Gå til innhold

Nattevakter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Er en 21 år gammel jente som jobber som vekter, dette innebærer at jeg jobber turnus. En uke på, og en uke av. (bare ettermiddag/nattarbeid) Har hatt en bedre turnus før, men pga nedskjæringer på jobb, måtte det bli slik. Har jobbet skiftarneid ca i 1 1/2 år nå.

Er det noen som vet virkningen på kroppen av en slik jobb? Begynner å føle meg veldig trett og sliten, og fått litt "psykiske problemer". i helgene jobber vi 12 timers skift, det vil si fre til og med søndag 1900-0700, og dette synes jeg er fryktelig tungt nå i mørketiden.

Har noen erfaring med en slik type jobb? Hva gjør dette me kroppen, og ikke minst hodet etter noen år? :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke jobbe nattevakter, jeg MÅ ha en "normal" døgnrytme. Jobber som vikar på en arbeidsplass hvor det jobbes turnus, og har jobbet endel kveld og natt. Greier ikke rette opp rytmen igjen til neste dagvakt. For meg er det i alle fall ikke bra for helsa :-|

Men min mor er veldig glad i nattevakter, har ikke noe problemer med det i det hele tatt. Så det er nok ganske individuelt :)

Skrevet

Jeg har jobbet som nattevakt og for meg krevde det en innkjøringsperiode på noen uker men ellers gikk det riktig bra. Man må være litt strukturert når man jobber sånn, hvertfall måtte jeg det når det gjalt husarbeid, handling etc.

Skrevet

Ja, det går ut over helsa - men likevel har jeg jobbet ren natt-turnus i 4 år.

Sover litt lite i perioder (4t max) og det gir innvirkning på humør, konsentrasjon og energi. I tillegg er det relativt kjent at nattevakter er mer utsatt for i allefall brystkreft...

Skrevet

Ja det er dokumentert at nattarbeid og turnusarbeid påvirker helsa negativt.

Jeg jobber også om natta og merker at jeg ikke har overskudd/lyst til å gjøre noe.

Fokuset er på å sove, jobbe og spise, det blir ikke mye liv av slikt gitt.

Skrevet (endret)

Jeg jobber også nattevakt. Helsen er vel nogenlunde den samme som den var MEN jeg har mindre energi generelt, er hele tiden litt trøtt (litt, dvs. føler meg konstant "litt trøtt") og nå i det siste merker jeg det på psyken også. Jeg jobber ikke ren natt, men en blanding av dag, kveld og natt. Nattevaktene er alltid 12 timer (fra 20 til 08) og det er aldri mer enn tre på rad. Har jobbet slikt i ca to år. Bra for helsen er det ikke, men jeg vil anta at så lenge man ikke gjør det over veldig mange år blir kroppen bra igjen.

Endret av Nøtteskall
Skrevet
Ja, det går ut over helsa - men likevel har jeg jobbet ren natt-turnus i 4 år.

Sover litt lite i perioder (4t max) og det gir innvirkning på humør, konsentrasjon og energi. I tillegg er det relativt kjent at nattevakter er mer utsatt for i allefall brystkreft...

ren nattturnus i 4 år? Hvordan har du klart det?? :gjeiper: det hadde virkelig ikke vært noe for meg..

Skrevet
Jeg jobber også nattevakt. Helsen er vel nogenlunde den samme som den var MEN jeg har mindre energi generelt, er hele tiden litt trøtt (litt, dvs. føler meg konstant "litt trøtt") og nå i det siste merker jeg det på psyken også. Jeg jobber ikke ren natt, men en blanding av dag, kveld og natt. Nattevaktene er alltid 12 timer (fra 20 til 08) og det er aldri mer enn tre på rad. Har jobbet slikt i ca to år. Bra for helsen er det ikke, men jeg vil anta at så lenge man ikke gjør det over veldig mange år blir kroppen bra igjen.

Føle meg også veldig sliten, kanskje ikke fysisk, men det ligger vell mer psykisk.. Tappet for energi rett og slett, og når jeg endelig kommer i normal rytme, begynner nattevaktene igjen..

Skrevet
Ja det er dokumentert at nattarbeid og turnusarbeid påvirker helsa negativt.

Jeg jobber også om natta og merker at jeg ikke har overskudd/lyst til å gjøre noe.

Fokuset er på å sove, jobbe og spise, det blir ikke mye liv av slikt gitt.

Nei, det gjør ikke det..

Skrevet

Ja, som de andre sier her, det er ingen tvil om at nattarbeid over lengre tid påvirker kroppen negativt. Jeg jobber kun 46 % og det er greit. Jobbet med en som faktisk fremdeles har 100% stilling. Det er ikke lov i dag (hvertfall i den kommunen jeg jobbet i), men han har hatt stillingen i 30 år, og de har ikke lov til å ta den fra ham. Han har ekstremt dårlig syn, rygg- og nakkeproblemer, lavt stoffskifte osv. Han sier at han stort sett lever om natten, og er fullstendig klar over at det er nattarbeidet som har gjort ham slik.

Jeg jobbet intensivt mye nattevakter i sommer. Hadde 8 netter fri i løpet av halvannen måned. Jeg ble ufattelig sløv, veldig kort lunte, mensen ble uregelmessig og jeg fikk mageproblemer. Når man spiser middag på natten, blir magen forvirret tror jeg ;) Jeg klarte heldigvis å sove MYE på dagen. Det er noen som ikke klarer det. Har hatt mange kolleger som ikke klarer å sove tilstrekkelig på dagen. Det er jo et paradoks at de i det hele tatt jobbet natt...

Får du sove tilstrekkelig på dagen, er det ingen problem på kort sikt. På lang sikt vil du merke det uansett, tror jeg ;)

Skrevet

Jeg sover ikke like godt om dagen, våkner mange ganger osv.. Så er vell begrenset hvor mange år man klarer å jobbe slik, men det går nok enda for ei stund :)

Gjest Omsorgsarbeider
Skrevet

Jeg har jobbet bare natt de siste 5 årene, og må ærlig innrømme at jeg begynner å kjenne det på kroppen. I tillegg husker jeg dårligere, kortidshukommelsen er på bånn. Av og til er jeg også så langt "borte" at jeg får problemer med og formulere meg riktig. Glemmer ord osv.

Ei jeg jobber med fikk blodpropp i lungene etter mangen års nattarbeid. Men hun var storrøyker og drakk litervis med kaffe, og ingen trening. Jeg tror det er viktig og spise sunt og lett, trene uansett om en er trøtt.

Hos meg gikk også forbrenningen ned når jeg begynte å jobbe natt, så det er enda et påskudd om å spise sunt og trene!:)

Og ikke minst, sove nok! Jeg jobber fra 22-0730, legger meg ca 09 og sover til 15. Av og til legger jeg meg igjen en time før jeg skal på vakt.

Lykke til uansett!:)

Gjest Omsorgsarbeider
Skrevet

Og en ting til :)

Får en ikke sove godt på dagen, blir en ødelagt på kort tid. Jeg har opplevd perioder der jeg ikke får sove etter nattevakt, og det kjennes ut som om jeg skal gå i bakken hvert øyeblikk.

Men utenom de periodene jeg har hatt, sover jeg som en stein hele dagen hehe :)

Gjest 2. vekter
Skrevet

Jobber selv ettermiddag/natt dvs starter 15:30 og arbeidstiden varer til 0300. Er mobilvekter som innebærer alarmutrykning, og det er ingen som kan forutsi dem. Ofte vi har 13-14 timers arbeidsdager, og da sier det seg selv at det går ut over helsa. Frokost - middag - kvelds prinsippet faller bort, aldri faste spisetider, meget lett å stoppe på shell fresh å kjøpe seg noe usunt. Man kjører også alene, så den sosiale egenskapen faller sakte men sikkert. Når man først har fri i to/tre dager, går det som regel med på å komme inn i vanlig døgnrytme, finne overskudd til aktiviteter med venner, etc, for så å gå på jobb igjen. Da er man på ann igjen og du føler du ikke har hatt fri i det hele tatt, da man har sovet dagene bort. Konstant småtrøtt som ble nevnt. Men treningen er god. Man går enormt mye iløpet av en vakt. Enorme trapper, svææære bygninger, labyrintløyper i næringsbygg. På kort sikt en helt grei tilværelse, men for min egen del ikke på lang sikt. Har jobbet snart ett år med det, og nå går jeg på siste notene :P "jeg vil være med folk igjen" :P hehe

er jo dog en av de best betalte stillingene innenfor bransjen også, men hva skal man med penger når man sover i åpningstidene :)

Skrevet

Jeg jobber ikke natt, men fra fire til ca halv tolv hver kveld. Har gjort dette hver kveld i over ett års tid. og ti timers vakter fra åtte om morgenen til seks på ettermiddagen på lørdager. Syns jeg har fått "ødelagt" livet, jeg som var opptatt av å leve sunt, spise sunt osv - det har virkelig sklidd ut. Og er trøtt og uopplagt hele tiden og har i den senere tid fått migreneliknende anfall. Noe jeg aldri hadde før. Jeg tror ikke dette er sunt og det er bare stress med alt sammen. Er det virkelig lov at kun EN person skal jobbe kun kvelder mens resten av de andre skifter på? Jeg syns iallefall at det er urettferdig.

Skrevet

I tillegg husker jeg dårligere, kortidshukommelsen er på bånn. Av og til er jeg også så langt "borte" at jeg får problemer med og formulere meg riktig. Glemmer ord osv.

Akkurat dette har jeg også begynt å slitt med i det siste.

Og for ikke å glemme det sosiale... Det sosiale livet og fritidsinteressene. Jeg drev med dans, det måtte jeg slutte med da sjefen satte meg opp bare på kveldstid. Og de faste venninnekveldene og å treffe de er veldig vanskelig å få til. Når helga endelig kommer er jeg så utkjørt at jeg ligger bare og sover og sitter ellers bare i sofaen hele helga. Null overskudd.

Skrevet

Det sosiale livet mitt er det blitt veldig dårlig med etter man begynte me turnus arbeid.. Nå har jeg endelig fått meg en kjæreste, men det sliter på forholde når jeg jobber så mye, pluss arbeidstidene. Er mye sliten og trøtt, og han skjønner ikke hvorfor pga at han selv bare jobber dagtid.. Hadde det ikke vært for lønna hadde jeg ikke nølt med å slutte..

Skrevet

Syns det her var mye negativt. Har jobbet natt nå 6år,i 75% fast stilling. Har jobbet mer i perioder.

Jobbet før dag/kveld.

Gikk over til natt pga tjener bedre,mindre stress og mere fritid.

Slet mye etter seinvakter(ferdig kl 2230/23) med å få sove. Dagvakta starta 0730//08.

Ulempa med nattejobbinga er at det er vanskelig i mørketida å få snudd døgnet "rett". Ellers har jeg lite problemer med nattevaktsjobbinga mi.

Sover stort sett bra etter nattevakt,spiser jevnlig og trener. For meg er trening alfa og omega,er nødt å komme meg ut å gå tur eller trene på treningsstudio. Da sover jeg bedre og er mere opplagt på jobb. Syns det er herlig å jobbe 3-4 vakter,så fri i 7 dager!

Har forøvrig egentlig aldri vært noe mårrafugl,og liker meg oppe i natta :)

Skrevet

Det går på helsa løs ja.

Mye mer syk enn tidligere, og generelt lat når jeg går nattskift. Orker ingenting... Blæh..

Spesielt uheldig for gravide.

Skrevet

Et av kriteriene når jeg valgte utdanning var at mitt framtidige yrke ikke skulle innebære skift eller turnus av noe slag. Det er jeg sjeleglad for nå, for det passer ikke for meg i det hele tatt. Jobbet en del kveld og natt som student, det var forferdelig. For meg passer det best å jobbe fra 8 til 16 og kunne planlegge resten av livet utifra det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...