Gå til innhold

Gulvvask- hva er mest miljøvennlig?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg bruker per dags dato Jif våtmopp og Jif Spray&Mopp-spray på gulvene i hele leiligheten.

Dette er veldig lettvint, men ikke særlig billig. Uøkonomisk mht vask av moppen etterpå også- den farger veldig av, og må vaskes alene.

Jeg vurderer nå å gå over til den gode, gamle grønnsåpa og vask med en bøtte vann og gulvklut surret rundt enden av en sånn "vaskestang".

Dette må da være mye mer miljøvennlig også, i tillegg til mye bedre for lommeboka?

Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stjernedryss

Jeg bruker jordan microfibermopp. Dette er en mopp som kan brukes både tørr og fuktig. Jeg bruker ikke såpe når jeg vasker, kun moppen og eventuellt en sprayflaske med vann som jeg sprayer på flekkene. Mer miljøvennlig kan det ikke bli! (ikke renere heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker jordan microfibermopp. Dette er en mopp som kan brukes både tørr og fuktig. Jeg bruker ikke såpe når jeg vasker, kun moppen og eventuellt en sprayflaske med vann som jeg sprayer på flekkene. Mer miljøvennlig kan det ikke bli! (ikke renere heller)

Det spørs nok på hvor skittent gulvet er, eller rettere sagt "hvordan skittent". Er det støv og litt sand etc vil jeg anta at en tørrmopp, eller mopp med litt vann gjør god nytte, men hos oss har jeg til stadighet matflekker, nedtråkket banan, saftflekker osv- særlig på kjøkkenet. Da nytter det ikke med verken mopp eller vann. Jeg vasker på alle fire, med microfiber-gulvklut og grønnsåpe (det skal visstnok ikke være bra for parketten, men har ikke merket noe til det etter ørten år). En flaske grønnsåpe varer et par måneder, omtrent. Og så har jeg JIF Spray&Mopp til krisetilfeller, som når Junior sprer rødbetesaft utover halve gulvet. Da bruker jeg det med god samvittighet.

Men jeg vil tro det finnes mer miljøvennlige alternativer enn grønnsåpe også. Har bare ikke giddet å sjekke det ut... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg vurderer nå å gå over til den gode, gamle grønnsåpa og vask med en bøtte vann og gulvklut surret rundt enden av en sånn "vaskestang".

Bare til opplysning, det heter langkost :-).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer nå å gå over til den gode, gamle grønnsåpa og vask med en bøtte vann og gulvklut surret rundt enden av en sånn "vaskestang".

Bare til opplysning, det heter langkost :-).

He he godt å høre,det har jeg au tenkt på,synd jeg kasta langkosten og godklutene mine for mange år siden,får vel knapt nye i disse tider,he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanlig å vaske gulvene sine med bøtte med grønnsåpevann og klut lengre? :klø: Det har jeg alltid gjort, sånne mopper er jo kjempedyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagligvask med vridd mikrofibermopp, eventuelt en spray med vann med litt zalo, om det er en lett flekk.

Men to-tre ganger i året drukner jeg gulvene på gamlemåten, med ajax "naturell", og våt våt gulveduk (egentlig omskolerte slitte frottéhåndklær, som jeg synes er betraktelig mer effektiv enn kjøpegulvduker). Grønnsåpa har jeg i ei bøtte varmtvann, for å spre lukt og glede, av og til. Men aldri på gulvet. Den etterlater seg ei fetthinne, som suger til seg skitt og støv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Dersom man har saft og matflekker på gulver er det bare å spraye/helle på litt vann og vaske med microfiber mopp. Det er ikke nødvendig med såpe sammen med microfiber heller. De moppene er ikke så dyre heller, jeg betalt vel ca 300 kr for min og er kjempefornøyd. Man kan selvsagt også bruke langkost og microfiberklut, grønnsåpe kan man bruke på f.eks furugulv for å behandle gulvet, men på parkett og fliser er det unødvendig med såpe. Grønnsåpen vil legge igjen et lag på gulvet som gjør at støv fester seg lettere. Engangsvåt og tørrmopper er både dyrt og lite miljøvennlig, så invester i en skikkelig en i microfiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Er det ikke vanlig å vaske gulvene sine med bøtte med grønnsåpevann og klut lengre? :klø: Det har jeg alltid gjort, sånne mopper er jo kjempedyre...

Du er nok litt gammeldags.... :) En mopp vil spare deg for masse arbeid, og dyre er de heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[...] sånne mopper er jo kjempedyre...

Ikke hvis du kjøper den typen moppestativ som er beregnet til engangskluter, hvor du bretter klupen over flaten, og dytter "hjørnene" ned i sånne hull oppå. Da kan du bruke billige mikrofiberkluter fra f.eks. europris, til 20-30 kr.

Slike stativer koster mellom 149 og 299. Men det er dyrt i forhold til en løvang til en femtilapp da. (Løvang=gulvkost med fire gumminaler som dytter filla mot gulvet. Og nalen er fin å skyve unna vann med.)

Synes det er greit å henge fillene ut etter bruk, på ei meterlang tørkespile, som jeg kun bruker til matter og skitne gulvduker, slik at de får slått av seg støv og skitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker med en sånn mopp som vaskehjelpene bruker og Ajax. Brukte Grønnsåpe før men det la seg som et belegg på gulvet, derfor byttet jeg den ut med Ajax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her går det i vann, edikk, sitronsaft og natron + eteriske oljer (edikk lukter ikke videre godt). Bruker forresten salt også, helt genialt til å vaske trefjøler feks.

Noen eteriske oljer er bakteriedrepende, det samme er edikk og sitronsyre. Edikk og bakepulver (ikke fått tak i større doser med natron enda, så det brukes litt om hverandre) har gjort badet mitt mer skinnende enn det noen kjemiske midler har klart. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker mopp og naturprodukt til gulvet. Vaskemiddelet er laget av div oljer etc av nabobutikken. Lukter kjempe godt!

Mopp er ikke dyrt egentlig, om du tenker på alt slitet en slipper om man bruker langkost. Langkosten dytter møkka utover, mens en mopp snurrer man rundt og danser med, mens den gjør det rent og pent :fnise:

Moppen vi har er en slik jifmopp til 149,-

Og microfiberkluter som passer fås kjøpt på nille til 60,- ca

Et tips til de som bruker jif sprayer på flekker; Vaske flasken når den er tom å helle i "hjemmelaget" flekkfjerner istedet for å bruke mer penger på ny, også sparer man miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forskjellige gulv i nesten alle rommene, så må bruke litt forskjellig; grønnsåpe og gammeldags klut og skrubb på det luta tregulvet, mikrofibermopp (billig fra biltema, tar også mikrofiber-støvklut og fester på denne) med vann på malte tregulv selv om det sliter på malinga, og det samme eller med nylonvask på laminatgulv. Forresten innbiller jeg meg at grønnsåpe+mikrofiber ikke er en spesielt effektiv kombinasjon - mikrofibrene er vel statiske slik at de trekker til seg fett o.l, og grønnsåpe er også fett :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her bruker vi bøtte med grønnsåpevann og langkost ja :jepp: Jeg brukte vanlig mopp ( som jeg kjøpte på nille) en periode, men jeg synes det blir mye mer rent og det finnes ikke noe bedre enn grønnsåpelukta synes jeg da.. :tommelsmil:

Vasker gulvene her nesten hver dag jeg.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...