Gå til innhold

Hva skal jeg bli?

Fremhevede innlegg

Gjest oppgitt student
Skrevet

Hei :goodbye:

Jeg sliter med å finne ut hva jeg skal bli. Har lest meg blå i hodet innenfor alle utdannelser jeg kommer over som jeg synes virker intresanne. Men så er det alltid den lille stemmen inni meg som sier at det er ikke det du vil. Men hva vil jeg da? :murvegg:

Sitter litt å tenker på en jobb som har noe med spedbarn å gjøre, som er født for tidlig/ eventuelt er syke. Tenker på å ta utdannelse som jordmor, men leser at mulighet for å få jobb ikke er så bra.

Noen som vet om hvilke utdannelse jeg kan ta for å jobbe med spedbarn.

Setter stor pris på svar :)

Mvh

Oppgitt student

Ps: Tar gjerne imot erfaringer og tips fra folk som har et yrke innenfor dette:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med sykepleier med videreutdannelse innenfor det (og flere?) fagfeltet? Da har du jo flere ben å stå på. Du kan jo vurdere lege også.

Skrevet

tenkte på jordmor, det er jo garantert spedbarn.

men husk at det ikke bare er lykkelige fødsler, men også dødfødsler.

av denne grunn kunne jeg aldri orket å jobbe med spedbarn......skulle hjelpe en familie gjennom fødsel av sitt døde barn..:/

hadde vært for tungt for meg, men stort sett går det jo bra da:)

men dette har du jo sikkert tenkt på uansett.

Skrevet
Det tenkte jeg også å svare.

Det er ingenting som heter det lenger,

Du må ta sykepleien ,og jobbe som det i 2 år .og så kan du ta barnesykepleien.det er 1 og 1 halt år på universitet.

Skrevet
Det er ingenting som heter det lenger,

Du må ta sykepleien ,og jobbe som det i 2 år .og så kan du ta barnesykepleien.det er 1 og 1 halt år på universitet.

Du tar feil!

Hvis du tar omsorgsfagarbeider og blir lærling der (videregående skole) så kan du videreutdanne deg i barsel-og spedbarnpleie etter endt utdanning og lærlingetid. En annen ting er at det finnes få skoler som gir slikt tilbud. Dette er et tilbud på videregående skoles nivå.

Det du beskriver over, er videreutdanning for sykepleiere som har tatt sykepleie grunnutdanning og deretter videreutdanning i barnesykepleie/pediatri. Men videreutdanningen er ikke knyttet til universitetesnivå, men på høgskoleivå.

Men trådstarter: hvor gammel er du? Har du gjort valg i forhold til videregående skole ennå? Er du ferdig, og har generell studiekompetanse, så er nok rådet om sykepleie, og deretter helsesøster, jordmor eller barnesykepleier et godt råd.

Skrevet

Tror ikke den linjen er på videregående lenger.

barnesykepleien er oå universitetet i stavanger.

Skrevet
Du tar feil!

Hvis du tar omsorgsfagarbeider og blir lærling der (videregående skole) så kan du videreutdanne deg i barsel-og spedbarnpleie etter endt utdanning og lærlingetid. En annen ting er at det finnes få skoler som gir slikt tilbud. Dette er et tilbud på videregående skoles nivå.

Jeg vil absolutt ikke anbefale dette. Yrkesfaglige linjer gir få arbeidsmuligheter og begrensede muligheter til å stige i gradene. Arbeidsgivere generelt foretrekker minimum allmenfag. Dette vil i tillegg gi muligheter for videreutdannelse og gir mange flere yrkesvalg senere.

Riktignok kan man ta et påbygningsår, men dette regnes for å være ganske tøft, da alle fagene er rene teorifag.

Skrevet

Jeg har vedig lyst til å bli jordmor eller helsesøster, men er det noe som vet hvordan jobbmuligheten til disse yrkene er? Bor i Rogaland vist det har noe å si:)

Skrevet
Tror ikke den linjen er på videregående lenger.

barnesykepleien er oå universitetet i stavanger.

Barnepleier og barnesykepleier er to veldig forskjellige ting.

Barnepleier og hjelpepleier er basert på videregående skole, altså en lav utdanning.

Sykepleier og barnesykepleier er basert på høgskolenivå, altså en høyere utdanning.

Det er stor forskjell på ansvarsnivået i disse to gruppene.

Skrevet

som sykepleier kan du jobbe på nyfødt-intensiv avdeling.

Skrevet

Min svigerinne er sykepleier uten etterutdanning og jobber på en prematur-avdeling.

Hva jobber en barnepleier med?

Skrevet
BLI JORDMOR DA VEL??

Oi, for et lurt forslag! Hvorfor har ingen tenkt på det før? :klø:

Kanskje fordi TS i startinnlegget skriver "Tenker på å ta utdannelse som jordmor, men leser at mulighet for å få jobb ikke er så bra."

Gjest Ulla-Karin
Skrevet

Bli lærer! Triveli yrke, god lønn og spennandes kvardag! :)

Gjest Gjest_Hilde_*
Skrevet
Bli lærer! Triveli yrke, god lønn og spennandes kvardag! :)

Hva er det slags tullegjest(er) som driver å framstiller seg som lærere her i alle mulige rare sammenhenger? Begynner å bli kjedelig nå.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Om det er spedbarn du vil jobb med anbafaller jeg ikke jordmorstudiet. De har mye mer kontakt med gravide, fødende og barselkvinner enn barna.

Om du ønsker å jobbe med premature eller syke kan du ta sykepleieutd.

Jobbet på nyfødt intensinv , og den avdelingen " sponset" nyfødt intensiv utdannelse på noen sykepleiere \. Du kan jo selvfølgelig ta denne utdannelsen på egenhånd også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...