Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen har et par kilo ekstra, noen har noen kilo for lite, noen kalles for normal og noen ser godt ut. Hva menes med de forskjellige begrepene? Er det forskjel på å være slank og på å være tynn? Hvor tynn er du?

Dette er bare noe jeg har tenkt over flere ganger og lurer på hva andre tenker. Hva er en normal vekt? Og når er man tynn? Syns det er veldig mange tynne jenter og damer rundt om kring og begynner å lure på om det er jeg som har blitt større eller om andre blir mindre og mindre.

Ikke noe å henge seg veldig opp i, men jeg er nysgjerrig :) Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen har et par kilo ekstra, noen har noen kilo for lite, noen kalles for normal og noen ser godt ut. Hva menes med de forskjellige begrepene? Er det forskjel på å være slank og på å være tynn? Hvor tynn er du?

Dette er bare noe jeg har tenkt over flere ganger og lurer på hva andre tenker. Hva er en normal vekt? Og når er man tynn? Syns det er veldig mange tynne jenter og damer rundt om kring og begynner å lure på om det er jeg som har blitt større eller om andre blir mindre og mindre.

Ikke noe å henge seg veldig opp i, men jeg er nysgjerrig :) Hva mener dere?

Det er vel ikke noe fasit svar på hva det er å være tynn eller ikke ettersom de fleste har forskjellige oppfatninger på det punktet. Forskjellen på slank og tynn tolker jeg som at tynn er mer "lite fett på kroppen" mens slank kan man være selv om man har litt former. Men det er min mening.

Under/normal/overvekt skal man kunne finne ut med BMI men personlig syns jeg ikke man skal stole helt på det heller ettersom det kan være muskler, bred beinbygning etc som kan være grunnen til de ekstra kiloene. Jeg er 171 og veier 54, ifølge min BMI er jeg undrvektig men speilet og kommentarer fra andre tyder på at jeg er passe slank til min kropp (har brede hofter og små pupper) :) Om du ikke ser forskjell på vektskåla di har du nok ikke gått opp i vekt, kanskje bare blitt mer fiksert? ;)

Nå er det ikke til å stikke under en stol at slakehysteriet råder så skal ikke se bort ifra at noen daler ned i vekt i tide og utide også!

Gjest Ylva Virvla
Skrevet
Hvor tynn er du?

Jeg er 165,5 cm og 57,5 kg. Er helt klart slank, men ikke tynn.

Jeg tenker at en "tynn" person veier mindre enn en "slank".

Skrevet

Jeg ser på meg selv som slank da jeg er 170 - 55 kg. Tidligere regnet jeg meg selv for å være tynn 170- 50 kg. Heldigvis har jeg lagt på meg 5 kg i løpet av et halvt år og jeg som trodde jeg aldri kunne legge på meg, YAY!

Skrevet
Jeg er 171 og veier 54, ifølge min BMI er jeg undrvektig men speilet og kommentarer fra andre tyder på at jeg er passe slank til min kropp (har brede hofter og små pupper) :)

Jeg ser på meg selv som slank da jeg er 170 - 55 kg. Tidligere regnet jeg meg selv for å være tynn 170- 50 kg. Heldigvis har jeg lagt på meg 5 kg i løpet av et halvt år og jeg som trodde jeg aldri kunne legge på meg, YAY!

Wææ..jeg er 156 cm og 50 kg, men jeg har fått beskjed av 2 leger om at jeg må legge på meg 5 kg fordi jeg er for tynn medisinsk sett. Da må vel dere som er 20 cm lengre enn meg og veier det omtrent d samme være tynnere enn slank vel?? Jeg ville tippet utrolig tynn jeg da men...

Skrevet

Jeg er 1.75 m og ligger og veier 58-59 kg. Pleide å veie rundt 65, har gått ned mye pga amming. Så på meg selv som slank før, nå som slank på grensa til tynn. Har kraftig beinbygning, og kan se div bein komme frem i dagen... Men med klær på ser jeg ganske normal ut :)

Skrevet

Jeg vil si at alle dere som har svart er tynn jeg da! men det er vel vanskelig å si uten å ha sett dere.

Skrevet

For meg er tynne folk undervektige uten noe særlig former. Jeg tenker at slank er en ganske stor kategori, som omfatter alle som ikke er lubne. Og så sier ikke vekt alt. Hos to personer som veier det samme, kan den ene ha veldig kvinnelige former med ordentlig rumpe og pupper, mens den andre kan være flatere, men med stor mage. I mitt hode kan jeg da tenke at den første er slank, mens den andre kan oppfattes som litt lubben.

Men det er tydelig at folk bruker begreper forskjellig. Men jeg merker at jeg assosierer ordet tynn med noe negativt, og noe man bruker om en person som trenger å legge på seg. Jeg har en venninne som snakker om normalt slanke folk som tynne (kanskje på grunn av dialekt?), og jeg tok det ikke som et kompliment da hun sa at jeg var så tynn. Jeg tenkte da at hun mente at jeg så usunn ut, og jeg ble faktisk litt fornærma, siden jeg forbinder vektnedgang med noe negativt fordi jeg har en tendens til å miste noen kilo når jeg stresser, og det trives jeg ikke med. Men jeg er ikke undervektig, og jeg foretrekker dermed å bli omtalt som slank.

Skrevet

Jeg synes at mange ser på seg selv om "slanke", selv om de gjerne er normalvektige. Slank = tynn i mine øyne, og for tynn/undervektig er en annen katogori.

Skrevet

Jeg blir kalt tynn og det irriterer meg litt for jeg er da ikke radmager.

Syns ordet tynn har en negativ klang, slank høres mye bedre ut.

Skrevet

Det er kanskje vanskelig å gi svar, men ut fra det dere sier så er jeg vel slank, men ikke tynn. Noen tips for å få bort det lille ekstra på magen? Og en annen ting, jeg er avhengig av sjokolade. Jeg spiser det hver kveld og jeg klarer ikke slutte. Jeg syns det er vanskeligere å slutte med skjokoladen enn røyken, så vanskelig er det. Jeg blir bare så inmari fysen på kvelden. Og det irriterer meg etter jeg har spist opp skjokoladen. ahhhh!!!! Noen som sliter med det samme?

Skrevet
Det er kanskje vanskelig å gi svar, men ut fra det dere sier så er jeg vel slank, men ikke tynn. Noen tips for å få bort det lille ekstra på magen? Og en annen ting, jeg er avhengig av sjokolade. Jeg spiser det hver kveld og jeg klarer ikke slutte. Jeg syns det er vanskeligere å slutte med skjokoladen enn røyken, så vanskelig er det. Jeg blir bare så inmari fysen på kvelden. Og det irriterer meg etter jeg har spist opp skjokoladen. ahhhh!!!! Noen som sliter med det samme?

Få i deg mer protein, så dempes søtsuget og lyst på sjokolade betraktelig:)

Skrevet (endret)
Jeg føler meg slank. Tynn føler jeg er "pipestilk".

http://i474.photobucket.com/albums/rr109/J...DSCN0311red.jpg

Jepp, du er slank og fin, synes jeg

Enig med deg, tynn er pipestilk. Jeg ser for meg en omtrent mager person uten former.

Jeg er 171 høy og ca 75 kilo. Bruker str 38 i bukser og skjørt uten stretch, 40-42 oventil. Har store pupper, og er bred over ryggen.

Nå har jeg trent mye styrke, så jeg har en nokså muskuløs kropp, og det gjør vel endel av vekta, i tillegg til tung beinbygning.

Ser også slank ut, og har ikke så mye fett på kroppen.

Så forhold mellom vekt og høyde er høyst variabelt. Ser noen her er like høye som meg og 20 kilo lettere...dere må jo være mye spinklere bygd enn f.eks meg?

Endret av Bolledeig
Skrevet

Tynn er for meg ben med et stort mellomrom mellom når man står rett opp og ned, samt mange synlige ben (altså skjelett i denne sammenhengen :ler:) som f.eks. når man ser de mellom puppene og krageben.

Skrevet

Jeg ville kalt bildet normal.

Hvis man er slank tenker jeg at man ikke har ekstra fett noe sted. Dersom man er tynn er huden mer spent over bena.

Kan ikke skjønne hvorfor en på 156 er medisinsk tynn med en vekt på 50 :klø:

Men det kommer kanskje litt an på kroppsbygning og hva slags kropp man har hatt hele livet.

Jeg har alltid vært slank/tynn. Jeg ligger stabilt på 48kg med 167cm over bakken, med et mål på 85x60x85. I følge bmi er jeg undervektig, til gjengjeld har jeg veid det samme i alle år, og har aldri fått noe annet en komplimenter. Jeg slår alltid godt ut på blodprøver etc, og legen min er ikke bekymret. Ikke jeg heller.

Skrevet
Tynn er for meg ben med et stort mellomrom mellom når man står rett opp og ned, samt mange synlige ben (altså skjelett i denne sammenhengen :ler:) som f.eks. når man ser de mellom puppene og krageben.

Men så har folk ulike kroppsfasonger også. Noen er tynne enkelte steder på kroppen, men kraftigere andre steder. Jeg, som da er helt normalvektig, har f.eks. synlige ribbein der du beskriver. Jeg syns ikke det er spesielt pent, men det er lite jeg får gjort med det, og jeg er uansett ikke undervektig. Jeg har en venninne som jeg vil beskrive som undervektig, som tydeligvis har en annen beinbygning, siden man ikke ser slike bein. Altså blir det for meg helheten som er viktig når det gjelder kropp. Jenter som trener mye styrke, kan ha lite overflødig fett, selv om de veier mer enn mange andre. Mao. er ikke vekt heller alltid den beste indikatoren på overvekt/undervekt/normalvekt.

Skrevet

Jeg må bare si "godt å høre". Da er jeg normal vartfall :)

Skrevet (endret)

Jepp, dama på bildet er akkurat det jeg vil kalle "normal" :)

Flott med en definisjon :fnise:

Endret av imli
Skrevet

Tynn synes jeg er saann at man godt kunne lagt paa seg noen kilo for aa se finere ut. Slank er nedre skalaen av 'normal' vekt, gjerne med godt trente muskler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...