Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kamille te er beroligende.

Yoga nidra er en avslapningsøvelse som er suveren for søvnproblemer. Den både "lærer" deg å sovne lett og å sove godt når du først sover og den fungerer som en søvnerstatning slik at hvis du midt på natten uansett ikke får sove eller du på morgenen er kjempetrøtt så kan du like greit gjøre yoga nidra som erstatning for tapt søvn. I tillegg vil det få deg til å føle deg avspent og bra ellers. Yoga nidra finner du på nettet.

Du kan også sitte noen minutter og puste rolig før du skal legge deg. Enten sitte å bare kjenne tter mens pusten går fritt eller for ekstra beroligende effekt kan du bruke dobbelt så lang tid på ut pust som inn pust.

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Kjøpte en te i helsekostforretning som heter sleepytime-te. Det er bilde av en bamse i pysjamas på utapå tror jeg.

Den har funka veldig bra for meg, roer meg ned før jeg skal legge meg, blir kjempetrøtt og slapp.

Skrevet

Takk for masse gode råd! :klemmer:

Fikk sove i natt. Tok litt tid før jeg fikk sove, men "bare" en times tid tenker jeg. Drakk ikke svart te, og spiste ikke noe sukkerholdig etter middag. Drakk kamillete og melk. Kanskje tilfeldig, men gambler ikke på det, så prøver samme oppskrift i kveld. Skal også sjekke ut litt meditasjon, virker som om flere har hatt positiv effekt av dette.

Ang legemidler, så vil jeg unngå det i det lengste. Å kjøpe reseptbelagte piller over nett er ikke noe for meg. Prøver uten så langt det går.

Skrevet
... fordi jegvet jeg har en tidsfrist på meg til å sovne, og det er noen som trenger meg dagen etter uansett hvordan natta mi har vært. Ligger der og tenker på hvordan timene går, "om fire timer våkner babyen, nå MÅ jeg sovne snart" osv.... Det blir stress, liksom. Veldig dumt, men vanskelig å kontrollere. Sliter tidvis med depresjon også, som blir verre når jeg ikke får sove. Vet ikke om jeg ikke får sove fordi jeg tenker for mye, eller om det er motsatt. Sannsynligvis en kombinasjon...

Der har du en søvndreper, ihvertfall. Jeg slet med sinnsyke søvnvansker i mitt første svangerskap, og har lært meg noen triks som fungerer for meg, ihvertfall.

Jeg unngår ettermiddagslurer, slik at jeg er skikkelig trøtt om kvelden. Jeg må unngå koffein, også i brus. Jeg anbefaler deg også å fjerne klokka fra soverommet, selv om akkurat det er veldig vanskelig :).

Det viktigste trikset for meg er en slags "tankestoppteknikk", som ikke er så veldig avansert egentlig, men det krever mye konsentrasjon, og jeg har trent litt på det. Handler egentlig bare om å gi seg selv "tenkeforbud" etter leggetid. Høres enkelt ut, men krever som sagt konsentrasjon. Har pleid å telle innpust/utpust, bare for å ha noe rolig å fokusere på. Hjernen sklir raskt inn i en eller annen tankerekke, men da må jeg "tvinge" meg tilbake i nulltankevirksomheten. Det fungerer bra for meg, men har krevd littegrann trening.

Og ja - depresjon kan også være en sann søvndreper.

Skrevet

- Skriv ned alt som bekymrer deg/alt du må gjøre/huske på neste dag osv. før du legger deg.

- Ikke se på klokker hvis du ike får sove, tenk at du i hvert fall får litt hvile/avslapping, og at det er viktig det også.

- Les bok/blad/løs kryssord/sudoku for å tenke på noe annet, evt. hør på rolig musikk eller lydbok.

- Drikk et glass vin eller noe annet før du legger deg (vet at det ikke er et råd "etter boken", men det hjelper for meg. Blir roligere. Men ikke mer enn en liten smak/et glass.)

- Andre ting du kan gjøre for å tenke på noe annet enn at du ikke får sove:

Tving deg selv til å holde øynene oppe. Ikke noe man blir mer trøtt av;)

Prøv å finne bilmerker eller noe annet kjedelig fra A til Å.

Enkel meditasjon: Konsentrer deg om en og en kroppsdel og tenk at du skal slappe helt av i den, slik at den blir tung og føles som den synker gjennom gulvet. Når du har "gått gjennom" hele kroppen, tenk deg at du går ned en trapp, sakte ett trinn av gangen. Så åpner du en dør og går ut i et landskap (du velger, velg helst noe vakkert og koselig :)) Dette blir man veldig avslappet av.

- Legg deg med hode i andre enden (det funker nesten alltid for meg, vet ikke hvorfor), evt. på tvers av sengen.

- Hvis ingenting hjelper, stå opp, sett deg i en stol med en bok, legg kabal eller noe annet. Man blir bare frustrert av å ligge i søvnløs i sengen. Evt. legg deg på sofaen og se på en film, med et pledd over deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...