Gjest snart blakk-igjen Skrevet 13. juni 2003 #1 Del Skrevet 13. juni 2003 For halvannet år siden refinansierte vi lånene og fikk slettet all smågjeld. Nå har vi plutselig 60 000 i kredittkortgjeld igjen! Eller rettere sagt: min mann har det. Jeg fikk nesten sjokk da jeg så utskriftene hans - kontantuttak på 9000 kr. osv. Dette er noe han har holdt skjult for meg, men det går jo utover vår felles økonomi. Det er ikke det at han tjener dårlig, han har tydeligvis bare lagt seg til den vanen å bruke kortet og ikke betale. Vi inngikk en avtale om at ingen av oss kunne kjøpe noe over 2000 kr uten den andres samtykke. Dette har han ikke holdt. For en stund siden ble nesten huslånet vårt "kansellert" fordi han hadde "glemt å betale". To ganger. Hvordan kan man unngå å merke at man har 8000 kroner ekstra på kontoen?? Hvis jeg spør hva han har gjort med alle disse pengene, så sier han "regninger". Men hva bruker han resten av lønna si på da? Jeg må innrømme at jeg også har noe kredittkortgjeld igjen etter en vanskelig periode i fjor, men dette har jeg hele tiden vært åpen på og kortet har ikke vært i bruk på et halvt år samt at jeg har en nedbetalingsplan som jeg følger slavisk. Nå snakker han om å refinansiere igjen, men da må jeg jo være med på å betale hans gjeld i tillegg til min egen og det syns jeg er litt drøyt. Det som er så idiotisk er at han kan være helt psyko når det gjelder penger; jeg må omtrent legge frem et regnskap komplett med regninger for hva jeg har brukt pengene mine på, mens hans pengebruk er strengt privat. Jeg ville gå til en økonomirådgiver da det stormet som verst, men det ville ikke han. For det "kostet penger"... Ber jeg han kjøpe noe for meg på butikken skal jeg ha en j...g god grunn for å måtte ha det og jeg for alltid den spydige kommentaren "har du mye penger for tida, eller?" hvis jeg unner meg noe. Trenger ikke være mye. En gang var det en potetgullpose jeg fikk gjennomgå for. Til tross for at han hadde vært på byen kvelden før, komplett med inngangspenger, drikke og taxi hjem. Det siste året har han solgt endel saker som vi ikke trengte lenger (siden han stadig kjøper nytt), men disse pengene ser aldri jeg noe til. Greit nok at det er hans saker, men får jeg noe ekstra - feriepenger eller noe - ja, da skal det plutselig gå til noe som er felles. Foreldrene hans må stadig legge ut for ting som han ikke betaler tilbake, og jeg har ikke mulighet for å betale dem siden jeg har redusert lønn nå. Jeg frykter at vi aldri kommer oss på pluss-siden igjen hvis dette skal fortsette. Han kommer stadig hjem med noe stæsj som han bare "måtte" ha og som han hadde fått så billig at han ikke kunne la være. Joa, men etpar tusenlapper her og etpar der blir fort et fjell. Huff, vet ikke hva jeg skal gjøre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 13. juni 2003 #2 Del Skrevet 13. juni 2003 Uff, jeg føler med deg, vet hvordan det kan være. Vært litt av en sløsegris selv, men har skjerpet meg drastisk. Håper dere kan komme til en ordning på det, min onkel og hans kone gjorde det så enkelt at hun fikk kontroll over alle kortene og betalingene. Var det noen han ønsket seg, så måtte de rådslå om det. Viktig for henne var å gjøre det samme, ellers ville alt brast i fisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest den blakke Skrevet 13. juni 2003 #3 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg tok en rask snok i papirene hans og i følge dem så har han faktisk 85 000 i kredittkortgjeld :o Ikke rart han er nøye med hva jeg bruker pengene mine på - det er jo dem vi må leve av! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 13. juni 2003 #4 Del Skrevet 13. juni 2003 Er dere gift? I så fall er dere jo felles ansvarlig for en god del ting. Jeg ville satt med ned sammen med ham og laget et budsjett for dere begge. Deretter hadde jeg foreslått noen økonomiske spillregler. Og de skal være like for dere begge. Jeg hadde bedt om å få en oversikt over hva han har brukt 85.000 til. Dere har tross alt felles økonomi! 85.000 er utrolig mye penger å "bare sløse bort". Her bør du ta kontroll så fort som mulig! Din mann har tydeligvis ikke kontroll over sin del av forvaltning av deres felles økonomi. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 14. juni 2003 #5 Del Skrevet 14. juni 2003 Kvitt deg med denne typen! Jeg sier ikke mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 14. juni 2003 #6 Del Skrevet 14. juni 2003 Det er altfor mange samlivsbrudd allerede - så jeg er ingen tilhenger av: "Duger han ikke - kvitt deg med ham..."- mentaliteten... :fy: Er det barn med inn i bildet? Da må dere iallefall sette dere ned og tenke igjennom saker og ting... Men at dere trenger å prate sammen er det ingen tvil om. Dere har en avtale om å ikke kjøpe noe til en kostnad på over 2000,- Hvordan rettferdiggjør han det da? Snakk sammen og sett opp et budskjett. Dersom han ikke klarer å styre penger: Ta fra ham kort og gi ham lommepenger i en periode til dere har kommet ovenpå... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 14. juni 2003 #7 Del Skrevet 14. juni 2003 Gjør det SLUTT girlfriend!! *High flap - on the left* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 14. juni 2003 #8 Del Skrevet 14. juni 2003 Ut i fra det du skriver å oppfører han seg jo som ett skikkelig rass***. Slenger dritt til deg fordi du kjøper feks. potetgull mens kan bruke tusenvis av kroner på få dager og vil ikke engang fortelle deg hva pengene går til. Enten må dere sette dere ned og finne ut en løsning på dette sammen, hvis ikke må du bryte ut av forholdet. Det høres ut som sistnevnte er den beste løsningen så kanskje han lærer å ikke "leve over evne". Uansett så fortjener du ikke å leve på denne måten. Ikke spør hva han bruker penger på, forlang å få vite det og vrir han seg unna så pakk en bag og dra- så han skjønner at du mener alvor. Mange menn kan ikke styre penger. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moonmood Skrevet 14. juni 2003 #9 Del Skrevet 14. juni 2003 Høres ut som en forferdelig situasjon å leve i... Jeg har ikke så erfaring med fellesøkonomi, siden det alltid har vært litt betaling felles og mest hver for oss. Men, det som har kommet meg for øret, som virker logisk og bra, er at begge har hver sin sum i mnd de kan bruke på seg selv og sitt, og f.eks. dele resten av økonomien. her høres det jo ut som om du har mest pengevett, i alle fall for øyeblikket, og da burde kanskje du kreve at dere gjør budsjetteringer og regnskap. Og at flere tusen kroner ikke kan forklares er ikke akseptabelt hvis man deler økonomi som dere. Samtidig er holdningen hans latterlig hvis han forventer at dine slanter skal brukes på begge, mens han kan gjøre sitt med sine penger... Nei, her må det regnskap og 100% med kvitteringer til tror jeg... Jeg stilte et liknende spørsmål i en annen tråd: Er det ikke litt for enkelt for dere damer der ute som sier "gå ut av forholdet osv" uten å ta i betrakning materielle forhold? Tar ikke dere en litt for rask konklusjon hvis dere hører om negative aspekter ved forhold i slike tråder som dette? Jeg bare spør... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 15. juni 2003 #10 Del Skrevet 15. juni 2003 Enig med moonmood... Det er ikke bare å pakke snippsekken og dra... Hva med kjærlighet? Hva med felles barn? Hva med felles forpliktelser? Hva med et evt. ekteskapsløfte? Det er mange forhold som spiller inn. Det er ikke sikkert at "letteste" utvei er den letteste i lengden... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 16. juni 2003 #11 Del Skrevet 16. juni 2003 Tror nok økonomisk rådgiving er på sin plass her... Hva vil skje om du slenger kredittkortgjelden hans i bordet og sier at nå må det bli slutt på tullet? Når han lager et sant h.... når du kjøper potetgull(!) så har han virkelig et problem. Skal jeg være helt ærlig syns jeg han viser endel psykopatiske trekk - forskyving av skyld, projisering av problemet osv... Kanskje du burde revurdere hele ham? Plutselig står du der i gjørma med null kredittverdighet på grunn av en fyr som bruker penger som gress og gir deg skylda for regningene. :-? Gi ham et ultimatum - og slutt med kredittkort - bankkort fungerer greit de, og da kan du legge opp det slik at det ikke er mulig å overtrekke kontoen... Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagne Skrevet 16. juni 2003 #12 Del Skrevet 16. juni 2003 Ja det sier jeg også: klipp kredittkortene i to!! Å bruke penger som ikke er deres, det er ikke særlig smart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Enig Skrevet 16. juni 2003 #13 Del Skrevet 16. juni 2003 Kvitt deg med denne typen! Jeg sier ikke mer. Kvitt deg med han, var gift med ei som var nesten på samme måte. Uansett hvor mye penger jeg klarte å tjene, klarte kona å bruke mer. Vi var bestandig blakk, det var en evig kamp for å skaffe penger til regningen. Dråpen i havet ble da hun brukte opp alle feriepengen våre(les mine) på tull, å det klare hun på under en uke..ferien i dass..alt jeg hadde planer om å ta ungene med på i dass... Men da var det nok, beslutningen var tatt før jeg rakk og komme hjem(hadde jeg vist om dette hadde jeg selvfølgeløig stoppa henne før). I dag er jeg overlykkelig over denne beslutningen, plutselig hadde jeg råd til et nytt hus, ny bil osv osv..har til og med kjøpt meg ei lita hytte, å jeg som var så blakk bestandig mens vi bodde i lag. Hvordan har ex-kona det i dag? vel ho en den nye gubben har det om mulig værren enn det vi hadde det, tlf er nesten bestandig stengt, aldrig på ferie, inkassosaker fleng, uten bil.. osv Så snart blakk-igjen er du ikke av samme type som gubben din ,kom deg til helvete bort. Penger er ikke alt, men det lå liksom andre ting i mellom linjene (syntes jeg, mulig det er feil)også. Jeg grøsser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snart blakk - igjen Skrevet 17. juni 2003 #14 Del Skrevet 17. juni 2003 Ja, her var det mye forskjellige svar, gitt. Til dere som sier dump ham, så kan jeg fortelle at vi er gift og har et lite barn og jeg er ikke tilhenger av samlivsbrudd sånn uten videre. Vi har det fint ellers, det er bare det med disse pengene. Han er ikke alltid sånn heller, en periode der jeg studerte og så ble arbeidsløs så forsørget han meg uten å mukke, jobbet masse overtid og tok ekstrajobber for å få det til å gå rundt. En gang brukte han hele julebonusen sin på klær til meg (dette var før vi fikk barn). I perioder har han tjent endel penger også, og har sikkert lagt seg til et forbruk som ikke egner seg i den perioden vi er i nå. Jeg sier egentlig ikke at han bruker penger på tull, som fyll og fest og sånn. Han bruker egentlig ganske lite penger bare på seg selv - men han kan finne på å komme hjem med en ny TV, DVD, Playstation osv. sånn helt uten videre. Så må han ha nye bindinger og støvler til snowboardet sitt, et digitalkamera og selvfølgelig en minidiscspiller. Dyre ting vi egentlig ikke trenger, ikke har råd til og jeg ikke ønsker heller. Han er i det hele tatt opptatt av å ha det nyeste og er nok litt "tekno-frik". Jeg fant også ut at han har brukt kredittkortene til å betale gjeld på andre kredittkort og av og til til å dekke opp låneavdragene og andre store utgifter når han ikke har hatt nok penger - derav de store kontantuttakene. Jeg tror han innerst inne vet at han ikke har kontroll på pengebruken sin og at han skammer seg over det og derfor blir veldig defensiv hvis jeg kommer inn på hvordan han bruker pengene sine. Jeg innrømmer dog at den potetgull-episoden var temmelig ekstrem. Jeg er ikke verdens mest økonomiske jeg heller, men jeg er ikke tilhenger av å slenge ut kredittkortet når man har lyst på noe man ikke har råd til. Problemet hans er nok heller hans manglende vilje til å se at dette er et problem og så ta tak i det. Han må innse at for hver krone han bruker på kredittkortet, må han tjene to kroner for å få betalt det igjen. Vi har avtalt å si opp alle kredittkortene vi har - unntatt ett som skal ligge i en lukket konvolutt hjemme til nødstilfeller. Heretter skal jeg bli mye strengere når han vil ha noe nytt. Jeg har nok vært litt slækk og tenkt at det er jo hans penger så han får vel bruke det som han vil. Men det er jo egentlig våre penger- jeg må jo være med på å betale på det til slutt uansett. Jeg skal også kreve full gjennomgang av kredittutskriftene og så må vi sette oss ned og lage et budsjett - enten han vil eller ikke. Slik kan det ihvertfall ikke fortsette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2003 #15 Del Skrevet 17. juni 2003 Det er altfor mange samlivsbrudd allerede - så jeg er ingen tilhenger av: "Duger han ikke - kvitt deg med ham..."- mentaliteten... :fy: Er det barn med inn i bildet? Da må dere iallefall sette dere ned og tenke igjennom saker og ting... Men at dere trenger å prate sammen er det ingen tvil om. Dere har en avtale om å ikke kjøpe noe til en kostnad på over 2000,- Hvordan rettferdiggjør han det da? Snakk sammen og sett opp et budskjett. Dersom han ikke klarer å styre penger: Ta fra ham kort og gi ham lommepenger i en periode til dere har kommet ovenpå... Mayamor Her er jeg veldig enig med deg Mayamor! Det er flere her som sier gjør det slutt, med en gang man får et problem. Det er den mentaliteten som skaper brudd etter brudd etter brudd. Man skal ikke tåle noen ting lenger, og man skal helst bli kvitt en mann og ikke forsøke å løse problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musemor Skrevet 17. juni 2003 #16 Del Skrevet 17. juni 2003 Ja det høres ut som en god ide å klippe kredittkortene til dere begge to!! Jeg er motstander av kredittkort når det gjelder meg selv for jeg liker ikke å bruke penger jeg ikke har! Det er litt FOR lettvint :D Men nå er det viktig at dere snakker sammen om dette jevnlig, og at du får tilgang til kontoutskriftene hans slik at dette ikke gjentar seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 18. juni 2003 #17 Del Skrevet 18. juni 2003 Vi har avtalt å si opp alle kredittkortene vi har - unntatt ett som skal ligge i en lukket konvolutt hjemme til nødstilfeller. Med din kjæres tilbøyeligheter, hvor lang tid tror du det går før han kommer over en nødstilfelle-DVD spiller han bare MÅ ha...??? :-? Kutt ut ALLE kortene! Ingen trenger kredittkort. Kast dem alle sammen og opprett en sparekonto der dere kan sette av litt av månedslønna til uforutsette utgifter. Sørg for at ingen av dere kan ta ut fra denne kontoen uten den andres samtykke så har du sikra den :blunke: Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktus Skrevet 18. juni 2003 #18 Del Skrevet 18. juni 2003 Opprett en konto (uten kort!) med faste trekk fra begges lønn til husleie, lån, strøm og andre faste utgifter. Hvis det er så ekstremt som du sier, får du sette denne kontoen i ditt navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå