Gå til innhold

Måtte dusje sammen med pappa

Fremhevede innlegg

Skrevet
Er tilbøyelig til å være enig. Leste i går at en far er dømt for overgrep mot sin datter, overgrepene startet da datteren var 4 år gammel. Faren fikk 10 måneders fengselsstraff..

Det er mange hårreisende lave dommer, det er ikke det. Men det er en lang gråsone mellom dette eksempelet, og gjestens innlegg tidligere i tråden.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tigress
Skrevet
Som kvinne burde du samstemme i at kvinner har rett til full råderett over egen kropp. En hver handling som gjør at kvinnen opplever seg krenket, må få rettslige konsekvenser for overgriperen. Det må være slutt på at menn slipper unna ansvar for sine handlinger.

Som kvinne held eg godt fast på retten til å bruke hovudet.

Skrevet (endret)

Skjønner godt at denne episoden var svært ekkelt for deg, men som de andre sier, så tror jeg nok ikke faren din mente noe annet enn at dere faktisk hadde dårlig tid.

Når det gjelder du gjest, som roper sånn om rettighetene osv. for kvinner: Den måten du snakker på, får faktisk oss kvinner til å virke som hjelpeløse ofre, men samtidig som porselendukker som ikke tåler en eneste liten skramme. For det første spiller det INGEN rolle om det hadde vært mor og sønn eller far og datter. Dermed kan du droppe tøvet ditt om at kvinner som føler seg krenket kan anmelde uten å blunke en gang. Dessuten er vel ikke akkurat dette et overgrep, selv om det var et overtramp av ts sine personlige grenser.

Endret av Teriyaki
Gjest Lille Bie
Skrevet
Så lenge dette føles ubehagelig for deg, var det et overgrep som ikke kan forsvares uansett om han ikke mente noe galt med det. Slike hendelser bør politianmeldes og rettsforfølges!

Det samme gjelder episodene der fedre som skal hente sine døtre har kommet inn i garderoben til jentene. Så lenge jentene føler det ubehagelig, er dette overgrep som bør gi fengselsstraff og noen hundretusener i oppreisning til ofrene, selv om ikke fedrene mente noe galt med det!

Det er på tide at menns utallige overgrep mot kvinner, unge som eldre, får konsekvenser for overgriperne, selv om det i disse tilfellene var uaktsomme overgrep.

Seriøst? Det er jo slike som deg som skaper hysteriske tendenser her i landet!

Så du mener helt oppriktig at om en far - som ved en feiltagelse - går inn i jentegarderoben etter en håndballkamp for å hentre datteren sin, så bør han rettsforfølges? Selvfølgelig er det ubehagelig for jentene, men hvor høy i hatten tror du den stakkars faren føler seg? Jentene hadde kommet til å glemt den episoden etter noen timer/dager, men så kommer det slike som deg, som reagerer med hysteri på den miste lille ting, og forteller jentene hvor ubehagelig de måtte ha følt det når den stakkar faren forvillet seg inn i garderoben! Du hadde kommet til å pålagt dem følelser som de i utgangspunktet IKKE HADDE, kun fordi DU reagerer med hysteri.

Skrevet
Seriøst? Det er jo slike som deg som skaper hysteriske tendenser her i landet!

Så du mener helt oppriktig at om en far - som ved en feiltagelse - går inn i jentegarderoben etter en håndballkamp for å hentre datteren sin, så bør han rettsforfølges? Selvfølgelig er det ubehagelig for jentene, men hvor høy i hatten tror du den stakkars faren føler seg? Jentene hadde kommet til å glemt den episoden etter noen timer/dager, men så kommer det slike som deg, som reagerer med hysteri på den miste lille ting, og forteller jentene hvor ubehagelig de måtte ha følt det når den stakkar faren forvillet seg inn i garderoben! Du hadde kommet til å pålagt dem følelser som de i utgangspunktet IKKE HADDE, kun fordi DU reagerer med hysteri.

For de fleste av jentene vil nok en slik episode bli glemt uten å gi varige mén. Det er likevel mange for hvem en slik opplevelse føles langt mer traumatisk, noe som kan medføre problemer i årevis eller for alltid. For andre, slik TS gir uttrykk for, kan problemene en slik opplevelse medfører manifestere seg først siden i livet. Dette må derfor ikke bagatelliseres, selv om de fleste jentene er robuste nok til ikke å ta skade.

Gjest En annen mann
Skrevet
For de fleste av jentene vil nok en slik episode bli glemt uten å gi varige mén. Det er likevel mange for hvem en slik opplevelse føles langt mer traumatisk, noe som kan medføre problemer i årevis eller for alltid. For andre, slik TS gir uttrykk for, kan problemene en slik opplevelse medfører manifestere seg først siden i livet. Dette må derfor ikke bagatelliseres, selv om de fleste jentene er robuste nok til ikke å ta skade.

Det får være grenser for hva slags offermentalitet en benytter for å fremme ofre for overgreps rettigheter. Selvsagt vil jeg være enig i at man skal straffeforfølge en person som kommer inn i garderoben med intensjon om å kikke og slikt sett påfører traumer, men man kan altså ikke forsøke å straffe personer som kommer inn i garderoben ved et uhell og raskt ut igjen. Det har seg nemlig slik at straff skal være både preventiv overfor en gjerningsmann og også samfunnet rundt. Når det altså kun er feiltakelse i forb. med feil garderobe inne i bildet, så er det ingen situasjoner å forebygge, hverken for individet selv eller for samfunnet rundt. Derimot ville det tatt bort ressurser fra virkelige overgrep i rettsvesenet.

Skrevet

Ser enkelte nevner fedre som kommer inn i garderoben til jentene. Er dette virkelig vanlig, selv blant yngre jenter? Har selv vært småjente, og innbiller meg at det ville blitt mye skrik og ville protester om noe slikt hadde skjedd, selv i første klasse. Sier ikke at fedrene dermed er overgripere, men hva skal de i en jentegarderobe å gjøre?

Gjest Gjest_Lilly_*
Skrevet

Kan dere ikke bare overse den gjesten som roper om anmeldelse og overgrep i hytt og vær? Det er jo bare et troll. Ikke noe å bry seg om. Synd det ikke kan modereres bort.

Skrevet

I og med at dette var èn hendelse som hverken har hendt før eller senere, så vil jeg si din far utviste dårlig gangsyn her.

Du sier også at dere har hatt et godt forhold både før og etter dette, så utover at du opplevde episoden som svært ubehagelig og dette er noe som hendte for mange år siden så er nok ikke dette noe å legge mer vekt på enn nødvendig.

Skrevet
Ser enkelte nevner fedre som kommer inn i garderoben til jentene. Er dette virkelig vanlig, selv blant yngre jenter? Har selv vært småjente, og innbiller meg at det ville blitt mye skrik og ville protester om noe slikt hadde skjedd, selv i første klasse. Sier ikke at fedrene dermed er overgripere, men hva skal de i en jentegarderobe å gjøre?

helt vanlig her vi bor når fedre følger til-fra trening og kamper. Hjelper til med å knyte skolisser ol.

Ingen hyl og skrik, men så etterhvert noen jenter gjemte seg på do for å skifte overdel, mens andre bare dro overdelen av seg.

Sa ifra til pappane jeg, for de hadde faktisk ikke tenkt så langt, og ikke sett at jentene skiftet på do eller at noen hadde begynt å utvilke seg.

Men som tidligere sagt, de ble skikkelig flaue. De tenkte bare ikke så lant, og måtte derfor få beskjed. Nå står det er rad med pappar og venter utenfor..og ber oss mammar skynte på jentungen sin..

Og eg går ikke inn i guttegarderoben når guttene skifter. Av samme hensyn.

Gjest Don Giovanni
Skrevet
Da jeg var 13 år gammel, tvang min far meg til å dusje sammen med han. Jeg har alltid hatt et godt forhold til min far, både før og etter episoden. Men etter jeg har blitt voksen har jeg plutselig begynt å tenke på dette flere ganger... Vi var på ferie, med en dusj, og Pappa sa vi hadde dårlig tid og bare kunne dusje sammen. Jeg hadde begynt å få pupper og nektet. Han ble da rasende og tvang meg inn i dusjen. Det har aldri skjedd noe som helst annet enn dette. Men hvorfor?? Hva kan det være som skjedde i hodet hans da? Jeg skulle ønske dette aldri hadde skjedd, jeg synes det er utrolig ekkelt å ha i historien egentlig og har ikke nevnt det for noen.

Eller er det hysterisk av meg og tenke noe galt om det?

Det er ikke i nærheten av å kunne kalles hysterisk. Det var i beste fall svært upassende av faren din å gjøre dette, sett fra hans ståsted. Fra ditt ståsted er du i din fulle rett til å oppleve dette som et overgrep. Å tvinge deg inn i dusjen er jo galt nok i seg selv, om han ikke skulle stå der naken selv også. Helt uakseptabelt, men fra et objektivt ståsted kanskje like fullt tilgivelig. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i å ha dårlig tid i kombinasjon med datter og bad. Det kan tære på tålmodigheten og jeg kan bli ganske sint. Men jeg hadde ikke drømt om å dra henne inn i dusjen sammen med meg av den grunn. Og hun er 7. Jeg kan imidlertid bli forbanna og be henne komme seg i badekaret litt kjapt.

Gjest Don Giovanni
Skrevet

En ting til: Jeg tror ikke du får fred fra dette før du klarer å ta det opp med faren din. Når jeg tenker på det gir det ingen mening. Å dusje trenger strengt tatt ikke ta mer enn 2-3 minutter og da har faren din et forklaringsproblem når argumentet gjaldt tid. Jeg tipper han bare mistet besinnelsen og ikke kom på at du var blitt "stor jente". Det kommer sikkert som julen på kjerringa for de fleste fedre tror jeg. Men jeg tror du skal ta det opp med han.

Skrevet

Jeg er enig med de som mener at faren din bare ikke tenkte over at du ikke var ei lita jente lenger. Tatt i betraktning at dere hadde et godt forhold både før og etter episoden og at det ikke skjedde noe mer.

Selv hadde jeg en mor som så nedi bukselinninga mi for å sjekke om jeg hadde tatt på meg stilongs om vinteren langt oppe i ungdomsskolealder, og da jeg sa at jeg hadde fått min første mensen ville hun være med på badet og lære meg å sette bindet riktig i trusa, og bablet om å hjelpe meg med den første tampongen. Da jeg sa i fra at jeg følte meg såpass stor at jeg kunne kle på meg selv, og dette med kropp, mensen og bind var noe jeg ville finne ut av selv, ble hun veldig flau og sa hun tenkte ikke over at jeg ikke var lille-banet hennes lenger.

Nå var vi to av samme kjønn, men ville bare få frem at foreldre ikke alltid tenker over at barnet kanskje krever en større avstand i et visst punkt i utviklingen.

Skrevet
Jeg er enig med de som mener at faren din bare ikke tenkte over at du ikke var ei lita jente lenger. Tatt i betraktning at dere hadde et godt forhold både før og etter episoden og at det ikke skjedde noe mer.

Selv hadde jeg en mor som så nedi bukselinninga mi for å sjekke om jeg hadde tatt på meg stilongs om vinteren langt oppe i ungdomsskolealder, og da jeg sa at jeg hadde fått min første mensen ville hun være med på badet og lære meg å sette bindet riktig i trusa, og bablet om å hjelpe meg med den første tampongen. Da jeg sa i fra at jeg følte meg såpass stor at jeg kunne kle på meg selv, og dette med kropp, mensen og bind var noe jeg ville finne ut av selv, ble hun veldig flau og sa hun tenkte ikke over at jeg ikke var lille-banet hennes lenger.

Nå var vi to av samme kjønn, men ville bare få frem at foreldre ikke alltid tenker over at barnet kanskje krever en større avstand i et visst punkt i utviklingen.

Er foreldre virkelig så forskjellige?

Nå er jeg mor til gutter - men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri i livet hadde foreslått å dusje sammen med dem når de ble så store. Forstår ikke at noen ikke ser at ungene deres vokser til og bør ha krav på litt privatliv på badet.

En dusj trenger ikke ta mer enn 30 sekunder hvis man har dårlig tid - så at dette skulle være så veldig tidsbesparende har jeg ikke tro på. Har man så dårlig tid så dropper man heller dusjen og skvetter litt vann på seg i stedet.

Skrevet

jeg bader, dusjer og er i badet når min 9 åring gutt er på badet. Vi bader forsatt sammen når han vil. Ser ikke noe forferdlig med det. Vi har et sunt forhold til kropp og nakenhet. Samme hadde jeg hjemme. Om man går fra badet til rommet sitt naken.who cares :)

Tror jeg var rundt 15 år da jeg synes at det å være på badet alene var på tide. Men jeg har aldri hatt noen problemer å se min far naken, selv i voksen alder. Synes det er fasinerende og se hvordan kroppen har endret seg. men så er jeg jo kunstner, så maler nakene mennesker ofte ;)

Skrevet (endret)
Er foreldre virkelig så forskjellige?

Selvfølgelig kan foreldre være like forskjellige som alle andre folk!

Endret av Helen
Gjest Gjest_Fliss_*
Skrevet (endret)
Selvfølgelig kan foreldre være like forskjellige som alle andre folk!

Jeg mener at alle foreldre bør respektere at barna vokser til. Når en jente er 13 år så er hun tenåring .. hvor mange tenåringer ønsker å dusje sammen med faren sin?

Har selv oppfostret to sønner og alltid hatt et naturlig forhold til dem når det gjelder nakenhet .. Men det er allikevel mange år siden jeg sluttet å prakke på dem min nakenhet .. det har litt med respekt å gjøre.

Så jeg klarer ikke forstå at det finnes foreldre til tenåringer som i det hele tatt kommer med et sånn forslag - det kunne ikke ramlet meg inn. Når en far tvinger sin 13-årige datter til å dusje sammen med seg - da begår han et overgrep - og jeg synes det er temmelig grovt.

Endret av Helen
Gjest Sandbekken
Skrevet (endret)
Så lenge dette føles ubehagelig for deg, var det et overgrep som ikke kan forsvares uansett om han ikke mente noe galt med det. Slike hendelser bør politianmeldes og rettsforfølges!

Det samme gjelder episodene der fedre som skal hente sine døtre har kommet inn i garderoben til jentene. Så lenge jentene føler det ubehagelig, er dette overgrep som bør gi fengselsstraff og noen hundretusener i oppreisning til ofrene, selv om ikke fedrene mente noe galt med det!

Det er på tide at menns utallige overgrep mot kvinner, unge som eldre, får konsekvenser for overgriperne, selv om det i disse tilfellene var uaktsomme overgrep.

Må bare svare på dette..

Slike saker er nesten umulige å bevise, det finnes UTROLIG mange slike, og grovere saker som blir hennlagt. Jeg tror ikke ts hadde vunnet noen sak om hu hadde annmeldt saken til politiet, heller ikke de jentene i garderoben..

Sorry, men dette er bare sannheten. Skal man ha et bevis som er godt nok må man nærmest filme overgrepet og slenge tapen på disken til politiet, først da kan det skje ting.. så vanskelig er norges rettssystem.

Men når sant skal sies så er det jo en grov dom, og hvis noen blir dømt feil er jo dette katastrofalt for vedkommende..

Endret av Sandbekken
Skrevet

Til gjesten som mente menn som ved en feiltagelse går inn i jentegarderoben burde straffes:

Hva med når man har med baby/barn i svømmehall da? Barn opp til tre-fire årsalderen, jenter i guttegarderoben og gutter i jentegarderoben? Burde det også være ulovlig?

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...