Gå til innhold

Diskusion om overnaturlige opplevelser

Anbefalte innlegg

Det er nettopp dette som stopper opp hos dere som ikke tror på noe dere ikke kan ta og føle på. Kan det ikke faktisk tenkes at disse tingene faktisk er fullt ut målbare, bortsett fra én ganske viktig ting, nemlig at VI mennesker ikke har kommet så langt i vår vitenskap ennå at vi har klart å finne ut hvordan, og å lage utstyr til å foreta disse målingene med?

Vi mennesker er ikke fullt utlært i absolutt alt, vi har ikke kommet til bunns i alt som er ennå. Det er DER mange av dere tvilere stopper opp - dere tar utgangspunkt i at vi allerede vet alt som er verdt å vite, og de tingene vi ikke kan måle og regne på, de eksisterer ikke.

Mysan, hver eneste gang en av disse synske damene eller gaffelbøyende psykokinetikerne eller psykiske kirurgene blir bedt om å gjøre greia si under kontrollerte omstendigheter, så feiger de enten ut, eller de avsløres som juksemakere. Eller evnene deres slutter å virke.

James Randi Educational Foundation har en stående pris på en million dollar til den som kan demonstrere noe paranormalt eller overnaturlig under kontrollerte omstendigheter, og har hatt det i mange år nå. Ikke en eneste en har prøvd å få denne prisen.

En million dollar.

Tenk over det. Det burde være motivasjon god nok for hvem som helst.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LanaLane

Finn frem Ghost Hunters på youtube, de prøver å motbevise paranormal aktivitet istedet for å bevise det. Anbefales på det sterkeste.

Jeg håper vi aldri finner ut hvordan vi kan måle, se, studere eller bevise det overnaturlige. Hvor er spenningen da? Hvorfor kan vi ikke bare slå oss til ro med at det faktisk finnes ting der ute som er over vår menneskelige fatteevne? Jeg synes livet blir utrolig mye mer morsomt om ting er litt mystiske.

Hvorfor må folk vite hva som forårsaker forelskelse?

Hvorfor må vi kutte alt opp i små biter istedet for å nyte helheten?

Hvorfor må vi ha bevis for det finnes eller ikke finnes liv i verdensrommet?

Hvorfor må vi kunne ta på, høre eller lukte ting for at det skal være reelt?

Hvorfor synes vi en solnedgang er så fantastisk vakkert?

Jeg synes det er herlig at det er mange ting jeg aldri får vite(eller aldri vil vite). Det får meg til å være ydmyk og glede meg over det mystiske og vakre mens mennesker som alltid vil vite hvorfor bare blir skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jul i fjor leste jeg en bok av en person som forsker seriøst på dette med liv etter døden, det å reise ut av kroppen og slike ting. Han har forsket i mange år, og han har testet ut personer på måter som ikke kan "fakes".

At personer som selv sitter med slike egenskaper ikke melder seg, synes ikke jeg er så innmari merkelig, ei heller at personer som tror de har egenskaper melder seg i håp om noen lettjente penger. De to mennesketypene er ikke samme sort.

Jeg skal prøve å finne frem til boken jeg leste og se om jeg kan finne igjen navnet på forskeren det ble henvist til og detaljene rundt forsøkene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ikke kalle det "overnaturlig" da jeg tror det er like naturlig som den melka som står i kjøleskapet. Jeg tror bare at ikke alle har evner til å se og føle disse tingene, men at de er der like fullt.

Mens jeg søker rundt på google etter forskning om livet etter døden, bl.a. så fant jeg denne her: Free afterlife book som jeg har begynt å lese litt i. Den er skrevet av en advokat som har forsket en god del på det med liv etter døden. Ganske interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Til mann 42.

For å utrette " mirakler " som å bøye sjeer må man være i tetha modus i sinnet. Dit kommer man ved meditasjon. Hvis man gjør ting i den hensikt å briefe, kicker egoet inn og man er i beta verden igjen. Eller på godt norsk, man detter ut av den meditative staten.

Alle innehar disse evnene og man kan lære seg til å bruke dem og utvikle dem. Men vi er ikke så griske at vi gidder å bli freak show på tv... Det er uansett ikke den riktige måten å spre innsiktene på.

Det er ikke noe problem å bøye sjeer, gafler eller hva det måtte være med tankekraftt, det har til og med min sønn på 8 år gjort... Barnemat...

Men jeg respekterer at du på dette punktet i din utvikling synes det høres teit ut.

Stooor klem fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inntil du presenterer kilder og dokumentasjon blir det bare vås for min del. Gjøglere er og blir gjøglere.

En studievenninne av meg fortalte om en rekke hendelser som hendte med en kamerat av henne. Lang historie, men det dreide seg om ulike uforklarerlige hendelser i huset. Blandt annet at en brevkniv som ingen hadde klart og lirke opp fra holderen en morgen lå inni nattskjorta til kjæresten hans.. Og toalettmapper på badet som rørte på seg. Hun viste meg et bilde hun hadde på mobilen av han hvor det var en "gjennomsiktig" mann i bakgrunnen. Det var ganske skremmende, og bildet kunne ikke ha blitt manipulert på noen måte. Så, jeg har iallefall sett dokumentasjon på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_Meg_*

En liten forklaring til dere skeptikere her inne. Hva mener dere med beviser? Det er tatt opp evp på bånd, film av orber og bilder av tåkelignende skikkelser etc etc. Det meste av dette er levert til flinke folk som kan bildemanipulering, og disse har klart gitt uttrykk for at materialet ikke er klusset med. En annen ting som dere også skal være klar over, er at det er ikke mediumene som bestemmer når åndene skal tilkjennegi seg, det er åndene selv. Tror dere disse er interessert i å vise "hva de er god for" for å tilfredsstille skeptikerne? Nope, er ikke slik det fungerer. Åndene VET hva som er reelt, de ser oss eller verden de levde i på en annen måte fra den andre siden, i et annet perspektiv, og har ikke behov for å bevise noe som helst. Og da passer det jo dårlig når forskerne skal drive hjernekirurgi på mediumene for å få en bekreftelse. Og la det også være sagt men som kanskje ikke er så godt kjent. Den mannen som lovet dusør for beviser, han har faktisk fått en hel bråte med beviser. Men han er ikke villig til å gi bort pengene sine. Han har gjort dette for å skape pr om seg selv ;-). Jeg har personlig opplevd en del som har skremt "livskiten" av meg et par ganger, og jeg er ikke gal. Så tro hva dere vil ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten forklaring til dere skeptikere her inne. Hva mener dere med beviser? Det er tatt opp evp på bånd, film av orber og bilder av tåkelignende skikkelser etc etc. Det meste av dette er levert til flinke folk som kan bildemanipulering, og disse har klart gitt uttrykk for at materialet ikke er klusset med. En annen ting som dere også skal være klar over, er at det er ikke mediumene som bestemmer når åndene skal tilkjennegi seg, det er åndene selv. Tror dere disse er interessert i å vise "hva de er god for" for å tilfredsstille skeptikerne? Nope, er ikke slik det fungerer. Åndene VET hva som er reelt, de ser oss eller verden de levde i på en annen måte fra den andre siden, i et annet perspektiv, og har ikke behov for å bevise noe som helst. Og da passer det jo dårlig når forskerne skal drive hjernekirurgi på mediumene for å få en bekreftelse. Og la det også være sagt men som kanskje ikke er så godt kjent. Den mannen som lovet dusør for beviser, han har faktisk fått en hel bråte med beviser. Men han er ikke villig til å gi bort pengene sine. Han har gjort dette for å skape pr om seg selv ;-). Jeg har personlig opplevd en del som har skremt "livskiten" av meg et par ganger, og jeg er ikke gal. Så tro hva dere vil ;-)

For det første har jeg aldri hørt om "bildebeviser" som ikke har blitt avvist. Men om du har kilder for påstanden din, tar jeg gjerne en kikk.

For det andre lurer jeg litt på hvor du har fått den ideen om hjernekirurgi på mediumer fra. Aldri hørt om, og ikke akkurat noe en seriøs forsker ville drevet med. Det har blitt forsket litt på hjernefrekvenser og slikt, men det er jo ikke akkurat kirurgi.

Det har dessuten lite å si når disse åndene skal finne det for godt å vise seg. Poenget er at det ikke finnes en eneste tilfredsstillende forklaring på hvorfor ånder i det hele tatt kan eksistere. Enhver med et minimum av innsikt i basic biologi, kjemi og fysikk skjønner at det ikke går an. Jeg er forsåvidt åpen for at det kan finnes merkelige greier som ingen helt kan forklare ennå, men det ville ikke være "sjeler" som har levd en gang. Jeg har ennå til gode å høre en tilfredsstillende forklaring på hvordan en "sjel" skal kunne eksistere uten fysisk materie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har jeg aldri hørt om "bildebeviser" som ikke har blitt avvist. Men om du har kilder for påstanden din, tar jeg gjerne en kikk.

For det andre lurer jeg litt på hvor du har fått den ideen om hjernekirurgi på mediumer fra. Aldri hørt om, og ikke akkurat noe en seriøs forsker ville drevet med. Det har blitt forsket litt på hjernefrekvenser og slikt, men det er jo ikke akkurat kirurgi.

Det har dessuten lite å si når disse åndene skal finne det for godt å vise seg. Poenget er at det ikke finnes en eneste tilfredsstillende forklaring på hvorfor ånder i det hele tatt kan eksistere. Enhver med et minimum av innsikt i basic biologi, kjemi og fysikk skjønner at det ikke går an. Jeg er forsåvidt åpen for at det kan finnes merkelige greier som ingen helt kan forklare ennå, men det ville ikke være "sjeler" som har levd en gang. Jeg har ennå til gode å høre en tilfredsstillende forklaring på hvordan en "sjel" skal kunne eksistere uten fysisk materie.

Enig, hvis vi setter den menneskelig normal utviklet hjerne til å "utforske" uforklarlige ting. Det er derfor det ikke kan utforskes, vår hjerne forstår det ikke, derfor kan det ikke utforskes, men like fullt skjer uforklarlige hendelser.

Har lest litt i tråden og reagerer på at noen ber sin avdøde sønn om hjelp.

Ellers ser jeg at mange opplever omtrent de samme tingene.

Det er sikkert mange her som ser "Åndenes makt", sist igår. De klarsynte som er med der sender de inn i "lyset", etterpå er det ro. Hvordan forklarer skeptikerne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, hvis vi setter den menneskelig normal utviklet hjerne til å "utforske" uforklarlige ting. Det er derfor det ikke kan utforskes, vår hjerne forstår det ikke, derfor kan det ikke utforskes, men like fullt skjer uforklarlige hendelser.

Har lest litt i tråden og reagerer på at noen ber sin avdøde sønn om hjelp.

Ellers ser jeg at mange opplever omtrent de samme tingene.

Det er sikkert mange her som ser "Åndenes makt", sist igår. De klarsynte som er med der sender de inn i "lyset", etterpå er det ro. Hvordan forklarer skeptikerne dette?

...jeg skjønner ikke helt hva du mener med det første avsnittet der. Hvordan skal noe være "uforklarlig"? Mener du da at man ikke har funnet forklaringen på det ennå? Eller at det ikke kan forklares?

Åndenes makt er et program som er produsert for å selge, selge, selge. Det klarer jeg bare ikke ta seriøst. Jeg kan gjerne sette meg ned og diskutere slikt som dette (jeg har flere venner som er overbevist om både det ene og det andre), men Åndenes makt er litt for kommersialisert for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har i alle fall -du- sett håndfaste, udiskutable bevis på noe uforklarlig. Hahaha.

Det faktum at DU ikke har hatt slike opplevelser og kanskje heller ikke er istand til å sense slike ting, og heller kan begripe hvordan slike ting er mulig, gjør ikke nødvendigvis ditt ståsted til det riktige.

Jeg er forsåvidt åpen for at det kan finnes merkelige greier som ingen helt kan forklare ennå, men det ville ikke være "sjeler" som har levd en gang. Jeg har ennå til gode å høre en tilfredsstillende forklaring på hvordan en "sjel" skal kunne eksistere uten fysisk materie.

Hvorfor skal den ikke kunne det? Vi vet nada om hva en sjel egentlig er, annet enn en energiform.

Det finnes folk som kan reise ut av kroppen, besøke andre steder, andre rom, mens kroppen ligger igjen i senga hjemme. Hvordan er dette mulig? Jeg aner ikke, men det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du egentlig sier er at du er spesiell og mer mottakelig for slikt?

Ok. Daså. Men, som sagt,

Extraordinary claims require extraordinary evidence.

Eller,

påstander som fremmes uten bevis kan uten bevis avfeies.

At en sjel faktisk eksisterer er aldri bevist.

Og disse folkenes påståtte erfaringer finnes det ingen vitenskapelige belegg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg skjønner ikke helt hva du mener med det første avsnittet der. Hvordan skal noe være "uforklarlig"? Mener du da at man ikke har funnet forklaringen på det ennå? Eller at det ikke kan forklares?

Åndenes makt er et program som er produsert for å selge, selge, selge. Det klarer jeg bare ikke ta seriøst. Jeg kan gjerne sette meg ned og diskutere slikt som dette (jeg har flere venner som er overbevist om både det ene og det andre), men Åndenes makt er litt for kommersialisert for meg.

o du skjønner hva jeg mener for du svare selv på det lenger opp.

Åndenes makt har flere kjente klarsynte, men det jeg spør om er hvordan de klarer å få ro i et hus med mye uforklarlig. Dette skjer også utenom programmet Åndenes makt, både av prester og klarsynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

o du skjønner hva jeg mener for du svare selv på det lenger opp.

Åndenes makt har flere kjente klarsynte, men det jeg spør om er hvordan de klarer å få ro i et hus med mye uforklarlig. Dette skjer også utenom programmet Åndenes makt, både av prester og klarsynte.

Ved hjelp av anvendt psykologi. Når en prest kommer i kontakt med slike fenomen som urolige hus, og det gjør vi, da er det først og fremst de som opplever urolighetene som vi har i fokus. Ikke nødvendigvis huset i seg selv. Endringen oppstår hos de som opplever huset urolig. Det er en rekke metoder å bruke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ved hjelp av anvendt psykologi. Når en prest kommer i kontakt med slike fenomen som urolige hus, og det gjør vi, da er det først og fremst de som opplever urolighetene som vi har i fokus. Ikke nødvendigvis huset i seg selv. Endringen oppstår hos de som opplever huset urolig. Det er en rekke metoder å bruke her.

Jeg har vanskelig for å ta deg seriøst kjære Pastor.

Det at mennesker som opplever uforklarlige ting egentlig har psykologiske problemer. Jeg tror jeg hadde kjeppjaget deg om du kom i mitt hus (hvis jeg hadde et urolig hus) .

Noen jeg kjenner hadde et meget urolig hus, da mannen hennes døde ble huset normalt igjen.

Begge to opplevde dette uforklarlige i årevis. De hadde også noen til å be en bønn i hvert rom, det ble stille noen år men etterhvert kom dette tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskelig for å ta deg seriøst kjære Pastor.

Det at mennesker som opplever uforklarlige ting egentlig har psykologiske problemer.

Det er ingen her som sier at mennesker som opplever uforklarlige ting har psykologiske problemer. Jeg sier det ikke, og heller ikke bør du antyde noe slikt. Det jeg sier er at det brukes anvendt psykologi.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen her som sier at mennesker som opplever uforklarlige ting har psykologiske problemer. Jeg sier det ikke, og heller ikke bør du antyde noe slikt. Det jeg sier er at det brukes anvendt psykologi.

hva er anvendt psykologi?

Hjernen spiller hele familien et puss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er anvendt psykologi?

I dette tilfellet er det en spesielt utarbeidet intervjuteknikk som har som formål å finne ut av hva som egentlig blir sagt og skal tegne et slags mentalt portrett av de/n som beskriver opplevelsen/e.

Hjernen spiller hele familien et puss?

Det hender, det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...