Gå til innhold

hvor mye orker dere av husarbeid etter en lang dag på jobb?


Gjest sola

Anbefalte innlegg

jeg har en vane med at på ukedagene så går det mest i rydding og oppvask og så tar jeg en skikkelig helgevask på fredags kvelden + setter på noen maskiner med klær.

hvordan organiserer dere husarbeidet i en hektisk hverdag?

og har dere noen gode tips for å holde det ryddig hele tiden? ( jeg hater nemlig rot :-? )

:vinke: sola :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir skippertak i helger, men prøver i ukedagene.....men siden jeg egentlig ikke vet når jeg er ferdig på jobben tar jeg det når jeg orker. Vanligvis er jeg helt 'ape' når jeg endelig er hjemme, så det er bare plass til trening og dusj, samt EastEnders før en ny dag kommer. Åhh...og litt KG da....

*hehe*

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å støvsuge før jeg skal på jobb / skole jeg(!). Dette gjør jeg av den grunn at jeg vet at jeg ikke har noen energi til å gjøre det når jeg kommer hjem. Klesvask tar jeg sånn når jeg har overskudd til det. Ellers har jeg alltid et mål om komme gjennom klesvasken i løpet av helgen. I helgen er det også tid før vask av gulv, tørke støv, vaske badet og sånne ting som ikke blir gjort i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempelurt å sette på vaskemaskinen før man går på jobb.

Nå jobber jeg hjemme - men tidligere - ble det mest middag, smårydding, klesvask og oppvask i ukedagene, men samboer bidro med sitt. Alene hadde jeg ikke giddet middagslaging PLUSS oppvask og rydding - hadde nok heller spist ute alene da... før jeg tuslet hjem.

Innkjøp på torsdager. Gjerne sjau på lørdager eller søndager... men slett ikke hver helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier også å sette på klesvask om morgenen før jeg går på jobb. Ukedagene går med til middagslaging, litt rydding, klesvask (vaske, henge opp, legge sammen og få i skap). Støvsuging og vask av bad etc. må gjøres i helga, dersom det ikke er noe ekstraordinært som hender (svigermor på besøk e.l.). Reiser vi bort ei helg ser det fort ille ut her.

Er så (u?)heldig at jeg har en mann som er veldig ryddig av seg, han klarer å få unna masse småting etterhvert slik at det stort sett ser ganske ryddig ut hos oss (utenom endel leker som ligger rundt omkring da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg har en samboer som nekter meg å ha på vaskemaskin/oppvaskmaskin/tørketrommel uten at jeg er hjemme, så å sette på maskina om morgenen er lite aktuelt, jeg tar bussen før klokka er halv åtte, og må opp usannsynelig tidelig for at maskina skal være ferdig til da....

På hverdagene skjer det faktsik lite her, vi er avhengige av en innsats i helga. Sist helg var vi borte, så da er det enda mer nødvendig med en innsats i dag. På hverdagene er jeg fornøyd dersom jeg har vaska litt klær, lagt sammen det jeg vaska dagen før, og smårydda litt rundtomkring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi pleier å ta en sjau på søndager. Den ene støvsuger mens den andre vasker badet. Så tørker vi støv og vanner planter og drar over gulvet litt om det er nødvendig. Klesvask setter vi på når det trengs, og oppvaskmaskinen når den er full (2 ganger i uken ca). Ellers tar vi småting underveis som vi ser at det trengs.

Vi er ganske ryddige mennesker, så det flyter aldri til vanlig. I dag vasket vi vinduene på terrassen. Deilig med en mann som hjelper ordentlig til! :):hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Ryddesjau om lørdagen her hos meg ......resten av uken er jeg så sliten at jeg orker ikke løfte en finger til annet enn å sette på klesvasken eller vaske opp en gang i blandt ... :oops: ..Men hver lørdager det reint og ryddig da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg vanligvis trener 3 g i uka, rett etter jobb, kommer jeg ganske sent hjem de dagene, og d eneste jeg gidder å gjøre da er å tømme treningsbagen før jeg må ha i meg noe mat. Har en fridag annenhver uke og da blir d som regel gulvvask og/eller andre ting som bare må/bør gjøres. Men aller helst liker jeg å bruke fridagen min på å bake boller el annen koselig matlagning, særlig vinterstid. Klesvask, oppvaskmaskin og rydding tas etterhvert som d trengs. Støvsuging, støvtørring og vindusvask tar sambis m jevne el ujevne mellomrom, mens jeg står for å holde kjøkken og bad rent og presentabelt. Når d er sagt vil jeg bare si at jeg hater, hater, hater!!! husarbeid, og at d nok ikke på langt nær ser så blåst ut hos oss som i mitt barndomshjem eller hos mine eldre søstre, men d blåser jeg i. Har funnet ut at jeg vil prioritere trening og ting som jeg syns er morsomme, bl a å sitte her på KG, fremfor å bruke livet mitt til husarbeid, så får andre bare mene hva de vil om d....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvsuger hver dag, vasker opp hver dag, etter det er jeg helt utslitt og orker ingenting.... Blir sånn kjempe-skipper-tak på lørdager....Bruker da gjerne hele dagen på husvasken....

Hushjelp? Skulle ønske jeg hadde..... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ekstremt mye overtid, noe som betyr at jeg alltid kommer sent hjem. Ikke mye overskudd igjen til kjedelig husarbeid da. Jobber også endel i helgene, så jeg fant ut at en hushjelp måtte være tingen. Gjett om det er deilig å komme hjem til nyvasket hjem på fredag !! Det er verd hver krone !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Vi prøver å få unna litt hver dag, noen maskiner med klær slik at det ikke hoper seg opp, litt støvtørking, holde kjøkken og bad rent og støvsuge jevnlig.

Men så kommer det noen spesielt hektiske dager etter hverandre, og så sklir alt ut. Da sikter jeg meg frem mot neste fridag, og av en eller annen grunn detter vi helt ut av gode vaner da og lar alt flyte frem mot denne dagen.

Det er ihvertfall helt sikkert at det er lettere å smårydde hvis utganspuntet ikke er for gale. Jeg kan ikke fordra den følesen av å håpe at det ikke ringer på døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanligvis orker jeg nesten ingenting midt i uka. Setter på oppvaskmaskin og vasker tøy, men ellers spares moroa til helgene.

Prøver å rydde unna ting etter hvert, men det skjer stadig at ting blir liggende. Når det blir for mye rot, så blir det et skikkelig tiltak å sette i gang.

Vi pleier å ta et skippertak på lørdag og siden vaske litt grundigere på søndager. Dessuten ryddes og vaskes det i 2 dager før foreldrene mine kommer på besøk (mamma har støv på hjernen). Vi gjør også litt ekstra når vi får annet besøk.

Egentlig bør vi ha besøk litt oftere :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Egentlig burde vi få bsøk langt oftere også (vi får ikke besøk hver måned engang slik det er nå) For da rydder vi masse. Eller, sambo mener han rydder når han har inspiasjon, så om vi skulle få en hundevalp i hus, da ville han være inspirert til å rydde før den kom (slik det er nå hadde de snublet i ledninger, blitt kvalt av hybelkaniner og antakelig blitt forvirra av alt rotet generelt)

Dette med valp er ikke noe som er aktuelt med det første for oss da, men det var dersom lotto-maskina hadde vært flinkere i går, da skulle han kjøpt en hund. Og altså rydda først....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG lever etter skippetaksmetoden jeg!

Bor alene så det kun mitt eget rot som flyter rundt............Etter rotet å dørmme så burde det bo 4-5 stk her! :roll:

Det er ikke mye jeg orker av husarbeide etter jobb heller. Faktisk er jeg kjei og sliten etter en dag på jobben. Åsså er jeg slik B-mennesker som ikke kommer i gang med noe før sånn i 22-23 tida om kvelden!!!!!

Men - jeg setter IKKE på noen vaskemaskinen når jeg ikke er hjemme. Det tør jeg faktisk ikke.........og da tenker jeg på feil som kunne oppstå med maskinen når huset er tomt............ SKULLE det skje noe (noe som faktisk hender) så vil jo ikke forsikringen dekke skader *vræææl*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Poirot

Vaskemaskinen til et vennepar sa plutselig pang. Når de gikk inn på badet sto den i brann.... Bra de var hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Nettopp derfor jeg aldri får lov til å sette på maskina før jeg går. Derfor må jeg stoppe trommel, vaskemaskin og oppvaskmasin før jeg går ut av huset.

Derfor må altså klesvask skje når jeg er hjemme. Men, jeg er mye hjemme da, så det går jo bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marilyn

vi haaater husarbeid.. det er så sinnsykt kjedelig... Vi har prøvd mange varianter,, skippertak, nitidig planlegging-fast dag, faste rutiner , hvert vår ansvarsområde-skikkelig militært.. men det sklei ut uansett.. særlig i de værste vintermånedene..

Det eneste vi krangler om er husarbeidet.. Hver bidige gang vi skulle vaske/ordne etter jobb endte det med surmuling og krangel.. Man har jo bare ikke energi til det der etter en lang arbeidsdag og helgene er "hellig"..

I år er det første året at vi har funnet en metode som fungerer sånn rimelig ok uten at vi sitter å skuler på hverandre over såpeskummet! jeg jobber tilfeldigvis 80% (fikk ikke mer) og dermed ble husarbeidet hovedsaklig mitt på den ene fridagen.. Ikke det at jeg plutselig elsker å vaske,, men i det minste er jeg ikke dritt sur og utkjørt allerede før jeg starter,, så dette har virkelig vært en kvalitets -invistering for både trivsel, forhold og renslighet i huset vårt..

Hvis vi skal jobbe 100 % igjen og ha barn i tillegg har jeg lysst på en som kunne komme 1 eller 2 timer i uken.. PGa kranglinga og de sure vibbene vi greide å skape over gulv-vasken.. Noen har ekteskapsrådgivning.. vi må ha vaskehjelp. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset følger vi også skippertaksmetoden, men det fungerer i grunnen greit.

Vi samarbeider om vaskingen i helgene, så da går det egentlig ganske kjapt!

Jeg er forøvrig også takknemlig over å ha en samboer som hjelper til (selv om jeg stort sett må be om det, men han gjør det uten å mukke tross alt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...