Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har deltatt på "jobbklubb"-tilbuet via NAV?

Vil gjerne høre litt hvaslags erfaringer folk har med det. Både positive og negative. Hvordan foregikk kursene?

Hva syntes du var lærerikt?

Var noe bortkastet bruk av tid?

Videoannonse
Annonse
Gjest nei takk
Skrevet

rimelig platt og jævlig.

det som fortelles og "læres" opp der, er noe alle med en IQ over 60 forstår.

Skrevet

Jeg var på det, og jeg syns det var greit, jeg.

Lærte vel lite, men jeg hadde noe å gå til hver dag og prate med hver dag og spise lunsj med hver dag, i tillegg til at kurslederne fikk snudd tankeganen min litt og fikk meg til å søke på jobber jeg ellers ikke ville søkt på. Dessuten var det veldig OK med fri tilgang til internett, printer, telefon og å sende brev gratis.

Jeg fullførte aldri jobbsøkekurset, da jeg halvveis fikk tilbud napp på en av de åpne søknadene jeg sendte inn i løpet av kurset.

Skrevet

Dette var noe av det mest elendige jeg har vært med på. Har selv vært kursleder på flere kurs på 90-tallet, og vår kursleder var forsatt på samme stadium.

Det var fullt av platte morsomheter, som var på nivå med tenåringshumor, litt malplassert, da de fleste var voksne og flere var til og med besteforeldre. Kursleder kledde seg som en 18-åring, men var selv nesten 40....

Men med trusselen om å bli fratatt all trygd, så møtte vi opp, og lekte forskjellige gamle kursleker. Lokalet var en vits, halvparten av pc'ene virket ikke og internett-tilgangen var variabel. Det andre utstyret var gammelt og slitt. Arrangør var et firma som hadde "vunnet" anbudskonkurransen i mitt NAV-distrikt.

Av ren frustrasjon tok jeg en tilfeldig, midlertidig jobb, bare for å slippe unna. Flere av de som gikk på kurste følte seg presset til å ta jobb i et markedsførings/spørreundersøkelses firma (de som leide ut lokalene), men de fleste av dem følte seg ikke vel med å ringe til folk og presse seg på.

Ingen av deltakerne kom ut i seriøs jobb som følge av kurset, og den oppfølgingen som ble lovt, uteble helt....

Jeg har selvfølgelig fortalt NAV hva jeg mener om dette kurset, og at jeg følte det som et overgrep å måtte møte opp for denne personen som kalte seg kursleder.

Skrevet
Dette var noe av det mest elendige jeg har vært med på. Har selv vært kursleder på flere kurs på 90-tallet, og vår kursleder var forsatt på samme stadium.

Det var fullt av platte morsomheter, som var på nivå med tenåringshumor, litt malplassert, da de fleste var voksne og flere var til og med besteforeldre. Kursleder kledde seg som en 18-åring, men var selv nesten 40....

Men med trusselen om å bli fratatt all trygd, så møtte vi opp, og lekte forskjellige gamle kursleker. Lokalet var en vits, halvparten av pc'ene virket ikke og internett-tilgangen var variabel. Det andre utstyret var gammelt og slitt. Arrangør var et firma som hadde "vunnet" anbudskonkurransen i mitt NAV-distrikt.

Av ren frustrasjon tok jeg en tilfeldig, midlertidig jobb, bare for å slippe unna. Flere av de som gikk på kurste følte seg presset til å ta jobb i et markedsførings/spørreundersøkelses firma (de som leide ut lokalene), men de fleste av dem følte seg ikke vel med å ringe til folk og presse seg på.

Ingen av deltakerne kom ut i seriøs jobb som følge av kurset, og den oppfølgingen som ble lovt, uteble helt....

Jeg har selvfølgelig fortalt NAV hva jeg mener om dette kurset, og at jeg følte det som et overgrep å måtte møte opp for denne personen som kalte seg kursleder.

Kan jeg spørre hvilket firma du var hos. Er jo forskjellige som holder kursene. Jeg mottar ikke dagpenger, så jeg kan jo heller ikke miste de dersom jeg føler at det er helt på trynet.

Skrevet (endret)

Jeg fikk ikke noe utbytte av det vi "lærte" på kurset, men synes det var nyttig fordi det fikk meg ut av huset tre dager i uka, og fordi jeg hadde tilgang på pc og internett der, en periode jeg ikke hadde det hjemme, og fordi jeg kunne oppdatere meg på stillingsannonsene i avisene.

Endret av Glør
Skrevet

Jeg var med på dette for 1 1/2 år siden. Jeg fikk veldig mye ut av det. Jeg var helt fersk i arbeidslivet og slet med å få jobb. Jeg lærte å skrive gode søknader + CV, og jeg ble mer bevisst på hvilke evner og engenskaper jeg hadde. Fikk inkalling til mange intervjuer, og fikk en jobb jeg var veldig fornøyd med:)

Det varierer nok fra sted til sted hvor bra disse kursene er. Men man må gjøre en innsats selv også, man kan ikke forvente å få jobb bare ved å møte opp på kurset.

Skrevet

Så det er "jobbklubb" de kaller det nå? - Nei vettu hva!! Jeg blir irritert av hvordan NAV truer folk inn i slike "kurser". Greit nok å tilby det til de som faktisk vil, men å true folk dit, bare fordi saksbehandleren din vil ha deg overført fra statistikken over arbeidsledig til en statistikk over "syselsatte" blir jævlig feil for meg.

Mitt råd: Bruk internett til å lese artikler om jobbsøknad og slike ting. Det har du mye større utbytte av, for da kan du være selektiv i hva du vil lese. På de kursene snakker de til deg som om du er en drittunge med IQ på 2,1

Skrevet
Så det er "jobbklubb" de kaller det nå? - Nei vettu hva!! Jeg blir irritert av hvordan NAV truer folk inn i slike "kurser". Greit nok å tilby det til de som faktisk vil, men å true folk dit, bare fordi saksbehandleren din vil ha deg overført fra statistikken over arbeidsledig til en statistikk over "syselsatte" blir jævlig feil for meg.

Mitt råd: Bruk internett til å lese artikler om jobbsøknad og slike ting. Det har du mye større utbytte av, for da kan du være selektiv i hva du vil lese. På de kursene snakker de til deg som om du er en drittunge med IQ på 2,1

jeg ble trua inn på jobbklubb, enda jeg har vært det før.

legen min innkalte til basismøte pga dette. han ble så lei av måten de truer og tvinger folk til ting de enten har gjort før (men som nav ikke klarte å loggføre), eller ikke vil.

jaja... nav ekke lett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...