Gå til innhold

Dømt til SEKS års fengsel


Gjest Gjest_trist_*

Anbefalte innlegg

De som bruker narkotika har seg selv å takke, ingen tvinger dem til å gjøre det. De har et valg. Hvilket valg hadde denne 8-åringen?

Det bør være en straff for storstilt narkotikasmugling, men den bør høyst være på en 2-3 år. Etter min mening bør derimot personen som drepte denne 8-åringen sitte minst 20 år, muligens også reell livstid.

Det er ikke så enkelt at en handling er mindre straffverdig fordi de som rammes har hatt et valg, som du kaller det. Dessuten har ikke alle som påføres skade av narkotiske stoffer hatt et valg. For eksempel de som får piller i drinkene sine. Derfor er det helt irrelevant å dra inn valgmuligheter i denne debatten.

Heldigvis er nok du en av de veldig få som mener at alvorlige narkotikaforbrytelser bare skal straffes maks tre år. Du virker ikke som en som sitter i en maktposisjon heller, så jeg tar det med knusende ro. ;)

Jeg synes også straffen for mannens handlinger mot åtteåringen er fryktelig lav, men jeg ser ikke at det er en begrunnelse for å påvirke strafferammer for helt andre forbrytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjeste Blondie65
høres ut som du kjenner mer til saken enn vi andre gjør??

Neida det som blir nevnt her står i artikkelen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sint. på guttens vegne.

her er det flere som skulle ha vert straffet. Gutten har hatt det ille før drapet. det var aldri tegn på mishandling før stefar kom inn i bildet.

Skolen har tidligere observert skader, UTEN å gjøre noe. man kan unnskylde mye, men ikke LIKEGYLDIGHET. Et lite barns liv kunne ha blitt spart.

mor må ha hatt viten om stefars behandling av gutten på et tidligere tidspunkt.

Hun har unnlatt å gjøre noe. hun har iallefall unnlatelsesskyld.

Hun bør få en straf. Likeså lærere på skolen og andre som kjente gutten som har sett.

Det er klart at det er noe galt med loven når strafferammen for legemsbeskadigelse med døden til følge straffes så mye mildere enn drap. Det at gutten måtte lide på forhånd medførte paradoksalt nok at straffen ble mye mindre enn den ellers ville blitt. Alt under lovens strengeste straff føles urimelig her.

Jeg er enig at det burde være tatt ut tiltale mot langt flere personer i denne saken. Alle som gjennom kontakt med gutten (slektninger, lærere, venners foreldre etc) burde forstått hvordan forholdene i hjemmet hans var, er å regne som medskyldige i drapet. Straffeutmålingen som drapsmannen ble til del, 6 år i fengsel, hadde vært mer passe for disse medskyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken er så grusom at jeg ikke orker å lese så mye om den... Helt ufattelig at straffene i Norge er så lave.. Du får strengere straff for økonomisk kriminalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt sykt. Her blir en liten uskyldig gutt mishandlet og drept og så slipper den skyldige ut etter 6 år??? Han har da muligheten til å starte med blanke ark på ett nytt sted.

Til sammenligning: en som raner for store summer blir dømt til tre år. Den dømte her blir dømt til å betale millionbeløp tilbake (summer som ble stjålet, men som den dømte aldri har tatt hendene sine på). Den dømte har aldri mulighet til å betale tilbake slike summer og lever på minstebeløpet hver mnd. Noe som er tøft og trigger behovet for å fortsette ulovligheter. Det sies jo at når man har sonet ferdig skal man kunne legge det bak seg, men det gjelder visst bare draps- og voldsmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt at en handling er mindre straffverdig fordi de som rammes har hatt et valg, som du kaller det. Dessuten har ikke alle som påføres skade av narkotiske stoffer hatt et valg. For eksempel de som får piller i drinkene sine. Derfor er det helt irrelevant å dra inn valgmuligheter i denne debatten.

Heldigvis er nok du en av de veldig få som mener at alvorlige narkotikaforbrytelser bare skal straffes maks tre år. Du virker ikke som en som sitter i en maktposisjon heller, så jeg tar det med knusende ro. ;)

Jeg synes også straffen for mannens handlinger mot åtteåringen er fryktelig lav, men jeg ser ikke at det er en begrunnelse for å påvirke strafferammer for helt andre forbrytelser.

Argumentet med noen som får piller i drinken sin er helt irrelevant når det gjelder straffeutmåling for narkotikasmugling. Det blir som å si at knivimportører bør straffes for at noen dreper med kniv. I begge tilfellene er det selvsagt gjerningsmannen alene som må stå til rette for sine forbrytelser.

Faktumet er at vi i Norge straffer narkotikaforbrytelser strengere enn nesten alle andre vestlige land. I Europa er vi klart strengest. Bør det være sånn? Jeg synes ikke det; en oppfatning som deles av blant annet høyesterettsdommer Ketil Lund. Og når man sammenligner med saker som dette blir det regelrett grotesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg syns virkelig forbrytelsene burde stå i stil med straffene, men sånn er det ikke. Overgrep mot barn blir knapt straffet i det hele tatt, det samme med drap av barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alt annet i dette landet blir straffenivået bestemt av våre politikere som igjen blir valgt av oss borgere. Slik sett gjenspeiler straffenivået det som folket ønsker det skal være.

Personlig synes jeg det er ALT FOR LAVT for enkelte forbrytelser, men så lenge flertallet gjennom sine stemmer (ved valg) har bestemt det skal være slik så må jeg dessverre godta det.

Slik er det å leve i et demokrati.

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...