Tussta Skrevet 18. november 2008 #21 Skrevet 18. november 2008 Seperasjonsproblemer er veldig vanskelig å ha med å gjøre, men får man profesjonell hjelp så er det så fryktelig lite som skal til! Vår hund har gått fra å ha seperasjonsangst til å ha seperasjonsproblemer. Dvs seperasjonsangst er når hunden ikke takler å bli forlatt av eier eller medlemer i familien i det hele tatt! Ta er det kun små skritt og intens trening som hjelper. Seperasjonsproblemer er når hunden reagerer på lyder eller reagerer på bestemte tider på dagen, f.eks hvis hunden har en fast tid den er vant til du kommer hjem og mønsteret plutselig bir brutt. Ved seperasjonsproblemer kan tv og radio hjelpe, men det er helt sikkert veldig individuelt. Denne hunden som det er nevnt i tråden her har definitivt angst da den bjeffer hele dagen, og den trenger hjelp. Hvis du (trådstarter) bor i Oslo kan du annbefale Gry Løberg, hun er helt rå på slike problemer!
Gjest L_C Skrevet 19. november 2008 #22 Skrevet 19. november 2008 Selvsagt skal ikke trådstarter ha det slik at hun ikke kan være i hjemmet sitt på dagtid. Det er ikke holdbart å ha det slik, og hundeeier burde ta tak i problemet sitt med en gang. Jeg har vært på den siden hvor man får klager for bjeffing fra nabo. Da jeg flyttet sammen med samboeren min opplevde jeg å få klage fra han som bor over oss fordi hunden min bjeffet når hybelboeren vår dro på skolen klokken åtte om morgenen. Det var for meg ufattelig irriterende å få klage på dette, da det var snakk om bjeffing i 2 minutter. Jeg kunne ikke akkurat be hybelboeren min liste seg ut heller, og han som klagde jobbet selv på dagtid, så jeg forstår ikke helt hvor problemet var. Heldigvis har vi nå klart å lære hunden at det ikke er lov å varsle/bjeffe på lyder. Problemet oppstod fordi jeg før bodde på landet hvor man aldri hørte lyder med mindre noen kom. Det tok derfor noen uker før hunden klarte å venne seg til å bo i sameie med 3 leiligheter og en hybel midt i byen. Jeg forstår ikke hvordan hundeeier i dette tilfellet bare kan dra på jobb og ikke bry seg om hvordan hunden som er hjemme har det. Jeg har tatt i bruk overvåkning av hunden min for å forsikre meg om at den har det bra hjemme, i perioder der jeg har vært usikker på om den bjeffet på dagtid. For meg var tanken på at hunden ikke hadde det bra minst like ille som tanken på at jeg/hundene mine var til irritasjon for naboene. Jeg innstallerte msn+ (tilleggsprogram på msn) og lagde en egen hotmail-adresse/msn konto til hundene mine. Satte innstillingen på denne kontoen slik at denne kontoen automatisk aksepterte web-cam forespørsler. På denne måten kunne jeg sitte på en datamaskin på jobb og undersøke hvordan hunden min oppførte seg. Naboene dine kunne forsøke DAP (fås kjøpt hos dyrlegen, kan settes i stikkkontakt på rommet hunden er når den er alene) Jeg har ikke hatt behov for å prøve dette, og aner ikke om det fungerer .Uansett bør de også trene på dete med å være alene hjemme. Som hunde-eier er dette et ansvar de har. Foreslår at du ringer politiet dersom det fortsetter. Slik skal du ikke ha det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå