Gå til innhold

Lage egen juledekorasjon - tips?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg ble litt inspirert av tråden under om hvordan man kan pynte billig til jul. Ikke at jeg har dårlig råd, men hjemmelaget pynt er jo veldig mye hyggeligere enn kjøpt.

Derfor så jeg for meg f.eks en lysskål i passe størrelse der jeg kan sette to røde kubbelys i forskjellig høyde og pynte med granbar og kongler rundt. Er dette mulig å lage noenlunde fint for en som er særdeles klønete på kreative ting? ;)

Og er det noen som har noen forslag, og kanskje "bruksanvisninger", til andre juledekorasjoner man kan lage? Finnes det noen sider på internett kanskje?

(Og hvor i Oslo får man tak i litt granbar montro? Er det greit å knipe av et par små dusker når man går tur i skogen, eller må jeg ordne det på annet vis?)

Ikke lenge til jul nå. Jeg gleder meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lagde dørkranser i fjor, de ble vanvittig fine:)

Kjøpte halmkranser som jeg bant granbar rundt hele. Surret så rundt mørkerødt silkebånd. Ca 5-8cm mellomrom mellom "stripene" Så kjøpte jeg sånn tynn ståltråd med perler på (ca 10 cm mellom hver perle tror jeg) og surret rundt hele kransen.

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii
Jeg lagde dørkranser i fjor, de ble vanvittig fine:)

Kjøpte halmkranser som jeg bant granbar rundt hele. Surret så rundt mørkerødt silkebånd. Ca 5-8cm mellomrom mellom "stripene" Så kjøpte jeg sånn tynn ståltråd med perler på (ca 10 cm mellom hver perle tror jeg) og surret rundt hele kransen.

Jeg er helt på jordet når det kommer til slikt, så derfor et sikkert ganske så idiotisk spørsmål: hvordan binder du granbaret fast? :sjenert:

Endret av O-Ren Ishii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Og hvor i Oslo får man tak i litt granbar montro? Er det greit å knipe av et par små dusker når man går tur i skogen, eller må jeg ordne det på annet vis?)

Granbar kan man vanligvis få gratis eller billig (avhengig av hvor mye osv) av juletreselgere, for de må noen ganger kutte av litt greiner på trærne før folk kjøper de, pluss at noen greiner knekker av og blir liggende og slenge! :Nikke: Men det er jo en stund til juletreselgerne kommer enda da... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg for min del elsker å lage juledekorasjoner,og en av mine "faste innslag" er denne: Bruk en skål eller lignende,størrelse velger du selv,i bunnen legger du OASIS.Legg event.på litt mose,og så setter du i granbar,og noen RØDE ROSER (skjæres lavt ned til passende høyde for oppsatsen),ELLER F.EKS HVITE NELLIKER.Skal du ha en adventsdekorasjon velger du farger etter det.Sett også f.eks slike KREMMERHUS i metall til te-lys,i alle fall 2 stk.,velg selv om du vil ha sølv-gull-farget eller annet, og ev.ulik høyde.Bruk gjerne noen kongler,og litt annen pynt du liker, og gjerne noe glitrende metall-tråd-greier(eller lignenede) til å "dandere" rundt.De på blomsterbutikken hjelper deg nok til å finne noe fint.

Pass på at oppsatsen/dekorasjonen holder seg fuktig.Blomstene kan byttes ut om de visner ELLER- du kan kjøpe noen kunstige,men velg de som ser mest naturlige ut da :)

Gleder meg til å lage dekorasjoner selv! :tree:

Endret av alicia2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Consensio

Dytter opp denne tråden. Gleder meg nemlig så veldig til jul, og kunne tenkt meg noen tips og råd til enkel dekorasjon som ikke krever så allverden med penger :)

Tenkte å henge opp en granbarkvist på døren, pynte den med noen sløyfer.

Mulig jeg kommer til å lage islykter i år, kommer ann på temperaturen ute, vil jo ikke at de skal smelte så fort :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tingeling

Jeg tar vanlig embalage kartong og klipper de ut som snøkrystaller. Dekker med lim og glitter. Veldig koselig vindus pynt

img0761g.jpg

img0760j.jpg

Og så fryser jeg skåler med vann med en mindre skål oppi(teipes fast etter ønske på hull) og gjerne noe bær eller kvister nedi .

Når de er fryst har du noen kjempe fine isskåler til å sitte ut med kubelys i. Så lenge det er frost holder de ganske lenge.

Telys er ikke anbefalt siden de blir så varm i bunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artige tips her ser jeg.

Enda en tips hvis man vil lage islykter å ha ute. KJøp krepppapir, og ha det i vannet som du skal fryse. Vannet blir da farget av krepppapiret (lurt å ta det av før du fryser lykten). Fine islykter det å.

Det er også mulig å ha vann i en bøtte. Men du må passe på at den ikke fryser gjennom. for da kan du bare helle ut vannet som ikke er frosset, og da er det hull i midten.

Jeg har også en "julekalender" tips som er veldig fin i førjulstiden. Pynter kjøkkenet veldig til jul. Jeg lager vanlig pepperkakedeig, og lager 24 hjerter (det er sikket mulig å lage andre figurer å). Jeg bruker å ha de litt større enn vanlige pepperkakehjerter. Alle hjertene får hver sin tall, så henger jeg dem opp i vinduet(eller andre plasser..) Husker dere amalies jul, hun hadde ju julekalender i vinduet sitt. Hver dag plukker man ne den pepperkake... Det lukter jo også så godt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...