Gå til innhold

Banne og skjellsord

Gjest Snart Jul

Anbefalte innlegg

Gjest Snart Jul

Jeg banner, vi banner, å på en eller annen måte bruker stort sett alle banne og/eller skjellsord hver eneste dag.

Jeg skal skrive en særoppgave om "norsk banne og skjellsords kultur" og lurer derfor på:

- om du har faste fraser du bruker ved forskjellige anledninger som f. eks; når du klemmer en finger eller stanger hodet.

- om du har hørt noen sjeldne ord eller legeringer av ord som folk har lirt av seg oppigjennom tidene som du bare finner på geografisk avgrensede områder, eller sosiale kretser.

Dessuten vil jeg vite hva du syns om banning. Er det egentlig farlig? Er det egentlig stygt? Føles det befriende, smertelindrende eller er blir du flau etter å ha lirt av deg noen voldsomme fraser?

Jeg skriver opp alle banne/skjellsord og fraser som etter hvert blir nevnt i denne posten.

PS: forskjellen på banneord og skjellsord;

Banneord: Ord som er motivert for å krenke religiøse eller troende.

F.eks Faen, satan, jævel osv...

Skjellsord: Ord som ofte omhandler kjønn, kjønnsdrift eller kjønnsrelaterte temaer.

F. Eks Fittetøs, kuktroll, tarmfreser osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hahaha, festlig :D

Jeg banner endel men for meg er det mest for å få ut følelser, som når man slår seg eller noe er -veldig- irriterende :P Svarte, f*tte, satan, helsvarten (ja si det!), helvete, de helt vanlige tingene... 0.o Kunne sikkert skrevet en bibel om mitt ikke fullt så flotte språk, men det tror jeg ikke jeg gjør her :P

men jeg er altså ikke uforskammet i samtale med andre, bare sånn at det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en regle som kommer når jeg er forbannet eller har slått meg: faenskjærahelvetespikkogfittejævel.

Synes det er rimelig vulgært å banne, men det kommer for det. Hjelper på trykket, liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg banner.. Bruker mye "pokker", "jævli" og "forbanna". Og "helsikke".

Bannefrekvensen min varierer. Når jeg er "offentlig" eller sammen med familien min unngår jeg helt å banne. Det er fordi det ikke har vært akseptert hjemme. Ikke mer enn "svarte" i allefall.

Så jeg banner kanskje mest hjemme hos meg selv og sammen med vennene mine. Jeg banner overhodet ikke sammen med barn og liker ikke at andre banner når barn hører på. Det er skikkelig stygt når barn banner, og jeg lurer på hvilke hjem de kommer fra.

Jeg liker ikke banning og får litt problemer til å forholde meg til folk som banner veldig mye. Det gjør litt "vont" i ørene. Selv om jeg er nordlenning. Kanskje du kan finne ut om det er en myte at nordlenninger banner mer?

Mamma vaska munnen til min eldre bror med grønnsåpe en gang han sa helvette hjemme. Men det er ganske lenge siden, og virket avskrekkende på meg. Enda. Nå er det bare morosomt.

Endret av Kitsune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg banner så veldig mye og jeg er også nordlending. Det blir helst faen hvis jeg slår meg eller blir skikkelig skikkelig forbanna. Kan også slenge på med et helsikke, eller helvetes hestkuk en gang i blandt, men da mener jeg det også. Ikke noe pent å høre folk som banner med annethvert ord. De der mailene om nordlendinger som ramser opp banneord kjenner jeg meg ikke igjen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, jeg banner..

De to mest brukte ordene er faen og fitte. Jeg hater egentlig ordet fitte, tror det er det styggeste ordet jeg vet, dessverre er det blitt en 'vane' å bruke det. Fitte er et mye sterkere uttrykk for meg enn faen, jeg bruker det hvis jeg slår meg ordentlig eller er sint. Faen er mer sånn 'faen, jeg glemte å kjøpe melk' e.l. Andre ord som kan brukes er kuk og helvete.

Jeg bruker også noen andre ord som for min del ikke er så sterke; jesus, shit, gezus, herregud, herremin, darn it, bæsj, tiss, rumpe..

Åh, nå høres jeg barnslig ut.. Hehe.

Alle disse ordene kan selvfølgelig kombineres i kraftsalver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lamia Lenis

Jeg banner masse. Og det går i de mest vanlige frasene, som faen og hælvette osv. Nå prøver jeg å skjerpe meg, og skriker "Belgium!!" i stedet, når jeg for eksempel skader meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: forskjellen på banneord og skjellsord;

Banneord: Ord som er motivert for å krenke religiøse eller troende.

F.eks Faen, satan, jævel osv...

Skjellsord: Ord som ofte omhandler kjønn, kjønnsdrift eller kjønnsrelaterte temaer.

F. Eks Fittetøs, kuktroll, tarmfreser osv...

Hvor har du funnet disse definisjonene?

Det at vi sier faen, satan og herregud er IKKE for å krenke religiøse, det er gamle banneord med bakgrunn i at vi er et kristent land. (Ikke at det er teologisk godkjent å bruke disse ordene altså)

Jeg tenker at banneord er ord vi sier i affekt, mens skjellsord er ord vi bruker for å si noe negativt om andre.

Banneord: I hule heite myrhøl, pokkers søppeldrill! Osv

Skjellsord: Din lavpannede ape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du funnet disse definisjonene?

Det at vi sier faen, satan og herregud er IKKE for å krenke religiøse, det er gamle banneord med bakgrunn i at vi er et kristent land. (Ikke at det er teologisk godkjent å bruke disse ordene altså)

Jeg tenker at banneord er ord vi sier i affekt, mens skjellsord er ord vi bruker for å si noe negativt om andre.

Banneord: I hule heite myrhøl, pokkers søppeldrill! Osv

Skjellsord: Din lavpannede ape!

Enig.

I Norge bruker vi mye banneord som har opphav i kristendom, som satan, faen, osv. I andre land går det mye mer på kjønnsorganer og "morra di" ting. F.eks. i Usa, hvor det hele tiden er "son of a bitch", motherfucker, osv.

Jeg bruker mye helvete og satan når noe går galt. Som regel mest når jeg er alene.

Jeg ser ikke noe galt i å banne, jeg. Det er bare ord. Å si "søren" i stedet for å "faen" er bare latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker over at jeg har glemt noe, så sier jeg enten "Fitjar"(for fitte) eller Hellas(for helvete). Dvs; når noen hører "Det kommer til å gå rett til Hellas", så er det meg som banner:)

Men synes banning er en kjempestygg uvane. Det er så ufattelig STRESSENDE og tungvindt å høre på et menneske som banner i annenhver setning. Husker den tiden jeg aldri bannet, det var tider det! Forøvrig har jeg ingen andre ord for jævli, og det er dessverre hyppig brukt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker banner veldig skjelden, ord som "faen", "fitte" etc. har aldri falt naturlig for meg, foeles unaturlig om jeg sier det..

Paa andre spraak er det anerledes derimot, da jeg bodde i USA falt det naturlig aa bryte ut med "Shit", "fuck" etc. for aa faa ut frustrasjon og naa nar jeg bor i et fransktalende land kommer "Merde" og "Putain" saa lett som bare det.. Saa konklusjonen er at jeg ikke har helt anlegg for norske banneord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banner lite... Hender jeg sier "faen" eller "fader" hvis jeg slår meg e.el. Bruker lite skjellsord, bortsett fra "dritt", om det regnes som skjellsord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -Maggie-

- om du har faste fraser du bruker ved forskjellige anledninger som f. eks; når du klemmer en finger eller stanger hodet.

Saaaaaaatan er mye brukt. Av meg.

- om du har hørt noen sjeldne ord eller legeringer av ord som folk har lirt av seg oppigjennom tidene som du bare finner på geografisk avgrensede områder, eller sosiale kretser.

Jeg har hørt endel bra i Nord-Norge men jeg klarer ikke å huske alle reglene enkelte har lirt av seg opp igjennom åra. :ler:

Dessuten vil jeg vite hva du syns om banning. Er det egentlig farlig? Er det egentlig stygt? Føles det befriende, smertelindrende eller er blir du flau etter å ha lirt av deg noen voldsomme fraser?

Jeg bryr meg ikke stort, og synes det er greit for å få utløp for "akutt nødfrustrasjon". Det hjelper ikke å si "isj". Jeg blir litt flau hvis jeg sier "fitte" (litt avhengig av "publikum"), siden jeg synes det er et små-idiotisk ord å bruke i den sammenheng, men det kommer av og til likevel. Jeg synes ikke noe om å banne i annenhver setning, det minner litt om mangel på skikkelig ordforråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest virvelvind

Jeg banner ganske mye tror jeg, men det går for det meste i "jævelig".

Jævelig kult, jæveli kjipt osv. Men jeg jobber med å erstatte det med utrolig, fantastisk eller noe i den dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Romperæser! / Romperacer.

Har hørt nordlendinger bruke det om "tarmfresere" som du så fint nevnte :P

Det har jeg aldri hørt faktisk.

Liker ikke banneord med kjønnsorganer. Syns det er verre enn faen og helvete.

selv om jeg bruker fuck og fucking på engelsk. Men det høres så vulgært ut.

Akkurat hestkuk er en institusjon da. Det dekker det meste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg banner hvis jeg er sint eller utålmodig. Jeg kan banne i offentlighet, men da må jeg være veldig sint for noe. Jeg banner veldig sjeldent i positiv forstand (f.eks jævlig bra), men det hender det og.

Jeg banner på norsk, engelsk, fransk, spansk, hawaii og thai.

Jeg synes ikke banning er veldig stygt, men det er heller ikke direkte pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banning lyder ikke pent i mine ører, men det hender jeg vrenger av meg noen saftige gloser likevel hvis jeg er frustrert, stressa eller sint.

Det vanlige f...-ordet prøver jeg å begrense til når jeg er alene, mens "saft suse" og "søren klype" er ganske festlige banneord jeg kan bruke når jeg er sammen med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heia TIL

Kjærring

Toillpeis

Svettpeis

Kukhau

Gorrhyse

Snørrlugg

Gammel-erik

Forpulte jævel

Svinpeis

Fette

Revskrev osv...

Og tilsetter du Helvetes eller Satans først så får du nån skikkelige bannskapsord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...