Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #1 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg drømmer om å bli daglig leder i en middels stor kjede. Dersom jeg får et bein innenfor og begynner som medarbeider-og samtidig gjør en innsatsfull og god jobb. Hvor lang tid kan det ta før man blir tibudt en høyere stilling? Eventuelt til man er såpass "kvalifisert" at man selv kan søke lendende stillinger? Skjønner at dette er veldig individuelt, men gøy å høre andres erfaringer Hvordan fikk du lederstillingen, og hvor lang tid tok det? Takker for svar!
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #2 Skrevet 29. oktober 2008 Jeg drømmer om å bli daglig leder i en middels stor kjede. Dersom jeg får et bein innenfor og begynner som medarbeider-og samtidig gjør en innsatsfull og god jobb. Hvor lang tid kan det ta før man blir tibudt en høyere stilling? Eventuelt til man er såpass "kvalifisert" at man selv kan søke lendende stillinger? Skjønner at dette er veldig individuelt, men gøy å høre andres erfaringer Hvordan fikk du lederstillingen, og hvor lang tid tok det? Takker for svar! Det kommer an på om du har penger. Men du må nok regne med å jobbe noen år. Kjenner en som jobbet på Kiwi i en 4-5 år før han fikk tilbud.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #3 Skrevet 29. oktober 2008 Må man ha mange penger for å få en høyere stilling???? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2008 #4 Skrevet 29. oktober 2008 Det kommer an på om du har penger. Men du må nok regne med å jobbe noen år. Kjenner en som jobbet på Kiwi i en 4-5 år før han fikk tilbud. og jeg kjenner en som jobbet mindre enn et halvt år da han fikk tilbud.
Kara W Skrevet 29. oktober 2008 #5 Skrevet 29. oktober 2008 Det kommer nok mye ann på størrelsen på butikken. I en stor butikk er det mange medarbeidere, og du er kanskje ikke så synelig for de som tar avgjørelsen om slikt. I en liten butikk er du mye mer synelig, men de bytter kanskje ikke daglig leder så ofte. Jeg hadde jobbet i en liten butikk i to måneder da jeg fikk beskjed om at jeg nok til å bli daglig leder en dag (var jo ikke et tilbud, men fikk inntrykk av at det var snakk om iløpet av 6-12 måneder). Det var forøvrig min andre jobb, så hadde et halvt års erfaring fra en annen butikk. Noen kjeder har også som policy at man ikke blir daglig leder i den butikken man selv har jobbet. Mange takkler ikke det å gå fra å være likestilte venner til at den ene skal "sjefe over" den andre. Hvis jeg ville bli daglig leder hadde jeg sørget å få mest mulig ansvar i den stillingen du har nå. Spør gjerne om du kan få ansvar over en liten avdeling eller en produktgruppe, selv om det er uformelt. Du kan skrive det på CVen selv om det ikke sto i arbeidsbeskrivelsen. Prøv også å få med deg mest mulig om hvordan butikken drives. Følge med på lageret hvordan varer logges, lær om hvordan varer blir plasert i butikken. Spør hver gang det er noe du lurer på eller ikke skjønner, selv om det ikke er direkte relatert til stillingen din. Når du føler at du har fått det ansvaret og kunnskapen du kan fra din nåværende stilling, kan du begynne å søke i andre butikker. Dersom det er kjede de jobber for, hadde jeg sagt ifra til sjefen min at jeg var interisert i en ansvarstilling, og bedt ham tenke på deg, dersom noe kom opp i en av de andre butikkene. Si også ifra om hvor mye du evt. er villig til å flytte på deg.
HellCat Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg ble daglig leder uten noen som helst tidligere ledererfaring eller erfaring fra kjeden.. Men så var dette snakk om en butikk som ikke var åpnet ennå, så jeg vet ikke hvor relevant det er for temaet egentlig.
BrunetteBarbie Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 Unnskyld at jeg sporer litt av, men har ingen her blitt pålagt å ta f.eks "daglig lederkurs"? Trodde dette var noe man måtte, men kanskje dette er hvis man lønnes via vikarbyråer eller NAV?
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2008 #8 Skrevet 30. oktober 2008 Unnskyld at jeg sporer litt av, men har ingen her blitt pålagt å ta f.eks "daglig lederkurs"? Trodde dette var noe man måtte, men kanskje dette er hvis man lønnes via vikarbyråer eller NAV? Hvorfor skulle man måtte ta dette? Og hva er det for noe egentlig?
BrunetteBarbie Skrevet 2. november 2008 #9 Skrevet 2. november 2008 (endret) Hvorfor skulle man måtte ta dette? Og hva er det for noe egentlig? Noe jeg kom over på NAV sine hjemmesider for en tid siden, men de mente sikkert at bedrifter som tar inn folk fra NAV må ha et slik daglig leder kurs? Ellers har jeg kanskje lest heeelt feil, hehe Grunnen var fordi det ville gi bedre arbeidsforhold og blablabla alt det NAV babler om til tider. Vet du noe om dette? Endret 2. november 2008 av BrunetteBarbie
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 2. november 2008 #10 Skrevet 2. november 2008 Unnskyld at jeg sporer litt av, men har ingen her blitt pålagt å ta f.eks "daglig lederkurs"? Trodde dette var noe man måtte, men kanskje dette er hvis man lønnes via vikarbyråer eller NAV? Er ingen lov som sier at man må ta "daglig leder kurs". Å være daglig leder kan jo være så mangt, i noen tilfeller vil daglig leder si å ha hele og fulle ansvar for bedriften samt ett økonomisk ansvar men i andre tilfeller er det mer en tittel at man har daglig ansvar uten og være personlig ansvarlig. Å tilby daglig leder kurs vil jeg tro er opptil den enkelte bedrift og helt sikkert ganske vanlig i kjeder som vil kurse sine ansatte og spes. de som ikke har jobbet som daglig leder tidligere. Jeg har tidligere lest at du er daglig leder og av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva slags type bedrift du er daglig leder for? Har lest noen av svarene du har skrevet i tidligere tråder og syns noe av det du skriver ikke samsvarer med profilen du kanskje ønsker å ha.
BrunetteBarbie Skrevet 2. november 2008 #11 Skrevet 2. november 2008 (endret) Er ingen lov som sier at man må ta "daglig leder kurs". Å være daglig leder kan jo være så mangt, i noen tilfeller vil daglig leder si å ha hele og fulle ansvar for bedriften samt ett økonomisk ansvar men i andre tilfeller er det mer en tittel at man har daglig ansvar uten og være personlig ansvarlig. Å tilby daglig leder kurs vil jeg tro er opptil den enkelte bedrift og helt sikkert ganske vanlig i kjeder som vil kurse sine ansatte og spes. de som ikke har jobbet som daglig leder tidligere. Jeg har tidligere lest at du er daglig leder og av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva slags type bedrift du er daglig leder for? Har lest noen av svarene du har skrevet i tidligere tråder og syns noe av det du skriver ikke samsvarer med profilen du kanskje ønsker å ha. Jeg ønsker ikke å oppgi hva jeg driver med. Hvorfor lurer du? Sikkert derfor noe ikke er i "samsvar" (hvis nå det er tilfellet, men syns selve temaet jeg blir en avsporing?) med min såkalte ønskelige (hæ?) profil, hehe. Jeg er daglig leder blandet annet jeg, men det finnes flere typer daglig leder-stillinger, så hvis du føler jeg forvirret forstår jeg deg godt. Du har heldigvis ikke fått et samsvar med min ordentlige profil i allefall. Det er sikkert, men nok om det, eller? Takk for svar forresten! Endret 2. november 2008 av BrunetteBarbie
Gjest strykebrett Skrevet 2. november 2008 #12 Skrevet 2. november 2008 Det er et kurs som heter HMS-kurs for ledere som er pålagt å ta (arb. miljøloven 3-5 tror jrg) for alle arbeidsgivere. Det vil si at alle som har personalansvar må ha dette kurset, det er i alle fall slik jeg har oppfattet det. Kanskje det er dette kurset dere tenker på? Jeg ble daglig leder ettter et halvt år på min forrige arbeidsplass. kan jo ha litt med flaks å gjøre og da, at det var noen som slutta like etter jeg kom..
BrunetteBarbie Skrevet 3. november 2008 #13 Skrevet 3. november 2008 Det er et kurs som heter HMS-kurs for ledere som er pålagt å ta (arb. miljøloven 3-5 tror jrg) for alle arbeidsgivere. Det vil si at alle som har personalansvar må ha dette kurset, det er i alle fall slik jeg har oppfattet det. Kanskje det er dette kurset dere tenker på? Jeg ble daglig leder ettter et halvt år på min forrige arbeidsplass. kan jo ha litt med flaks å gjøre og da, at det var noen som slutta like etter jeg kom.. Aha, men veldig få gjør dette får jeg inntrykk av? Tar dette hms-kurset altså? Visste ikke om loven selv, før jeg dulta borti den.
Gjest Skrevet 3. november 2008 #14 Skrevet 3. november 2008 Jeg hadde jobbet i butikken i litt over et år. Sjefen i butikken sluttet og jeg søkte på stillingen.
Gjest strykebrett Skrevet 4. november 2008 #15 Skrevet 4. november 2008 Aha, men veldig få gjør dette får jeg inntrykk av? Tar dette hms-kurset altså? Visste ikke om loven selv, før jeg dulta borti den. det er ganske nytt har jeg intrykk av, men arbeidstilsynet har varsla nå nettopp at de kommer til å begynne å kontrollere dette når de er på arbeidsplassene. Som sagt er jeg ikke helt sikker på om dette gjelder alle ledere eller bare den som er "storsjef" i bedriften, men jeg har i alle fall fått inntrykk av at alle som har personalintrykk har det. Det var imidlertid en som prøvde å selge slike kurs til min bedrift som sa dette så det er ikke helt sikkert at det stemmer, hehe
BrunetteBarbie Skrevet 4. november 2008 #16 Skrevet 4. november 2008 det er ganske nytt har jeg intrykk av, men arbeidstilsynet har varsla nå nettopp at de kommer til å begynne å kontrollere dette når de er på arbeidsplassene. Som sagt er jeg ikke helt sikker på om dette gjelder alle ledere eller bare den som er "storsjef" i bedriften, men jeg har i alle fall fått inntrykk av at alle som har personalintrykk har det. Det var imidlertid en som prøvde å selge slike kurs til min bedrift som sa dette så det er ikke helt sikkert at det stemmer, hehe Takk for info strykebrett (haha, fantastisk nick egentlig).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå