Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 Jeg ønsker en jobb hvor jeg kan være litt i aktivitet- hvor ikke data og tlf er eneste arbeidsmiddel. I tillegg ønsker jeg en jobb hvor jeg treffer mennesker og gjerne kan sitte ned og høre på deres historier og å kunne hjelpe dem til å mestre sin hverdag. Er sosionom et yrke hvor man sitter bak kontorpulten hene dagen og jobber med pc`en, eller har man mye kontakt med mennesker - tid til å høre på dem og til å gi dem en støtte i en vanskelig hverdag? Tenker noe lignende en psykolog, men med litt mer aktivitet?
ashera Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 (endret) Det varierer. Sosionomutdanningen kvalifiserer til ulike typer arbeid. Her er to eksempler: Som sosialkurator har du f.eks. kontorbasert arbeid, men det innbefatter møter med brukere. Som miljøterapeut e.l. i bolig eller på institusjon vil arbeidsdagen være mer variert. Begge deler handler om å møte mennesker og gi hjelp til mestring av hverdagen. Endret 4. november 2008 av eilan
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #3 Skrevet 4. november 2008 Man har stort sett mye kontakt med mennesker, men endel av arbeidet er ofte foran pc-en; utarbeide rapporter og vurderinger osv - for de samme menneskene man gjerne har møter med. Dessuten finnes det endel forskjellige stillinger for sosionomer, samboern min har jobbet som attføringsleder (stort sett på kontor, men mye møter med brukere og rådgivende team eller hva det heter, folk fra kommunen, lege/behandler, bedrifter hvor folk er utplassert osv), det går også an å jobbe som miljøterapeut (ofte med ansvar for litt administrative ting, hjelp til å finne bolig, betale regninger o.l?) hvor man ikke bare sitter på kontor, for eksempel. Ellers kommer det kanskje litt an på størrelsen på kommunen og NAVkontoret hvordan en jobb der er, jeg kjenner ei som jobber i NAV et sted hvor hun har både oppsøkende virksomhet og "vanlig" kontorarbeid/saksbehandlerjobb. Man kan også videreutdanne seg og jobbe med rådgivning av ulike grupper, som klinisk sosionom etc, og selv om det er lite fysisk er det i hvert fall ikke bare å sitte foran en pc.
Gjest strykebrett Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 Jeg kjenner ei som jobber som sosionom. Hun sitter en del på kontor, men hun drar også mye hjem til folk og snakker med dem. For eksempel noen som får trygd men så har de ikke penger til å betale strømmen, så drar hun og snakker med dem og økonomi og sånn og prøver å finne ut hvor feilen/vanskelighetene ligger. Som noen over her er det masse forskjellig som sosionomer an jobbe med. Hva med å ringe til høgskolen der de utdanner sosionomer i nærheten av deg og spørre om du kan få litt mer informasjon?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå