Gå til innhold

Lifsfarlige "vintersko"


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg blir så irritert! Her bor vi i Norge, et land langt mot nord. Et land med mye snø og is. Og så er det klin umulig å få tak i ordentlige vintersko.

Hvert år er det det samme. Jeg jakter på sko som egner seg til å gå på på holkeføre og i snø. Men finner jeg det? Nei. Jeg finner bare sko som er nærmest blottet for mønster under. Noen sko har noen ørsmå riller under, som er til null nytte. De later til å være der mer som "pynt". Andre sko er nærmest glattpolerte under.

Hvorfor? Jeg fatter ikke hvorfor de ikke kan selge sko med faktisk mønster under! Ordentlig traktormønster f.eks. Hvorfor er dette klin umulig å få fatt i??

Jeg hater å skli rundt på isen, og jeg har heller ikke lyst til å måtte gå til innkjøp av eksterne metallbrodder, som man krafser rundt på gulvene med når man kommer inn i bygg. GRRR!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sandbekken

Helt enig med deg! jeg og HATER å skli rund på isen, det er det verste jeg vet. og så finner jeg alsti sko som er vannette heller!

jeg skaffet meg likså godt dr martens sko jeg, minuset er at de virker litt mandige, men ellers så har de digre traktor spor under som funker nokså bra på isen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, dt er ganske latterlig at vi ikke klarer å komme opp med vintersko som faktisk både er varme (mange forede støvletter har for fra toppen og ned til ankelen, og kanskje i overkant av selve foten, mens det ikke er for i sålen og sålen er så tynn at det er en vits.

Dersom sålen hadde vært skikkelige isolert, med for og mønster, så hadde det ikke vært like viktig med foret resten av veien, selv om det er deilig med det også.

Det jeg har endt med å gjøre ett par år, er å kjøpe sko jeg synes er stilige, så går jeg til skomaker og får ham til å legge en såle jeg ikke sklir med, og putter skikkelige såler i som varmer. Da er skoene endelig tilpasset norsk vinter, dersom de er vantette ved impregnering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skaffet meg likså godt dr martens sko jeg, minuset er at de virker litt mandige, men ellers så har de digre traktor spor under som funker nokså bra på isen.. :)

Tradisjonelle DrMartens-såler er jo superglatte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sandbekken

hmm.. jeg synes de virker bra, hehe vertfall bedre enn converse som jeg brukte hele året før.. :P

Endret av Sandbekken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm.. jeg synes de virker bra, hehe vertfall bedre enn converse som jeg brukte hele året før.. :P

Ok, når Converse er sammenligningsgrunnlaget, blir det jo en forbedring :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antiskli
Jeg blir så irritert! Her bor vi i Norge, et land langt mot nord. Et land med mye snø og is. Og så er det klin umulig å få tak i ordentlige vintersko.

Hvert år er det det samme. Jeg jakter på sko som egner seg til å gå på på holkeføre og i snø. Men finner jeg det? Nei. Jeg finner bare sko som er nærmest blottet for mønster under. Noen sko har noen ørsmå riller under, som er til null nytte. De later til å være der mer som "pynt". Andre sko er nærmest glattpolerte under.

Hvorfor? Jeg fatter ikke hvorfor de ikke kan selge sko med faktisk mønster under! Ordentlig traktormønster f.eks. Hvorfor er dette klin umulig å få fatt i??

Jeg hater å skli rundt på isen, og jeg har heller ikke lyst til å måtte gå til innkjøp av eksterne metallbrodder, som man krafser rundt på gulvene med når man kommer inn i bygg. GRRR!!!

Sett på brodder da,vel..det er jo blitt mer og mer vanlig ...og diskre.

Går man til en sportsbutikk kan man lett få tak i feks. goretex sko/hiking osv. som har en grov såle og som tåler litt vann,slaps og snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på brodder da,vel..det er jo blitt mer og mer vanlig ...og diskre.

Går man til en sportsbutikk kan man lett få tak i feks. goretex sko/hiking osv. som har en grov såle og som tåler litt vann,slaps og snø.

Det skulle være helt, helt unødvendig. Hvorfor kan de ikke bare lage ordentlige såler på skoene i utgangspunktet? Hva er poenget med å lage helt glatte såler framfor såler med mønster?

Jeg synes ikke disse broddene er diskret. Jeg synes det er noe plunder å måtte ta av og på hele tiden, og bytte mellom sko. Og så skal faktisk broddene passe på skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antiskli
Helt enig med deg! jeg og HATER å skli rund på isen, det er det verste jeg vet. og så finner jeg alsti sko som er vannette heller!

jeg skaffet meg likså godt dr martens sko jeg, minuset er at de virker litt mandige, men ellers så har de digre traktor spor under som funker nokså bra på isen.. :)

Det er bare tull at det er vanskelig å finne vanntette sko.Da har du i såfall oppsøkt galt sted. Det kryr i dag av goretex fritidssko på sportsbutikker som både er vanntette og puster.

Dessuten finnes det noe som heter impregneringsspray..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antiskli
Det skulle være helt, helt unødvendig. Hvorfor kan de ikke bare lage ordentlige såler på skoene i utgangspunktet? Hva er poenget med å lage helt glatte såler framfor såler med mønster?

Jeg synes ikke disse broddene er diskret. Jeg synes det er noe plunder å måtte ta av og på hele tiden, og bytte mellom sko. Og så skal faktisk broddene passe på skoene.

Det er kommet nye modeller på markedet som passer alle skoene dine.Litt dyrere men effektive. Sjekk rundt litt.

Om du vil ha sko med skikkelig såle og mønster så dra til en frilufts eller sportsbutikk.

Kan nevne merker som Hanwag,North Face,Merell,Viking osv.osv.

Masse å velge i så lenge du ikke skal ha type "lakksko" liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Dr. Martens er blant de glatteste skoene som finnes, med plastsåler som stivner i kulda. :kjefte:

Når det er glatt, setter jeg skjønnheten til side hvis jeg skal bevege meg fra A til B, og velger heller sportssko i Goretex med ordentlig gummisåle. Mine er fra Ecco, og jeg er veldig fornøyd med dem. Jeg har i tillegg sko og ankelboots med høye hæler stående på jobb slik at jeg kan få tilfredsstilt forfengeligheten, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det finnes masse sko i friluftsbutikker. Men disse passer til friluftsbruk. Jeg kan ikke gå rundt i slike sko på jobben. Ei heller har jeg lyst til å gå på byn med slike sko.

Det er fullt mulig å sette ordentlige såler på penere støvletter. Hvorfor de ikke gjør det, aner jeg ikke. Det er det som irriterer meg. At om man skal ha noe annet enn "ut på tur aldri sur sko" så risikerer man livet på helt normalt norsk vinterføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dr. Martens er blant de glatteste skoene som finnes, med plastsåler som stivner i kulda. :kjefte:

Når det er glatt, setter jeg skjønnheten til side hvis jeg skal bevege meg fra A til B, og velger heller sportssko i Goretex med ordentlig gummisåle. Mine er fra Ecco, og jeg er veldig fornøyd med dem. Jeg har i tillegg sko og ankelboots med høye hæler stående på jobb slik at jeg kan få tilfredsstilt forfengeligheten, også.

Jepp jeg har også gått til anskaffelse av ecco goretex, er kjempegreit, varme og vanntette. Siden jeg uansett er avhengig av litt vei å gå til skolen, så har jeg andre sko stående på skolen. Kjempegreit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fullt av skikkelige vintersko med grove mønster under i butikkene for tiden. De fleste kan se litt kjerringaktig ut med det samme, men kan faktisk være fine når de komme på foten. Er skoletter betegnende nok for typen sko jeg tenker på, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Jeg har surfet litt rundt på nettet, og har funnet ut at det finnes bla Icebugs med pigger - nå er dette løpesko, men jeg mener å ha sett lignende sko i andre varianter.

Jeg kunne godt ha tenkt meg et par sko/skoletter med pigger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brukte pigger en vinter. Fint det, men det er ikke bare supert!

- Plunder å ta de av og på

- Lyden, når du går inn på butikker eller på bare flekker

- Skoen/støvletten blir ikke så "pen" lengre med strikken rundomkrig

- Piggene ramler av når de blir brukt litt

- Koster vel godt over 100 kr. De jeg kjøpte kostet 199,-

- Jeg ønsker meg ok vintersko som ikke er fjellsko, og som ikke trenger ekstrautstyr i form av brodder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Jeg har brukt brodder, men synes ikke at det funker. Så jeg har nå bestilt Icebug walkingsko(lett) og ser frem til å kunne gå tur uten å skli på glattisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eurosko har de hatt noen skikkelig flotte støvletter med gummisåle. Disse er litt høye i hælen, tøffe og feminine, men ikke glatte. Greier fint å gå med dem på all slags føre, men det er ikke tursko.

De har ikke så mye riller, men det er mer materialet i hælen/sålen som gjør at de ikke er glatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig trådstarters utsagn stemmer hvis man har for vane å kjøpe sko/støvletter på Økonomisko etc. men personlig synes jeg det er lenge siden det har vært så mye potensielt bra vintersko på markedet!

At de er foret er for min del ikke så viktig siden for som regel er syntetisk og strengt tatt ingenting verdt. Det som imidlertid er viktig er å kjøpe dem så store at man får plass til et par ekstra skikkelige sokker. Når det gjelder vann, så er impregnering alpha og omega. Impregnerer man skoene skikkelig før de tas i bruk og deretter jevnlig er det meste av lærstøvler mer enn vanntette nok for en norsk vinter. For de skikkelig våte dagene finnes det et større utvalg av gummistøvler i butikkene enn det vel noen gang har gjort.

Selv har jeg bl.a. kjøpt disse lærstøvlene fra Timberland. Ferdig impregnert er de vanntette nok til at jeg kan vasse til et godt stykke opp på foten uten å bli våt og kjøpt en størrelse større enn jeg vanligvis bruker og med ullsokker i er de også varme! Sålen er Timberlands tradisjonelle gummisåle med grovt mønster, så noe fottøy som fungererer bedre på glatt føre er vanskelig å finne. I mine øyne er de dessuten mer enn kule nok til at jeg kan gå på byen i dem en hustrig vinterdag. I butikkene ser jeg dessuten mye som er minst like bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...