Gå til innhold

Å FÅ MEDISINER.

ellapille

Anbefalte innlegg

JEG HAR SELV VÆRT DER AT JEG TRENGTE MEDISINER. :roll:

MEN HVOR LETT ER DET Å FÅ DET MAN VIL HA?

ER LEGENE FOR SLAPPE? :oops:

ER DET BARE Å KLAGE SKIKKELIG OGSÅ FÅR MAN RESEPTER PÅ MINUTTET?

JEG TRENGTE MEDISINENE MINE,MEN SYNES SELV DET BLE FOR MYE SÅ JEG KUTTET UT 2 AV 3 SORTER.

JEG BLE JO HELT ELVIS. DET MÅ JO FINNES GRENSER,JEG HADDE JO OG HAR FORTSATT SMÅ BARN OG TA MEG AV. KAN DA IKKE GÅ RUNDT SOM EN ZOMBIE HELLER :kul:

29 ÅR VAR JEG DA JEG TRENGTE MEDISINER,OG DET VAR IKKE PROBLEMER I DET HELE TATT OG JEG FIKK MEDISINER SOM ER STERKT VANEDANNENDE.

SKAL VI TA LEGENE FOR GOR FISK? :o

TRO PÅ ALT DE SIER?

JEG MENER MAN BØR VÆRE KRITISKE TIL DET.

MYE TABLETTER OG DOP KOMMER UTENLANDS FRA,MEN MASSE KOMMER FRA SLØVE LEGER MED FOR LANGE VENTELISTER OG FOR MANGE PASIENTER.

SYNES IKKE DET ER FORSVARLIG EN PLASS. :evil:

JEG KLARER MEG FINT JEG ALTSÅ,FOR JEG VIL IKKE ENDE OPP MED MER PROBLEMER ENN DET JEG HAR,SÅ JEG ER STRENG MOT MEG SELV.

DET BLIR VEL SNART SÅNN AT VI MÅ FÅ LEGEN VÅR PÅ BLÅ RESEPT OGSÅ FOR Å VITE AT HAN/HUN ER SERIØS. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke meningen å ødelegge tråden din ellapille, men det ville vært mye behageligere å lese innlegget ditt om du skrev med små bokstaver...

Store bokstaver betyr (ivertfall for meg) å rope i et innlegg... Bare et tips for det du skriver er nesten alltid spennende :D

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å ødelegge tråden din ellapille, men det ville vært mye behageligere å lese innlegget ditt om du skrev med små bokstaver...

Store bokstaver betyr (ivertfall for meg) å rope i et innlegg... Bare et tips for det du skriver er nesten alltid spennende :D

Suz :wink:

ups,ja jeg skal huske det,min mening var ikke å rope,så jeg lærer litt hver dag. skal skjerpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på legen og diagnose.

Å få utskrevet medikament er vel ikke verdens vanskeligste ting, men jeg har opplevd litt forskjellig.

I og med at jeg nå er i en situasjon hvor jeg trenger daglige medisiner, så kan jeg vel ikke klage.

Men jeg passer på de såkalte vanedannende medikamentene.. For ett par mnd'er siden skiftet jeg fastlege. Min "gamle" lege skrev ut resepter i hytt og vær-

Jeg måtte f.eks minne han på at en av de mange smertestillende medikamentene jeg gikk på kunne gjøre store skader på levra og var vanedannende. Jeg ba SELV om å få bytte, evt slippe, disse.

Med han var det bare å ringe ned å si hva man skulle ha.

Min nye lege er mer oppmerksom..

Uansett så tror jeg ikke det kommer an på hvor SERIØS legen er. De vet som regel best hva som fungerer. Men det er bra å være kritiske.

Å ta legene for god fisk som du skriver, er vel å ta litt i. Om ikke man kan stole på sin egen lege, hvem skal man da gå til når man blir syk?

De er der for å hjelpe deg. Å om du mener du får for sterke medisiner, så er de skrevet ut på grunnlag av hvilke opplysninger legen får.

Det er bare for deg å ikke ta disse tabelettene om du mener du bli helt zombie av de.

Om du mener du ikke trenger medisin, så si nei. Kast de.. Legen tvinger deg ikke til å ta de.

Jeg går på mange forskjellige typer medisin, å jeg syntes selv at jeg får vel mange. Derfor er jeg forsiktig. Tar ikke alle hver dag, passer meg for å ta for mye, og lar være om smertene er til å leve med. Alternativet mitt er å leve i et smertehelvete. Å det har jeg gjort for lenge.

De tabelettene som gjør meg mest sløv, tar jeg om kvelden.. Slik at jeg kan fungere på dagtid.

Jeg forstår ikke hva du mener med utsagnet " å tro på alt de sier"-

Ja, du kan være kritisk, men legen skriver ikke ut medisiner til deg for å være slem med deg, eller for å belaste deg med mer problemer. Om du ikke er fornøyd med legen din, så skift. Finn deg en som du stoler på, og som har samme syn som deg.

Om du trenger medisiner, så får du medisiner.. Å de medisinene du får, blir skrevet ut på grunnlag av hva DU forteller legen, og hva diverse prøver viser.

Noen leger er slappe med å skrive ut resepter, men sånn er det overalt. I alle yrkesgrupper finnes arbeidere som er bedre enn andre.

Hva du putter inn i din munn, bestemmes av deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest salma

Det er nok en ide å finne fram informasjon om medisinene selv også. Leger er jo, som alle oss andre, bare mennesker.

Men de er tross alt utdannet innen medisin, og jeg ville nok ikke kuttet ut en medisintype jeg hadde fått foreskrevet uten å konsultere en (annen?)lege først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk nesten sjokk da jeg var hos legen fordi jeg var/er utbrent.

Plutselig satt jeg der med antidepresiva og soverpiller. Da hadde jeg sagt at jeg hadde søvnproblemer, så sovepillene var greit nok.. fordi jeg visste at søvn var veldig viktig akkurat da.

Men jeg sa ingenting om at jeg var deprimert. Jeg sa til og med at jeg IKKE var deprimert. Pillene skulle jeg ha uansett. Men jeg har ikke tatt dem. Har lest mye om dette medikamentet og det er MANGE bivirkninger.

Synes kanskje at det er litt for lett...

Men det kommer an på øyet som ser.

Det er som med mange andre ting, vanskeligere for den som virkelig trenger det, ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg fikk nesten sjokk da jeg var hos legen fordi jeg var/er utbrent.

Plutselig satt jeg der med antidepresiva og soverpiller.

Antidepressiva er også beroligende slik at du skal klare å slappe av, så den fungerer ikke "bare" for deprimerte.

Prøv de en stund og du skal se at du blir både uthvilt og føler deg bedre.

Men husk at det er vanedannende, så det annbefales ikke å bruke disse over lengre perioder.

Over til Ellapille`s spørsmål så må en først tenke på at det er pasientens største ansvar ovenfor pillebruk.

Det er pasienten som kommer til legen og forteller om sine problemer og legen gir ofte medisiner ut i fra hva du sier.

Mange har sterke plager å må gå på medisiner lenge, mens andre har behov for kortere perioder. Her er det viktig for pasienten å følge med litt selv også. Legen kan ikke følge med alle pasientene hver dag, det er det pasienten selv som må gjøre.

Hvis pasienten ønsker flere tabletter, p.g.a. den sykehistorien som en kommer med, og legen har i samarbeid med deg som pas, funnet ut passer for deg, er det ikke vanskelig å få resept på det du trenger.

Det er mange som går for lang tid på mange sterke medikamenter og dette blir jo et problem, men det er også opp til pas, å ta kontakt med legen for å evt, prøve å seponere eller prøve noe annet.

Jeg vet hvor mange pasienter det er som går på svært sterke medikamenter, og som kommer for å "bestille" ny resept. Legen vil ofte ha disse pasienten inn til time for å kontrollere, og evt. ta en prat med pas. om medisinbruken, men som regel er pasienten så opphengt i at medisinen virker akkurat slik den skal og ikke ønsker noe annet eller annen hjelp.

Tablettene som er på markedet for at de skal brukes, og det er veldig bra medisiner til sitt bruk, men lenger bruk av disse sterke medikamentene fører ofte til avhengighet, og det er da det viktig for pasienten få innse at noe annet er verd å prøve.

Det står på pakningevedlegget hvilke medikamenter som er avhengighetsskapende, og pasienter får beskjed fra legen at de er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antidepressiva er også beroligende slik at du skal klare å slappe av, så den fungerer ikke "bare" for deprimerte.

Men husk at det er vanedannende, så det annbefales ikke å bruke disse over lengre perioder

Men jeg har fått resepter for 4 måneder framover jeg.

Fikk streng beskjed om å ikke slutte brått med disse pillene..

Er veldig skeptisk til å bruke slike legemidler, særlig med alle bivirkningene som var oppgitt på pakningsvedlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som føler at jeg ikke har nok forståelse eller respekt for de som trenger medisiner,så må jeg be så mye om unnskyldning.

Men medisineringen KAN være litt hipp som happ fra legens side.

Vi sier at de bare er mennesker og det er menneskelig å feile,så bør vi da også være litt kritiske.

Jeg var så syk,gikk til lege,fikk 3 medisiner på kjappen og det var lett.

Etter en uke sluttet jeg med sovemedisiner for jeg var redd for å ikke våkne om natten om unga trengte meg. på 18 mnd var jeg innom 3-4 forskjellige antidepressiver men jeg sluttet med dem også.

Det jeg har i dag er beroligende,dem står i skapet som en trygghet.

En her inne sa at det ikke er noen som kan bestemme over deg til å ta medisiner.

Jeg ble gjentatte ganger snakket til fordi jeg ville slutte med dem,så jeg følte meg faktisk ganske liten.

Hva diagnoser sier kan jeg ikke snakke om,for der kommer jeg til kort,jeg ville bare ta opp hvor lett det er å få tak i medisiner,mange medisiner og vanedannende medikamenter.

I begynnelsen fikk jeg et glass på 20 tabletter om gangen,de siste årene blir det skrevet ut 100 om gangen.På gata hadde jeg fått15-20 kroner stykk for dem.

Jeg skulle gjerne ha gått til legen oftere og fått mindre doser om det skulle bety at det ble bedre oversikt på hvem som får,mengde,forbruk o.s.v. Men til alle dere som trenger medisiner hver dag eller kjenner noen som også behøver dem så er ikke dette innlegget om dem.Men om legene og ikke pasientene. Jeg påstår at nabodamen min kan gå og si at hun har de samme problemene som meg og få medisiner selv om hun bare hadde diktet det opp. Skremmende ikke sant.Selvfølgelig må legene kunne stole på oss som kommer for å få hjelp, men siden det er mennesker i forskjellige livssituasjoner som skrøner til seg medisiner,så er det rart at de for eksempel ikke lager mindre doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men jeg har fått resepter for 4 måneder framover jeg.

Fikk streng beskjed om å ikke slutte brått med disse pillene..

Er veldig skeptisk til å bruke slike legemidler, særlig med alle bivirkningene som var oppgitt på pakningsvedlegget.

Disse tabletten skal sikkert seponeres (trappes ned gradvis) for at det ikke skal bli en for brå stopp.

4 måndeder er ikke så lang tid. De som er avhengig av medikamenter har brukt disse i mange år. (De kunne vel også ha tatt i mot

Så lenge du selv er bevist på hva du gjør og følger legens ordre så tror jeg dette går greit jeg.

Skal du på kontroll hos legen snart? Da kan du ta det opp med han og evt, finne ut hva du skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
For de som føler at jeg ikke har nok forståelse eller respekt for de som trenger medisiner,så må jeg be så mye om unnskyldning.

Men medisineringen KAN være litt hipp som happ fra legens side.

Vi sier at de bare er mennesker og det er menneskelig å feile,så bør vi da også være litt kritiske.

Jeg forstår virkelig ha du mener, og det er skremmende med slik medisinering.

Det virker på meg som om du er veldig bevisst på hva du spiser av medikamenter, og du klarer å kontrollere deg.

Jeg regner med at medisinene dine er bra for deg og din livssituasjon, slik at legen vet hva som hjelper.

Hvis du føler det usikker, kan du evt, få en annens leges mening om medisineringen. Litt vanskelig nå pga. fastlegeordningen men forklar situasjonen.

Håper det ordner seg for deg, og ikke mist motet helt.

Klem fra Merete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er så mange dårlige leger, phuh!!! Da jeg led av alvorlig stress hadde jeg en masse symptomer. Jeg fikk irritable tykktarm, lammelser i kroppen, smerter i brystet, og gikk mye svimmel og hadde hodepiner flere ganger i uken. Legen min sendte meg til alle mulige mer eller mindre smertefulle undersøkelser, greit nok det, men hver gang jeg dukket opp på legekontoret sukket han og spurte åpent hva er det nåååå da? Han prøvde vel å si at jeg var hypokonder... Han sa at han ikke kunne gi noe medisiner til min migrene siden slike medisiner ikke finnes, han påsto også at det ikke fantes noe medisin mot irritabel tykktarm, men det finnes det. Så kom endelig dagen han gadd å forklare meg at jeg lider av stress, han sa at det eneste han kunne hjelpe meg med var å gi meg valium, men det ville ikke jeg ha. Ja greit så hadde jeg stress da, hva med noen hint om hva jeg kan gjøre for å stresse ned da???

Jeg byttet lege da... Nå har jeg en helt rar lege... Han hører aldri på hva jeg sier til ham, unnlater å svare på spørsmål etc.. Og så blir han sint for helt rare ting, som f.eks. om jeg har på meg en skjorte med trange ermer osv... Så på tide å bytte lege i gjen, har møtt få bra leger, de fleste av de bra har vært kvinner... Så hva er den store fordelen med fast lege ordningen? Vel det er vel bra for de som er heldige med legen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men husk at det er vanedannende, så det annbefales ikke å bruke disse over lengre perioder.

Det er tull. De skal brukes over en lang periode for å få effekt, helst 6 mnd, og seponeres over 1-2 uker.

Men for sovemedisiner er dette tilfellet; de skal ikke brukes over en lenger periode da de er vanedannende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tull. De skal brukes over en lang periode for å få effekt, helst 6 mnd, og seponeres over 1-2 uker.

Men for sovemedisiner er dette tilfellet; de skal ikke brukes over en lenger periode da de er vanedannende.

Antidepressive er slik at de tingene eller problemene du har eller opplever i hverdagen blir ikke tatt opp like hardt etter at du har gått på dem en stund. Hjernen reagerer annerledes og du tåler mer før du kommer nedi en bølgedal.De 3 -4 sortene som ble prøvd på meg var ikke vanedannende,du kan kjøre bil og hjernen reagerer ikke på samme negative måte som man kanskje gjorde før. Men at det finnes antidepressive som er sterkere og vanedannende tror jeg nok. Og man må aldri slutte med dem for brått,da kan man bli veldig svimmel og øynene klarer ikke å fokusere på noe. Jeg sluttet for brått og måtte begynne på dem igjen for så og trappe ned. Men ikke si til en person at det er tull det hun/han sier fordi om man ikke sitter inne med hele fakta om en ting.

Må få si det som legen sa til meg,dette er ingen vidunderkur,det er ikke slik at du plutselig vokner opp en dag og ser livet på en annen måte.

Medisinene gjør en prosess over lengre tid som gjør at du vil ALDRI få en aha opplevelse,virkningen kommer over tid.(husk det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De antidepressiva Lea snakket om, og som Merete kommenterte som avhengighetsdannende, er i følge en annen tråd som ble startet av Lea et SSRI produkt, og de er ikke vanedannende.

Snakket ikke om alle typer medisiner som brukes som antidepressiva generelt. Det finnes såklart andre og mye sterkere preparater, men i norsk legemiddelhåndbok står det ikke noe om fare for tilvenning under noen av de antidepressive preparatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

En del antidepressiva er muskelaslappende og virker derfor beroligende.

Jeg skrev heller ikke at hun skulle slutte etter en stund, men prøve de en stund for å se effekten.

Jeg vet at medisinen må brukes over en lang stund for å oppnå effekt, og at det skal seponeres over tid. (Det skrev jeg faktisk i parantes)

De antidepressiva Lea snakket om, og som Merete kommenterte som avhengighetsdannende, er i følge en annen tråd som ble startet  av Lea et SSRI produkt, og de er ikke vanedannende.

Jeg leste ikke den tråden, og har ikke fått med meg hvilke medikamenter det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et litt anstrengt forhold til leger.

De symptombehandler - og that's it.

Med mindre man er depressiv (sterkt sådan) - hvorfor skal man egentlig ta piller?

Det er utrolig mange som hiver i seg paracet bare de har litt vondt i hodet.

Ikke bra. Ikke i det hele tatt.

Og, jeg synes dermed det er ganske håpløst når legene fyrer oppunder denne "trenden".

Vi skal opprettholde fasade, og ikke være syke - så ta en pille, og bli bra! :roll:

Det finnes så klart en årsak som må behandles her - noe som altfor ofte blir "glemt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...