Gå til innhold

Mensensmerter, mensenkopp, mensenditt-og-datt

Meaty

Anbefalte innlegg

Ja, hvorfor tror så mange at det heter "mensensmerter" når det faktisk heter "menssmerter"?

Man sier jo ikke "håretbørster", "fotenballer" eller "postenkasser", så hvorfor si mensensmerter?

Er dette et KG-fenomen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud! Jeg trodde jeg var den eneste som bet meg i merke dette. Tror det er fordi "menssmerter" er tyngre å si enn "mensenssmerter", også er folk blitt så vant til det at de skriver det sånn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Herregud! Jeg trodde jeg var den eneste som bet meg i merke dette. Tror det er fordi "menssmerter" er tyngre å si enn "mensenssmerter", også er folk blitt så vant til det at de skriver det sånn også.

Jeg er uenig med deg, mener at menssmerter er lettere å si. Ellers lurer jeg på om en del her faktisk tror det heter mensen, når den korrekte betegnelsen er menstruasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_Ellen_*

Tipper det er fordi "mensen" i seg selv er blitt et egennavn på noe konkret - det oppfattes ikke lengre som bestemt form av "mens" (som igjen er forkortelse for "menstruasjon").

Derfor kan folk finne på å utbryte "Pokkers mensen!" på samme måte som de ville sagt "pokkers hår!".

Derfor: MENSENsmerter, men HÅRbørste.

Sier ikke at det er korrekt av den grunn, men det er slik ordet brukes av flere og flere. Personlig takler jeg dårlig sammensatte ord som har to S-er (eller liknende) på rad - type "menssmerter" eller "dusjsåpe". Tunga blir sittende fast halvveis... Litt sånn "mens.s.s.s.s.smerter" og "duccchhhhhshchcsåpe". Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg, mener at menssmerter er lettere å si.

Nå har jeg faktisk aldri sagt dette ordet høyt i hele mitt liv, men det er vel en fonetisk sannhet at det er lettere å si 'sen' en 'ss'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg faktisk aldri sagt dette ordet høyt i hele mitt liv, men det er vel en fonetisk sannhet at det er lettere å si 'sen' en 'ss'?

Men de fleste sier vel ikke "mensen", man drar liksom sammen s og n sånn at det blir mer "mens'n". Og da er det i hvert fall ikke lettere å si "mens'nsmerter".

Og uansett så holder ikke teorien vann verken den ene eller andre veien når man snakker om f.eks. menskopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...