Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

B-samfunnet har kommet til Norge nå. Forskning viser at det er mulig å grovt sett dele samfunnet inn i A- og B-mennesker. Jeg tenker at hvis forskning kan bevise at døgnrytme påvirker mennesker er det viktig å ta det på alvor.. Hva tenker dere?

her er linken:http://bsamfunnet.com/?p=122

Vedlegg fjernet iht KGs regler.

Kari, mod

Endret av Kari
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da bør man først tenke på alle depresjonene som kommer som følge av lite dagslys. Lys er viktig for trivselen, og hvis man skal sove bort dagen blir man ofte deprimert. Jeg vet en del om dette, ettersom jeg har forsinket søvnfase syndrom (FSFS). Min naturlige søvnperiode er fra 05.00 til 13.00, og i en periode før jeg ble medisinert fulgte jeg disse tidene (ikke med vilje, fikk bare ikke sove annerledes). Jeg ble deprimert, ensom og isolert. "Alle andre" levde livene sine når jeg sov, og det var ikke særlig festlig. Alt ble veldig mye bedre da jeg fikk melatonin og kunne leve normalt! Tror nok det blir litt det samme (om ikke så ekstremt) for b-mennesker. Dagslys er kjempeviktig!

Skrevet

Selv har jeg søvnproblemer, forsinket søvnfase. Vet ikke om jeg er a eller b.

Men jeg vet at det er tungt å sove galt. Da mener jeg:

A-Mennesker som sover fra 23 om kvelden til 12 på morgenen, vil føle seg trøtte og uopplagte.

B-Mennesker som sover fra 22 til 06-07 vil føle seg trøtte og uopplagte.

Jeg med søvnproblemer 2 perioder i året, behandler meg selv med lyslampe. Men det er ofte tungt for meg- når kroppen min sier "Nå skulle du sovet".

Det er galt å sove feil for de fleste. Alle blir trøtte og uopplagte om man ikke sover riktig, etter hva som er riktig for kroppen og klokken i hodet.

Så er ikke alle egentlig tapere i denne situasjonen uansett? Lurer på hvordan samfunnet skulle tilpasset dette. Skulle ønske det ble det, men aner ikke hvordan det skulle gått.

Om samfunnet ble mer tilpasset b-mennesker, ble vel a-mennesker de som ble uttafor? eller?

Klarer ikke å bestemme meg for min holdning på det her.

Men jeg vet hvertfall at jeg sliter som en hai mot søvnproblemer, det med å stå opp til tide, angsten for å ikke rekke ditten og datten ganske ofte.

Skrevet (endret)
Da bør man først tenke på alle depresjonene som kommer som følge av lite dagslys. Lys er viktig for trivselen, og hvis man skal sove bort dagen blir man ofte deprimert. Jeg vet en del om dette, ettersom jeg har forsinket søvnfase syndrom (FSFS). Min naturlige søvnperiode er fra 05.00 til 13.00, og i en periode før jeg ble medisinert fulgte jeg disse tidene (ikke med vilje, fikk bare ikke sove annerledes). Jeg ble deprimert, ensom og isolert. "Alle andre" levde livene sine når jeg sov, og det var ikke særlig festlig. Alt ble veldig mye bedre da jeg fikk melatonin og kunne leve normalt! Tror nok det blir litt det samme (om ikke så ekstremt) for b-mennesker. Dagslys er kjempeviktig!

Hei. :) :)

Har aldri møtt noen med akkurat det samme som meg.

Det kan være et slit, hvertfall når man ikke får behandling. Jeg hadde angst for å legge meg før, for jeg var så redd for å ikke vokne til rett tid.

Endret av Hanna panna
Skrevet (endret)
Hei. :) :)

Har aldri møtt noen med akkurat det samme som meg.

Det kan være et slit, hvertfall når man ikke får behandling. Jeg hadde angst for å legge meg før, for jeg var så redd for å ikke vokne til rett tid.

Har du prøvd melatonin? Hjelper som fy for meg ihvertfall! Bruker dagslyslampe i tillegg på vinteren, men melatoninen er det som virkelig gjør forskjellen! Nå sovner jeg på kvelden, og våkner faktisk om morgenen! Uten vekkerklokke kan jeg faktisk våkne klokka 7, mens jeg tidligere kunne finne på å forsove meg til jobben jeg hadde etter skoletid... :flau:

Melatonin er en gave fra himmelen! :biggrin:

Endret av Spirito
Skrevet
Har du prøvd melatonin? Hjelper som fy for meg ihvertfall! Bruker dagslyslampe i tillegg på vinteren, men melatoninen er det som virkelig gjør forskjellen! Nå sovner jeg på kvelden, og våkner faktisk om morgenen! Uten vekkerklokke kan jeg faktisk våkne klokka 7, mens jeg tidligere kunne finne på å forsove meg til jobben jeg hadde etter skoletid... :flau:

Melatonin er en gave fra himmelen! :biggrin:

Jeg har lyslampe og har følt at det har hjulpet masse. Men ikke alltid man rekker å bruke den på mårningsen ;) Melatonin bruker jeg i slike perioder, hvor jeg ikke klarer lyslampen. En variasjon av begge deler er lurt :) :)

Skrevet

Tenker at det er på tide at man kan få lære og jobbe når man er mest konsentrert og våken. Å si at alle får depresjon av for å lite dagslys bare fordi en selv og noen andre har fått det synes jeg virker trangsynt.

Gjest Gjest_Hanna panna_*
Skrevet
Tenker at det er på tide at man kan få lære og jobbe når man er mest konsentrert og våken. Å si at alle får depresjon av for å lite dagslys bare fordi en selv og noen andre har fått det synes jeg virker trangsynt.

Bare en ting som bekymrer meg med det du melder. Hvor får du det du kommer med i fra? Du sier at folk her kommer med dette fordi en selv og noen man kjenner har opplevd det. Jeg kan love deg at det finnes dokumentasjon på dette punktet, og det skal du få her:

http://www.lommelegen.no/php/print.php?id=320765

http://www.nordiclightcare.com/lysterapi/m...;-serotonin.asp

http://www.mamut.net/abchelsekost/subdet197.htm (Scroll nedover siden så kommer det noe lurt)

http://www.sykavhuset.no/lys.htm

http://re.kvasir.no/n/http://www.forskning...r/1096629573.89

Hvor har du ditt dokument som kan lyde slik

"Ingen problem med for lite dagslys"

Kom med kilder, når du kan komme å si dette og kalle folk trangsynte!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Med tanke på at ganske mange i Norge lever uten noe særlig dagslys i perioder hver vinter så vil neppe alle få depresjoner av for lite dagslys.

Når det er sagt så trives jeg best i perioder der jeg kan stå opp i 10-11 tiden, og jeg ville derfor ha fått dagslys uansett. Å være B-menneske betyr ikke nødvendigvis at man sover til kl 17.

Gjest Tigress
Skrevet

Hmm, eg endrar det berre etter kva eg skal, eg? Er berre utruleg glad i å sove! Kva er eg då? Trudde vel eigentleg det hadde mest med vaner å gjere, det er nok det for meg, utan at det tyder at det er slik med andre.

Skrevet
B-samfunnet har kommet til Norge nå. Forskning viser at det er mulig å grovt sett dele samfunnet inn i A- og B-mennesker. Jeg tenker at hvis forskning kan bevise at døgnrytme påvirker mennesker er det viktig å ta det på alvor.. Hva tenker dere?

her er linken:http://bsamfunnet.com/?p=122

Vedlegg fjernet iht KGs regler.

Kari, mod

Jeg har også som noen over her har nevnt forsinket søvnfase syndrom, på meg funker det ikke med noe lys, reseptfrie tabletter, (legen nekter å gi ut sovetabletter da 20årene er "alt for ungt" ++ hrmf. Med andre ord et SKIKKELIG B-menneske! Ettersom jeg har jobbet turnus i et år nå har jeg fått mulighet til å svare deg med "bevis" fra et B-menneske hva som fungerer best, for et individuelt et ihvertfall :ler:

Tidligvakt (kl. 07 - 15.00)

kl. 07; Unaturlig våken, mest grunnet at jeg ikke har sovet noe selv om jeg la meg kl 22 på kvelden, klokka nærmer seg 09; begynner å svi i øynene men klarer å utføre godt arbeid. Gjeesp, klokka nærmer seg 11; søvnen er nesten ikke til å stå i mot lenger. Klokka 13; har et falsk smil om munnen mens jeg banner inni meg om smerten av å holde beina gående. Klokka; Litt før jeg skal gå, fungerer som en robot fram til jeg kommer meg hjem og drikker kaffe på kaffe for å ikke sovne så jeg ødelegger søvnen til kvelden igjen, orker ikke møte venninner for hele dagen er så og si ødelagt om jeg har stått opp så tidlig! (les:ikke fått sove)

Aftenvakt (kl. 15.00-22.30)

Stått opp kl 12.00 så er et arbeidsjern egentlig hele dagen og kvelden, bortsett fra litt "døs" på ettermiddagen som varer i en time eller to.

Nattevakt (kl. 22-30-07.00)

Noe jeg ikke har så ofte i frykt for å ødelegge døgnrytme enda mer om mulig, men må være på denne tiden jeg er mest opplagt, LYS våken ihvertfall fram til kl. 05. Jobber alene på natta så får nok desverre aldri vist sjefen at jeg kan stå skikkelig på jeg også :skya: ulempen er derimot rett og slett at det er for asosialt og ensomt i lengden. For neg hadde det vært drømmen å startet i 11/12 tiden på dagen!

Å _selvfølgelig_ måtte bestevenninnen min være det muligens største A-menneske i hele verden :kjefte:

Skrevet

Jeg er vel kanskje hakket med B-menneske enn A-menneske. Jeg blir ihvertfall mer og mer våken etter hvert som kvelden kommer, men legger meg likevel i 23-tiden, ettersom jeg stort sett må opp kl. 7 dagen etter. Da er jeg alltid veldig trøtt om morgenen og frem til et stykke utpå ettermiddagen.

Det jeg har funnet ut, derimot, er at hvis jeg står opp rundt kl. 9-9:30, uansett om jeg legger meg sent kvelden i forveien, så er jeg mye mer opplagt med samme antall timer søvn!

Skrevet

Jeg gidder ikke å kategorisk plassere meg i én av disse "diagnosene", vi er vel ikke så snevre nå til dags? Å kalle seg B-menneske virker som en unnskyldning for å rettferdiggjøre en eller annen tilkortkommenhet.

Gjest Gjest_Penny Lane_*
Skrevet
Jeg gidder ikke å kategorisk plassere meg i én av disse "diagnosene", vi er vel ikke så snevre nå til dags? Å kalle seg B-menneske virker som en unnskyldning for å rettferdiggjøre en eller annen tilkortkommenhet.

Snakker om trangsynt?! Vennligst lær deg litt fakta før du uttaler deg

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2003/06/20/371624.html

Skrevet

Sorry, men du aner ikke hva du snakker om.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er et B-menneske, men jeg er definitivt ikke et A-menneske, og tror heller ikke at jeg kommer til å bli det.

Faktisk så tror jeg de fleste B-mennesker ofte er gründere, siden de ikke takler 8-16 livet. Selv er jeg ei gründerspire av samme grunn. - Jeg fatter rett og slett ikke hvorfor tiden skal spille en vesentlig del av livene våre. Kan vi ikke få mindre reguleringer og lover rundt ting, feks åpningstider, så vil det naturlig bli tilbud der det er etterspørsel.

Skrevet
Jeg har lyslampe og har følt at det har hjulpet masse. Men ikke alltid man rekker å bruke den på mårningsen ;) Melatonin bruker jeg i slike perioder, hvor jeg ikke klarer lyslampen. En variasjon av begge deler er lurt :) :)

Skaff deg en sånn vekkelampe med timer. Da kan du våkne med dagslys etter en gradvis heving av lysnivået i løpet av en halv time. Valgfritt akkomagnement av småfugler, bekkesus eller andre lyder.

Skrevet
Skaff deg en sånn vekkelampe med timer. Da kan du våkne med dagslys etter en gradvis heving av lysnivået i løpet av en halv time. Valgfritt akkomagnement av småfugler, bekkesus eller andre lyder.

Hva heter denne vekkelampen? Kan komme godt med :ler:

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg har en sånn, riktignok uten lyder, men jeg liker den godt allikevel jeg. Vet at Philips har en iallefall, selvom det ikke er samme type som jeg har. Tror den heter Wake up light eller noe?

Skrevet

Du er helt tydelig uopplyst.

Det er en grunn til at mennesker nord i Norge er oftere deprimert om vinteren enn folk i resten av landet. Vi trenger faktisk dagslys, enten DU har fått det med deg eller ikke. Les og lær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...