Gå til innhold

Overta bruktbutikken til mamma?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Victoria_*
Skrevet

Hei!!

Jeg har nå¨fått en forespørsel fra mamma om jeg kan overta brukt butikken hennes på papiret. Hun driver og eier den selv. Men har en eksrahjelp innimellom. Hun er 50 år, jeg er 31 år. Jeg bor langt unna, så jeg kan ikke jobbe der. Men hun skal jobbe der til hun går av med pensjon.

Jeg vil gjerne overta den, men hvordan blir det da når jeg skriver selvangivelsen?

Jeg har ingen egenkapital å spytte inn, heller ingenting de kan ta pant i. Hva skjer om butikken går konkurs? Er det da jeg som må dekke tapet av egen lomme? Hvordan stiller banken seg til at jeg eier en butikk når jeg skal søke om boliglån?

Butikken går i dag i litt overskudd, så det er slik at den går litt i pluss. Så jeg kommer ikke til å ha noen utgifter slik sett... Den dekker strøm, leie av lokalet osv...

Er det noen som kan hjelpe meg her? Har aldri eid en bedrift før, og trenger alt jeg kan få av svar...

Med vennlig hilsen Victoria.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hva slags selskapsform butikken har? Det har mye å si for hvilke rettigheter og plikter du har i forhold til den. Dersom det ikke er det allerede ville jeg gjort den om til et AS. Da er du ikke ansvarlig for kostnader dersom den går konkurs. Det er mer jobb med papirer og selvangivelsen, men du slipper å miste alt dersom det skulle gå skikkelig galt. Nå vet jeg ikke hvor mye verdier som finner i butikken, men regner med at den har en del utgifter.

Hvis det er et AS, så eier du bare aksjer i selskapet, akkurat som om du skulle kjøpe aksjer på børsen. Den store forskjellen blir at du eier alle aksjene og har dermed en del mer ansvar, i forhold til at butikken drives riktig og slikt. Moren din kommer da til å være en ansatt i din butikk, og du plikter å betale lønn, skatt og avgifter for henne. Ettersom hun har drevet butikken i mange år, så er det greit å ansette henne som daglig leder. Da kan hun styre med alt papirarbeid og få fullmakt til å skrive under på det som trengs å skrives under. På likningen din vil du skrive opp verdien av aksjene (=butikken) og evt. utbytte. Utbytte er en del av overskuddet som du får utbetalt til deg. Dere bestemmer selv hvor stort utbyttet skal være.

Dersom det heller er et enkeltmannsforetak så er papirarbeidet for butikken noe enklere, men blir noe mer komplisert for deg personlig. Hele overskuddet, og alle verdiene i butikken er ansett som din personlige eiendel. Du skatter da av alt sammen, selv om det fysisk er moren din som har pengene. Dersom butikken går konkurs er du også personlig ansvarlig for å dekke dette tapet, og kan som værste scenario miste alt du eier. Hvis du skal ta opp lån i banken vil de kreve å få se regnskapet fra butikken, og de vil ta dette med i vurderingen sin.

Du kommer også til å måtte betale arveavgift når butikken blir overført til deg. Dersom det er et AS kan den overføres bare delvis, eller i flere mindre omganger, for å lette litt på dette.

Hvis du har planer om å overta butikken og drive den selv etterhvert, så har jeg to anbefalinger. Den ene er at du tar et bedriftskurs. Det finnes flere korte og lengre kurs som går på kveldstid. Mange komuner tilbyr også gratis kurs. Den andre er at du tilbringer de siste par årene før du skal ta over sammen med moren din. Se hvordan han gjør ting, skjønn hvordan hun organiserer papirarbeidet osv. Det er mye regler man skal forholde seg til, men man kommer fort inn i det.

Bedin har mye bra og praktisk informasjon, og du kan også ta kontakt via mail eller telefon helt gratis.

Hos Brønnøysundregistrene finner du skjemaer og lister over formelle krav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...