Gå til innhold

Høner i byen

Maxine Grey

Anbefalte innlegg

Gubben har begynt å tenke på pensjonsalderen, og har funnet ut at han vil ha hønsehus med høner!!!

Vi har plass på tomta, men som den bygutten han er, tviler jeg på om han fikser dette.

Noen som har efaring med hønsehusbygging og hønehold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Har ikke erfaring med dette, men det hørtes kjempekoselig ut.

Perlehøner er så flotte, synes jeg.

Men kanskje du/dere kan søke på nettet og finne noe om hønsehold?

Prøv google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vampie

svigerforeldrene mine har et lite hønsehus med et par høns og en hane! det er ganske kos særlig siden de er så tamme. selv har jeg lyst på en geit i hagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt lite arbeide med høner, så bare det ikke blir for mange tror jeg det går greit. Om vinteren må de ha det frostfritt, gjerne 10-15 grader. Vil tro det skulle gå bra med en liten flokk på 5 stykker. Dersom en skal ha hane blir det en del bråk, og en bør være sikker på at naboene synes det går greit. Det er ikke nødvendig med hane, og det kan bli mye "slitasje" på hønene dersom en bare har noen få høner på en hane. En bør også være flink til å strø gulvet i hønseburet med sagflis eller liknende så det ikke blir vått og stinkende. Hønsegjødsel blir den best komposten, og med sagflis i kommer hagen din til å bugne :) . Eggene blir best om dere har mulighet til å la hønene beite over et større område med grønne vekster, men det går også fint å luke f.eks vassarve og gi til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

husk lys i hønsehuset om dere tenker at de skal legge egg....

ellers skal alle hønene kunne vagle samtidig.

Vaglen bør være 30 cm fra gulvet + 15 cm fra vegg

rugekasser ikke bare 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i verpekassen, ikke rugekassen, er det lurt å legge jukseegg slik at hønene lærer at det er der de skal legge eggene sine. Disse verpekassene skal fores med høy. Men dere må alikevel være innstilt på at dere kommer til å finne egg overalt i begynnelsen. Vi hadde to sånne kasser til våre 5 høner, skal dere ha flere høner må dere øke antall verpekasser også.

Ellers må dere også være forberett på at i inngjerdingen kommer det snart til å bli bare søle/tørr jord fordi de kommer til å enten spise opp alt det grønne eller sparke det vekk. Høner er nemlig veldig glad i å grave, de graver jo etter mark hele tiden. Er derfor viktig å tenke over om dere har god drenering i bakken slik at ikke den blir så veldig sørpete.

I matveien er høner ganske lette å ha med og gjøre. De spiser grønt, myglet brødmat, potetskrell evnt. poteter, og ellers frukt og grønsaker. Men dere bør også kjøpe hønsepellets slik at de får et mer balansert kosthold. Dessuten trenger de av og til skjelsand for kalken sin del. De trenger nemlig kalk for å få skall rundt eggene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...