Gjest Anonymous Skrevet 16. juni 2003 #1 Del Skrevet 16. juni 2003 Hvem har ansvaret, dersom en kamerat av din sønn på 16år parkerer sykkelen sin akkurat der hvor du pleier å parkere bilen og du ikke ser den og derfor ved uhell rygger på den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 16. juni 2003 #2 Del Skrevet 16. juni 2003 Det er vel du, det? Det kunne like gjerne vært et barn som satt der, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 16. juni 2003 #3 Del Skrevet 16. juni 2003 Ifølge veitrafikkloven vet jeg ikke, spørs vel på skilting osv. der du parkerte. Hvis det er kun for biler, så er vel saken klar. Men generelt så synes jeg at folk skal se seg rundt når de parkerer, og hvis de ødelegger noe fordi de ikke har oversikt, så er det deres feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbie Skrevet 16. juni 2003 #4 Del Skrevet 16. juni 2003 Går ut fra at det er deg.. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 16. juni 2003 #5 Del Skrevet 16. juni 2003 Man har plikt til å være aktsom når man kjører bil. Du ville vært ansvarlig hvis det var en person du kjørte på, tror det samme gjelder for sykler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. juni 2003 #6 Del Skrevet 16. juni 2003 Man har plikt til å være aktsom når man kjører bil. Du ville vært ansvarlig hvis det var en person du kjørte på' date=' tror det samme gjelder for sykler.[/quote'] Jada,jada.. men en grå sykkel er litt vanskeligere å se på grå grus enn en person... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 16. juni 2003 #7 Del Skrevet 16. juni 2003 Hva da med et barn i grå klær? Ikke for å være slem..., men det er jo samme argumentasjon. Regler for erstatning: -økonomisk tap -skyld -årsakssammenheng (kjøre bil-sykkel ødelagt) Her er det vel størst diskusjon mht skyld. Og siden en sykkel er stor, og du kjørte bil vil jeg tro du har utvist nødvendig grad av skyld (dvs ikke med vilje, men du burde vært mer aktsom) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. juni 2003 #8 Del Skrevet 16. juni 2003 For det første så er det ikke vits i å kjefte på meg, det var ikke jeg som gjorde det det var min mor.... Jeg mener forøvrig et barn i grå klær er lettere å få øye på, de pleier å ha hode, og bevege seg en del... Jeg visste det var hennes ansvar, hun er bare litt vanskelig å overbevise noen ganger... men hun forsto etterhvert at jeg hadde rett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 16. juni 2003 #9 Del Skrevet 16. juni 2003 Kjære deg, jeg kjefter da ikke! En sykkel er ikke verdens undergang, og det kan skje den beste. Jeg bare forklarer de juridiske reglene mht å forvolde skade på annen manns eiendom. Og slik er de, som beskrevet ovenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 16. juni 2003 #10 Del Skrevet 16. juni 2003 Dessuten er det ekstra aktsomhetskrav ved rygging, dvs det er lettere å måtte ta på seg skylden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 16. juni 2003 #11 Del Skrevet 16. juni 2003 Jeg mener det må være fører av bilen. Når en rygger har en faktisk hovedtyngden av ansvaret, uansett hva man rygger på. Å skylde på at sykkelen gikk i et med grusen synes jeg er litt drøyt, da har en faktisk ikke sett skikkelig etter, eller muligens trenger briller!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 16. juni 2003 #12 Del Skrevet 16. juni 2003 Føreren av bilen har nok ansvaret,men til forsvar for bilføreren så hadde jeg blitt sint på sønnen min som går på sitt 16 år om han kommer hjem og skylder på bilen og ikke ser at han også kunne gjort noe for å unngå en slik situasjon. For det er lov å tenke i en alder av 15-16 år. Ungdommen må lære å ta vare på og føle litt ansvar for sine ting. Men trist for bilføreren om det blir et erstatningsansvar. Det glupeste er jo at bilføreren og 16 åringen kunne dele på utgiftene. Da gjør sjåføren opp for seg som han/hun må,men 16 åringen vil også oppdag at det er kjedelig å ta penger fra egen lomme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 16. juni 2003 #13 Del Skrevet 16. juni 2003 Jeg mener forøvrig et barn i grå klær er lettere å få øye på, de pleier å ha hode, og bevege seg en del... bare sånn på sidelinjen: et barn kan godt finne seg på å legge seg langflat på magen i grusen, stille som en mus -for å studere en bille som kravler omkring eller lignende. Personlig oppfatning: Mora di burde sett seg bedre for, og 16-åringen burde hatt vett å sette sykkelen på et mer passende sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 16. juni 2003 #14 Del Skrevet 16. juni 2003 Det er vel ikke noe å lure på - bilføreren har ansvaret, uansett hvor surt det er. Hvis kompisen til sønnen din parkerte sykkelen sin bak hennes bil - så kan jo det være fordi det var den eneste plassen? Eller at han ikke ville "lirke" seg forbi bilen med fare for å lage riper. Det er helt uforsvarlig å skulle dele utgiftene med 16-åringen. Et lite omvendt scenario: Hvis din sønn var hos en kompis, og kommer tilbake og forteller: bestemora hans rygga over sykkelen, så jeg trenger 3000 til ny sykkel..... Hadde du gått i taket da? jeg hadde, og jeg hadde ikke godtatt at min 16 åring skulle betale nor som helst for skaden. Når man rygger bilen, har man ansvaret for å sjekke bak bilen først! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 16. juni 2003 #15 Del Skrevet 16. juni 2003 Fører av bilen har ansvaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 16. juni 2003 #16 Del Skrevet 16. juni 2003 Ja, føreren av bilen har ansvaret... Min bror skulle seint en kveld kjøre ut på bensinstasjonen etter etellerannet, han satt seg i bilen, begynte å rygge, så pang, hadde han rygget på en tilhenger som stod der...han rygget av gammel vane, det pleide ikke stå noe der.... Skal han be eieren til tilhengeren betale for skaden? Nei, det er hans ansvar, uansett hva han måtte kjøre på... Man blir dømt for uaktsom kjøring. I min brors tilfelle var han heldig, bilen ble påkjørt bakfra en uke senere, så han slapp betale noe, hehe Bare ren flaks Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå