Gå til innhold

Påskefortellinger til barn

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Til dere som har barn, eller jobber i barnehage evt skole.

Mener dere at vi bare skal fortelle historien om Jesus som den er?Eller skal vi idyllisere den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"vi skal förtelle"?

Vilka är vi?

Jag anser inte att de som jobber i barnehage eller skole ska berätta om Jesus över huvudtaget. Det tycker jag är en privat sak som de som vill får berätta enligt sin tro.

JAG tänker inte berätta historien alls om det inte kommer frågor på den. Hur andra gör med sina barn struntar faktiskt jag i, men det bör väl vara en berättelse som passar barnets ålder och mognad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vi så mener jeg vi voksne, som kan fortellingen. Barn har jo godt av å høre hvorfor vi feirer evt. jul og påske. Dessuten blir jo dette pensum i skolen, så hvorfor ikke fortelle barna historien når de går i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vi så mener jeg vi voksne, som kan fortellingen. Barn har jo godt av å høre hvorfor vi feirer evt. jul og påske. Dessuten blir jo dette pensum i skolen, så hvorfor ikke fortelle barna historien når de går i barnehagen?

Så lenge dere forteller at dette er eventyr er det greit. hadde dere fortalt dette til mitt barn som den ene fulle sannheten hadde jeg blitt skikkelig sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg tror vel fire åringen får en bok i kirken om de er døpt? Der burde du vel kunne finne passende historier til barnehagebarn. Den er jo ment på så små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror vel fire åringen får en bok i kirken om de er døpt? Der burde du vel kunne finne passende historier til barnehagebarn. Den er jo ment på så små barn.

Joda, det finnes jo forenklet påskehistorier for barn. Men det er ikke å unngå at Jesus ble hengt på korset....eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fortelle dem i det hele tatt? For alt du vet så er det løgn fra ende til annen, er det noe å servere barnehagebarn?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, man kan godt fortelle at det er derfor mange feirer påske. Så lenge man forteller at andre feirer av helt andre grunner, og at noen ikke feirer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både påskefeiring og julefeiring er noe man har gledet seg med lenge før kristendommen kom til landet vårt. Jul og påske er i utgangspunktet hedenske høytider som markerer årstidene, så man behøver absolutt ikke fokusere på religion. Nisser og påskeharer er helt nøytrale. Og så kan man fortelle hva de kristne legger i jul og påske, med så mange detaljer som man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du fortalt eventyret Bibelen "som det er" til mitt barn hadde jeg anmeldt deg for mentalt overgrep, du har ingenting med å lære andres barn sånt fjas. Studier viser at barn som får høre om Jesus i 4-5 års alderen har betydelig høyere risiko for å tro på det senere i livet. Det bør du tenke godt over før du åpner kjeften din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du fortalt eventyret Bibelen "som det er" til mitt barn hadde jeg anmeldt deg for mentalt overgrep, du har ingenting med å lære andres barn sånt fjas. Studier viser at barn som får høre om Jesus i 4-5 års alderen har betydelig høyere risiko for å tro på det senere i livet. Det bør du tenke godt over før du åpner kjeften din.

Forstår hvor du vil. Men nå er det slik at den kristne formålsparagrafen enda finnes i barnehagen, dessuten står det i rammeplanen for barnehagen at barna skal ha kjennskap til kristne høytider og tradisjoner. Det handler om å formidle, ikke forkynne...

Har ikk tenkt å åpne kjeften min, det er bare et spørsmål fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...