Gjest Rucly Skrevet 27. oktober 2008 #1 Del Skrevet 27. oktober 2008 Heisann, Jeg og samboeren skal kjøpe vår første bil. Ingen av oss er veldig inne i denslags, og vil gjerne ha noen synspunkter. Har heller aldri hatt bil før, annet enn den gamle kjerra til foreldrene hans som vi fikk låne et par år før den datt fra hverandre nettopp. Vi bor midt i Oslo, og må parkere i gaten. Skal muligens kjøpe ny leilighet med parkeringsplass, men det er langt ifra sikkert. Vi kjører mest i Osloområdet, men en lengre tur iblandt blir det nok. Ingen barn eller hobbyer som tar mye plass, men vi ønsker likevel en viss størrelse på bagasjerommet (dog ikke stasjonsvogn). Fem dører må det være. Vi skal ha en ny bil, og tenker i utgangspunktet i prisskiktet 250'-300'. Har tittet litt på Golf og ulike Toyotaer. Tar gjerne synspunkter fra noen med peiling! Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 27. oktober 2008 #2 Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg var veldig fornøyd med vår Nissan Micra. Den er liten og man har god oversikt i den, som gjør den enkel å parkere i gaten. Selv om den er liten, så er det forbausende hvor stor bagasjerommet er, ettersom baksetene kan flyttes frem og tilbake. Det er også behagelig å sitte i baksetet, noe som er viktig dersom man ofte blir spurt om å kjøre folk (eller tilbyr selv). Siden dere bor i Oslo er det viktig å se hvor mye bensin bilen bruker på bykjøring (det er som regel langkjøring som blir oppgitt i reklamer, og de to kan variere en del). Jeg kan ikke noe særlig om el-biler, men det kan kanskje være et alternativ? Hvis ikke dere har mye krav til ekstrautstyr ville jeg kjøpt en bil som var 1-2 år gammel. Den har fortsatt nybil-garanti, men er mye billigere. Ulempen går mest på at man ikke kan sette sammen sin egen pakke med ekstrautstyr. Det meste kan ettermonteres, men det kan bli dyrt. Ellers vil jeg anbefale dere å prøvekjøre mange forskjellige biler, slik at dere får en ide om hva dere liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #3 Del Skrevet 27. oktober 2008 hei. driver å sjekker ut biler selv for tiden, og ser rundt i den prisklassen der vi også. mye spreke biler ute å går, vanskelig å bestemme seg. når jeg først kjøper bil skal tankene om en baby og barnevogn få plass, når den tid kommer. nå slenger jeg ut noen bilmerker JEG liker personlig. så kan du heller google de eller taste inn navna på finn, så dukker de opp Topp 3 (ønskelista -bmw x5 (håper på råd til en 2001/ 2002 modell. drit spreke suv firehjulstrekker) -audi A3 eller A4 (2006/ 2007 modell) -volskwagen passat TDI (2006/ 2007 modell) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pittie Skrevet 27. oktober 2008 #4 Del Skrevet 27. oktober 2008 mitsubishi lancer sportback Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille Bie Skrevet 28. oktober 2008 #5 Del Skrevet 28. oktober 2008 Ford Focus! Det er en liten bil med utrolig god plass! Vi har nylig kjøpt oss en ny Ford Focus, og jeg elsker den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2008 #6 Del Skrevet 28. oktober 2008 Jeg har god erfaring med mazda. Ville kjøpt Mazda 3 kombi 1,6l bensin Sport Edition til 229.900. http://www.mazda.no/BuyingAMazda/Promotion...ser_bottom_left Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zati05 Skrevet 28. oktober 2008 #7 Del Skrevet 28. oktober 2008 Jeg Har selv ikke bruk for en sånn liten bil(Nord-Norge, hunder, barn, osv tar plass:) Men foreldra mine har nettopp kjøpt ny bil etter å ha hatt Nissan KangCab en god stund. Ikke rart at valge da ble en Nissan Note, disse er små, men samtidig litt "barsk" og annerledes i utsende. Er utrolig god og smidig og god å kjøre, både på lengre strekninger og bykjøring. Det er 5 seter, med god plass til voksne og, eller en kan legge ned setene og få mer bagasej,osv i det. (Til å være en sånn "bitteliten" bil har den også god plass, selv med personer i baksete) Her kosta vel den bilen rundt 200 000,- En annen mulighet foreldrene mine så på , var en Nissan Quashqai. (Skal tro om det der ble rett? Disse er jo litt større, men fortsatt liten og kompakt. Dyrere er den og selvsagt, rundt 300 000,- for den her. Selv liker ikke jeg type bil som Toyota Yaris og Nissan Micra, disse er utrolig vanskelige å styre om det er spor og slikt i veien, små dekk gjør også vann på veien til en ekkel opplevelse. Jeg vet dette av erfaring, ikke bare av synsing, og "sånn Trooor jeg at det er"! Små motorer er også en velkjent sak i de bilene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingeniøren Skrevet 28. oktober 2008 #8 Del Skrevet 28. oktober 2008 Jeg har vanskelig for å anbefale annet en splitter nye Golf VI. Å kjøpe en ny modell er alltid smart mtp verdifall og Golf er i tillegg en solid og gjennomført bil uten særlige mangler. Nå får du både gode bensinmotorer (med turbo/kompressor som gir bra skyv på lave turtall) og nye commonrail dieselmotorer (som er langt mer kultiverte enn VWs gamle og grusomme pumpedysemotorer). At den også leveres med 6/7.trinns DSG-girkasse er heller ikke dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie1 Skrevet 19. november 2008 #9 Del Skrevet 19. november 2008 Hva med en Nissan Note - den er hakket større enn Micran og mye bedre baggasjerom. Trygge og sikrerer er den også og kjøre på vinterføre enn enn Micra. Har selv micra og skal bytte til Note i løpet av vinteren/våren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 21. november 2008 #10 Del Skrevet 21. november 2008 Anbefaler Ford Focus, Skoda Fabia (best med stasjonsvogn, da den er liten ellers), Toyota Auris, Peugeut 307 og Volkswagen Golf. Alle disse er ikke av de minste, men likevle lette å manøvrere/parkere i Oslo, samt noe mer komfort enn de mindre bilene ved evt langkjøring. Vil anbefale dere å ta turen til forhandlerne og be om prøvekjøring, står masse i media nå om at det er tiden for å gjøre kupp. Eller har dere allerede kjøpt dere bil? I så fall hvilken ble det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #11 Del Skrevet 8. desember 2008 Kjøp Nissan eller Toyota for kvalitet! Foreldrene mine har hatt Nissan hele livet og er storfornøyde. Mamma kjøpte nylig Nissan Qashqai og elsker den, men den egner seg nok best for folk som varierer mye mellom by- og landeveiskjøring eller holder seg mest på landet. Det er en fantastisk bil, men den føles ganske stor og er ikke den enkleste å manøvrere i byen. Ikke vanskelig, altså, men det er biler som egner seg bedre i by'n. Jeg henger meg på forslaget om Nissan Note =) Skoda har også bra biler i forhold til pris, Octavia er jo relativt pene biler (sett i forhold til pris, altså), og Skoda holder minst like god kvalitet som VW iflg en test jeg leste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buster Skrevet 15. desember 2008 #12 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg vil anbefale Mercedes A-klasse som både er sikre og driftsikker. Dette er biler hvor man kan få kombinert både diesel, mye utstyr og en ganske ny bil for den summen dere vil legge inn i en bil. Lykke til med valget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 16. desember 2008 #13 Del Skrevet 16. desember 2008 Ta en titt på Mazda3 eller Mazda6. Fantastiske biler med ekstremt lite feil. Pene, flotte førermiljøer, vittige å kjøre, praktiske og ganske billige å eie. Ville valgt en slik selv, men de er desverre for små for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piper Skrevet 16. desember 2008 #14 Del Skrevet 16. desember 2008 Jeg hadde aldri kjøpt en helt ny bil, for det er den dårligste invisteringen man kan gjøre. Dere kan få et mye bedre kjøp med å finne en bil som er ett år gammel, eller bare 1/2 år gammel. Mazda3 eller Mazda6 er fine biler. Ellers ville jeg sjekket litt rundt på nettet, funnet noen tester og lest på de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noli Skrevet 16. desember 2008 #15 Del Skrevet 16. desember 2008 Akkurat nå ville jeg også ha kjøpt brukt bil, folk dumper jo prisene pga finanskrisen. Vi kjøpte nettopp vår Peugeot 307 SW for 70.000 mindre enn de ville ha for den i sommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 17. desember 2008 #16 Del Skrevet 17. desember 2008 Akkurat nå ville jeg også ha kjøpt brukt bil, folk dumper jo prisene pga finanskrisen. Vi kjøpte nettopp vår Peugeot 307 SW for 70.000 mindre enn de ville ha for den i sommer. De dumper prisene på nye biler og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuba Skrevet 20. desember 2008 #17 Del Skrevet 20. desember 2008 Jeg ville heller aldri kjøpt en helt ny bil! Velg heller en som er 1-2 år gammel og stig betraktelig i kvalitet og kjørekomfort. Mine foreldre har i flere år kjøpt nye Mitusubishier og vært sånn passe fornøyd. Denne gangen bestemte de seg for å kjøpe brukt og endte opp med en Mercedes C200 Compressor -01. Tror de betalte i underkant av 200 000. Denne gir hvertfall meg en ganske bra "ny-følelse" og det er den beste bilen jeg noen gang har kjørt. Pappa kunne ikke vært mer fornøyd :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piper Skrevet 22. desember 2008 #18 Del Skrevet 22. desember 2008 De dumper prisene på nye biler og Og den dårligste investeringen man gjør, er å kjøpe en ny bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noli Skrevet 23. desember 2008 #19 Del Skrevet 23. desember 2008 De dumper prisene på nye biler og Ja, men ikke like mye, samt at nye biler synker raskere i verdi slik at man i større grad har mer lån enn bilens verdi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 23. desember 2008 #20 Del Skrevet 23. desember 2008 Mitt beste råd er å tenke praktisk, økonomisk, og comfort. Sjekk også hva årlig forsikring koster, dette varierer stort fra bil til bil Plukk dere ut noen merker, ta noen prøveturer, og se hva dere liker. Jeg ville gått for mazda3 eller Toyota aurus, da får dere en veldig driftssikker og bra bil. Også vil jeg anbefale automatgir hvis dere skal bruke den som bybil i Oslo. Eller kanskje en polo? Men som sagt før meg, det er en dårlig dårlig investering å kjøpe ny bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå