Gå til innhold

Knivstukket i Oslo sentrum


Gjest post_gjest

Anbefalte innlegg

Uansett hva som er sannheten i akkurat denne saken, så burde utlendinger som begår lovbrudd i Norge bli sendt hjem, enten det er Sverige eller Somalia. Jeg mener også at utlendinger alt for lett får norskt statborgerskap, men det er en annen debatt.

Det gjør de da vitterlig også - unntatt i de tilfellene hvor de risikerer dødsstraff, tortur etc.

Det har noe med de prinsippene vi her i Norge har valgt å leve etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_hei_*

Oslo ligger i toppen sammen med øst og vest finmark på voldskriminalitetsstatestikken når man ser det pr 1000 innbygger pr politidistrikt. Den enkle konkluksjonen da er at der det er mye innvandrere og samer begynner folk å slå hverandre i hode. Burde vi ikke bare kvitte oss med begge deler, de er jo bare trygdesnyltere uansett. Eller bude vi samlet alle voldelige samer og innvandrere for eksempel i vestfinmark, slik de kunne sloss med hverandre og latt oss andre vært i fred?

:eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre personer knivstukket og det først som slår meg når jeg går inn på Aftenposten å leser om det er kommentaren fra politiet "– Vi har pågrepet en 36 år gammel somalier som er godt kjent av politiet fra før i forbindelse med vold, narkotika og bråk. Han er mistenkt for å ha stukket etter flere personer i Brugata med kniv, sier operasjonsleder Kjell Hjulstad i Oslo politidistrikt til NTB."

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2739102.ece

Begynner gode gamle Oslo å bli en utrygg by på grunn av all invandringen og kriminaliteten blandt invanderne. Eller er det bare media som skap et feil bilde av virkeligheten ved å alltid utheve at det er invandrere (når det er tilfelle at det er en gjerningsmann med invandrerbakgrunn)?

Samme dag ble en vennegjeng brutalt overfalt i en park i Bergen med øks og kniv, da av en god gammaldags nordmann. Er nok bare tilfeldig at det var en innvandrer med psykiske problemer denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så ille med innvandring er det jo veldig rart at FrP-velgere i Oslo har et langt mer positivt syn på innvandrere enn FrP-velgere ellers i landet, tatt i betraktning at Oslo har tatt i mot veldig mange innvandrere. Faktisk er det litt flere som syns innvandring er mest postitivt enn de som syns det er mest negativt blant Oslos FrP-velgere. Det kan vel umulig bety at de fleste innvandrere skikker seg bra, og at FrP-velger i Oslo kjenner noen innvandrere selv og vet at de er folk de også?

De fleste har ikke noe problem med selve innvandringen, og de innser også som regel at Norge trenger innvandring. Det mange har problemer med er dagens innvandringspolitikk. Den er den de vil endre. Det er svært få som vil stenge Norges grenser til all innvandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har ikke noe problem med selve innvandringen, og de innser også som regel at Norge trenger innvandring. Det mange har problemer med er dagens innvandringspolitikk. Den er den de vil endre. Det er svært få som vil stenge Norges grenser til all innvandring.

Men i dette tilfellet så er det vel mer et spm om kriminalpolitikk, ruspolitikk og ikke minst psykiatri. Dette var en kriminell, rusbelastet og mentalt ustabil mann som gikk amok med en svær kniv.

Jeg syns ikke denne saken peker seg ut som et naturlig eksempel på et innvandringsproblem per se. Dette handler om galskap og rus, og med en passende dose av diverse stoffer over tid, så vil nok nesten hvem som helst kunne gå amok på den samme måten. Blandingen hyppere, alkohol og speed skal visst være en vanlig utløsende faktor i sånne tilfeller. Det kreves ikke engang noen forutgående traumatisering for å få noiaen, angsten og aggresjonen fram i en sånn grad at folk kommer til skade bare fordi de er på feil sted til feil tid.

Den eneste måten å gjøre dette til et innvandringsspm, er å konstatere at dersom vi ikke hadde tatt mot innvandrere, så hadde ikke mannen vært er i utgangspkt. Og det er jo sant nok. Og hvis vi hadde hatt en mer liberal abortpolitikk, så ville kanskje ikke den norske knivdesperadoen i Bergen heller vært her. Så kanskje fødselstallene må ytterligere ned. Det er åpenbart at folk er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i dette tilfellet så er det vel mer et spm om kriminalpolitikk, ruspolitikk og ikke minst psykiatri. Dette var en kriminell, rusbelastet og mentalt ustabil mann som gikk amok med en svær kniv.

Jeg syns ikke denne saken peker seg ut som et naturlig eksempel på et innvandringsproblem per se. Dette handler om galskap og rus, og med en passende dose av diverse stoffer over tid, så vil nok nesten hvem som helst kunne gå amok på den samme måten. Blandingen hyppere, alkohol og speed skal visst være en vanlig utløsende faktor i sånne tilfeller. Det kreves ikke engang noen forutgående traumatisering for å få noiaen, angsten og aggresjonen fram i en sånn grad at folk kommer til skade bare fordi de er på feil sted til feil tid.

Den eneste måten å gjøre dette til et innvandringsspm, er å konstatere at dersom vi ikke hadde tatt mot innvandrere, så hadde ikke mannen vært er i utgangspkt. Og det er jo sant nok. Og hvis vi hadde hatt en mer liberal abortpolitikk, så ville kanskje ikke den norske knivdesperadoen i Bergen heller vært her. Så kanskje fødselstallene må ytterligere ned. Det er åpenbart at folk er et problem.

Nei akkurat denne saken handlet ikke om invandring som sådan. Jeg er helt enig i at her er det kriminalpolitikken, ruspolitikken og psykiatrien som sviktet. Det jeg skrev var en liten avsporing i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere hyler ut med det samme noen kaller dere rasistiske. (noen her)

Men med det samme en somalier har psykiske problemer gauler noen av dere her selv! Se dere selv i speilet !

"Med det samme en nordmann dreper en svart er det rasisme"

Men det er tudlig at det nok er omvendt og i noens øyne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jonna_*
Tre personer knivstukket og det først som slår meg når jeg går inn på Aftenposten å leser om det er kommentaren fra politiet "– Vi har pågrepet en 36 år gammel somalier som er godt kjent av politiet fra før i forbindelse med vold, narkotika og bråk. Han er mistenkt for å ha stukket etter flere personer i Brugata med kniv, sier operasjonsleder Kjell Hjulstad i Oslo politidistrikt til NTB."

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2739102.ece

Begynner gode gamle Oslo å bli en utrygg by på grunn av all invandringen og kriminaliteten blandt invanderne. Eller er det bare media som skap et feil bilde av virkeligheten ved å alltid utheve at det er invandrere (når det er tilfelle at det er en gjerningsmann med invandrerbakgrunn)?

De skaper et helt fei og rasistisk bilde av virkeligheten. Oslo er en av verdens tryggeste byer og kriminaliteten er ikke høyere blant innvandrere enn andre.

Det er faktisk helt uinteressant å skrive at denne personen var fra Somalia.

Forøvrig så var han ikke kriminell. Han er syk. Derfor ble han fraktet til psykiatrisk og ikke til fengsel.

Jeg blir så lei av sånne rasister som deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skaper et helt fei og rasistisk bilde av virkeligheten. Oslo er en av verdens tryggeste byer og kriminaliteten er ikke høyere blant innvandrere enn andre.

Er dette virkelig sant? Jeg er ganske sikker på at det er en større prosentandel av innvandrere som begår kriminelle handlinger enn nordmenn. Altså i forhold til hvor mange det er i hver gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette virkelig sant? Jeg er ganske sikker på at det er en større prosentandel av innvandrere som begår kriminelle handlinger enn nordmenn. Altså i forhold til hvor mange det er i hver gruppe.

Det er helt riktig at ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert når det gjelder enkelte forbrytelser, men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flaut for herr Vinje i artikkelen om knivdesperadoen at han kritiserer politiet kraftig for ikke å ha kommet til unnsetning før etter et kvarter, når politiloggen viser at det tok fem minutter:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/29/551965.html

:fnise:

"- Det kan komme av at for mange føles det som om tiden går saktere når de er i krisesituasjoner, forteller Grøndal."

Det kan føles som en evighet når man venter på politi, ambulanse eller politi. Jeg har selv vært i en slik situasjon, så jeg forstår godt at disse vitnene feilberegnet tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor må det her skje før mannen blir låst inne på Dikemark? Trikkedrapsmannen ble sluppet løs av psykiatrien like før han begikk ugjerningen, denne mannen var kjent for politiet som kriminell og psykisk syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky
De skaper et helt fei og rasistisk bilde av virkeligheten. Oslo er en av verdens tryggeste byer og kriminaliteten er ikke høyere blant innvandrere enn andre.

Det er faktisk helt uinteressant å skrive at denne personen var fra Somalia.

Forøvrig så var han ikke kriminell. Han er syk. Derfor ble han fraktet til psykiatrisk og ikke til fengsel.

Jeg blir så lei av sånne rasister som deg!

Og jeg er drittlei naive folk som deg! Kan dere ikke snart få opp øynene for realiteten?? Kriminaliteten i Oslo ER høyere blandt innvandrere, så det så! Oslo er heller ikke en av verdens tryggeste byer, det var det, før alle innvandrerne kom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke igjen i denne tråden. Har bodd midt i Oslo sentrum i mange år, og jeg er overhodet ikke engstelig. Syklet forbi Brugata fem minutter før dette skjedde i går, og jeg er fortsatt ikke redd. Det er sjelden slike ting skjer, og det er veldig uflaks om man rammes av dette. Slike ting skjer, særlig i store byer, det er mange mennesker som bor tett, og noen klikker dessverre i blant.

Jeg synes også det er unødvendig å gjøre dette til en innvandringsdebatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Jonna_*
Og jeg er drittlei naive folk som deg! Kan dere ikke snart få opp øynene for realiteten?? Kriminaliteten i Oslo ER høyere blandt innvandrere, så det så! Oslo er heller ikke en av verdens tryggeste byer, det var det, før alle innvandrerne kom!

Tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å skrike så fælt om dette.

Det har vært et ønsket, langsiktig politisk mål å gjøre Norge til et flerkulturelt samfunn de siste 40 år. Det har vært bred enighet om dette i befolkningen.

At det blir litt problemer i samfunnet som følge av økt innvandring fra den 3dje verden, bl.a ,mer kriminalitet, kan umulig komme som noen overraskelse.

Det pussige er vel at det ikke er mye mer kriminalitet.

Løsningen er å flytte ut av oslo og ut på landet, hvis man føler seg utrygg. Barnefamilier bør uansett flytte på landet, da unger ikke bør vokse opp midt i en storby.

Det er uansett patetisk å sitte og skrive lange innlegg på diverse nettsteder om denne forferdelig innvandringen. Løpet er kjørt for lenge siden, så tilpass dere virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk er det tryggere å ferdes i Oslo sentrum enn å være hjemme. Mesteparten av volden i Oslo skjer i hjemmene, mellom familiemedlemmer eller mennesker i personlige relasjoner.

Oslo er også veldig høyt opp på statestikken over voldskriminalitet pr 1000 innbygger, så dere som mener at Oslo er verdens tryggeste by å bo i regner kanskje ikke de andre norske byene for byer.

Og til dere som mener på at trådstarteren her var rasist, så synes jeg dere burde lese startinnlegget igjen. Han/hun spør om dere tror det er media som gir et inntrykk av at Oslo har et innvandrer kriminalitet problem eller om det er et reelt problem.

Jeg har ikke svaret men det kommer nok av at jeg ikke liker østlandet generelt og dermed holder meg vekk så sant ikke kjæreste eller jobb krever at jeg drar dertil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk sett og hørt om flere fra småbyene som er rammet av blindvold, enn når jeg bodde i Oslo.

Jeg har bodd i 3 andre store byer i Norge, og da var det mye tull. Følte meg tryggere i Oslo.

Ganske rart egentlig.

Endret av Hanna panna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...