Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #1 Skrevet 8. november 2008 Vet ikke helt om dette er det rette forumet, altså... Jeg skal lage en oppgave om kvinnerollen i USA vs i Norge, og lurte på å ta for meg yrkesutøvelse blant kvinner i de to landene. Det jeg lurer på, er om det er mer vanlig at kvinner er hjemmearbeidende i USA enn i Norge (både mens barna er små, og etter at de har flyttet ut). I Norge tror jeg man blir sett veldig rart på hvis man etter bryllupet velger å være hjemmearbeidende (også før man får barn), er dette mer "akseptert" i USA?
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #2 Skrevet 8. november 2008 Vet ikke, jeg - selv om jeg sier: Ja, jeg tror det er vanligere i USA, tviler jeg på om det gir deg noe særlig faglig tyngde... Men du bør kanskje se på statistikk for Norge vs USA og tenke på klassesammensetning (utdanningsnivå). Det er nok endel miljøer hvor det er forholdsvis vanlig her også, f eks vet jeg om flere som bor "på landet" i Norge og ikke har særlig utdanning, som blir hjemme noen år med barn, selv om mange andre husholdninger båder er avhengig av og har lyst til at kvinnen også er ute i arbeidslivet.
KittyMaule Skrevet 9. november 2008 #3 Skrevet 9. november 2008 Vet ikke helt om dette er det rette forumet, altså... Jeg skal lage en oppgave om kvinnerollen i USA vs i Norge, og lurte på å ta for meg yrkesutøvelse blant kvinner i de to landene. Det jeg lurer på, er om det er mer vanlig at kvinner er hjemmearbeidende i USA enn i Norge (både mens barna er små, og etter at de har flyttet ut). I Norge tror jeg man blir sett veldig rart på hvis man etter bryllupet velger å være hjemmearbeidende (også før man får barn), er dette mer "akseptert" i USA? Jeg bor i USA. Er litt usikker på uttrykket hjemmearbeidene (jeg har nok bodd i utlandet altfor lenge) Mener du folk som arbeider hjemmefra eller mener du hjemmeværende? Hvis det er førstnevnte så tror jeg at det er mer vanlig for kvinner (og menn) i Norge å være hjemmearbeidene. Jeg har aldri hørt om noen som var hjemmearbeidene i noen av bedriftene jeg har arbeidet for her i USA (vi måtte alle møte opp på kontoret hver eneste dag) I USA er det også relativt uvanlig at bedrifter tilrettelegger forhold for småbarns foreldre (og andre grupper med spesielle behov som f.eks funksjonshemmede eller folk som har syke familie medlemmer). Men jeg kjenner til flere kvinner som har bevisst valgt å arbeide innen salg og real estate pga at disse yrkene har mer fleksible arbeidstider (men da har du ofte ikke fast lønn, kun bonus). De meste kvinnene jeg kjenner som har hatt barn har gått tilbake til jobben etter svangerskap permisjonen (som vanligvis varer mellom 6 uker og tre måneder). Det virker som de fleste er avhengig av to inntekter (spesielt i disse stramme tidene)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå