Gå til innhold

Mye bråk fra nye piggdekk

Gjest Gjest_Mari_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mari_*

Hei!

Jeg skiftet til piggdekk i helgen, og nå kommer det en skikkelig fæl lyd fra en eller annen plass. Det høres ut som en kjører på veldig høyt turtall. Jeg kjørte bilen hjem - skiftet dekk og lyden kom etterpå. Så alt var fint før jeg skiftet dekk.

Dekkene ble kjøpt mot slutten av forrige vintersesong - er knapt kjørt. Lufttrykket er fint og bilen ligger stabilt på veien.

Det kan jo selvsagt være noe annet enn dekkene.

Har fått time på verksted neste uke, men er jo litt nysgjerrig. Hva kan det være?

Kjører forresten rundt med ødeagt katalysator, kan lyden stamme herfra? Fikk beskjed fra verksted om at det kun kom til å komme litt sånn rasle lyder fra denne. Bilen er nettopp eu-godkjent så drøyer reparasjonen av denne foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilen min (og de fleste andre biler jeg har sittet på med) har hørt ut som traktorer når de får på vinterdekk, men man blir vant til lyden etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min (og de fleste andre biler jeg har sittet på med) har hørt ut som traktorer når de får på vinterdekk, men man blir vant til lyden etterhvert..

Joda, helt sant det. Men dette er noe mer enn piggdekk lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Du har ikke for lange bolter? Jeg hadde det problemet da jeg byttet nå fordi sommerdekkene mine har lettmetallfelger og det har ikke vinterdekkene. Ulyden løste seg med kortere bolter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mari_*
Du har ikke for lange bolter? Jeg hadde det problemet da jeg byttet nå fordi sommerdekkene mine har lettmetallfelger og det har ikke vinterdekkene. Ulyden løste seg med kortere bolter.

Smart! Må sjekke. Ikke helt dreven på dekkskift :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du husket å etterstramme hjulboltene? Skal gjøres etter ca 50-100 km etter hjulbytte.

Ellers kan det gå som dette: http://tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...73/1011/NYHETER

Jeg ser nesten hver vår og høst biler på tre hjul. Sånn kan det går hvis man bare kjører selv om det skrangler og romler fra hjulene.

Har nok ikke kjørt så mange kilometer enda. Har kun kjørt 100 meter til bensinstasjonen for å kontrollere luften i dekkene - og hjem igjen. Bilen er parkert til jeg finner ut hva som er galt! :)

Det var forresten riktige bolter! Skjønner ingenting jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også forferdelig lyd fra min bil etter jeg skiftet til pigg-dekk. Skulle på langtur og kjørte straks til verksted.

Der fant de ut at det var rust fra felgen på vinterdekkene som lå å skrapte. Lyden kunne nok bli litt verre med kjøringen, men ville nok forsvinne fikk jeg til svar.

Og det stemte.. Jeg kjørte på tur. Etter noen mil, så var lyden borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at dekket er avbalansert? (Hvis man får dekkene montert på verksted, så er ofte sjekk for avbalansering inkludert i prisen).

Det skjedde med meg da jeg byttet til sommerdekk i våres. Det bråkte noe vilt fra dekket på den ene siden, og bilen humpet mye. Det var visst ikke farlig, men veldig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at dekket er avbalansert? (Hvis man får dekkene montert på verksted, så er ofte sjekk for avbalansering inkludert i prisen).

Det skjedde med meg da jeg byttet til sommerdekk i våres. Det bråkte noe vilt fra dekket på den ene siden, og bilen humpet mye. Det var visst ikke farlig, men veldig irriterende.

Det var noen vanvittig dårlige dekk som var årsaken til lyden. Verkstedet hadde aldri hørt en bil med så mye dekkstøy! :P

I tillegg var girkassen nesten røken så de bidro til litt ulyder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvordan dekkene var dårlige?

Jeg synes nemlig mine dekk bråker mer i år enn i fjor. Mulig det bare er innbilling fra min side men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å etterskru ett av mine vinterdekk forrige sesong, og det skramlet forferdelig. Det er jo ikke så rart, siden dekket var løst. Nå sjekker jeg alltid etter at jeg har skiftet dekk, gjerne to eller tre ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...