Gå til innhold

Antrekk på jobben

Gjest Ekstase

Anbefalte innlegg

Gjest Elastica

På kontoret vårt er det avslappet kleskode, men jeg går ofte i kjole eller skjørt, til nød en fin jeans med bluse, skjorte, genser eller cardigan til. Hvis jeg har skjørt er det greit å tone det ned ved å bruke en litt mer avslappet topp, og vice versa. Mennene går stort sett i jeans (dessverre).

Ellers bruker jeg fra ingenting til litt sminke, litt parfyme og jeg kan også ta på både halskjede, armbånd og øredobber dersom det passer med resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i posten og gir faen i hvordan jeg ser ut, og det er skikkelig deilig! Har jobbet i klesbutikker før er jeg sto på badet en halvtime før jeg måtte dra, nå holder det med 5 min. Her går jeg i de deiligste hettegnesere og joggebukser! :)

Da regner jeg med at du ikke jobber på et postkontor eller som bud..siden de har uniform. Jeg jobber på en postterminal, og de fleste går med joggebukse og T-skjorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Akkurat nå bruker jeg alltid arbeidsbukse og t-skjorter/gensere som vi får av jobben, rett og slett fordi jobben min sliter veldig på klærne. Men det er absolutt ikke påbudt. Står vel noe om at man ikke skal bruke singlet eller shorts i reglene, men sjefene er ikke så nøye på det, og jeg har de tidligere årene brukt singlet hver dag om sommeren. Ellers gikk det stort sett i slitne joggebukser og hettegenser, nettopp pga. at jobben sliter veldig på klærne. Men nå jobber jeg i produksjon og den eneste kontakten jeg har med kunder er når det kommer omvisninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten helgestilling i en klesbutikk og har som regel alltid på meg klær fra butikken når jeg jobber. Men har en gang jobbet i joggebukse (ikke helt sånn slask-joggebukse, men litt finere type), fordi de tilkallte meg da jeg var på skolen og måtte dra rett på jobb fra skolen. Liker helts å pynte meg litt når jeg skal på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anja_*

Jeg trenger litt hjelp, og lurer på om dere kanskje kan hjelpe meg? :)

Jeg jobber som it-konsulent i kommunen, og kler meg vanligvis nokså variert men pent. Jobben består mye av support og skruing og jeg kan godt risikere å havnet på gulvet under en pult for å skru i løpet av dagen, men jeg går stortsett i jeans, enkle skjørt og nøytrale t-skjorter/cardigans osv. Fredag som kommer skal jeg på en slags kurs ting med jobben. Det er kurs/messearrangement hele dagen og middag og underholdning på kvelden. Det er ikke noen pause mellom kurs og middag så det er ikke noen mulighet for å bytte antrekk underveis. Jeg har aldri vært på ett lignende arrangement tidligere så jeg vet ikke noe om dress-code og jeg jobber med bare menn så det nytter liksom ikke å spørre seg for heller. Noen tips om hva som kan være passende antrekk? Jeg vil ikke se for overpyntet ut på formiddagen, men heller ikke for casual på kvelden. Tenker i utgangspunktet å ha på ett enkelt sort skjørt, sko med litt hæl på... men vet ikke helt. Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet endel i barnehage, og må innrømme at jeg aldri hadde klart å jobbe i en barnehage med dresscode! Det er en selvfølge at man går i rene og skikkelige klær, men at man ikke skal få gå i joggebukse i barnehagen kan jeg ikke skjønne noe av. I løpet av en dag krabber man rundt på gulvet, sitter på gulvet, hopper og danser og leker, går gjerne på tur, må dra på seg utedressen i en fart fordi man er førstemann som skal ut - for å ikke snakke om at man ofte bli full av yoghurt, rundstykkedeig e.l. Ikke gidder jeg å "ødelegge" de finere klærne mine ved å ha de i barnehagen, og jammen tror jeg jeg hadde gjort en dårligere jobb hvis jeg måtte passe på klærne mine hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i bolig for utviklingshemmede, og vi har ingen kleskode. Vi får arbeidstøy, men det er ikke akkurat noe man føler seg veldig vel i, og ikke noe vi MÅ bruke. Variasjonen i påkledning i personalgruppa varierer veldig, fra joggebukse, fleece og slippers, til kjoler, støvletter, smykker, etc.

Selv går jeg oftest i jeans eller "hverdagsskjørt" og hettegenser eller bandtrøye.

Vi bør strengt tatt vaske tøyet etter hver vakt, så jeg prøver å bruke det utdelte arbeidstøyet hvis jeg vet at jeg skal utsettes for klin og... ja, dritt.

I tillegg skjer det ofte at brukerne er sinte og river i stykker klærne, og man får ikke erstattet sitt eget tøy hvis dette skjer.

I det store og hele velger vi vel antrekk ut i fra praktiske årsaker, og ikke vedtatte kleskoder.

Omtrent samme som meg. Eneste er at jeg jobber stort sett hvilende natt, og da er cluet pysj ;)

Men får dere ikke dekket klesskader under utagering? Det får vi, iverfall på den treningsleiligheten jeg jobber nå. Jeg er faktisk litt usikker på de 2 andre avdelingene jeg har vært på. (Hehe, har faktisk lurt litt på om du er en kollega av meg, så litt artig måte å få avkreftet det på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så heldige at vi har påbudt antrekk så jeg slipper hele problemstillinga, men ville absolutt ikke gått på jobb i joggebukse. Kan ikke tenke meg noen jobber der det er gangbar vare. Joggebukser er for jogging eller hjemmekos synes jeg.

Noen tips om hva som kan være passende antrekk? Jeg vil ikke se for overpyntet ut på formiddagen, men heller ikke for casual på kvelden. Tenker i utgangspunktet å ha på ett enkelt sort skjørt, sko med litt hæl på... men vet ikke helt. Noen tips? :)

Kan du ikke jukse litt og ha på deg bukse på dagen, sammen med de skoene du akter å bruke og så tar du med skjørt i veska? Tar ikke mange minuttene å hive seg inn på et toalett og bytte fra bukse til skjørt. (Har brukt tilsvarende omkledningsmetode mange ganger med hell, dog ikke i min nåværende jobb.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Jeg har selv jobbet endel i barnehage, og må innrømme at jeg aldri hadde klart å jobbe i en barnehage med dresscode! Det er en selvfølge at man går i rene og skikkelige klær, men at man ikke skal få gå i joggebukse i barnehagen kan jeg ikke skjønne noe av. I løpet av en dag krabber man rundt på gulvet, sitter på gulvet, hopper og danser og leker, går gjerne på tur, må dra på seg utedressen i en fart fordi man er førstemann som skal ut - for å ikke snakke om at man ofte bli full av yoghurt, rundstykkedeig e.l. Ikke gidder jeg å "ødelegge" de finere klærne mine ved å ha de i barnehagen, og jammen tror jeg jeg hadde gjort en dårligere jobb hvis jeg måtte passe på klærne mine hele tiden.

Hvordan kan du gå i rene og skikkelige klær samtidig som du går i joggebukse egentlig? Joggebukse er ikke skikkelige klær, det er slækkeklær. Det finnes masse type tøy, f.eks olabukser av ulike slag som tåler både krabbing, søling og turgåing samtidig som man ser skikkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du gå i rene og skikkelige klær samtidig som du går i joggebukse egentlig? Joggebukse er ikke skikkelige klær, det er slækkeklær. Det finnes masse type tøy, f.eks olabukser av ulike slag som tåler både krabbing, søling og turgåing samtidig som man ser skikkelig ut.

Jo, joggebukse er skikkelig så fremt den er rein, sitter skikkelig, har skikkelig farge og er uten hull. På et kontor - nei, på baserommet i en barnehage - ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme tenkte jeg! En vanlig olabukse tåler en støyt, og om man blir tilgriset så er det vel ikke noe verre å gå med en olabukse med yoghurt-flekker enn en joggebukse. Betyr jo ikke at man må ha dressbukse når man ikke kan gå med joggebukse da.

I barnehagen jeg jobbet i før var det et par førskolelærere som stakk seg ut mellom joggebuksene, de gikk i vanlig olabukse og genser, og det så ikke akkurat ut som de ble hemmet av det iløpet av en dag i barnehagen, de var like mye med som alle andre.

Når man er på jobb representerer man arbeidsplassen sin, jeg synes man skal kle seg skikkelig der man har med "kunder" å gjøre (slik som i en barnehage, der man har med både barn og foreldre å gjøre). Noe annet blir det der man kun jobber med kollegaer internt, eller bruker arbeidsuniform. Og joggebukse er noe jeg aldri kan se på som skikkelig, det er lenge siden jeg forbandt slike typiske joggebukser på jobb med å være sporty - heller slaskete og lat. :)

Jeg kjenner en trailersjåfør, og i firmaet han jobber i er det forbudt med joggebukse, der er det kun vanlige bukser (feks olabukse), vernesko og firmagenser/jakke.

Ellers synes jeg overdreven sminkebruk på helsepersonell er en uting. Det er også parfyme, men det gjelder de fleste arbeidsgrupper, det er ikke alle som liker å sitte i en parfymesky en hel dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...