Gjest Trulselinemor Skrevet 12. juni 2003 #1 Del Skrevet 12. juni 2003 Jeg går på lærer høgskolen og skal begynne på andre året til høsten. Jeg skal ha KRL dette året. Jeg er ikke kristen og gruer meg derfor til å lese dette faget. Det er fordi jeg har hørt at det er veldig tungt å lese. Er det noen der ute som kan komme med tips om hvordan en jobber med et så tungt fag? Dette burde kanskje ha vært under karriere og utdanning??? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 13. juni 2003 #2 Del Skrevet 13. juni 2003 Hei på deg! Jeg har avsluttende eksamen i mellomfag KRL i dag jeg! Og det er en grunn til at jeg har valgt dette som mitt 4. år i lærerutdanninga. Det er rett og slett fordi det er et innmari spennende fag å lese - og fordi man lærer utrolig mye viktig og interessant! Jeg er heller ikke kristen - og jeg tror faktisk at vi som ikke har et spesielt religiøst livssyn går inn i dette faget med flere spørsmål, et mer åpent sinn enn det bl.a kristne gjør. For de som har en religiøs overbevisning, er jo deres "tro" den rette, og alt annet blir ofte for dem litt søkt...Og jeg har opplevd at konservative kristne sliter veldig med dette faget. Ikke bekymre deg for at dette ikke skal fenge deg fordi du ikke er religiøs - det handler ikke om dette. Det handler om veldig mye annet enn akkurat det å være kristen, muslim, buddhist osv. Faget består av mye historie og en del fakta rundt de ulike livsynene, samt en del etikk og didaktikk. (Jeg for min del syns den biten som går på det religiøse var det absolutte høydepunktet, men dette er jo selvsagt smak og behag, da!) Det som er så genialt med KRL-faget, er at det tar opp fellesmenneskelige problemstillinger og refleksjoner rundt det å leve. Det gjør det aktuelt for alle, uansett tro og livssyn. Jeg skal ikke legge skjul på at det er en del lesestoff i KRL - men det er interessant lesestoff! Og jeg føler heller ikke at det er mer enn i f. eks norsk eller NSM. Jeg sier bare: GLED DEG!!! Og et lite tips er å sette i gang lesinga så fort som mulig. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er en så flittig student som jeg burde - men kommer man gjennom pensum i løpet av året, og samtidig beregner seg litt god tid til repetering før eksamen, så tror jeg dette skal gå bra! Som sagt - jeg valgte å ta KRL-mellomfag som 4.år i utdanninga, og har ikke angra ett sekund! Jeg syns du skal gå inn i faget med åpent sinn - litt kritisk blikk er bare en fordel i dette faget - men ikke ha en negativ innstilling til det - det er det nemlig ikke verdt! Og om det skulle vise seg at du ikke liker dette faget, så tenk på at dette er superviktig kunnskap i forhold til det å skulle være lærer i en flerkulturell skole - og faktisk i forhold til det å leve i et flerkulturelt samfunn! Lykke til med KRL! KOS DEG! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulselinemor Skrevet 13. juni 2003 #3 Del Skrevet 13. juni 2003 Tusen takk for svaret. Det var veldig hyggelig av deg å svare meg. Det var positive ting du skrev som gjorde at jeg så på faget helt annerledes. Takk skal du ha. Det at jeg var litt negativ, det var fordi jeg har hørt så mye negativt. Senest for ei uke siden. Da sa ei til meg: Gru deg, dette er pyton. Noe av det verste i hele utdannelsen. Synes ikke det var så hyggelig å høre akkurat. Men du fikk meg til å se annerledes på det. Skal ta kontakt med bokhandelen på skolen å få de til å sende meg bøkene så fort bokliste er i orden. Takk igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 13. juni 2003 #4 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg har jobbet som lærer i ungdomsskolen (har ikke lærerhøgskole, men universitetsutdannelse), og har undervist KRL. Jeg er ikke kristen, har heller et humanistisk menneskesyn, og jeg må si at jeg ble positivt overrasket over faget. Det er veldig allsidig; bl.a har man en god del filosofi, mytologi og moral/etikk, noe som gir rom for å diskutere. Min eks er lærer, og han syntes KRL var et spennende fag på lærerhøgskolen også. Så jeg tror ikke du trenger å grue deg, møt med et åpent sinn, og du vil ganske sikkert bli positivt overrasket. Lykke til med lærerutdanninga! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 13. juni 2003 #5 Del Skrevet 13. juni 2003 Så flott at jeg kunne bidra til at du fikk et litt annet syn på faget! Kjempelurt av deg å bestille bøkene i god tid før skolestart, sånn at du kan bla litt i dem og gjøre deg kjent med dem på forhånd! Det er alltid lettere å lese i ei bok når man ikke må, ikke sant? Jeg har også hørt folk si at faget er "pyton" - og hadde det vært meg som skulle uttale meg sånn om et fag, så hadde jeg kanskje sagt at det var matematikken som var "pyton"...Det har sikker noe med opplevelser, forelesere, evner osv å gjøre. Men det viktigste er at du går inn i det med et åpent sinn og uten for mange forutinntakelser - da tror jeg du kommer til å få mye ut av KRL-faget! Som sagt - LYKKE TIL! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulselinemor Skrevet 13. juni 2003 #6 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg er glad jeg la inn dette innlegget. De svarene jeg har fått har hjulpet meg mye. Takk skal dere ha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 13. juni 2003 #7 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg er heller ikke kristen, men synes ikke det var så slemt å ha KRL. Min kjære moder lo godt da hun hørte jeg skulle ha det, liksom for å gni det inn med salt.. (Hun er en mobber in spe.. ) Uansett, det kan være interessant å ta dette faget nettopp fordi du ikke er kristen. Personlig har jeg notater fra forelesninger som er fulle av utropstegn, sure ansikter og kommentarer som "Liksom!", "Akkurat ja", "ikke pokker" osv. Vi hadde nemlig en kristen foreleser som ikke var helt dreven i å være "nøytral".. Men, man blir jo bare skjerpet av slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulselinemor Skrevet 14. juni 2003 #8 Del Skrevet 14. juni 2003 Jeg er veldig spent på hvordan dette kommer til å gå, men jeg ser på det på en annen måte nå enn jeg gjorde før dette innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 14. juni 2003 #9 Del Skrevet 14. juni 2003 Jeg er heller ikke kristen - og jeg tror faktisk at vi som ikke har et spesielt religiøst livssyn går inn i dette faget med flere spørsmål, et mer åpent sinn enn det bl.a kristne gjør. For de som har en religiøs overbevisning, er jo deres "tro" den rette, og alt annet blir ofte for dem litt søkt...Og jeg har opplevd at konservative kristne sliter veldig med dette faget. Synes kanskje denne var litt drøy. Jeg er kristen men KRL-faget er ikke søkt. For meg personlig tror jeg at jeg ble styrka av krl-faget for å vite mer hva jeg står for. I tillegg har jeg gått på kurs nettopp å denne problematikken og de andre kristne jeg snakka med, har ikke det heller ikke vært søkt for,og et fag de har slitt med. Jeg vil heller si at det er et fag som kanskje folk kan ta litt lettere for som oftest kan de/vi litt fra før. Men dette er meg, og det er helt sikkert andre som opplever det annerledes men det er ikke mitt inntrykk. Et spennende og ikke minst utfordrende fag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 16. juni 2003 #10 Del Skrevet 16. juni 2003 Jeg er heller ikke kristen - og jeg tror faktisk at vi som ikke har et spesielt religiøst livssyn går inn i dette faget med flere spørsmål, et mer åpent sinn enn det bl.a kristne gjør. For de som har en religiøs overbevisning, er jo deres "tro" den rette, og alt annet blir ofte for dem litt søkt...Og jeg har opplevd at konservative kristne sliter veldig med dette faget. Lykke til med KRL! KOS DEG! Hei du! Jeg er kristen og kan være enig med deg i det.Men jeg er også kristen,ikke konservativ kristen riktignok,men jeg vil si at KRL,da jeg hadde dette på ungdomsskolen,at dette faget var veldig spennende!Jeg synes det er så mange fine og spennende religioner,uten at jeg glemmer hva jeg selv tror på.Liker for eksempel veldig godt buddhistisk tankegang og tankemåte,karate er jo veldig inspirert av den og liknende religioner.Konklusjon:både enig og uenig med deg!*lol* Klemz fra: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunilla Skrevet 16. juni 2003 #11 Del Skrevet 16. juni 2003 Jeg vil absolutt anbefale KRL. Jeg har grunnfag (tatt det nylig på MF), og synes det er noe av det mest spennende jeg har studert (har historie, norsdisk og kulturvern i tillegg). Husk at din holdning er den viktigste! Synes du faget er pyton - vel, da blir det pyton. Har du en litt mer vennligsinnet innstilling - og du gjøre noe ut av det, vel, så blir det mer spennende. Alt blir hva du gjør det til, men jeg håper at du har fått en del innspill her som gjør at du kanskje synes det kan bli spennende. Og det at du ikke er kristen er ikke noe problem i forhold til faget! Faget blir ikke mer eller mindre "tungt" av det. Lykke til med studiet! Og begynn gjerne med litt småsnusing i bøkene allerede nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 16. juni 2003 #12 Del Skrevet 16. juni 2003 Jeg må kanskje forklare utsagnene mine litt her, siden jeg ser noen har reagert på dem... Synes kanskje denne var litt drøy. Jeg er kristen men KRL-faget er ikke søkt. For meg personlig tror jeg at jeg ble styrka av krl-faget for å vite mer hva jeg står for. Kjempefint at du ser det sånn - det er jo sånn faget er ment! Det jeg mente med å si at noen kristne oppfatta dette med et sånt fag som søkt, var at jeg kjenner mange konservative kristne som ikke ser viktigheten av faget, og ikke godtar at det finnes andre måter å tolke livet på enn deres egen. Dette gjelder jo i størst grad de konservative da... Jeg mener ikke å si noe galt om det ene livssynet eller det andre - men jeg tror det er viktig i et sånt fag å legge til side egen synspunkter og overbevisninger! Om faget gjør en sikrere i sitt eget syn, så er jo det en bonus - men husk at KRL-faget på lærerskolen ikke er ment som et religionsdannende fag! Kverula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulselinemor Skrevet 16. juni 2003 #13 Del Skrevet 16. juni 2003 Jeg er veldig glad for alle synspunkter som har kommet fram i dette innlegget. Jeg kommer til å se positivt på det og gjøre det beste ut av det. Takk for god hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smile Skrevet 17. juni 2003 #14 Del Skrevet 17. juni 2003 Kverula: jeg skjønner deg litt bedre nå ja. Tror nok jeg heldigvis kan se ting med litt åpne øyne. Det er jeg veldig glad for i.f.m. krl-faget. Er fullstendig klar over at faget ikke skal være religionsdannende! -det er jo hele poenget med det nye faget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 19. juni 2003 #15 Del Skrevet 19. juni 2003 Trenger ikke være kristen for å undervise i KRL. Du skal ikke forkynne kristendom, men være lærer i religion og livssyn, er kanskje til og med en fordel å IKKE være kristen....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulselinemor Skrevet 19. juni 2003 #16 Del Skrevet 19. juni 2003 Jeg vet at en ikke trenger å være kristen for å undervise i KRL, og det er jeg glad for. Jeg hadde hørt at det var et tungt fag å lese, derfor søkte jeg råd her inne. Det har jeg fått, gode råd til og med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå