighet til å være på Riksen innen kl 15. Siden de hadde fått en avbestilling og Jonas har fått hastelapp på sin operasjon. Så da ble det ekstremt hektisk i huset!!! Jeg hadde ikke stått opp enda, siden alle tre barna ikke var helt i form og hadde hatt "fest" det meste av natten :P Fikk lov til å komme selv om vi gav beskjed om at vi ikke ville ha mulighet til å komme før innen 16 siden det tar minimum 3,5timer å kjøre. Måtte tross alt også få pakket oss og bagasje også..

Vi fikk rasket med oss litt av hvert, mye vi trengte og litt vi ikke trengte, pluss at en del av det jeg trengte tydeligvis ble glemt.. Sånn er det når man er femtemann på lista ;)

Kom inn på sykehuset kvart på fire og ble innlosjert og jonas sjekket i forhold til om han var frisk nok til operasjonen. Det var greit og mannen tok med seg storebror hjem til svigers hvor de skulle sove. Jeg og de to små ble innlagt og planen var at jeg skulle sove... i allefall litt, og litt søvn ble det jo, men det var minimalt!

- kl.23 La meg og satte på vekkerklokke..

- kl.00, ordnet mat til Jonas tilbake i seng, sovnet vel 00.30, vekket av

- kl.01 vekket av matpumpen til Jonas , da var den ferdig med det måltidet

opp å koble fra. Sovnet vel igjen 01.15 en gang.

- kl.02 satte igang ny mating og var i seng igjen 02.35, vekket av at måltidet

- kl.03.30 Vekket av at måltidet var ferdig, koblet fra og la meg igjen

- kl.04 av at Vilde skulle ha mat,

- kl.05 våknet jonas sulten igjen, men nå var det jo fastetid så han ble tatt opp

i sengen for smokk og kos, han sovnet igjen etter en stund,

- kl.06 våknet Vilde igjen for ny amming

- kl.07 Våknet Jonas igjen, og det var den natten... :Gjesp:

Jonas ble operert fredag, og er nå i ganske god form. Ikke helt i form selvfølgelig og litt smerter, men i forhold til at han nettopp har blitt skåret i så er han i fin form. Akkurat der han skal være i følge de ansatte her ;)

Fredag hadde vi også Storebror på sykehuset, så nå har det vært utrolig deilig med barnevakt i går kveld, i natt og i dag. Storebror er hos svigers og koser seg der! Tusen tusen takk til svigers som letter vår sykehushverdag betraktelig!!!

Men nå kveldsmat og litt tid sammen med mannen etter at begge de to små nå har tatt kvelden :hjerte: :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble visst endring i kveldsplanene... Mannen reiste til storebror og svigers, men kommer tilbake i morgen. Jonas våknet igjen veldig urolig, så jeg ble hentet til overvåkningen. Vilde sov i vognen så hun ble trillet og satt utenfor.

Fikk roet Jonas etter litt, og så at han har fått et ganske så hissig utslett på hele overkroppen, og mens jeg var der spredte det seg til armer og ben også :( Stakkars lille gullet mitt :( De vet ikke hvorfor, men skal følge ekstra godt med på allmentilstand og temperatur i løpet av natten. Og så ble jeg vennlig men bestemt "kastet ut" med beskjed om å få meg litt søvn, og at de ringer på meg med en gang dersom det skulle bli noen forandring på tilstanden til Jonas (feil vei vel og merke, bedring får jeg sove igjennom ;) )

Vel får nesten re opp sovesofaen min og prøve å få noen timer på øyet! Må forresten klage litt... sovesofaene de har på barnekirurgisk avdeling på riksen er IKKE gode å sove på. Hadde det ikke vært for at sengen Vilde har fått kun er 100 cm lang hadde jeg sovet der :tunge1:

Natta :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Pysepus

Her skjer ting fort ser jeg! Men det var jo bra at lillebror fikk komme inn og fikse det som skulle fikses da! Håper han blir bra fort :) Puster han selv og sånn etter operasjonen?

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Så bra Jonas fikk operasjonen, selv om det ble mye styr. Hva er PEG?

Huff, litt av en natt på deg da! :overrasket: Håper du har fått mer søvn nå :troest:

Ha en fortsatt fin kveld :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer ting fort ser jeg! Men det var jo bra at lillebror fikk komme inn og fikse det som skulle fikses da! Håper han blir bra fort :) Puster han selv og sånn etter operasjonen?

:klemmer:

Pustet selv med en gang, men så er det også en veldig liten operasjon ;) Men alt gikk akkurat slik det skal heldigvis, er jo alltid litt ekkelt når de må legge de i narkose.

Operasjonen har i allefall gitt Jonas en mye bedre hverdag, med mindre smerter og ubehag!! Hadde aldri trodd det skulle bli en så drastisk forandring!!!

:vinke:

Så bra Jonas fikk operasjonen, selv om det ble mye styr. Hva er PEG?

Huff, litt av en natt på deg da! :overrasket: Håper du har fått mer søvn nå :troest:

Ha en fortsatt fin kveld :klemmer:

PEG er en sonde som festes på magen og som da går direkte inn i magesekken. Her er det litt info om peg ;)

Ble heldigvis mye mer søvn de påfølgende dagene, mye fordi Jonas var inne på overvåkning/behandlingsrommet. Gjorde godt det! For til vanlig blir det mye nattevåk, og når Jørgen i tillegg har vært dårlig og våkner om natten blir timene med søvn få :Gjesp:

Synes det virker som om du klarer jobben som tvillingmamma veldig bra! Det høres slitsom ut... Håper du fikk hvilt litt...

Slitsomt, morsomt og hektisk om hverandre ;) Men er blitt flinkere til å hvile når jeg får sjansen.. Selv om jeg burde ha lagt meg for noen timer siden.. Men var så deilig å komme hjem til sofaen, god kaffe og mannen min. Så da ble veien til soverommet vanskelig å ta. Må nyte litt rolig tid nå, for resten av uka er full av planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...