Gjest imli Skrevet 16. november 2008 #1 Skrevet 16. november 2008 Noen som har gode tips til hva man skal gjøre (og ikke gjøre) før leggetid for å få sove? De siste par dagene har det gått timesvis før jeg har fått sove. Så hva anbefales? Ikke drikke noe med koffein? (i så fall hvor lenge før leggetid slutte?) Ikke sukker? Drikke melk? Noe annet som kan være beroligende? Veldig takknemlig for tips og råd.
Pjukset Skrevet 16. november 2008 #2 Skrevet 16. november 2008 Vet du hva som er årsaken til at du ikke får sove da? Er du bare urolig og har tusen tanker i huet som forstyrrer, er du bare ikke trøtt, holder naboen deg våken? Jeg sleit sinnsykt med sovnproblemer før, jeg endte opp med å ta hyponse Koffein og sukker er vel lurt å unngå. Hvis jeg spiser sukker på kvelden så får jeg ikke sove i det hele tatt, blir hyper som en unge. Jeg ville kutta ut koffein etter middag i en periode og se om det hjelper. Aner jo ikke hvor mye kaffe/cola/te du drikker og når på døgnet, men jo mindre koffein jo bedre. Varm melk er vel kjent for å ha beroligende effekt, samt det finnes flere urteteer som skal ha beroligende effekt. Jeg har veldig god erfaring med meditering på kvelden, samtidig som jeg hører på litt klunk klunk musikk. Det høres kanskje litt halleluja ut, men det er utrolig avslappende å meditere God atmosfære på soverommet er jo også viktig, jeg sover best i et kjølig rom, uten farger som skriker på veggene.
Gjest imli Skrevet 16. november 2008 #3 Skrevet 16. november 2008 Vet du hva som er årsaken til at du ikke får sove da? Er du bare urolig og har tusen tanker i huet som forstyrrer, er du bare ikke trøtt, holder naboen deg våken? Jeg sleit sinnsykt med sovnproblemer før, jeg endte opp med å ta hyponse Koffein og sukker er vel lurt å unngå. Hvis jeg spiser sukker på kvelden så får jeg ikke sove i det hele tatt, blir hyper som en unge. Jeg ville kutta ut koffein etter middag i en periode og se om det hjelper. Aner jo ikke hvor mye kaffe/cola/te du drikker og når på døgnet, men jo mindre koffein jo bedre. Varm melk er vel kjent for å ha beroligende effekt, samt det finnes flere urteteer som skal ha beroligende effekt. Jeg har veldig god erfaring med meditering på kvelden, samtidig som jeg hører på litt klunk klunk musikk. Det høres kanskje litt halleluja ut, men det er utrolig avslappende å meditere God atmosfære på soverommet er jo også viktig, jeg sover best i et kjølig rom, uten farger som skriker på veggene. Takk for svar! Har ofte hatt perioder hvor det er vanskelig å sovne, men det er blitt verre etter at jeg fikk barn, fordi jegvet jeg har en tidsfrist på meg til å sovne, og det er noen som trenger meg dagen etter uansett hvordan natta mi har vært. Ligger der og tenker på hvordan timene går, "om fire timer våkner babyen, nå MÅ jeg sovne snart" osv.... Det blir stress, liksom. Veldig dumt, men vanskelig å kontrollere. Sliter tidvis med depresjon også, som blir verre når jeg ikke får sove. Vet ikke om jeg ikke får sove fordi jeg tenker for mye, eller om det er motsatt. Sannsynligvis en kombinasjon... Hvordan mediterer man da? Og hva slags musikk bruker du? Drikker ikke mye koffein, drikker hverken kaffe eller cola, men en del te. Skal prøve å kutte ut te på kveldstid. Kamille-te da, kan det være beroligende? :klø: Skal prøve varm melk også.
Pjukset Skrevet 16. november 2008 #4 Skrevet 16. november 2008 Hvordan mediterer man da? Og hva slags musikk bruker du? Jeg er ikke spesiellt dreven på meditasjon, men hele greia er å "koble ut", altså fjerne alle tanker. Jeg pleier å ligge rett ut på gulvet, puster skikkelig med magen, rolig og avbalensert. Musikken jeg hører på er mest enya etc, noe som gir meg ro i kroppen. Så forestiller jeg meg at jeg befinner meg i en situasjon som gjør meg avslappet, stort sett da at jeg ligger på stranda, sitter ved havet etc. Så prøver jeg å fokusere på noe, f.eks en bølge, bare ser på den bølgen slå, om og om igjen. Det krever en del øvelse, men hovedpoenget er ihvertfall å koble ut Kjenner godt til den "nå MÅ Jeg sove", har slitt med den lenge selv. Prøv å meditere 1 gang om dagen, det gjør faktisk godt på almenntilstanden også. 5 minutter holder til å begynne med, etterhvert så kan du øke. Noen ganger bruker jeg 30 minutter, avhenger av tid og ork. jeg tror folk er utrolig forskjellige på hva som får de til å bli trøtte og slappe av. Kamille-te tror jeg er kjempebra, og dessuten så finnes det en egen te som heter "sove og beroligende te". Et varmt bad, mye frisk luft osv er jo også bra
Gjest Skrevet 16. november 2008 #5 Skrevet 16. november 2008 Vel, rare tips, men det har funket hos flere venner. Fjern alle klokker, de får deg til å tenke på tiden o.s.v. Lag deg te av ingefær, kamille, knopper av humle, lindeblomst, blader av sitronverbena og marianøkleblom. Det skal vist være søvndyssende. Om du først sovner og våkner opp om natta så spis en banan eller lignende. Pass på at det er kjølig på soverommet. Men jeg ville ikke drukket koffein de siste timene før jeg planla og legge meg. Kanskje 4-5 timer før jeg skulle legge meg. Også må du ikke spise store måltider så sent, da arbeider kroppen så mye mer.
Pjukset Skrevet 16. november 2008 #6 Skrevet 16. november 2008 Om du først sovner og våkner opp om natta så spis en banan eller lignende. Også må du ikke spise store måltider så sent, da arbeider kroppen så mye mer. Banan? karbohydrater gir jo energi, det er vel ikke noe særlig hvis du skal sove? Enig i at store måltider bør unngåes.
Kylling Skrevet 16. november 2008 #7 Skrevet 16. november 2008 Jeg har selv slitt med søvnløshet i lange perioder av ganga i flere år. Det eneste som virkelig har hjulpet meg er å bli gravid. De beste tipsene jeg kan gi, er å droppe kaffe/cola (jeg tok min siste kopp i lunsjpausen på jobb i 12-13-tiden), legge deg til samme tid hver kveld, gjøre soverommet innbydende (rent sengetøy, ryddig og passende temperatur).. ikke for hard fysisk aktivitet like før du skal sove. Og så kan det hjelpe å skrive dagbok på senga før du skal legge deg, hvor du skriver ned tankene dine som kanskje får deg til å ligge våken. Kan være godt å få dem ut av systemet og ned på arket. Jeg har også prøvd å visualisere for meg selv. Later som at jeg kaster alle tankene mine i en skuff og låser igjen, slik at jeg ikke har muligheten til å tenke på meg mer. Det funker av og til, men noen ganger siver dem ut igjen.. Det at depresjon forsterkes ved søvnløshet er en ond sirkel. For når man er deprimert går det ofte ut over søvnen. Har du fått behandling for depresjonene noen gang? Jeg ble anbefalt depresjonsmestringskurs en gang, kanskje det kunne være noe for deg?
fargegla82 Skrevet 16. november 2008 #8 Skrevet 16. november 2008 LAVENDELolje(=eterisk olje) virker beroligende. A.Enten i aromalampe (før du legger deg) B.eller på såkalt aromastein på soverommet C.Evt ta et bad tilsatt noen dråper lavendel (tilsett emulgerende fløte eller honning om du vil unngå at oljen legger seg på vannoverflaten)
Gjest NiChia Skrevet 16. november 2008 #9 Skrevet 16. november 2008 Når jeg ikke får sove ber jeg kjæresten om å fortelle om noe som ikke intresserer meg i det hele tatt. Foreksempel plu-kodene på jobben Det hjelper. Da kjeder jeg meg til søvn. Det eneste som er dumt er at det funker ikke om han allerede har sovnet
Pingting Skrevet 16. november 2008 #10 Skrevet 16. november 2008 Mange gode råd her! Det som til tider har hjulpet meg, er å ha faste rutiner (så langt det er mulig). Skjønner det blir litt vanskeligere for deg som har barn. Men det virker som om kroppen "skjønner" at den skal bli trøtt når man gjør det samme hver kveld. F.eks en kopp kamillete eller varm melk en halvtime før man legger seg, så samme rutine på badet. Mange bruker 5 minutter med enkle yoga-øvelser eller strekking, da slapper musklene av. Og så ligge og lese litt. Pass på at det er god luft i rommet, jeg åpner vinduet på fullt gap en halvtime før jeg legger meg. Et triks som høres veldig rart ut, men hjelper om man er litt trøtt er faktisk å lukke øynene når man puster inn, og åpne dem når man puster ut. Rare greier.
Gjest Skrevet 16. november 2008 #11 Skrevet 16. november 2008 Banan? karbohydrater gir jo energi, det er vel ikke noe særlig hvis du skal sove? Det er hvis man står opp på natten og ikke får sove med en gang igjen. Husker ikke helt hvorfor, men tror det er noe søtningsgreier i bananen som virker beroligende for kroppen. Ikke 100% sikker på hvordan det funket, men jeg husker at det var banan det var snakk om.
Gjest nnn Skrevet 16. november 2008 #12 Skrevet 16. november 2008 Vel, rare tips, men det har funket hos flere venner. Fjern alle klokker, de får deg til å tenke på tiden o.s.v. Veldig godt tips, selv har vi en klokke som lyser midt på veggen og de gangene jeg har vanskelig for å sove så MÅ den vekk. Blir helt gal av å tenke "4t til jeg skal opp, 3t til jeg må opp".. Ting som hjelper meg er - Varm melk (nesquick vel å merke ) og en brødskive sånn en times tid før jeg skal sove. Dette tror jeg har med rutine, mamma pleide å lage det til meg av og til før leggetid når jeg var lita, så kroppen skjønner fortsatt at da er det snart tid for å sove) - Dette med klokka - Å se på film.. Jeg blir alltid trøtt av å se film og blir det for ille så står jeg opp og setter på en film, skrur av alt lys og legger meg på sofaen under dyna. Tenker at hvis jeg skal være våken kan jeg i hvert fall kose meg.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #13 Skrevet 16. november 2008 Prøv å få tak i melatonin tabletter. De selges ikke norge men kan kjøpes på nettet. Jeg bruker det mye for å tilpasse søvnrytme ved reiser melllom ulike tidssoner. Funker kjempebra!
Gjest Miley Skrevet 16. november 2008 #14 Skrevet 16. november 2008 Ikke drikke noe med koffein? (i så fall hvor lenge før leggetid slutte?) Hvis jeg drikker koffein etter klokken 14:00 fører det til at jeg kan få problemer med å sove, spesielt dersom det er andre årsaker (tanker, stress o.l) som ligger til grunn.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #15 Skrevet 16. november 2008 Det er hvis man står opp på natten og ikke får sove med en gang igjen. Husker ikke helt hvorfor, men tror det er noe søtningsgreier i bananen som virker beroligende for kroppen. Ikke 100% sikker på hvordan det funket, men jeg husker at det var banan det var snakk om. Banan har et stoff i seg som minner om melatonin som er søvnhormonet. Om det funker eller ikke vet jeg ikke, men det er i alle fall dette som har blitt sakt om banan og søvn. Ellers har du mange gode råd her. Det å ha en fast rutine før du sovner er veldig lurt for å løre kroppen at nå skal man sove. Jeg beskriver det som om lampene i hodet bare har en dimmer og ikke en av og på bryter når man legger seg. Man må dimme disse lysene lenge før man kommer til sengen. Dette gjør man med å skru av lys, skru ned lyd på tv og tv, hør gjerne på noe rolig (klassisk?) musikk mens du eksempelvis leser ei bok/høre på lydbok. Dette er ikke så lett å få til når man har barn, men om man likevel bruker mye tid på å sovne er det lurere å bruke denne tidne på å heller sette av en time til svslappningsritualer. Å drikke koffeinfri te eller varm melk i denne tiden er lurt. Da bør man gjøre dette hver kveld også fordi dette vil være et fast signal til hjernen om at "lysene skal dimmes" slik at man blir klar for søvn. Før fungerte lys og mørke for å gi oss disse signalene, men i dag har vi så mange andre signaler som også forteller oss at vi skal være våkne, at man må lære seg å kontrollere disse andre signalene på en annen måte enn det som kom naturlig for oss når vi levde ute og bare var avhengig av lys og mørke. Noen av oss er mer tilpassninsgdyktige og klarer denne overgangen lettere enn andre, mens noen av oss (slik som meg) har veldig vanskelig for dette og må derfor være veldig nøye med å ta vare på søvnrutinene mine for å kunne sove. Disse rutinene er også noe som generellt sett er lurt å gjøre med barn før de skal legge seg. Skru ned temopet i huset, spise kveldsmat og ha litt rolig kvalitetstid sammen, gjerne med å lese. Det er lurt å lære inn disse rutinene så tidlig som mulig (da sannsynligheten for at våre barn har arvet vårt søvnmøster er ganske stort). Koffein bør man unngå etter kl 18, men for noen må er faktisk denne grensen helt opp til kl 12 på dagen, alt etter som hvor mye man reagerer på koffein. Det finnes cder på apotek en nå som heter music cure som er fantastisk god avslappingsmusikk, som kan være lur å spille i denne timen. Diverse avslappingsøvelser er også bra, men der stiller jeg ikke like sterkt. Jeg håper du fikk noe ut av dette kaoset av tips. Det krever litt å klare å få en slik struktur på kveldstiden, men det hjelper virkelig.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #16 Skrevet 16. november 2008 Prøv å få tak i melatonin tabletter. De selges ikke norge men kan kjøpes på nettet. Jeg bruker det mye for å tilpasse søvnrytme ved reiser melllom ulike tidssoner. Funker kjempebra! Det er mye bedre å få utskrevet dette av lege. Det er lurt å få en innføring av legen på hvordan skal bruke disse rett. Jeg tenker at det er dette som er grunnen til at de er reseptbelakte i Norge. Det kan forverre søvnproblemene dersom disse ikke brukes rett, og bruken bør aller helst tilpasses søvnrytmen til den individuelle personen ut i fra når man sovner, når man våkner og burde sovne etc. Hvor lenge mans kal bruke dem varierer også litt ut i fra situasjonen. Derfor bør de brukes i samråd med lege. Hormoner er ikke noe man bør bruke uten å ha inngående kunnskap om det.
Avalon Skrevet 16. november 2008 #17 Skrevet 16. november 2008 Prøv å få tak i melatonin tabletter. De selges ikke norge men kan kjøpes på nettet. Jeg bruker det mye for å tilpasse søvnrytme ved reiser melllom ulike tidssoner. Funker kjempebra! Du kan få melatonin i norge også selv om det ennå ikke er et registrert legemiddel. Du får det på resept hos legen, men legen må ha en eller annen godkjent søknad før de kan skrive det ut til deg
Cata Skrevet 16. november 2008 #18 Skrevet 16. november 2008 Har lang erfaring som "deltidssøvnløs" og det som hjalp meg godt var meditasjon. (Jeg lærte TM, men tipper de fleste former gir liknende resultat.) Et annet tips hvis du ikke har vært plaget med dette lenge er å prøve å overse det når det inntreffer. Ikke ligg og bekymre deg for at du ikke får sove, du klarer deg fint et par dager med lite søvn. Hvis man blir liggende å telle "4 timer til jeg skal opp", "3 timer til jeg skal opp" osv. så får man garantert ikke sove . Det som også har virket inn på søvnmønsteret mitt er antidepressiva. Har sovet mye bedre og tyngre siden jeg begynte med det, men for all del - man begynner ikke med denslags medisin bare pga. søvnproblemer. Hos meg var imidlertid skikkelig nattesøvn en heldig bieffekt.
Pjukset Skrevet 16. november 2008 #19 Skrevet 16. november 2008 Jo mer indre ro du har - jo lettere å sove. Heier på meditasjon, du vil bli overrasket over hvilken effekt det har når det kicker inn
Gjest Gjest_Melatonin_* Skrevet 17. november 2008 #20 Skrevet 17. november 2008 Har brukt Melatonin i ett år nå. Hjelper på søvnrytmen og har gitt meg bedre søvn, spesielt viktig fra søndag til mandag hvor jeg har står opp litt senere. Harmløst produkt som selges reseptfritt i mange land. Kan importeres fra Eu-land(3 mnd. forbruk om gangen) Jeg kjøper fra Lillepille.com.Litt dyre, men trygge. Man fyller ut et kjempeenkelt helseskjema første gang og får en "resept".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå