Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg gruer meg for alt det jeg ikke vet, alt som er ukjent. Lurer på mange ting som feks;

Gruppearbeid; Hvordan deles gruppene inn? Hvor sitter man og jobber i grupper, er det på skolen eller er det hjemme hos hverandre på kveldstid? Har de fleste høyskoler lesesal? Bruker man mye PC? Hvor mye kan jeg orke å jobbe utenom?

jeg vet at slikt varierer fra skole til skole og fra studie til studie, men jeg er ikke helt bestemt på hva og hvordan enda, men det blir høyskole, ikke universitet.

Hadde vært utrolig kjekt om noen av dere som er studenter kunne fortalt litt om hvordan dagene deres er? Trenger ikke være svar på spørsmålene mine heller, jeg lurer egentlig på absolutt alt!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym student
Skrevet

Står opp sent, sykler til lesesalen.

Ankommer mellom 10.00-11.00

Surfer på tull på nettet

Leser/skriver litt

Kjøper og spiser lunch

Surfer mer på tull på nettet

Leser/skriver litt

Sykler hjem/på trening

Skrevet

Først og fremst... man har som oftest en deilig frihet :)

Når det gjelder svarene dine så er det som du sier utrolig forskjellig fra studie til studie...

Jeg har studert litt forskjellig...f.eks sykepleie... da var det BARE gruppearbeid hele tiden omtrent. Jeg ble utrolig lei av det til slutt fordi jeg er så selvstendig, og liker å jobbe alene... Men iallefall , da ble man delt inn i en gruppe i begynnelsen av semesteret, og hadde denne samme gruppen semesteret ut.

Vi jobbet i gruppene på skolen, det var mest praktisk. Det hendte at vi møttes hjemme hos hverandre også, men ble fort mye styr av det.

Nå studerer jeg på universitetet og det er mye mer min greie merker jeg. Lite gruppearbeid, spesielt på mitt studie da.. Her har vi kunnet velge gruppe selv.. men det er ofte lettere sagt enn gjort da man ofte er mer enn 50 stk som studerer det samme faget og vanskelig å bli kjent med folk, men man har som oftest frivellige gruppeøvinger i de ulike fagene og da blir man gjerne delt inn i grupper der.

Spørsmålet ditt om PC.. JAAA man bruker sinnsykt mye PC. All informasjon til studenter blir gitt via internett, alle oppgaver og slikt skal leveres elektronisk, forelesninger legges ut på nett, osv osv. Kan man ikke PC så sliter man faktisk litt som student idag... man trenger iallefall mye hjelp da i såfall.

Når det gjelder jobbing ved siden av...kommer helt an på studiet. Har man mye obligatorisk undervisning er det klart man har mindre tid til å jobbe. Også kommer det an på hvor strukturert man er...

Selv har jeg jobbet annenhver helg og en gang i uken. Gått helt fint det.

Skrevet
Jeg gruer meg for alt det jeg ikke vet, alt som er ukjent. Lurer på mange ting som feks;

Gruppearbeid; Hvordan deles gruppene inn? Hvor sitter man og jobber i grupper, er det på skolen eller er det hjemme hos hverandre på kveldstid? Har de fleste høyskoler lesesal? Bruker man mye PC? Hvor mye kan jeg orke å jobbe utenom?

jeg vet at slikt varierer fra skole til skole og fra studie til studie, men jeg er ikke helt bestemt på hva og hvordan enda, men det blir høyskole, ikke universitet.

Hadde vært utrolig kjekt om noen av dere som er studenter kunne fortalt litt om hvordan dagene deres er? Trenger ikke være svar på spørsmålene mine heller, jeg lurer egentlig på absolutt alt!

Jeg studerer på universitet, så det er litt annerledes enn de fleste høyskoler. Men sånn er min rutine ihvertfall:

- dagen begynner kl 8.30. Da tropper jeg opp på lesesalen

- sitter alene og jobber. Jeg leser det vi har gått gjennom i hvert fag den uken, og gjør oppgaver.

- går på forelesninger og grupper

- går hjem i 18-19-tiden.

Vi har ikke noe gruppearbeid i det hele tatt. Vi har gruppeundervisning, men det består bare av en gruppeleder (en videregående student) som går igjennom de oppgavene vi hadde til uken, for mindre grupper.

Det er en del innleveringer, og de må man gjøre på pc.

Skrevet

Syns det er vanskelig å svare på det sånn helt generelt.

Hvordan dagene er lagt opp, hva som må til av jobbing fra dag til dag, og hva slags arbeidsmetoder man bruker kommer veldig an på hvilket studium det er snakk om.

Gjest splstudent
Skrevet

Jeg går sjukepleie. Jeg begynner som oftest på skolen rundt 8, men dette varierer mye. Jeg møter alltid opp på hver forelesning for å klare å følge med mest mulig, men disse er ikke obligatoriske. Det eneste som vi på sjukepleie har som oblig., er øvingssaloppgaver og div. gruppemøter.

Deretter sitter jeg en del på lesesal, det er veldig mye å lese på! På lesesal får man ofte en mer strukturert dag enn om man sitter hjemme og leser. Vi har ofte studiedag hver mandag, og det trengs!

Jeg jobber på et psykiatrisk akuttmedisinsk mottak ved siden av, hver tredje helg. Det er helt passe + at det er relevant for min utdannelse.

lykke te som student!

Skrevet

Jeg går på bioingeniør på høgskole. Det er MYE gruppearbeid. Vi har undervisning fra åtte til tre-fire nesten hver dag (noen ganger er det fritimer innimellom). Vi har en del mindre undervisning når det er prosjektarbeid og utplassering, men det er fortsatt vanskelig å finne tid til å gjøre øvinger på skolen.

Vi har ingen obligatoriske forelesninger, men har matteøving ca hver andre uke, kjemiøving hver uke, kjemilab hver uke, histologiøving og lab i medisinfag en gang i mnd. <-alt dette er obligatorisk.

Vi bruker PC til rapporter og It's Learning. Det er viktig å sjekke It's Learning for oss minst én gang om dagen.

Vi ble delt i grupper etter hvor mye kjemi vi har hatt. Ganske håpløst, siden man er i disse gruppene også i matematikken, samfunnsfagen og i medisinfagene... Gruppene varer et helt år, så man kan ikke mislike de man er på gruppe med, da blir man gal. Vi har stort sett møttes på skolen på grupperom når vi jobber sammen. Ellers har ikke skolen min tilbud om lesesalplasser, så når jeg skal jobbe med øvinger gjør jeg det hjemme.

Jeg vet ikke om du mener "jobbe utenom" som i å jobbe med skolearbeid eller på en faktisk jobb. Men jeg jobber to-tre timer i uka med skolearbeid på kvelden og i helgene. Holder fredags- og lørdagskvelden fri for skolearbeid. Jeg holder i tillegg på å leite etter jobb, har helt fint tid nok til å jobbe en kveld eller to i uka, i tillegg til lørdags formiddag.

Skrevet

Det varierte veldig da jeg studerte til ingeniør. Noen ganger faller mange innleveringer på samme tid, og da blir det fort arbeid utover kveldene.

Hvis det var helt normalt trykk var dagene mine ca sånn her:

Mandag - Torsdag, møtte opp 0800/0900 avhengig av når første forelesning var. Så ble det litt lesesal eller pisspreik i kantina innimellom forelesninger, hvis det var tilfellet. Vi hadde også labber/øvinger på ingeniør, som jeg deltok på til tider.

Hjem sånn i 4-5 tiden. Det var ofte jeg tok 1-3 timer på kveldstid også, da jeg liker best å jobbe når det er mørkt ute, aner ikke hvorfor. så var det i seng i tolv/ett tiden.

Fredag, bakfull, møtte som regel opp kl 12. Spiste lunsj, så en forelesning eller øving. Hjem

Lørdag, helt fri

Søndag var avhengig av hvor godt jeg lå an i fagene, og mtp øvingene. Hadde jeg litt å gjøre ble det fort en 2-4 timers arbeid da også.

Fra midten av November til desember, og fra midten av Mai til Juni er det 10-12 timers dager som regel. Da er det eksamenstid. Dette varierer også voldsomt, da jeg likte å få gode karakterer. Det må man jobbe for. Mange som bare bruker en 10-16t på å øve til en eksamen, jeg leste nok mer enn jeg trengte, men så fikk jeg toppkarakter i alle fag også

Gjest -Maggie-
Skrevet

Jeg studerte samfunnsfag, og hadde ganske mye frihet. Jeg satt derfor mye og jobbet hjemme, noe som både kan gi en mye fri og som krever selvdisiplin. Det fungerte fint for min del. Det kommer jo bare mer og mer gruppearbeid inn i bildet nå, og noen av fagene hadde endel fokus på dette. Da ble det noen timer på skolen. Forelesningene deltok jeg sjelden på, da jeg syntes det var mye vas. Dette er jo individuelt ut ifra hva slags person du er, og hvilket fag du tar.

Hvor mye frihet du har, og hvor mye du må oppholde deg på skolen kommer også an på hvilket fag du tar. Vennene mine som er siv.ing. f.eks., bodde omtrent på skolen.

Skrevet

Jeg studerer ved en høyskole - og mine dager er laaate. Jeg sover mye og jobber lite. Grupper blir som regel fordelt ved at det henges opp lister med plass til så og så mange i hver gruppe. Vi bare skriver oss på.. Som regel skriver man seg på sammen med noen man kjenner mens noen ganger er det deilig å jobbe med fremmede. Vi jobber mest på skolen da de fleste studenter bor trangt her i oslo.

Hvor mye du burker PC'en varierer fra studie til studie men også med egne lesevaner. Min PC er alltid med for å si det sånn :)

Mitt studie er ganske avslappet så jeg leser/jobber ca. 2 ganger i uka utenom forelesning og gruppearbeid.

Det er digg å være student!

Skrevet

Så bra at mange har svart!

Jeg er ikke redd for å bruke data altså, bare lurte på hvordan det fungerer. Utrolig kjekt å lese om de forskjellige opplevelsene deres, ser jo at studenthverdagen varierer veldig! Ikke rart det selvsagt, både folk og studier er jo forskjellige. :)

Jeg har jobbet i mange år og er derfor helt "ute" av studentmiljøet, dvs jeg har få venner som studerer, de fleste er ferdig for lenge siden og mye er endret siden de gikk på skole, så når jeg spør her er det for å danne meg et bilde av hva jeg går til.

Jeg tenker at jeg er typen som går på det meste av undervisning enten den er obligatorisk eller ei, for som oftest er det en læremåte som fungerer godt for meg, dessuten er jeg stort sett livredd for å gå glipp av noe. Men det er mange år siden sist jeg satt på skolebenken.

Kom gjerne med flere svar. :blomst:

Skrevet

Kan prøve å svare litt, jeg er førsteårsstudent på BI.

Gruppearbeid; Hvordan deles gruppene inn?

Vi kan selv velge om vi vil jobbe i grupper eller alene. Man velger gruppene selv. Har man ikke blitt kjent med noen, er det aldri vanskelig å få gruppe.

Hvor sitter man og jobber i grupper, er det på skolen eller er det hjemme hos hverandre på kveldstid?

Vi har bare vært på skolen og jobbet i grupper. For oss er det da litt enklere og konsetrere seg, og ikke begynne med alt annet. Når jeg sitter alene liker jeg å jobbe hjemme :

Har de fleste høyskoler lesesal?

Jepps :) Hos oss har vi flere stillesaler, og noen der man kan jobbe sammen der det er mer støy.

Bruker man mye PC?

Opp til deg. Jeg liker å notere på data, og har den med hele tiden. Andre bruker aldri data utenom i innleveringsoppgaver.

Hvor mye kan jeg orke å jobbe utenom?

Jeg har ikke hatt noe fritid til jobb ennå, men det kommer helt ann på dine studievaner :)

Ellers bestemmer jeg ganske mye selv, alle forelesningene våre går flere ganger, så det er mulighet til å selv bestemme timeplanen litt. Vi begynner ofte sent, og slutter dermed også sent. Det er veldig deilig med mye frihet!

Skrevet

Hei! Hvordan dagene som student er, avhenger naturligvis mye av studenten selv. Friheten en får og ansvaret en har for å lære mest mulig, er både en velsignelse og en forbannelse, synes jeg. Jeg går på høyskole på deltid, og undervisningen er lagt opp slik at det er veldig intense undervisningsbolker (type 8-12 timer forelesning daglig i en uke), med ukevis av "fridager" (lesedager) imellom. Da er det viktig å kunne strukturere seg selv. Fordeler er jo at man kan ta fri når man vil, reise, trene midt på dagen, sove når man vil, ikke trenger å bo i samme by som forelesningene foregår etc.. Ulemper er at man alltid har skolearbeidet hengende over seg og aldri har riktig "fri", i hvert fall hvis man er en slik som meg (=disponert for å utsette ting, samt ha kronisk dårlig samvittighet over å ikke gjøre nok).

Min dag kan f.eks. være slik: Prøver å stå opp til riktig tid, har vekkerklokka på snooze i hundreogørten år, står til sist opp. Utsetter gjøremål en stund. Gjør det jeg skal en stund. Sitter på KG eller annet en stund. Gjør det jeg skal en stund. Stikker på butikken. Oppdager at klokka har blitt mange, og mannen kommer hjem fra jobb. Er fortsatt ikke ferdig med lesing/oppgaveskriving. Sitter utover kvelden med skolearbeid. Legger meg med varierende samvittighet og hodet fullt av tanker om hva jeg må gjøre som jeg ikke har fått gjort. Er alltid på "jobb" i hodet mitt, selv om jeg ikke greier å lese 40 timer i uka, slik jeg kanskje burde.

Jeg bruker en del PC til skolearbeidet, men det er mitt eget valg. Kunne godt klart meg uten, med unntak at at jeg MÅ ha tilgang til intranett, printe ut kompendier derfra, må kunne kommunisere med studenter og veiledere via intranett og epost, og levere oppgaver elektronisk. Men jeg syns altså PC er genialt for skolearbeid generelt, så jeg liker å bruke den mye.

På min skole er det ikke så mange gruppeoppgaver, men når vi har, varierer det om vi velger grupper selv eller får tildelt. Uansett er det for de aller fleste lurt å ha kollokviegrupper der man jobber med pensum sammen, disse velger man selv. Og man velger selv om man sitter på skolen eller hjemme og jobber; man har i det hele tatt svært stor valgfrihet og må selv finne ut av hva som funker best. Jeg har prøvd begge deler. Tror de fleste høyskoler har lesesal ja (min har ikke, men den er ikke så stor). Dessuten har jo mange biblioteker lesesal, og bor du i en universitetsby, kan du jo bruke universitetes lesesaler selv om du ikke studerer der. Er ingen som står og kontrollerer at du er Blindern-student i hvert fall, om du går på en lesesal der ;).

Dette ble litt rotete skrevet, men tror jeg har svart på de fleste spm dine. (Har i hvert fall prøvd. :))

Skrevet

Er voksen, er i full jobb og tar deltids nettstudier ved BI og NKI. Har bak meg for mange år siden et hovedfag. Flott med videreutdanning på BI og NKI.

Dagene består av full jobb hver dag, og studier i 2 timer mandag-fredag. Fri i helgene. Slitsomt.

Gjest fragment
Skrevet (endret)

Jeg har studert på universitetet i tre år, og begynte i høst på et nytt studie på en høgskole. Jeg er ikke det minste i tvil om hva jeg foretrekker. På universitetet kreves det at man leser mye på egenhånd, det er lite/ingenting som er obligatorisk, og man har stort sett forelesninger sammen med mange andre. Ettersom jeg trivdes svært godt med den typen undervisning jeg fikk på videregående, merket jeg fort at universitetet ikke var helt min greie. Jeg trivdes godt der også, men det var fordi jeg gikk på et litt spesielt studie med en liten klasse.

Nå går jeg som sagt på en høgskole, og det passer meg glimrende. Dagene varierer fra to til seks og (i verste fall) åtte skoletimer, vi har mye klasseromsundervisning (+ noe i større auditorier), mye fokus på gruppearbeid og individuelle innleveringer. Vi er delt inn i akkurat passelig store klasser, og i tillegg inn i mindre basisgrupper. Det legges opp til en god del lesing på egenhånd, men ikke i samme grad som på universitetet.

Hva folk liker best er selvsagt veldig individuelt, men jeg trives i alle fall kjempegodt med mitt nåværende høgskolestudie.

Endret av fragment
Skrevet

Studerer økonomi, går tredje året. Har mye å gjøre, så dagene blir lange. Kommer jeg meg ikke opp tidlig, så blir det å sitte utover kvelden. På en vanlig dag kommer jeg meg opp til forelesning, leser etter dette, så gjerne trening eller noe sosialt på kvelden.

Vi har nesten ikke gruppearbeid, og de få gangene vi har det, så har vi valgt grupper selv. I år har jeg hatt en gruppeoppgave. I tillegg har jeg hatt en midtsemester (liten prøve for å få ta eksamen). Og har en obligatorisk øving.

Så for meg er det virkelig ansvar for egen læring, da det er lite obligatorisk.

Blir lesing minst en dag i helga også, prøver å ta lørdagen fri, og lese på søndagen. Men nå er det ca en måned til eksamen, så regner med å bare ha et par helt lesefrie dager til før jul.

I eksamensperioden leser jeg fra 7 til 16/17, etter dette blir det trening eller sløving. På eksamensdagen tar jeg meg helt fri resten av dagen, uansett hvor kort tid det er til neste eksamen.

Skrevet

Står opp rundt ellve.. sminker meg og spiser frokost og er klar il lesing ca 13. leser i 2 timer før eg drar på jobb. E ferdi på jobb ca halv ti, ser tv til 12.. prate og tulle med kjæresten. går å legg meg rundt 01.00. Har fri fra jobb vanligvis onsdagene, så da har eg skole. Jobber annenhver lørdag. Skal si eg e lat!!!! Men så har eg skippertak foran eksamene, har hatt 3 stk forløpig, og klare å få A på alle:) Og eg e rik!! Har rundt 15000-20000 utbetalt hver månde, så skal kke klage:)

Skrevet

Står opp 0800, er det forelesning står jeg opp 0700. Spiser frokost og trener før jeg drar på universitetet (dersom det ikke er forelesning). Sitter på lesesal til kl. 1600, da går jeg og spiser middag i kantina før jeg leser eller skriver litt mer. Drar hjem rundt kl 19. Da slapper jeg av, gjør noe sosialt eller trener. Noen ganger har jeg kollokvie (egenorganisert) og da er jeg ikke hjemme før i kl 21. I helgene jobber jeg.

Skrevet

Kjenner jeg får dårlig samvittighet av å lese her :blink: Jeg står sjelden opp før 11, leser kanskje i gjennomsnitt 1-2 timer per dag (effektivt) og er sjeldent på forelesninger (men alltid på seminar). Dette har funket fint hittil, men ettersom jeg har begynt på et mye hardere studium har jeg nå konstant dårlig samviitighet. Skulle gjerne hatt litt av selvdisiplinen til dere som sitter på skolen fra 8-19 hver dag :overrasket:

Skrevet

Det varierer nok veldig fra studie til studie, men det er nok også en god del forskjell på høyskole og universitet. Vil tro du blir tvunget til å ha en mer åtte til fire dag på høyskole. På universitetet er det i større grad opp til en selv, men jeg merker at selv om man er flink og strukturert gjennom semesteret, blir det alltid stress, lange dager og helger før innleveringer og eksamener. Det er det jeg gleder meg mest til med å bli ferdig med studietilværelsen. Men der handler det nok aller mest om hvilke standarder man selv har, og hvilke karakterer man kan si seg fornøyd med. Regner med at man kan ha det slapt på høyskole også, om man ikke er så opptatt av karakterer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...