Fresi Skrevet 14. november 2008 #21 Skrevet 14. november 2008 Nei, du har helt rett, jeg kjenner ikke til Nespresso, og er nok beæret med et par fordommer også. Jeg husker bare at jeg kunne velge kapsler til min maskin da jeg kjøpte den for mange år siden. Det er en Francis Francis og kapslene var ingen høydare, for å si det sånn. Vi gikk raskt over til "manuell" espresso, noe jeg synes var mye bedre, både fordi jeg kunne "presse" kaffen manuelt og fordi jeg kunne variere mer i smak. Men da forstår jeg at det med variasjon ikke er noe problem med Nespresso. Jeg anbefaler forresten heller ikke den maskinen jeg har, den er mer fin å se på enn den er kvalitetsmessig holdbar. Forresten en link til en artikkel hvor det fremkommer at Nespressomaskinen ikke får særlig godt resultat (i motsetning til en annen test det også henvises til.) http://www.nettavisen.no/hjelperdeg/article993305.ece I bunn og grunn er altså mitt inntrykk at Nespressomaskinen er helt ok, og absulutt bra for de som ikke er så veldig kaffekresne. Dette har jeg også fått bekreftet av en jeg kjenner som kan masse om kaffe. Skikkelig bra kilde. Det viktigste er jo at dere som har den er fornøyd? Jeg tilstår gjerne at jeg ikke er noen feinschmecker når det gjelder kaffe (selv om jeg selvsagt setter veldig pris på god kaffe), så jeg har vært veldig fornøyd med Nespressomaskinene. Jeg har forsøkt en som sikkert er den aller enkleste varianten over tid, og jeg synes den er genial. Dessuten har jeg forsøkt en som ligner, men som kan lage to kopper samtidig (aner ikke typebetegnelse). Jeg er enig i at det virker mer fristende med nykvernet kaffe, men jeg synes faktisk at de Nespressokapsel-variantene jeg har smakt er veldige gode. For mitt bruk ville det dessuten være genialt at det går relativt raskt, at maskinen tar liten plass og at den er superenkel å rengjøre. Den separate melkeskummeren er tilsvarende genial. Hvis man ikke er fornøyd med melkeskummeren som følger med maskinen eller maskinen ikke har det, vil jeg anbefale Aeroccino + (man kan på en enkel måte tilberede lett og luftig melkeskum, varmt eller kaldt. Den kan også varme melk til Caffe Latte.), jfr. https://secure.nespresso.com/precom/n_acc_tous_no_no.html Selv om vi har Miele sin Cappuccinatore - https://secure.nespresso.com/precom/n_acc_tous_no_no.html - som også er enkel og bra i bruk, foretrekker jeg Aeroccino + Den melkeskummeren er super! Terskelen for å lage latte blir veldig mye lavere når det er så enkelt å rengjøre den etterpå.
Gjest nextlife Skrevet 14. november 2008 #22 Skrevet 14. november 2008 Jeg tilstår gjerne at jeg ikke er noen feinschmecker når det gjelder kaffe (selv om jeg selvsagt setter veldig pris på god kaffe), så jeg har vært veldig fornøyd med Nespressomaskinene. Jeg har forsøkt en som sikkert er den aller enkleste varianten over tid, og jeg synes den er genial. Dessuten har jeg forsøkt en som ligner, men som kan lage to kopper samtidig (aner ikke typebetegnelse). Jeg er enig i at det virker mer fristende med nykvernet kaffe, men jeg synes faktisk at de Nespressokapsel-variantene jeg har smakt er veldige gode. For mitt bruk ville det dessuten være genialt at det går relativt raskt, at maskinen tar liten plass og at den er superenkel å rengjøre. Den separate melkeskummeren er tilsvarende genial. Den melkeskummeren er super! Terskelen for å lage latte blir veldig mye lavere når det er så enkelt å rengjøre den etterpå. Stikkordet er altså genial :klø:
Fresi Skrevet 14. november 2008 #23 Skrevet 14. november 2008 (endret) Stikkordet er altså genial :klø: Seff. Hvem vil IKKE ha geniale kaffemaskiner, liksom. Endret 14. november 2008 av Fresi
Gjest nextlife Skrevet 14. november 2008 #24 Skrevet 14. november 2008 Seff. Hvem vil IKKE ha geniale kaffemaskiner, liksom. De som setter pris på baristakunsten, og har ekte kaffeglede, vel
Gjest Elastica Skrevet 14. november 2008 #25 Skrevet 14. november 2008 Det er vel det de fleste testene konkluderer med også: Det er enkelt og genialt.
Fresi Skrevet 14. november 2008 #26 Skrevet 14. november 2008 De som setter pris på baristakunsten, og har ekte kaffeglede, vel Du mener de geniale blant oss?
Gjest nextlife Skrevet 14. november 2008 #27 Skrevet 14. november 2008 Du mener de geniale blant oss? Nespresso er for de andre
Gjest Elastica Skrevet 14. november 2008 #28 Skrevet 14. november 2008 Jeg tror dere konkluderte for meg.
Gjest Deception Skrevet 14. november 2008 #30 Skrevet 14. november 2008 To rain on your parade a bit (unnskyld engelsken). Vi har en Nespresso Le Cube (pga lat mann, jeg tar inget ansvar her), og den eneste kaffen derfra som jeg personlig liker, er Ristrettoen, altså de svarte kapslene. Alle andre smaker mer eller mindre Nescafé, altså instant-varianten. Men joda, den er enkel å rengjøre og funker i nøden, og er genial om morgenen. Men der stopper det.
Fresi Skrevet 14. november 2008 #31 Skrevet 14. november 2008 To rain on your parade a bit (unnskyld engelsken). Vi har en Nespresso Le Cube (pga lat mann, jeg tar inget ansvar her), og den eneste kaffen derfra som jeg personlig liker, er Ristrettoen, altså de svarte kapslene. Alle andre smaker mer eller mindre Nescafé, altså instant-varianten. Men joda, den er enkel å rengjøre og funker i nøden, og er genial om morgenen. Men der stopper det. Høh, snobber. Jeg synes de svarte kapslene er kjempegode. Den mørkebrune også (med melk, da).
Gjest Deception Skrevet 14. november 2008 #32 Skrevet 14. november 2008 Jeg bruker Nespresso til å lage "vanlig" kaffe: To svarte kapsler, en dose vann. Dessverre funker det ikke for å bli mer våken.
Kitsune Skrevet 14. november 2008 Forfatter #33 Skrevet 14. november 2008 Har loddet stemningen på Nespressomaskin, og diskusjonen gikk over i maskiner som kverner kaffen selv. Hva kan dere si om dem? Visstnok mente en av mine betydningsfulle andre at smaken ikke var så god som ønskelig med kapslene til Nespresso. Da kom jeg på at jeg hadde smakt en veldig god kaffe på Elkjøp der den kverna bønnene før jeg fikk kaffe. Men jeg mener å huske at den maskinen var veldig dyr. Er maskiner med kaffekvern generelt mye dyrere? Er de bedre? Vil det etter deres subjektive oppfatning smake bedre?
Umuriel Skrevet 14. november 2008 #34 Skrevet 14. november 2008 Jeg tror en skal være ganske så bevandret i kaffeverdenen og forfinet i smaksløkene sine for at man skal synes det er verdt å legge 6-7000 kroner ekstra (eller kanskje mer) i en kaffemaskin. Da kan man heller kjøpe god kaffe på favorittsjappa si for pengene i noen år fremover.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2008 #35 Skrevet 15. november 2008 Vet du, jeg tror jeg heller ville holdt meg til en vanlig kaffemaskin. Vi har Gaggia Baby Twin (som også vant førsteplassen et år) og den er virkelig helt super (men koster over 5000 kr). Da kan man velge mellom pods og espressokaffe og den blir ordentlig god! Jeg vet ikke om det er noe dyrere/billigere enn Nespresso, men det jeg ville tenkt på er at kanskje Nespresso etterhvert prøver å finne andre løsninger og vil gå over til andre typer kapsler for å tjene penger (oppgraderinger som dette skjer ofte) og da kommer problemene. I tillegg så er Nespresso Nestle og det er ikke akkurat et firma jeg ønsker å sponse hele tiden...
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2008 #36 Skrevet 15. november 2008 Har loddet stemningen på Nespressomaskin, og diskusjonen gikk over i maskiner som kverner kaffen selv. Hva kan dere si om dem? Visstnok mente en av mine betydningsfulle andre at smaken ikke var så god som ønskelig med kapslene til Nespresso. Da kom jeg på at jeg hadde smakt en veldig god kaffe på Elkjøp der den kverna bønnene før jeg fikk kaffe. Men jeg mener å huske at den maskinen var veldig dyr. Er maskiner med kaffekvern generelt mye dyrere? Er de bedre? Vil det etter deres subjektive oppfatning smake bedre? Problemet med maskiner som kverner kaffen/er ordentlige kaffemaskiner er at de billigere maskinene stort sett ikke gjør jobben "bra nok"; lager ikke skikkelig crema, har dårlig melkeskummer osv - i lavere prisklasse konkurrerer Nespresso-maskinene sånn sett ut de andre, virker det som. Dessuten er det jo en jobb med rengjøring, og man er fortsatt avhengig av å få kjøpt god og fersk kaffe (bønner holder seg heller ikke så veldig lenge, så man kan liksom ikke kjøpe en diger sekk og ha i årevis). Jeg vil påstå at man kan merke forskjell på smak/kvalitet på en god maskin og en mindre god, og podkaffe, men HVOR stor forskjell - det tror jeg egentlig bare blir en avveining av de praktiske fordelene og ulempene opp mot perfekt eller "bare" god smak. Selv lager jeg "espresso" med en billig mokkakanne og kaffe fra coop, og er fornøyd nok med det (er fortsatt genuint lykkelig når jeg lukter fersk kaffe fra kanna), men skulle jeg investert flere tusen ville jeg jo forventet mer
Gjest Elfrida Skrevet 15. november 2008 #37 Skrevet 15. november 2008 Jeg var lenge skeptiker, men må si jeg ble overbevist da vi var på en veldig bra restaurant i Oslo og fikk en super espresso. Vi sa til servitøren at den som hadde laget de espressoene virkelig hadde håndlaget og da fortalte han at det var nespresso. Så nå har vi en kontormaskin (ES 100) som vi var heldige og fikk kjøpe til halv pris. Fordeler: Kaffen er alltid fersk Lite rengjøring Lite forberedelse, bare stapp inn en pod og trykk på en knapp Kaffe på kort tid Man kan ha flere kaffevarianter liggende uten at de blir gamle Bakdeler: Den tar litt mye plass på benken.
Gjest Talula Skrevet 15. november 2008 #38 Skrevet 15. november 2008 Jeg er veldig fornøyd med min nespresso - maskin jeg. Har en nespresso- maskin produsert av Krups, en av de minste, og en separat melkeskummer som jeg også er veldig fornøyd med. Kaffen er god (synes jeg da), holder seg fersk lenge, og for meg er det en stor fordel at maskinen er så enkel å gjøre ren. Bare et par deler som trenger å vaskes innimellom, men da er det bare å putte dem i oppvaskmaskinen. Hadde en annen espressomaskin før, alltid kaffesøl og grut overalt, det slipper jeg med nespresso.
Gjest Eurydike Skrevet 15. november 2008 #39 Skrevet 15. november 2008 Høh, snobber. Jeg synes de svarte kapslene er kjempegode. Den mørkebrune også (med melk, da). Ikke alle kan være genier, vet du.
Fresi Skrevet 16. november 2008 #40 Skrevet 16. november 2008 Ikke alle kan være genier, vet du. :slåss:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå