Gå til innhold

sv burde fjernes for godt1


Gjest Gjest_m

Anbefalte innlegg

Jeg ble undersøkt, og jeg opplevde det som tvang, jeg følte skam i årevis, og jeg snakket ikke med noen om det. Men jeg var et lydig barn, og nektet ikke, prøvde å late som ingenting mens det pågikk.

Mitt poeng er jo nettopp det du skriver her. Du følte skam. Ville du følt den samme skammen om ikke hele samfunnet rundt deg var tuftet på at jenters underliv og seksualitet er noe som helst ikke skal snakkes om, og at pene piker ikke har noe underliv i det hele tatt, annet enn etter at de er gift og da kun for å få barn?

Det er denne unaturlige, moralistiske, skambefengte bluferdigheten jeg gjerne vil til livs og da kunne det være et steg på veien at man normaliserer den delen av kroppen også, i forhold til andre kroppsdeler, og en kjapp obligatorisk sjekk kunne kanskje bidratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt poeng er jo nettopp det du skriver her. Du følte skam. Ville du følt den samme skammen om ikke hele samfunnet rundt deg var tuftet på at jenters underliv og seksualitet er noe som helst ikke skal snakkes om, og at pene piker ikke har noe underliv i det hele tatt, annet enn etter at de er gift og da kun for å få barn?

Det er denne unaturlige, moralistiske, skambefengte bluferdigheten jeg gjerne vil til livs og da kunne det være et steg på veien at man normaliserer den delen av kroppen også, i forhold til andre kroppsdeler, og en kjapp obligatorisk sjekk kunne kanskje bidratt.

Som sagt, så "fikk" jeg en sjekk (grunnet uavklart medisinsk tilstand), og det gjorde meg på ingen måte godt.

Det gjør faktisk ikke godt å ikke få bestemme når og hvem en vil slippe til noen på/i underlivet sitt. Det handler ikke om skam for at en har et underliv.

Nå har jeg ingen problemer med underlivsundersøkelser, men det er fordi jeg er voksen og har myndighet til å si nei eller stoppe undersøkelsen, og fordi jeg vet at det er nyttig for meg. Ingen av de betingelsene er der for en liten jente.

Jeg var ikke oppdratt til å tabuisere underlivet. Jeg var vant til å gå naken i hagen på sommeren, og kjønnsforskjeller er ikke noe mystisk når man har yngre og eldre brødre. Den voksne, fremmede mannen som studerte meg direkte og tok på meg er noe helt annet.

Jeg lurer også på hvordan misbrukte barn uten synlige skader, og de er det store flertall, vil ta en tvangsundersøkelse. Jeg tipper retraumatisering. Ser ingen grunn til at de skal få en større åpenbaring enn ofre som har rukket å bli voksne, og som unngår underlivsundersøkelser og noen ganger ikke engang tar imot fødselshjelp pga traumene. Og de er flinke til å skjule sin historie, jeg tipper det blir mange små jenter med mareritt som gråter alene på rommene sine, når de kunne hatt resten av barndommen sin i fred for fingrende hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig du har rett. Jeg vil ikke påstå noe som helst, jeg luftet bare noen tanker om hva jeg personlig mener om samfunnsmoral, skam og bluferdighet i forhold til kjønnsorganer og hva dette muligens kan føre til av negative opplevelser. Men dette er kun mine tanker, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig du har rett. Jeg vil ikke påstå noe som helst, jeg luftet bare noen tanker om hva jeg personlig mener om samfunnsmoral, skam og bluferdighet i forhold til kjønnsorganer og hva dette muligens kan føre til av negative opplevelser. Men dette er kun mine tanker, ikke noe annet.

Dette svaret var trist lesning, Mysan. Du kunne sagt "beklager" til den du diskuterer med, for ved å skrive slik du gjør nå så forteller du vedkommende at du ikke respekterer opplevelsene til vedkommende og forbeholder deg retten til å stå fast på ditt syn. Du har ikke skjønt det, men du har kanskje ingen døtre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne gjøre underlivet til en naturlig del av kroppen, akkurat som ørene, lungene, tærne, øyne og alt annet, ved også å innføre en rask, ytre underlivssjekk,

1. Mener du at man skal foreta en underlivssjekk KUN for å "gjøre det til en naturlig del av kroppen"? Fullstendig meningsløst, tenk før du hamrer løs på tastaturet med tåpelige påfunn.

2. Underlivet ER en naturlig del av kroppen for de aller fleste av oss, det er kun du som har en forskrudd holdning til det og tror at jenter har et rart forhold til skjeden. Jeg kjenner INGEN jenter som har det. Takk og lvo at du ikke ahr noen døtre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svaret var trist lesning, Mysan. Du kunne sagt "beklager" til den du diskuterer med, for ved å skrive slik du gjør nå så forteller du vedkommende at du ikke respekterer opplevelsene til vedkommende og forbeholder deg retten til å stå fast på ditt syn. Du har ikke skjønt det, men du har kanskje ingen døtre?

Det gjør jeg da virkelig ikke? Utrolig hvordan du klarte å lese noe sånt inn i innlegget mitt, men det er vel ofte sånn at man tolker det man leser istedet for bare å lese det.

Jo, jeg har en datter, og hun er atskillig mer bluferdig enn jeg tror jeg noen gang har vært. Hun mente bestemt at hun aldri i sitt liv noen sinne skulle til gynekolog, for ingen skulle verken se eller undersøke noe som helst der nede.

Som sagt; jeg påstår ikke noe som helst, jeg bare lufter mine egne tanker og teorier rundt et tema. Jeg tenker utifra mitt eget hode, og kan selvfølgelig ha fullstendig feil. Noe annet har jeg vel heller ikke påstått. Har jeg vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...