Gå til innhold

Dømt til SEKS års fengsel


Gjest Gjest_trist_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan så si... Nå står det foreløbig ikke noe i artikkelen om hvilke premisser retten har begrunnet straffen i, det kan dukke opp mye der som ikke er opplagt ut fra det lille som står i artikkelen.

Men seks år for et menneskeliv er lite, ja. Særlig med omfattende og langvarig mishandling inne i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane

Helt latterlig. Ikke bare ble gutten mishandlet før han døde, men FOR en måte å dø på! Nese og munn pakket full med papir...ikke noe jeg hadde ønsket for min verste fiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg reagerte på samme vis da jeg lete artikkelen. det er jo et drap, hvorfor skal han få kortere straff enn feks de som smugler narkotika inn til norge. synes ofte at straffeutmålingene i norge er veldig urettferdig. jeg jobber selv i et fengsel, og har til og med diskutert dette med de innsatte, og de fleste er enige i at feks. drap og voldtekt blir ofte mer rettferdiggjort enn den bør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte litt av domspremissene på radio, det var triste greier. Den stakkars gutten har hatt det forferdelig -lenge. Håper gjerningsmannen får en tøff tid i fengslet, skal jeg være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Dorri_*

Jeg kjente jeg ble virkelig uvel når jeg leste hva denne stakkars gutten har gått gjennom før han døde.

Jeg håper det blir ramaskrik vedr denne dommen og at vi i det norske samfunn viser at man ikke kan "slippe unna" med å gi dette monsteret 6 års fengsel.

Det går virkelig IKKE ann.

Håper han får smake litt av sin egen medisin når han kommer bak murene med hardbarkede kriminelle som ikke har noe til overs for barnemishandlere.

Med en slik dom for noe så grovt viser tydelig hvilket land vi bor i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=521534

Hvordan kan denne 'straffen' rettferdiggjøres? Jeg forstår ikke, og gremmes over norsk rettssystem! :tristbla:

Jeg er sint. på guttens vegne.

her er det flere som skulle ha vert straffet. Gutten har hatt det ille før drapet. det var aldri tegn på mishandling før stefar kom inn i bildet.

Skolen har tidligere observert skader, UTEN å gjøre noe. man kan unnskylde mye, men ikke LIKEGYLDIGHET. Et lite barns liv kunne ha blitt spart.

mor må ha hatt viten om stefars behandling av gutten på et tidligere tidspunkt.

Hun har unnlatt å gjøre noe. hun har iallefall unnlatelsesskyld.

Hun bør få en straf. Likeså lærere på skolen og andre som kjente gutten som har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Uten at jeg på noen som helst måte forsvarer det den 36 årige stefaren er dømt for eller straffenivået, vil jeg henvise til loven her, ut fra at han er dømt for legemsbeskadigelse med døden til følge, under særdeles skjerpende omstendigheter:

§ 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 6 Maaneder.

Har Legemsfornærmelsen tilfølge Skade paa Legeme eller Helbred eller betydelig Smerte, kan Fængsel indtil 3 Aar anvendes, men indtil 5 Aar, hvis den har Døden tilfølge, eller Skaden er betydelig.

Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre

(a) forbrytelsen har hatt døden til følge, eller

(b) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer, eller

© forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges barn eller barn til den skyldiges ektefelle eller samboer, eller

(d) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges slektning i rett oppstigende linje, eller

(e) allmenne hensyn krever påtale.

Endret ved lov 26 feb 1988 nr. 7.

§ 229. Den, som skader en anden paa Legeme eller Helbred eller hensetter nogen i Afmagt, Bevidstløshed eller lignende Tilstand, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsbeskadigelse med Fængsel indtil 3 Aar, men indtil 6 Aar, saafremt nogen Sygdom eller Arbeidsudygtighed, der varer over 2 Uger, eller en uhelbredelig Lyde, Feil eller Skade er voldt, og indtil 8 Aar, saafremt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred er blevet Følgen.

Det er således ikke for svake dommere i denne saken, det er straffenivået som er for lavt. Det virker som retten har gitt han maksimums straff.

Det er ikke klart bevist at det var 36 åringen som utførte handlingen og jeg antar at politi og påtalemyndighet har prøvd å få forsett og overlegg med uten at de kan bevise det. Forsettelig eller overlagt drap straffes på en helt annen måte - men da skal man ha ment å drepe.

6 år er ikke mye straff for å torturere en liten gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan godt si "norges rettsystem i et nøtteskall", men hvorfor er det slik? De fleste borgere i Norge mener (så vidt jeg hvet) at det burde være lenger fengselsstraffer for drap/vold/voldtekt. Så hvorfor blir det ikke gjort noe.. Verserer flere grupper for lenger fengselstraffer på Facebook, så jeg er absolutt ikke alene om å mene at de som er kjent skyldige fortjener sin straff.

Merker jeg blir sint når jeg leser om denne stakkar gutten, hvordan de siste leve-månedene hans må ha vært. Mens denne dømte mannen får timevis med rehabelitering i et fengsel for at han skal kunne fungere i hverdagen den dagen han slipper ut. En slik handling som denne mannen er dømt for kan aldri rettferdiggjøres, men 6 år i fengsel er et spott mot den lille guttens familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er således ikke for svake dommere i denne saken, det er straffenivået som er for lavt.

Dette har du helt rett i!

Nå må politikere ta ansvar og gjøre noe med straffenivået. Dvs. de har visst vært i gang i mange år, men de nyfrelste gamle gubbene i Høyesterett er så opptatt av å være så ettergivende at de henger etter.

Det er også noe om at det tar lang tid å endre systemet, fordi endringen må være gradvis så den ikke oppfattes som urettferdig (for den skyldige selvfølgelig, hvem ellers :roll: ).

Jeg orker ikke å lese artikkelen, så jeg uttaler meg på generelt grunnlag:

hvis et menneske over lang tid har utøvd legemsbeskadigelse mot et annet menneske, slik at den andre til slutt dør av skadene, bør vedkommende i tillegg dømmes for terror!! Men det er vel noe i lovverket vårt som begrenser det også. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen forbryter fikk også sin straff i dag: http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article622260.ece

Ti år for narkotikasmugling, seks år for tortur og drap på et barn. Jeg blir dårlig..

Det er da vel i det minste bra at NOEN forbrytelser dømmes så hardt som de bør bli? Eller bør også narkotikaforbrytelser gi mindre straff når strafferammen for legemsbeskadigelse med døden til følge synes å være for lav?

Harde straffer for narkotikaforbrytelser kan gi en meget god preventiv effekt, noe som er ekstremt viktig all den tid denne kriminaliteten blir grovere og mer omfattende for hvert år. Dessuten ødelegger narkotikaen utallige liv, selv om man ikke kan straffe narkotikasmugleren direkte for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mens denne dømte mannen får timevis med rehabelitering i et fengsel for at han skal kunne fungere i hverdagen den dagen han slipper ut.

Jeg synes det er bra å vite, for samfunnets trygghet, at denne mannen kanskje ikke er like ille når han slipper ut. Litt av poenget med fengsel er selvfølgelig bare "payback" og straff, men alle er tjent med at fengselsoppholdet også fungerer som rehabilitering slik at vedkommende kan fungere som et normalt menneske etterpå. (Jeg kjenner ikke til om denne mannen er syk eller ikke, så jeg snakker på generelt grunnlag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg på noen som helst måte forsvarer det den 36 årige stefaren er dømt for eller straffenivået, vil jeg henvise til loven her, ut fra at han er dømt for legemsbeskadigelse med døden til følge, under særdeles skjerpende omstendigheter:

Det er således ikke for svake dommere i denne saken, det er straffenivået som er for lavt. Det virker som retten har gitt han maksimums straff.

Det er ikke klart bevist at det var 36 åringen som utførte handlingen og jeg antar at politi og påtalemyndighet har prøvd å få forsett og overlegg med uten at de kan bevise det. Forsettelig eller overlagt drap straffes på en helt annen måte - men da skal man ha ment å drepe.

6 år er ikke mye straff for å torturere en liten gutt.

Dette stemmer nok ja. Og slik sett er ikke denne saken enestående.

Men det gjør det ikke til noe mindre tragisk. Man blir både forferdelig lei seg, sint og kvalm over at mennesker kan mishandle noen over så lang tid uten at det blir konsekvenser. Når barnet dør av mishandlingen så blir det bare "mild" konsekvens. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel i det minste bra at NOEN forbrytelser dømmes så hardt som de bør bli? Eller bør også narkotikaforbrytelser gi mindre straff når strafferammen for legemsbeskadigelse med døden til følge synes å være for lav?

Harde straffer for narkotikaforbrytelser kan gi en meget god preventiv effekt, noe som er ekstremt viktig all den tid denne kriminaliteten blir grovere og mer omfattende for hvert år. Dessuten ødelegger narkotikaen utallige liv, selv om man ikke kan straffe narkotikasmugleren direkte for det.

De som bruker narkotika har seg selv å takke, ingen tvinger dem til å gjøre det. De har et valg. Hvilket valg hadde denne 8-åringen?

Det bør være en straff for storstilt narkotikasmugling, men den bør høyst være på en 2-3 år. Etter min mening bør derimot personen som drepte denne 8-åringen sitte minst 20 år, muligens også reell livstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_linn_*
Jeg er sint. på guttens vegne.

her er det flere som skulle ha vert straffet. Gutten har hatt det ille før drapet. det var aldri tegn på mishandling før stefar kom inn i bildet.

Skolen har tidligere observert skader, UTEN å gjøre noe. man kan unnskylde mye, men ikke LIKEGYLDIGHET. Et lite barns liv kunne ha blitt spart.

mor må ha hatt viten om stefars behandling av gutten på et tidligere tidspunkt.

Hun har unnlatt å gjøre noe. hun har iallefall unnlatelsesskyld.

Hun bør få en straf. Likeså lærere på skolen og andre som kjente gutten som har sett.

høres ut som du kjenner mer til saken enn vi andre gjør??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...