Gjest Donna Skrevet 13. juni 2003 #1 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg har tenkt på dette med unge jenter og kroppsfiksering. Har gjort meg noen tanker siden jeg er veldig opphengt i dette selv. Det som slår meg er at det virker som om dette problemet er vanligere nå enn før- eller mulig jeg tar feil? Jeg kan ikke huske at vi var så ekstreme på den tiden jeg vokste opp. (er i midten av 20 årene nå - altså ikke "eldgammel" *ler*- om det skulle høres slik ut )Jovisst var det kommentarer som at "huff disse lårene mine er sååå stygge altså " ..og "jeg er såååå tjukk - måååå slanke meg " men jeg kan ikke huske at de rundt meg var så lange og tynne som de som dagens ungdom er.....Eller mulig det bare er jeg som ikke da var så opptatt av det selv og ikke såg det? Eller at moten har sin del av skylden-siden den er veldig kroppsnær og minimal nå - at det er derfor vi så lett ser når noen skille seg ut ...og at mange sulter seg for å forbli så tynne ....? Mulig det er en kombinasjon ......eller at genene er annerledes ...eller ........ Uansett så er dette med mote og kropper et problem - for dagens mote framhever jo ens fassong. Det er nesten umulig å å få tak i klær som ikke sitter stramt inntil en ....og hvis en har noen kilo for mye gjevnt over eller enkelte steder - så er det nesten umulig å finne klær som ikke fremhever dette. Jeg vet ikke hva som er best eller verst jeg - å kle seg i stramme klær - eller å ikke gjøre det ...det kommer nok også an på hva man føler seg vel i. Eller er det slik at man skal presse seg inn i moten koste hva det koste vil? På skoler er det jo ofte et press .....man slipper kanskje unna det når man er "voksen" og ikke går på skole(?)... Uansett - når man går på skole så MÅÅÅÅÅÅ man ha det samme som de andre har ....hvis man ikke er veldig sterk da - og liker å skille seg ut .....jeg likte iallefall å følge strømmen - ikke stikke meg ut.....selv om det er noen år siden jeg satt på skolebenken. Jeg sliter nå når jeg skal kjøpe klær - for i år er det en del krepp-elastiske topper og kjoler ......og de er kroppsnære ....."kan" alle gå med dette? ..jeg føler jeg blir for "naken" i slike jeg - for de sjuler jo ikke noe .....og hvordan tenker dere når dere ser at folk har på klær de ikke passer ? ......Er det hvordan man bærer klærne som er det viktige - mer enn hvilken kropp de sitter på? Er det lett å fordømme når man ser unge jenter i stramme lave bukser med flesket hengende rundt over kanten? Er dette smakløst? er det slik de vil gå - eller slik de "må" gå for å gjøre det samme som vennene? Og hvordan er det å være foreldre til tenåringer ....merker dere mye til dette med motepress ...og at ungene er lei seg for at de ikke har i deres/samfunnets øyner en "perfekt" kropp? Nå har jeg egentlig rotet meg vekk fra det jeg i utgangspunktet skulle skrive om :-? Får prøve å spore tilbake igjen.... Altså ...det stiller store krav til hvordan man "skal" se ut ......hva som er fint og ikke ..... *Dagens modeller er i følge bladet "Henne" 23% tynnere enn gjennomsnittskvinnen. I 1968 var de 8 % tynnere enn gjennomsnittskvinnen. *Anita Ekberg ble i 1958 kåret til Miss Sweden. 171 cm og 70 Kg. *30 år senere var Miss Sweden 4 cm høyere og 19 Kg lettere. :-? *Marylon Monroe tidenes største sex-symbol brukte strl 42 .......bare for å sammenligne litt .... Lurer på hvordan vi kommer til å se ut om ny 30 år jeg .... Jeg synes det er skremmende at ungdom får så mye påvirkning av lettkledde og tynne - "perfektige" mennesker rundt på plakater, på tv , i blader osv ..........for hvordan skal de greie - hvordan skal VI i det hele tatt greie å se slik ut? Man må jo sulte seg da :o ???............. Slik som silikon blir jo vanligere og vanligere. Er det virkelig slik at de som vokser op nå har mindre bryster enn unge før? Eller er det fokuseringen på kropper som gjør at man blir mer bevisst på det? Eller muligens også at mange sikkert slanker seg for å bli så tynne som idealene - som skoleveninnene - som guttene vil ha de - at de slanker seg og dermed hindrer kroppen i å utvikle seg ? Er det fordi det er lettere å få utført slike operasjoner nå at mange gjør det - eller er det et press på de om å se slik og slik ut? Jeg er jo glad det går an å gjøre noe - men synes det er trist når unge jenter ikke vil dusje med andre og har store komplekser for små bryster .....for er de virkelig så små?? Så små at det er unormalt?? Det ble fryktelig langt dette ...og rotet ...men det var ikke så lett å få systematisert det. Håper dere forstår hva jeg mener - og at noen har synspunkter å komme med. Det er sikkert flere enn meg som har merket det samme .......håper jeg ...... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*M* Skrevet 13. juni 2003 #2 Del Skrevet 13. juni 2003 *klapper* Som om jeg skulle sagt det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 13. juni 2003 #3 Del Skrevet 13. juni 2003 I'm with you all the way! Jeg tror sikkert at det har blitt verre enn det var da vi var unge. Jeg er i begynnelsen av 30 åra, så jeg er heller ikke utgammel, men jeg syns det har foranda seg. Det er skremmende! Suz :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 13. juni 2003 #4 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg kan ikke huske at det var så mye komplekser ute og gikk da jeg var i ungdomsskolealder. Jeg passer inn i aldersgruppen 25-30. Det var litt pes om at man måtte ha levisbukse, noe foreldrene syntes var latterlig (700 for ei olabukse?!), det var litt snakk om hvem som fikk mensen først og sist. Jeg husker at i et par klasser under meg, så var de nesten bare jenter i klassen (vi var 50/50), og der var det mye mer styr med utseende og mote og ikke minst, hvem som hadde kjæreste og hvem som hadde sex. Det var nærmest allmennkunnskap om den klassen på hele skolen. Så, jenter er jenter verst? Jeg kan ivertfall ikke huske at det noen gang var noe styr med dusjing sammen osv, ingen snakket om puppestørrelse osv. med tanke på hvem hadde fine og stygge ivertfall (kun litt småkommentarer om hvem som var først..). Alle så ut som de gjorde, ferdig med det. Noen gutter var litt opphengt i hvem som var tjukke da, men det la nok den det gjaldt mest merke til. Forøvrig synes jeg at foreldre kanskje burde lære barna sine å kle seg, fokusere på hva som er pent på dennes kropp, uten å si noe mer eller mindre om den kroppen. Det ser helt tragisk ut når flesket henger utenfor hoftebuksa, og toppen er kort.. men samtidig veldig frigjørende, og skulle ønske det var noe jeg kunne turt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 13. juni 2003 #5 Del Skrevet 13. juni 2003 Har observert akkurat det samme, ting har forandret seg veldig de siste 10-15 årene. Jeg kan ikke huske at det var så mange rundt meg som var SÅ veldig tynne som jeg har inntrykk av nå. Det hjelper selvfølgelig ikke at mye av moten nå til dags helst skal se ut som om den er sprayet på.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 13. juni 2003 #6 Del Skrevet 13. juni 2003 Utviklingen er trist! Jeg husker at jeg ble sjokkert da niesen til min eks utbrøt at hun nektet å gå i shorts uten å ha barbert bena først, og hun var 12 år gammel!! Selv er jeg 31, men kan ikke huske at vi var så kroppsfikserte da vi gikk på ungdomsskolen. Nå har jeg riktignok alltid vært tynn, men allikevel. Hva er det slags forbilder vi er for våre barn? De sulter seg og slanker seg til døde, og 16-åringer trener på helsestudio. SATS burde ikke tillate medlemmer under 18, for vekttrening kan skade en kropp som ennå ikke er ferdig utvokst. De sier at de er for alle, og at de vil ha slutt på negativ kroppsfokusering, men i virkeligheten er de bare opptatt av pengene våre Da jeg jobbet som lærer, mistet jeg nesten en elev pga anoreksi; hun veide tilslutt under 30kg. Heldigvis går det bedre med henne nå. Hva slags samfunn er det vi lever i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 13. juni 2003 #7 Del Skrevet 13. juni 2003 Godt å se at flere enn meg har lagt merke til dette - at det ikke bare er i mitt hode liksom. Det er jo en kjempetrist utvikling Og kan man i det heletatt hindre den? ...jeg tviler ..... Og noe annet som slår meg er jo at man kanskje gjør livet litt lettere for unge å vokse opp hvis de ikke får sitte stille og legge på seg. Passer man på dette - så vil de iallefall slippe å bli mobbet pga overvekt ....og de vil slippe å bli mobber fordi de er tunge og ikke greier å leke , hoppe strikk, drive gym ........Mobbe kan de jo desverre likevel bli ...men mye av mobbingen går jo nettopp på disse tingene. Jeg klandrer faktisk min mor av og til for at jeg ble lubben .......for at jeg fikk så mange plager med det selv ......hadde hun bare fått meg til å spise sunneren, spise mindre , bevege meg mer (ikke slanket meg - men det må da gå an å motivere til sunt kosthold og hindre at ungen din eser ut ...tenker jeg) .....og vet det er jo feil å tenke slik - men kan ikke for det .....får vondt inni meg når jeg ser overvektige unger i barnehage og på skoler ...for jeg vil så gjerne at de skulle sluppet å være det ....Ser jo hvordan det hemmer de også .....og tivler på om alle vil "vokse det av seg" og uansett så er det slik man blir møtt i barneårene som vil være med på å forme en som voksen ....det vil legge grunnlaget til god eller dårlig selvtillitt og selvbilde ..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 13. juni 2003 #8 Del Skrevet 13. juni 2003 Men samtidig er det viktig at foreldre ikke overfører sin kroppsfiksering til barna sine. Er det rart at barn tenker "jeg er for tykk" når mor hele tiden klager på sin egen kropp, og konstant slanker seg? Vi burde bli flinkere til å fokusere på at en kropp skal være sunn og FRISK, og kanskje fokusere mer på sunn mat og aktivitet i hverdagen. Personlig fikk jeg ikke lov av mine foreldre til å spise sjokolade og søtsaker i barndommen, kun på lørdagskvelden, og jeg tror det er en medvirkende årsak til at jeg i dag som voksen sjelden føler suget etter søtsaker og usunn mat. Men alt med måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 13. juni 2003 #9 Del Skrevet 13. juni 2003 Du har jo helt rett i det Ethereal. Det er skummelt om man begynner å skremme ungene til å ikke legge på seg ..og det er heller ikke slik jeg mener. Jeg er også klar over faren ved at man snakket negativt om kropper slik at barn hører - det er ikke bra og bør ikke forekomme. Likevel vet jeg at når jeg får egne barn så kommer jeg til å gjøre hva jeg kan for å holde de i god form slik at de ikke blir overvektige. Vet det ikke er helt bra - men vil ikke de skal oppleve mobbing pga utseende ....må finne en måte å gjøre det på slik at det ikke blir feil og de ikke merker det .....Når man tenker på hvor lett det er å legge på seg - og hvor vanskelig det er å ta av igjen - og når man ser at stadig flere og flere barn og ungdommer er overvektige - så er det jo et problem.......mulig mer fokusering på skolen om hva som er sundt - hvordan man får en sunn kropp hadde vært bra .......Mer bevegelse ikke minst ....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 13. juni 2003 #10 Del Skrevet 13. juni 2003 Bra skrevet Virgo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 13. juni 2003 #11 Del Skrevet 13. juni 2003 Takk Molanya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amber Skrevet 13. juni 2003 #12 Del Skrevet 13. juni 2003 Her var det mye fornuftig å lese! Jeg har lagt merke til at det er mange KG brukere som sliter med dårlig selvbilde. Vet ikke hvorfor det overrasker meg.. :-? Men uansett har dere rett i at det er veldig anderledes nå enn da vi gikk på skolen. (er i midten av 20 åra jeg og). Jeg var aldri bekymret for kroppen min, jeg var ganske normal. Slik det er nå, er det jo blitt nesten hysterisk. Dette med pupper / silikon har jo en enkel forklaring ; Idealet nå er jo at vi skal være syltynne, men fortsatt ha store bryster. Dette er ikke fysisk mulig (for de fleste iallefall), men det virker jo som om alle har glemt det. Jeg har hatt mine år med bekymringer jeg og, men nå er jeg på en måte "blitt voksen", og innser at slike problemer ikke er noe jeg vil skal ta over livet mitt. Jeg er lykkelig akkurat slik jeg har det, og så lenge jeg er sunn og får trent er jeg fornøyd. Jeg har heller riktignok aldri vært plaget med overvekt, så det er mulig det er lett for meg å si.. Uansett handler det om styrke, enten det er styrke til å gjøre forandringer i livet sitt, eller styrke til å blåse i hva andre sier. Mener nå jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 13. juni 2003 #13 Del Skrevet 13. juni 2003 Da jeg var ung (og det var leeeeeeeenge siden :blunke: ) tror jeg ikke vi var så opptatt av hvor tykke vi var. Jeg husker at jeg ble litt ertet fordi jeg fikk pupper litt tidlig, men jeg bekymret meg mest for mine tynne øyebryn. Nå er jeg kjempeglad for at jeg slipper nappe-terroren! Moten var forholdsvis kroppsnær da jeg vokste opp. Men vi gikk ikke med bare maver. Tror det er mye verre for de som vokser opp i dag. På meg viker det som om 12 - 14 åringer verken har "lov" til å ha valpefett eller være tynne stengler lengre. Så vidt jeg husker så var vi stort sett det ene eller det andre i den alderen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myagi Skrevet 13. juni 2003 #14 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg ser dette hver dag siden jeg jobber med klær. Småjentene tynne,men også lenger(?),eller de kanskej bar evirker slik siden de er så tynne. Men jenter i alle aldre har bekymringer for ett eller annet. Veldig mange tror de er så mye større enn de er! "Nei,gud jeg går ikke inn i en medium", sier de mens large henger og slenger rundt kroppen. "Å nei jeg er for gammel for den", om ett helt enkelt litt styla plagg. Alder er ett tall sier jeg og det samme er klesstørrelsen. Det viktigste er jo hvordan klærne ser ut på og hvordan man føler seg selvsagt. Litt utenom tema her. Ja,jentene blir mindre og mindre. Men selv så tror de at de er store. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myagi Skrevet 13. juni 2003 #15 Del Skrevet 13. juni 2003 Jaja,jeg skriver jo som ei kløne da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 14. juni 2003 #16 Del Skrevet 14. juni 2003 Ja,jentene blir mindre og mindre. Men selv så tror de at de er store. Nettopp !!! :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 14. juni 2003 #17 Del Skrevet 14. juni 2003 Men det jeg ikke får til å henge helt på grep, er det at det kan ikke være bare moteverdenen som har innvirkning på kvinners kroppsbilde, tror dessverre at foreldre må påta seg en del av skylden. Når foreldregenerasjonen gir etter hele tiden på den miss sixty-buksen og den mavevisende toppen, så blir det litt for enkelt å skylde kun på media, reklame etc. Samtidig som mor er misfornøyd med lårene og skal på Fedon Lindberg-slankekur, så har dette innvirkning på barna, selv om de får spise ordinær mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 14. juni 2003 #18 Del Skrevet 14. juni 2003 *Applaus til Virgo* Jeg er i slutten av tjue-årene og kan overhodet ikke huske at jeg var opptatt av kroppen min hverken da jeg gikk på ungdomsskolen eller videregående. Kroppsfikseringen min er kommet mer med årene og begynte vel ikke før jeg var fylt vel tjue.... Altså, jeg har alltid vært misfornøyd med meg selv, men det var ikke vekta som har vært hovedproblemet...ikke før nå!!! :-? Jeg er generellt skremt over samfunnet....må bare si det og det er jo faktisk VÅR oppgave å gjøre noe med et.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 15. juni 2003 #19 Del Skrevet 15. juni 2003 Hei tenkte jeg skulle tråkke litt i salaten her! Jeg er voksen, og ser at verden, kroppsfiksering, pupper etc. virkelig er blitt tøffere nå. Mange jenter er tynne som streker - det var jeg også (når jeg ser på GAMLE bilder ) Men samtidig synes jeg at i løpet av de siste 5 årene er det veldig mange flere unge jenter som har fått skikkelig mage! Joda, moten idag synliggjør det mer, men likevel! Jeg er ganske opptatt av kosthold, og jeg ser så mye syke spisevaner, sukker og snop og junk-food som disse jentene putter i seg! Og sukkeret legger seg rundt magen, det er helt klart. Jeg ser absolutt faren med slankehysteri, men blir vi så redde for det at vi heller ikke tør å si fra om hva som er sunt! Det blir litt slik at vi skal vær imponert over ungjenter som lar magen henge over buksekanten, for da er de ikke ofre for motehysteriet ....ikke?? Veldig mange ville hatt godt av sunnere mat, mer trening og et litt kritisk blikk i speilet før de gikk på by'n. Der var det sagt, regner med å bli lynsjet nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liza Skrevet 15. juni 2003 #20 Del Skrevet 15. juni 2003 enig med twigi!! veldig mange unge jenter med baderingen ute... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå